Mi az a mobile-first index?- A mobile-first index definíciója, A mobile-first index tudnivalók, A mobile-first index beállítása

Mobile-first index

Mobile-first index

mobile-first index

A mobile-first index definíciója

A mobil-first indexelés (azaz mobil-első indexelés) azt jelenti, hogy a Google első sorban a mobilos verziójuk alapján indexeli és rangsorolja a webhelyeket.
Fontos szem előtt tartani, hogy a mobile-first (mobil-első) nem azt jelenti, hogy a Google csak a webhely mobilos verziójára kíváncsi. Ha egy webhelynek nincs mobilokra optimalizált verziója, akkor a Google automatikusan az asztali verziót veszi fel az indexébe.

 

A mobilos verzió hiánya azonban rossz hatással lehet a rangsorolásra, hiszen a Google azokat a webhelyeket preferálja, amelyek minden látogatónak kiváló felhasználói élményt biztosítanak – függetlenül attól, hogy milyen készülékről böngészik őket az emberek.
Ha egy webhely mobilos verziója jó felhasználói élményt nyújt, akkor az asztali verziója is jobb rangsorolást érhet el a találatok között.

 

A mobile-first index továbbá arra is utal, hogy a Google a mobilos verziót tekinti az elsődleges verziójának. Ha tehát a mobilos és asztali webhely megegyeznek egymással (mert a webhely reszponzív designt használ), akkor várhatóan mind az asztali, mind a mobilos keresések között hasonlóan teljesít majd.

 

A mobile-first index előzményei

A Google nem mindig használt mobile-first indexet. A keresőmotor adatbázisa sokáig a webhelyek asztali verzióját tekintette elsődleges verziónak, és az alapján elemezte és rangsorolta az oldalak tartalmát. Ahogy aztán egyre többen kezdték el mobilkészülékekről böngészni az internetet, egyre több webhely hozott létre egy „alternatív” verziót oldalaiból kifejezetten a mobilos felhasználók számára.

 

A Google éppen ezért arra sarkallta a különálló mobilos webhelyeket (m.domainneve.hu) üzemeltető webmestereket, hogy kezdjék el használni az úgynevezett „switchboard tageket”. Ezek egy speciális „rel=alternate” címkével jelölték a keresőmotorok számára a mobilos verzió jelenlétét.

 

Az asztali webhelyek elsődleges verzióként való kezelése persze továbbra is arra ösztönözte a SEO szakembereket, hogy az asztali oldalakat optimalizálják, és ott jelenítsék meg az összes fontos tartalmukat, az adatjelöléseket, a nemzetközi címkéket, oda irányítsák visszahivatkozásaikat, és így tovább. Ezzel szemben a mobilos verzió általában egy „light” verzióként jelent meg, lényegesen kevesebb tartalommal és funkcióval.

 

A mobilhasználók száma évről-évre növekedett, és a Google 2018-ban elkezdte bevezetni a mobile-first indexelést a már létező webhelyek számára. 2019 július 1-től kezdve minden újonnan létrehozott és feltérképezett webhely automatikusan a mobil-first indexbe kerül bele.

 

Hogyan lehet „megfelelni” a Google mobile-first indexének?

A Google elmondása szerint, ha webhelyed reszponzív designt használ, akkor nem igazán kell foglalkoznod ezzel a témával. Na persze, a mobil-first indexelés azt jelenti, hogy a Google a mobilos felhasználók igényei alapján rangsorolja a tartalmakat, ezért kiváló mobilélményt kell nyújtanod látogatóidnak, ha szeretnél előkelő pozíciókat elérni a keresőtalálatok között. Ez pedig gyors, könnyedén navigálható, jól átlátható, akadálymentes és intuitív használatot igényel.

 

Amennyiben valamilyen okból továbbra is külön webhelyverziót kínálsz a mobileszközökről és az asztali számítógépekről böngésző felhasználók számára (habár ez 2022-ben már nem javasolt), az alábbiakra kell odafigyelned:
•    Tartalom: Ügyelj rá, hogy webhelyed mobilos verziója az asztali verzió összes minőségi tartalmát is megkapja. Ide tartoznak a szöveges bejegyzések, az azokban elhelyezett képek és egyéb elemek is. Ne felejtsd el feltérképezhetővé tenni a mobilos tartalmakat (add meg a képek alt tagjét, stb.)
•    Strukturált adatok: A mobilos és az asztali verzión is ugyan azokat az adatjelöléseket kell használni. Ha a mobilos oldalak strukturált adatai között linkeket is elhelyezel, akkor ezek a hivatkozások is az oldalak mobilos verziójára mutassanak.
•    Metaadatok: Ügyelj rá, hogy a mobilos verzió metaadatai is passzoljanak az asztali verzióéhoz. Itt nagyon fontos szem előtt tartani, hogy bizonyos meta tagek csak rövidebb formában jelennek meg a mobilkészülékeken, ezért nem minden esetben ajánlott teljesen azonos metaadatokat megadni mindkét verzióban.
•    Hreflang: Amennyiben webhelyeden hreflang címkéket is használsz a nemzetközi látogatók számára, akkor győződj meg róla, hogy a mobilos URL-ek hreflang címkéi is a megfelelő mobilos verziókra mutassanak (az asztaliak pedig az asztaliakra).
•    Közösségi metaadatok: Az OpenGraph címkék, a Twitter kártyák és más közösségi metaadatok is szerepeljenek a mobilos verziókban.
•    XML és média webhelytérképek: A webhelytérképre mutató linkek a mobilos verzióról is legyenek elérhetők a keresőmotorok számára. Ez vonatkozik persze a robots.txt fájlra is.
•    Analytics és Search Console: Vedd fel webhelyed mobilos verzióját a Search Console-ba és a Google Analytics felületére is.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok