Hogyan hoz több és jobban fizető vendéget a hotel marketing? Teljeskörű útmutató, leírások, definíciók, magyarázatok és gyakorla

Hogyan hoz több és jobban fizető vendéget a hotel marketing? Teljeskörű útmutató, leírások, definíciók, magyarázatok és gyakorlati példák alapján bemutatva

hotel marketing

hotel marketing

A nagy hotel marketing útmutató

Mi az a hotel marketing?

A hotel marketing az a folyamat, amely során biztosítod, hogy szállodád a megfelelő emberek előtt, a megfelelő időpontban, a megfelelő üzenettel körítve jelenjen meg. Célja, hogy minél több ideális vendéget buzdítson arra, hogy a te szállodádban foglaljanak szállást maguknak a versenytársaid helyett.

A hotel marketing számos témakört, készséget és stratégiát foglal magába, amelyeket minden szállodatulajdonosnak muszáj ismernie (és elsajátítania), ha sikereket szeretne elérni a vendéglátás ádáz versenyében.
 

Amennyiben nem akarod ezeket megtanulni, kérd ajánlatunkat hoteled marketing auditjára, mi több évtizedes marketing tapasztalatunkkal levesszük váladról a terhet, mindent megoldunk, ami marketing! Kattints IDE!


A hatékony hotel marketing egyaránt hat ideális és meglévő ügyfeleidre is, függetlenül attól, hogy miként kutatják fel álmaik úticélját és hogyan szervezik meg utazásukat.

A vásárláshoz vezető útvonalak manapság olyannyira szerteágazóak, hogy sokkal jobban oda kell figyelned rá, hogy pontosan kiket is célzol meg marketingüzeneteiddel.

Az alábbiakban egy átfogó, részletes hotel marketing útmutatót találsz, amely alapján te magad is összeállíthatod majd a tulajdonod számára legmegfelelőbb hotel marketing stratégiát.
 

Miért van szükséged hotel marketing stratégiára?

Egy stabil hotel marketing stratégia szállodai sikereid alapját képezi, hiszen elengedhetetlen az új vendégek bevonzásához (és a meglévők megtartásához) ebben a folyamatosan változó, versenytől izzó iparágban.

Egy mindenre kiterjedő stratégiával szállodád hatékonyan fejezheti ki, hogy ideális vendégeidnek miért nálad kellene inkább foglalniuk versenytársaid helyett. Hotel marketing stratégiád segít, hogy a megfelelő közönséget érhesd el, a megfelelő időben, a megfelelő módon, hogy ne csak új vendégeket szerezhess céged számára, hanem hogy ezek az elégedett ügyfelek később is szívesen visszatérjenek hozzád az úgynevezett remarketingnek köszönhetően.

Röviden tehát egy hatékony hotel marketing stratégia jelentheti a különbséget egy jó és egy kitűnő szálloda között.

Hogyan állítsd össze hotel marketing stratégiádat

Egy hotel marketing stratégia kialakítása során rengeteg dologra kell odafigyelni. A mai világban temérdek lehetőséged van és az efféle marketingprojektek óriási terjedelműek lehetnek.
 
  • Érdemes még foglalkozni az offline csatornákkal (és ha igen, akkor melyekkel)?
  • Milyen online csatornákra érdemes több figyelmet fordítani?
  • Hogyan hozhatod ki a legtöbbet a rendelkezésre álló eszközeidből?
  • Hogyan követheted nyomon és mérheted teljesítményedet?
  • Kikkel éri meg együttműködni a legjobb lehetséges eredmények érdekében?


Ezek mind jogos kérdések, mielőtt azonban ezeken kezdenél tűnődni, két nagyon fontos dologgal kapcsolatban kell döntést hoznod – ezek:
 
  • Legfőbb célpiacod és a guest personák
  • Márkád üzenete (USP)

Ha nem tudod, hogy kiket és milyen hangnemben szeretnél megszólítani, akkor nem igazán számíthatsz sikerekre. Ez a két tényező diktálja majd hotel marketinged legapróbb részleteit is, ráadásul nagyon szoros kapcsolatban állnak egymással. Márkád üzenete nagyban befolyásolja, hogy milyen emberek reagálnak majd pozitívan rá és lesznek vevők arra, amit kínálsz nekik.


Például, ha egy trendi, innovatív szállodát szeretnél létrehozni, akkor marketingeddel elsősorban a fiatal utazókat és párokat lesz érdemes megcéloznod. Persze más fontos tényezőket is szem előtt kell tartanod, úgymint szállodád elhelyezkedését, méretét, saját költségkeretedet, és természetesen, hogy az utazók miért mennyit hajlandók fizetni.

Nagyon fontos megismerned célpiacodat, hogy egy olyan marketingstratégiával állhass elő, ami kifejezetten őket célozza meg és rájuk van hatással. Mi minden hotel marketing stratégiához készítünk egy részletes elemzést, mely bemutatja a hotel lehetséges guest personáit (vendég profiljait), és azt, hogy őket milyen marketing eszközzel és milyen erőforrások felhasználásával érheted el.

Íme néhány gyakori utazótípus, akik passzolhatnak hoteled koncepciójához:
 

1. Értékkereső utazók


Ezek a vendégek a legtöbbet szeretnék kihozni utazásaikból. Gyakran fiatal gyerekekkel utaznak, közepes jövedelemmel bírnak és többnyire a 25-34-es korosztályba tartoznak. Nagyon sok véleményt olvasnak el a kutatási fázis során, aminek a nagy része egy okostelefonon történik. Általában valamilyen vízpart közelében szeretnek megszállni.
 

2. Luxus utazók

A luxus utazóknak az élmények számítanak, amikre nem sajnálják a pénzt. Gyakran párokként utaznak, a 25-49 éves korosztályt erősítik, és meleg, vízparti településeket céloznak meg. Nagyon sok online véleményt olvasnak el a kutatási fázisban.
 

3. Társasági utazók

Ezek az utazók előszeretettel osztoznak élményeiken másokkal, ezért gyakran családtagok vagy barátok társaságában érkeznek. Ezekhez a csoportokhoz sokszor gyerekek is tartoznak, ezért a társasági utazók nagyra értékelik a bébiszitter és más felvigyázó szolgáltatásokat. Közepes vagy magas jövedelemmel bírnak és fontosnak tartják a szájhagyományt, illetve más utazók véleményét. Általában 25-49 évesek.
 

4. Egyedül utazók

Ezek a beszédes megnevezésű vendégek szeretik, ha senki nem szól bele az utazásaikba, és általában kalandvágyból vagy kulturális felfedezés céljából erednek útnak. Egy fiatalabb korosztályra kell gondolni, alacsony vagy épp magas jövedelemmel, és aktív közösségi profilokkal, amelyeken szívesen veszik fel a kapcsolatot más utazókkal, illetve osztják meg véleményüket a szállásokról és élményeikről.
 

5. Kutatók

A „kutatók” nagyon sajátos módszerekkel készülnek utazásaikra. Azt szeretnék, hogy mindenhol a lehető legjobb élményeket szerezzék, legyen szó aktív vagy épp passzív pihenésről. Nem csak a szálláshelynek és általános környékének néznek utána részletesen, hanem a közelben található éttermeknek és szórakozási lehetőségeknek is. Az ilyen alapos kutatásokat általában egy laptopon vagy asztali számítógépen végzik. Ezek a 25-49 éves vendégek gyakran párokként kelnek útra és magasabb jövedelemmel bírnak. Nagyon fontosnak tartják a korábbi vendégek véleményeit.
 

6. Megszokott utazók

A megszokott utazók kényelemre és egyszerűségre vágynak, ezért rendszerint ugyan azokra a bevált helyekre térnek vissza. Általában fontosabb számukra a pihenés, mint a kalandozás és a 35-64 éves korosztályt képviselik. Többségük férfi, alacsonyabb jövedelemmel.



Szállodád típusa – butik, költségbarát, luxus, független, egy lánc tagja stb. – nagyban befolyásolja majd, hogy kiknek és hogyan népszerűsíted majd tulajdonodat. Ezért olyan fontos már az elején tisztában lenni ezekkel a dolgokkal.

Miután sikerült meghatároznod márkádat és célpiacodat, elkezdhetsz hoteled marketingjének apróbb részleteire koncentrálni, és megtenni az első lépéseket annak érdekében, hogy fellelhetőbbé és csábítóbbá tedd tulajdonodat az ideális vendégek számára.

Mibe fektesd hotel marketinged költségkeretét?

Legyen szó a világ legnagyobb szállodaláncáról vagy egy újonnan alapult családi vállalkozásról, minden hotel marketinges munkáját három fő tényező korlátozza: az idő, a szaktudás és a pénz – ezek közül minden bizonnyal az utóbbi a legfontosabb.

Senki sem dolgozik ingyen, és egy marketingstratégia hatékonyságát szinte mindig az határozza meg, hogy valaki mit képes kihozni a limitált erőforrásaiból.

Manapság a hatékony költségkezelés fontosabb, mint valaha, és a lehetséges vendégeknek látszólag korlátlan lehetőségük van rátalálni szállodádra és szállást foglalni nálad. Egyre több szállodatulajdonos fektet egyre többet tulajdona marketingjébe – de mire megy el ez a sok pénz?

Az utazási piac elemzésével foglalkozó Phocuswright egyik kutatásában az USA és Európa szállodamarketing-trendjeit vizsgálta. A kutatás igazán érdekes betekintést nyújtott abba, hogy mire és hogyan költik el a szállodák marketing költségkeretüket. Lássuk az európai eredményeket:
  • A független európai tulajdonok 48%-a több pénzt fordít a közösségi média marketingre, 7% pedig a hagyományos nyomtatott médiára.
  • A független európai szállodák 48%-a nagy erőkkel igyekszik javítani a jelenlétét az olyan online véleményező platformokon, mint a Tripadvisor, Google Térkép.
  • A független európai tulajdonok 52%-a hozott létre magának mobil webhelyet, és a független európai szállodák bevételének 21%-a érkezik mobileszközökről. 48%-át azonban hátráltatja a sikerek elérésében, hogy nem rendelkeznek megfelelő szállodatechnológiai rendszerrel.


A hotel marketing formái

Az elmélet nem sokat ér, ha az ember nem alkalmazza a gyakorlatban. Térjünk hát rá a hotel marketing különböző formáira és azok menetére.
 

Online hotel marketing

A digitális hotel marketing olyasmi, ami mélyen átjárja az utazók hétköznapjait. Egyre többen intézik ügyeiket és böngészik az internetet szinte kizárólag okostelefonjukon, a közösségi médián és emailen keresztül, és egyes jelentések szerint az összes foglalás 60%-a az interneten történik (amelyek felét a mobileszközök teszik ki).

Az online közeg egyik legnagyobb előnye, hogy többféleképpen is kapcsolatot teremthetsz az utazókkal. A statisztikák szerint egy erős közösségi médiás jelenlét nélkülözhetetlen, akárcsak egy olyan stratégia, aminek a videómarketing is a szerves részét képezi.

Mi az az online hotel marketing?

Az online hotel marketing vagy internetes hotel marketing célja egy erős online jelenlét kiépítése és fenntartása szállodád céljára, aminek webhelyeden kívül más platformok (pl. a közösségi hálózatok) is fontos részét képezik.
 

Hogyan zajlik az online hotel marketing?

A hotel marketing fő folyamatai többek között a célpiac meghatározása, márkád egyediségének megfogalmazása, illetve fő hotel marketing platformjaid kiválasztása.

A digitális média sokszínűségének köszönhetően a hotel marketingeseknek temérdek lehetőségük adódik arra, hogy kreatívabbnál kreatívabb módszerekkel lépjenek kapcsolatba minél több ügyféllel.

Egyes esetekben ilyen módszerekre van szükség, ha egy nagyon konkrét piacot szeretnél elérni marketingüzeneteiddel.

Egyes utazókat a gyönyörű képek érdeklik jobban, mások a videókat preferálják és vannak olyanok is, akik inkább írott információkból szeretnek tájékozódni. A digitális média lehetőséget nyújt arra, hogy mindezt egyszerre megadd közönségednek, méghozzá márkádhoz illő körítéssel. Gondolkodj el rajta, hogy mik teszik egyedivé tulajdonodat és hogy miként tájékoztathatnád ezekről leghatásosabban célközönségedet.

Különösen fontos, hogy minden kommunikációd legyen személyre szabott, amikor és amennyire csak lehetséges. Ez azt jelenti, hogy minden, amit mondasz és kínálsz ügyfeleidnek az ő demográfiai csoportjaiknak kell, hogy szóljon. Ha idősebb üzletasszonyok alkotják célközönségedet, akkor üzeneteidnek is tükrözniük kell ezt.

A hotel marketing és a szolgáltatások személyre szabása manapság nem előny, hanem elvárás a vendégek részéről.
 

Közösségi hotel marketing

A közösségi média hétköznapi életünk szerves részévé vált, és ez a jelenség számtalan marketinglehetőséget kínál a szállodák számára, hogy megragadják ideális ügyfeleik figyelmét.

Az emberek reggel, délben, este, munka közben, otthon és még a fürdőkádban is előszeretettel görgetik kedvenc platformjaik hírfolyamát. Nem minden tartalom köti le őket persze, de az utazással kapcsolatos bejegyzések jó eséllyel hatással lesznek rájuk, mert beindítják a fantáziájukat. Néhány kreatív, átgondolt bejegyzéssel arra ösztönözheted közönségedet, hogy elkezdjék megtervezni saját utazásukat.

A közösségi platformok nagy része továbbá többféle lehetőséget is kínál tartalmaid terjesztésére és célzására, tehát hotel marketinged legfontosabb eszközei közé tartoznak.

A közönségaktivitás fokozásához az alábbiakra érdemes koncentrálni:
  • Esztétikai színvonal, azaz jó minőségű képek, egy mutatós logó és igényes design
  • Pontos és friss információk, illetve leírások
  • Gyors válaszadás az üzenetekre, bejegyzésekre és hozzászólásokra
  • Azonnali szobafoglalási lehetőség biztosítása
  • Hashtagekre épülő kampányok és versenyek megrendezése
  • Videós tartalmak feltöltése, hol szórakoztatás, hol tájékoztatás, hol mindkettő céljából
 
Hotel marketing a Facebookon
 
Organikus hotel marketing a Facebookon

A Facebook talán a legfontosabb platform szállodád közösségimédia-marketing stratégiájához, amit az alábbi statisztikák is tanúsítanak:
 
  • A közösségi média felhasználóinak 52% állítja, hogy az ismerőseik által megosztott képek befolyásolták már utazási terveiket.
  • 76% posztolja vakációs képeit a közösségi médiára
  • A kutatási fázisban 55% kedvelt a tervezett utazáshoz kapcsolódó oldalakat
  • A hirdetések 69% használ képeket, 18% pedig videókat

Ezek mind nagyszerű marketingeszközzé teszik a Facebookot, mielőtt azonban elkezdhetnéd kihasználni e platform népszerűségét, követőkre lesz szükséged. Követőid számát fizetett hirdetéseken keresztül is növelheted, de elsősorban inkább organikus, tehát nem fizetős módszereket érdemes használni.

Íme néhány organikus taktika a Facebook-követők gyarapításához:
 
  1. Hívd meg ismerőseidet és barátaidat - Ismerőseid és barátaid bizonyára szívesen támogatnak majd, tehát rajtuk keresztül több új követőt is szerezhetsz szállodád Facebook oldalának. A platform eszközeinek segítségével feltölthetsz egy email listát, amin keresztül gyorsan meghívhatod minden ismerősödet.
  2. Linkelj a Facebookra webhelyeden és emaileidben - Ezen nincs mit túlmagyarázni. Helyezd el Facebook oldalad linkjét azokon a helyeken, ahol lehetséges vendégeid találkozhatnak vele. Időnként ellenőrizd, hogy ezek a hivatkozások megfelelően működnek-e.
  3. Helyezz ki táblákat - Helyezz ki táblákat az asztalokra, a recepciós pultra, illetve a szobákba, amiken arra kéred vendégeidet, hogy kövessenek a Facebookon (tüntesd fel az oldal nevét, URL-jét és egy QR-kódot is). Egy-egy hivatkozást a számlákon is feltüntethetsz.
  4. Kínálj ösztönzőket és rendezz nyereményjátékokat - Elég csak egy ajándék csésze kávét felajánlanod, és sokan már ezért hajlandók lesznek ellátogatni Facebook oldaladra, és bekövetni azt. 
  5. Rendszeresen posztolj minőségi tartalmakat - A szállodai közösségi média marketingben érdemes a 80/20-as szabályt követni: bejegyzéseid 80%-a a környékről szóljon, és csupán a posztok 20%-ban beszélj hoteledről. A Facebook Insights felületén rendszeresen ellenőrizd, hogy mely tartalmakat kedvelik jobban követőid, és ez alapján módosítsd mindig stratégiádat.
  6. Népszerűsítsd Facebook oldaladat más közösségi platformokon -Ha jelen vagy az X-en, a TikTokon vagy az Instagramon, akkor ezeken a profiljaidon is emlékeztesd időnként követőidet, hogy kedveljék szállodád Facebook oldalát.
  7. Töltsd fel oldaladat kereshető információkkal - Tüntess fel annyi információt oldaladon, amennyit csak lehetséges és állíts be annyi kategóriát, amennyi tulajdonodra vonatkozik. Ezek az adatok segítenek a Facebook algoritmusának, hogy a megfelelő felhasználóknak jelenítse meg szállodádat a platform különböző részein. A releváns kulcsszók továbbá a keresőoptimalizálásban is segítenek.
  8. Fejezd ki háládat üzenetek formájában - Miután egy érdeklődő kitölti üzenetküldő űrlapodat, irányítsd át egy oldalra, ahol megköszönöd üzenetét, és felsorolsz néhány linket legfontosabb közösségi profiljaidra – beleértve persze Facebook oldaladat is.
  9. Foglalkozz az említéseiddel - Ha egy másik helyi szervezet vagy cég megemlíti szállodádat valamelyik Facebook bejegyzésében, és meg is jelöli azt benne, akkor köszönd meg, kedveld a bejegyzést és csatlakozz a beszélgetéshez.

Ez vonatkozik persze minden más felhasználó megnyilvánulásaira is – a Facebook egy közösség, amelynek neked is aktív tagja kell lenned.
 
Fizetett hotel marketing a Facebookon

Ha a fentiek már a helyükön vannak, akkor elkezdhetsz foglalkozni a fizetett Facebook hirdetésekkel. Indíts egy kisebb költségkerettel, és célozd meg azokat a felhasználókat, akik az elmúlt 30 napban jártak szállodád webhelyén, illetve megfelelnek más releváns szempontoknak is (pl. kor, nem stb.)

A Facebookon általában nagyon is megéri hirdetni, ugyanis az emberek sokkal több időt töltenek ezen a platformon, mint az utazással foglalkozó webhelyeken és alkalmazásokban.

Utazási hirdetések
Az utazási hirdetések segítségével kifejezetten azokat a tölcsér alján járó felhasználókat célozhatod újra, akik korábban már jártak webhelyeden, de még nem konvertáltak. Ez a böngészőkön keresztüli követés miatt lehetséges, és nagyon hasznos taktika azon lehetséges vendégek meggyőzésére, akiknek csak egy kis győzködésre vagy emlékeztetőre van szükségük a foglaláshoz.

A potenciális szállodaügyfelek megcélzására szolgáló utazási hirdetések továbbá a Facebook óriási adatgyűjteményét is felhasználják arra, hogy a lehető legerősebb szándékú ügyfeleknek jelenjenek meg reklámjaid – például azoknak, akik nemrégiben vásároltak maguknak repülőjegyet.

Röviden az alábbiakat kell tenned:
  • Határozd meg szállodád célközönségét
  • Készíts releváns tartalmakat ennek a közönségnek
  • Használj „hasonmás” közönségcélzást – ezzel olyan felhasználókat célozhatsz meg hirdetéseiddel, akik hasonlítanak meglévő közönségedhez
  • Használd a platform újracélzási eszközeit
 
Hogyan szerezz több közvetlen foglalást a Facebookon keresztül?

Egy baráttól kapott tipp sokkal hitelesebb (és olcsóbb), mint bármilyen reklám, ezért célszerű mindenekelőtt a szájhagyományt erősítő taktikákra koncentrálni. Ha sikerül egyetlen vendégnek olyan élményeket nyújtanod, ami után 2-3 ismerősének is ajánlja majd szállodádat, akkor ezzel óriási összegeket spórolhatsz meg. Ez lehet egy olyan apró figyelmesség is, mint néhány kedves szó a be- és kijelentkezéskor, vagy néhány hasznos email emlékeztető a szállodádban tartózkodás előtt és után.

Ha Facebook oldaladat egy klubként kezeled, akkor az exkluzivitás légköre járja majd körül azt, így az emberek sokkal lelkesebben csatlakoznak majd követőidhez. Kínálj különleges ajánlatokat azoknak, akik kedvelik oldaladat.

Hasznos továbbá, ha szállodádat egy útikalauzként állítod be az alábbi taktikákkal:
  • Posztolj értékeléseket a Facebookra
  • Kínálj utazási tippeket és tanácsokat bejegyzéseidben
  • Mindig legyen egy naprakész listád az aktuális és közelgő helyi rendezvényekről
  • Használj magával ragadó képeket és videókat, amikkel bemutathatod szállodád környékét

Ahhoz, hogy az érdeklődők közvetlenül a Facebookon keresztül tudjanak szállást foglalni nálad, össze kell kötnöd foglaláskezelő motorodat Facebook oldaladdal. Ehhez egy műveletgombot kell beállítanod oldaladon.

Végezetül, sose felejts el foglalkozni hűséges vendégeiddel. Minden visszajelzésre – legyen az pozitív vagy negatív – reagálnod kell. Válaszolj a hozzászólásokra és privát üzenetekre szakszerű, higgadt, illedelmes stílusban. Ezeket azok az érdeklődők is látni fogják, akik csak most ismerkednek szállodáddal, és nagyon fontos, hogy jó legyen az első benyomásuk – az, hogy miként beszélsz volt vendégeiddel sokat elmond rólad. A negatív visszajelzéseket is köszönd meg nyilvánosan, a részleteket pedig valamilyen privát csatornán tárgyald meg az elégedetlen ügyfelekkel.
 
Hotel marketing az Instagramon

Az Instagram az egyik legértékesebb közösségi média platform a hotel marketingben, ugyanis 58-ször több aktivitás történik rajta követőként, mint a Facebookon. A platform ráadásul egyre népszerűbbé válik (már most nagyjából másfél milliárd felhasználója van), lehetővé téve ezzel a szállodatulajdonosok számára, hogy sokkal nagyobb közönséget érjenek el.

Az Instagram egy bevált inspirációforrás az utazásukat tervezők számára – egyesek a különböző úticélokat böngészik rajta, míg mások a vakációtípusokkal ismerkednek vagy konkrét szálláshelyeket hasonlítanak össze. Ezt a népszerű platformot a felhasználók 81%-a használja új termékek és szolgáltatások felkutatására.

A modern világban egyre rövidebbé válik az emberek figyelme is, és az Instagram tökéletesen alkalmazkodik ehhez a változáshoz. A hotelek és más szállástípusok olyan tartalmakkal népszerűsíthetik kínálatukat és szolgáltatásaikat, amelyek passzolnak márkájukhoz, és olyan embereket érhetnek el marketingüzeneteikkel, akik ideális vendégeik lehetnének.

Egy Instagram marketing stratégia kialakítása és kivitelezése határozottan előnyös és meglepően egyszerű feladat. Nagyvonalakban az alábbiakat kell tenned:
 
  • Hozz létre egy üzleti Instagram fiókot
  • Írj megnyerő bemutatkozást Instagram fiókodnak
  • Szerezz közönséget Instagram fiókodnak
  • Vázold fel az értékesítési tölcsér szakaszait, és hogy melyikben milyen vásárlói personákat szeretnél megcélozni
  • Igyekezz úgy ábrázolni szállodádat, hogy mások is képeket akarjanak készíteni benne, amiket aztán ők is megoszthatnak az Instagramon
  • Készíts tartalomnaptárt, amivel előre megtervezheted Instagram bejegyzéseidet

A „digitális nomádok”, azaz utazás közben dolgozók többségét a fiatalabb, millenáris generáció tagjai teszik ki, akiket a szállodáknak is megéri megcélozni. Az Instagram remek lehetőséget kínál erre, hiszen felhasználóinak több, mint 70%-a ebbe a korosztályba tartozik.

Mi több, egyre több közösségi platform kínál közvetlen vásárlási lehetőségeket, és egyre több felhasználó meri ezeken a felületeken intézni vásárlásait – a millenárisok 74%-a például az Instagramon.

Íme néhány egyszerű, mégis hatékony hotel marketing taktika a hatásos Instagram tartalmak elkészítéséhez:
 
1. Hangsúlyozd ki szállodád egyediségét
Nagyon fontos, hogy Instagram profilod kiemelje mindazt, ami egyedivé teszi márkádat. Lehetőség szerint jelenjen meg ez a sajátosság minden bejegyzésedben, hogy a felhasználók még véletlenül se maradhassanak le róla. Mutasd meg nekik, hogy milyen élményekkel gazdagodhatnak szállodádban és miről maradnának le, ha máshol szállnának meg.
 
2. Nyerj ihletet a nagyoktól
Időnként érdemes megnézni, hogy mit csinálnak azok a sikeres szállodák az Instagramon, amelyek a tiédhez hasonló üzleti modellel, közönséggel és stílussal rendelkeznek. Ne másold le közvetlenül a bejegyzéseiket, mindinkább meríts ihletet tartalmaikból, ezzel is megspórolva némi kísérletezési időt.
 
3. Ügyelj a részletekre
Egy sikerre pályázó szállodának oda kell figyelnie a legapróbb részletekre is. Gondolunk itt egy csábító reggeli terítékre, a szobák designjára vagy épp az éttermi fogásokra és a bárban kapható koktélokra. Ezen dolgok megörökítésével és megosztásával nem csak szállodádat mutathatod be (minél előnyösebb fényben), hanem arra is ösztönözheted vendégeidet, hogy ők is felvételeket készítsenek és osszanak meg szállodádról.
 
4. Mutasd be hoteledet
Akár egy kisebb B&B-ről, akár egy nagyobb vízparti üdülőről van szó, lehetőséged van a legtöbbet kihozni tulajdonod adottságaiból. Hangsúlyozd ki a gyönyörű kilátást, a rendezvénytereket, az éttermeket, a bárt és egyéb felszereltségeidet. Minden évszakban ossz meg képeket szállodádról.
 
5. Működj együtt influencerekkel
Ha több ízben is szeretnél hatást gyakorolni célközönségedre, akkor ehhez influencerek, vagy „véleményvezérek” segítségét is kérheted. Az influencerek olyan népszerű személyek a közösségi médián, akik hűséges követőtáborral rendelkeznek, és képesek befolyásolni követőik döntéseit véleményekkel és ajánlásaikkal.

Válassz olyan partnereket az influencer marketinghez, akiknek a követői ideális vendégeid lehetnének, és akiknek a személyisége jól passzol szállodád márkájához.
 
6. Legyen egy témája fiókodnak
Válassz egy témát Instagram fiókodnak. Ez lehet márkád története vagy márkád irányelvei – a lényeg, hogy legyen valami, ami témájában összefogja az Instagramra feltöltött képeidet és videóidat. Az egymáshoz látszólag semmiben sem kapcsolódó tartalmak zavaros hatást keltenek.
7. Készíts reeleket a szállodai trükkökről
Használd ki csapatod szaktudását és tapasztalatát. Ha vannak tippjeik az utazók számára, vagy hasznos tanácsok bizonyos helyzetek kezelésére (pl. egy rendezvény során), akkor osszátok meg azokat Instagram követőitekkel egy-egy „reel”, azaz rövid videó formájában. Ezek lehetnek trükkök az ágynemű rendezésére, konyhai tippek egy-egy fogás előkészítéséhez, vagy bármi, ami hasznos lehet a nézők számára.
 
8. Ösztönözd követőidet felhasználói tartalmak megosztására
Azok a képek, videók, blogbejegyzések és egyéb tartalmak is számítanak „felhasználóidnak”, amelyeket szállodád vendégei készítenek és osztanak meg másokkal az interneten. Ezek sokkal hitelesebbek, mint bármi, amit saját magad állítasz szállodádról, hiszen valódi ügyfelek élményeit és véleményeit tükrözik.

Ösztönözd tehát arra vendégeidet, hogy bátran osszák meg a szállodádban készült felvételeket másokkal is. Ehhez célszerű olyan részeket kialakítani a tulajdon területén, amik egyszerűen könyörögnek érte, hogy megörökítsék őket. Ne felejtsd el arra kérni vendégeidet, hogy jelöljék meg szállodádat a bejegyzéseikben, és használják márkás hashtagjeiket a megosztáskor.
 
9. Írj figyelemfelkeltő kísérőszövegeket felhívással
Írj olyan szövegeket bejegyzéseidhez, amik megragadják az emberek figyelmét. Gondolkodj el rajta, hogy mivel tarthatnád meg az érdeklődésüket, hogy tovább böngésszék profilodat. Bejegyzéseidben helyezz el egy-egy felhívást, ami a következő lépésre szólítja fel őket (pl. „Foglaljon szállást még ma!”).
 

Videó hotel marketing

Még ha nem is ásod be magad túl mélyen a statisztikákba, akkor is egyértelműen látszik, hogy a videó nem csupán a szállodavendégek, hanem általánosságban a fogyasztók köreiben is egyre népszerűbb médiumnak számít. Ez nem meglepő, elvégre a videók képesek megkaparintani az emberek figyelmét, könnyedén „emészthetők” és egyszerűen megoszthatók másokkal is. A YouTube egy remek példa erre – a világ második legnagyobb keresőmotorjának felhasználói havi szinten hatmilliárd órányi videót tekintenek meg.

A videós tartalmak népszerűsége megállíthatatlanul nő. A videók segítenek hatásosan és emlékezetesen bemutatni szállodád történetét, ezért határozottan ott a helyük marketingstratégiádban. Mi több, a kampányaikban videókat is használó marketingesek 34%-kal magasabb konverziós arányokat érnek el. Biztosan szeretnél lemaradni ezekről a lehetőségekről?
Ha igazán hatni szeretnél célközönségedre, akkor az érzelmeiket kell megcéloznod. A videók audiovizuális módon segítenek ebben.

A videók továbbá az utazásaikat tervezők kedvenc tartalomtípusai közé tartoznak, ha az úticélokat, programlehetőségeket vagy szálláshelyeket szeretnék közelebbről megismerni.
Íme néhány meggyőző statisztika arról, hogy miért érdemes foglalkoznod a hotel videó marketinggel:
 
  • A YouTube nézőinek 70%-a vásárolt már egy márkától, miután találkozott azzal a platformon.
  • A videómarketingesek 84%-a az egyik fő marketingeszközének tartja a Facebookot.
  • Ha egy videót helyezel el webhelyed valamelyik oldalán, akkor az 53-szor valószínűbb, hogy a Google első találatai között jelenik majd meg.
  • 2018 óta megkétszereződött az online videókat nézők száma.
  • A videóval is rendelkező bemutatkozó emailek megnyitási aránya 96%-kal magasabb.
  • 2022-ben az emberek 88%-a szeretett volna több videót látni a márkáktól.
  • Az utazók előszeretettel merítenek ihletet a videókból – 65%-k videókat néz, amikor utazásaikon gondolkodnak és úticélt választanak maguknak.

Ez csupán néhány nyomós ok arra, hogy miért van szüksége minden kisebb és nagyobb szállodának is egy erős videó marketing stratégiára. A videókon keresztül nem csupán tulajdonodat tudod bemutatni a lehetséges vendégeknek, hanem megerősítheted velük márkád hírnevét, -ismertségét, illetve a közönségeddel kialakított kapcsolatokat is. Ha célközönségednek határozott érzelmi reakciója van videóidra vagy szimplán csak tetszik nekik, amit látna, akkor sokkal valószínűbb, hogy nálad foglalnak majd szállást.
 

Mobil hotel marketing

A mobilokon lebonyolított szállásfoglalások száma egyre csak nő – mondhatjuk úgy is, hogy egy egyre népszerűbb szálloda marketing trenddel van dolgunk.

Az elmúlt esztendők során számtalan tanulmány, blogbejegyzés, előadás és webinárium igyekezett megjósolni, hogy hogyan válnak majd egyre népszerűbbé a kisebb kijelzőkön végzett foglalások. A Google már évekkel ezelőtt bejelentette, hogy a felhasználók több keresést indítanak okostelefonjaikon, mint asztali számítógépeken. Pont emiatt állt át idővel a keresőóriás a mobil-első indexelésére, ami azt jelenti, hogy a Google-t elsősorban az érdekli, hogy egy webhely mennyire működik jól mobileszközökön és ez alapján rangsorolja a találatokat is.

A független szállodatulajdonosoknak mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy online marketing stratégiájukat a mobilhasználókra is optimalizálják.

Minden a webhely mobilos verziójával kezdődik. Az első benyomásban nagyon fontos szerepet játszik, hogy egy szálloda weboldalai mennyire használhatók a kisebb kijelzőkön. A pozitív mobilélmény biztosításához többek között az alábbiakra lesz szükséged:
 
  • A felhasználóknak ne kelljen belenagyítaniuk vagy túl sokat görgetniük, hogy minden információt láthassanak a képernyőn
  • A betűtípusok legyenek könnyedén olvashatók
  • Kerüld a Flash használatát
  • Kínálj „hívás koppintással” lehetőséget
  • Legyen egy beágyazott Google térkép az Elérhetőségek vagy Kapcsolat oldalakon
  • A logóra koppintva mindig könnyedén vissza lehessen jutni a főoldalra
  • Legyen egy könnyedén használható keresősáv és egy naptár az oldalakon
  • A visszatérő látogatók űrlapjai legyenek automatikusan kitöltve
  • Használj kontrasztos színeket, hogy az oldal elemei könnyedén megkülönböztethetők legyenek egymástól

Az ilyen felhasználóbarát webhelyeket a Google is szívesebben jeleníti meg az első találatok között.
Amikor a mobilos szállásfoglalásokról van szó, akkor négy kulcsfontosságú pillanatra kell felkészülnöd – ezek a pillanatok a felhasználók aktuális szándékát tükrözik:
 

1. „El szeretnék menni valahová” pillanatok


Nem minden leendő utazó tudja, hogy hol szeretne kikötni, csak azt érzi, hogy el kell mennie valahová. Szállodaként akkor és ott kell jelen lenned ezeknek a felhasználóknak, amikor és ahol megszállja őket az ihlet.

Keress rá azokra a kifejezésekre mobilon, amikre vendégeid is rákeresnének, amikor utazni szeretnének, és figyeld meg, hogy megjelensz-e ezekre a keresésekre szállodáddal. Ha nem, akkor erősebb keresőoptimalizálásra lesz szükséged. A millenáris utazók nagyjából 50%-a mobilos kutatásai során talált rá egy új utazási márkára.
 

2. „Tervezzünk valamit” pillanatok

Amikor egy terv alakulóban van, az utazók leggyakrabban az árakra, a szállodákról írt véleményekre, képekre, a repülőutak hosszára és egy-egy környék programlehetőségeire keresnek rá. Az utazók 69%-a attól fél, hogy nem talál rá a legjobb árakra, ezért kételkedik a döntésében. Azonban 85%-k szerint az okostelefonjaikkal felkutatott információk segítenek magabiztosabban meghozni ezeket a döntéseket.

Tüntess fel tehát minden szükséges információt webhelyeden, hogy mind a mobilról, mind a más eszközökről kereső felhasználók azonnal rátalálhassanak mindarra, amit keresnek.
 

3. „Foglalja le most” pillanatok

Ezek az utazók még mindig nem teljesen biztosak benne, hogy mobilkészülékeken szeretnének-e szállást foglalni. Csupán 23%-k véli úgy, hogy ugyan annyi információt talál egy webhely mobilos verzióján, mint az asztalin.

Ha szeretnéd enyhíteni ezeket az aggályokat, akkor lehetőséget kínálhatsz a mobilról foglalóknak, hogy hosszabb ideig mondhassák le foglalásukat az asztali böngészőkön foglalókhoz képest.

Fontos továbbá biztosítani, hogy a mobilos folyamatok minél kevesebb lépésből álljanak, és hogy a felhasználók könnyedén felvehessék a kapcsolatot ügyfélszolgálatoddal, ha nem biztosak valamiben. Jó példa erre egy „hívás koppintásra” gomb.

4. „Várok a felfedezésre” pillanatok

Az emberek utazásuk megkezdése után is használják okostelefonjukat. Durván 85%-k az után dönti el, hogy mit szeretne csinálni, hogy megérkezik, 10-ből 9-en pedig elvárja a szállodától, hogy releváns információkat kínáljon neki a helyi lehetőségekről. Érdekelheti őket az időjárás, a tömegközlekedés, a valutaváltási lehetőségek (külföldi ügyfelek esetében) és így tovább.
Mivel az utazók kétharmada hűségesebben kötődik egy olyan márkához, amelyik hasznos információkkal látja el őket utazásuk során, érdemes erre némi idő és energiát fordítani.

Extra tipp

Talán magától értetődőnek hangzik, de meglepően sok cég nem biztosít mobilbarát foglalási felületet egyébként mobilbarát webhelyén. A modern foglalási motorok rendkívül jól felszereltek és könnyedén integrálhatók a legtöbb webhellyel és csatornakezelővel is, méghozzá kétirányú kommunikációval. Ez azt jelenti, hogy a közvetlen foglalások automatikusan bekerülnek a rendszerbe, és a szobák rendelkezésre állásáról is mindig friss adatok jelennek meg a webhelyen.
Egy okos megoldás beüzemelésével kevesebb időt kell a készlet frissítésével foglalkoznod, így több időd marad a fontosabb dolgokra.
 

Hotel SEO

Ha van valami, ami képes a feje tetejére állítani egy szálloda foglalási folyamatát, az a keresőmotorok (pl. a Google) folyamatosan változó világa.

Mivel az első néhány keresőtalálat kapja az organikus keresőforgalom 90%-át, saját tulajdonodnak is hotel SEO-ra, azaz keresőoptimalizálásra lesz szüksége. A Google első találataiért olyan ádáz küzdelem zajlik, hogy szállodádnak mindent meg kell tennie a legjobb rangsorolás érdekében.

A szállodai keresőoptimalizálást azonban számos tényező nehezíti: a Google folyamatosan frissülő algoritmusai, a különböző böngészéshez használt eszközök sajátosságai, a versenytársak stratégiái – nem egyszerű feladat organikus forgalmat vonzani egy hotel webhelyére.
Íme néhány tipp, ami segít majd ebben:
 

1. Gondolkodj kulcsszavakban

Ehhez lehetséges vendégeid helyébe kell képzelned magadat, és elgondolkodni rajta, hogy milyen kifejezéseket írnának be a Google-ba, amikor szállást keresnek maguknak a környékeden.

Ez alapján össze kell állítanod egy listát ezekből az úgynevezett kulcsszavakból, és ki kell derítened, hogy várhatóan mekkora forgalmat hoznának webhelyedre (ehhez különféle kulcsszókutató eszközöket használhatsz). Ha sikerült kiválasztani a legígéretesebbeket (alacsony verseny, jó forgalom), akkor el kell kezdened használni ezeket tartalmaidban. Később aztán kövesd figyelemmel, hogy hozzák-e a várt eredményeket.
 

2. Készíts egy Google Cégprofil adatlapot

A Google Cégprofil egy ingyenes cégjegyzék, amelyben tulajdonodnak is ott a helye. Egy adatlap létrehozásával feltüntethetsz minden fontosabb információt szállodáról, amik rögtön a Google találatai között jelennek majd meg az utazóknak. Megadhatod a hotel címét, telefonszámát, rövid leírását, webhelyed linkjét, illetve lehetőséget adhatsz vendégeidnek, hogy közvetlenül a Google felületén értékeljék és véleményezzék szállodádat.

Egy Google Cégprofil adatlaphoz továbbá számos képet is feltölthetsz, és elhelyezheted vele tulajdonodat a Google Térképen, hogy a helyi keresőtalálatok között is megjelenjen a felhasználóknak.
 

3. Használj Google Ads szállodai kampányokat

A Google speciális, kifejezetten szállodákra szabott kampányopciókat is kínál azoknak a marketingeseknek/tulajdonosoknak, akik szeretnének kiemelt pozíciókat kapni a keresőtalálatok között. Ezek a kampányok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy azonnal megkezdjék a foglalási folyamatot.

Ezekért a kampányokért ráadásul csak akkor kell fizetni, ha egy hirdetésre valaki rákattint vagy utána foglal is, és csak akkor jelennek meg, ha valami közük van a felhasználók kereséséhez.
Célzott jellegüknek köszönhetően a Google Ads szállodai kampányai rendkívül költséghatékonyak lehetnek.
 

4. Kövesd nyomon a keresleti és keresési adatokat

A SEO nem olyasmi, amit az ember egyszer beállít, és aztán elfelejtheti. Folyamatos erőfeszítésekre lesz szükséged, ha meg szeretnéd tartani top pozícióidat a találatok között. Ezért olyan fontos tisztában lenni a településeddel kapcsolatos keresési trendekkel – ezek ismeretében tájékozott döntéseket hozhatsz webhelyed tartalmával és optimalizálásával kapcsolatban.
Tartsd észben, hogy a szezonalitás az utazók kereséseire is hatással van. Időnként tehát frissítsd tartalmaid kulcsszóit, hogy mindig az aktuális évszak ajánlatait tükrözzék.
 

5. Ne a tartalmakon spórolj

A Google nagyra tartja a kiváló minőségű tartalmakat, így magasabb pozíciókba emeli őket a találatok között. Ez természetesen több látogatót és foglalást jelent majd webhelyed számára. Az ilyen tartalmak publikálásához célszerű egy blogot indítani, amivel azt is biztosíthatod, hogy webhelyed rendszeresen frissüljön (ez szintén jó pont a Google szemében).

Próbálj legalább hetente egyszer (lehetőleg mindig ugyanazon a napon) publikálni egy új blogbejegyzést.

Ha a legtöbbet szeretnéd kihozni blogodból, akkor:
 
  • Legyen elérhető szállodád webhelyéről, mert ez segít majd jobb rangsorolásokat szerezni ezekkel a tartalmakkal a keresőtalálatok között.
  • Oszd meg blogbejegyzéseidet máshol a közösségi médián és email hírleveleidben is: ez segít, hogy tartalmaid minél több érdeklődőhöz eljussanak, ami növeli webhelyed forgalmát és a közvetlen foglalások esélyét.

Tartalmak alatt a vizuális tartalmakat is értjük. A jó minőségű képek segítenek felhívni az utazók figyelmét tulajdonodra a szálláskereső platformokon, saját webhelyeden azonban kulcsszavakat is csatolhatsz ezekhez a fájlokhoz. Érdemes továbbá egy profi fényképészt is felkérni arra, hogy készítsen gyönyörű fotókat tulajdonodról, illetve néhány 360°-os felvételt is, hogy az érdeklődők szó szerint körülnézhessenek nálad.

Minél több tartalmat töltesz fel webhelyedre, annál több visszahivatkozást, azaz más webhelyekről feléd mutató linket szerezhetsz szállodádnak. Ezekkel egyfelől javulnak majd rangsorolásaid a Google találatai között, másfelől még több helyről szerezhetsz majd látogatókat webhelyed számára.
 

6. Ügyelj az online véleményekre

Az online vélemények kezelése hotel marketing stratégiád egyik legfontosabb része kell legyen. Senki sem fog szállást foglalni nálad csak azért, mert annyi szépet és jót mondasz magadról.

Sokkal többet számít, mit mondanak mások – az utazók számára nagyon fontos korábbi vendégeid véleménye.

Ezért kell arra törekedned, hogy minél több hiteles véleményt szerezz a keresőmotorokon, illetve szállás- és metakereső platformokon (lehetőleg 5 csillagos értékeléssel). Ez azonban még mindig nem elég – a hitelességhez reagálnod is kell ezekre a visszajelzésekre, akár pozitívak, akár negatívak. Az érdeklődők szeretik látni, ha egy szálloda ad a vendégei véleményére, és igyekszik javítani a szolgáltatásain a visszajelzések alapján.

Kérd meg vendégeidet, hogy értékeljék tulajdonodat a távozásuk után. Ezt megteheted egy email emlékeztető segítségével, vagy valamilyen ösztönzőprogram keretei között.

A véleményeket folyamatosan ellenőrizd és rendszeresen reagálj rájuk, különösen a negatívokra, mert egy jó válasz segíthet megmenteni szállodád jó hírnevét.
 

7. Gyűjts és elemezz adatokat

Habár nem közvetlenül a hotel marketing része, az adatgyűjtés és adatelemzés rendkívül sokat segít majd egy stabil szállodai marketingstratégia összeállításában. Segítségével hasznos információkat szerezhetsz ügyfeleidről, versenytársaidról és az iparág általános állapotáról.


Többek között ezért olyan fontos eszköz az ingyenes Google Analytics. Segítségével kiderítheted, hogy milyen felhasználók látogatják webhelyedet, milyen tartalmak érdeklik őket és milyen útvonalakat járnak be, mielőtt távoznak vagy szállást foglalnak maguknak. Ezek az információk segítenek majd úgy optimalizálni webhelyed tartalmait és felépítését, hogy minél több látogatót konvertálhass vendégekké.

A Google Analytics többek között az alábbiakban segít:
  • Felmérni az egyes kulcsszók által bevonzott forgalmat
  • Megállapítani a tartalmak népszerűségét
  • Ellenőrizni a forgalom forrásait
  • Megvizsgálni, hogy milyen eszközöket használnak a látogatók a böngészéshez
  • Kideríteni, hogy mely forrásokból érkezik a legjobban konvertáló forgalom
 

Hotel email marketing


Az egyre fokozódó verseny miatt a szállodatulajdonosok kénytelenek sokoldalúbb stratégiákat tervezni és alkalmazni. Azonban habár fontos a marketing hagyományos és újabb, digitális formáit is figyelembe venni, egy szálloda népszerűsítési csatornáinak költségei hamar összeadódhatnak.

Itt lép a képbe az email marketing – a létező és lehetséges ügyfelek elérésének, illetve a közvetlen foglalások fellendítésének egyik leghatékonyabb, legkedvezőbben megtérülő módszere.

A hotel email marketing az egyik legfontosabb stratégia, amivel foglalkoznod kell, hiszen egyes becslések szerint akár 38-szorosan képes megtérülni.

Egy olyan piacon, ahol az emberek az interneten felelhető végtelen információ sűrűjében tervezik meg utazásaikat, a szállodáknak is megéri felkészülniük vendégeik érkezésére.

A hotel email marketing első lépése a feliratkozói listák optimalizálása. Nem csak arról kell meggyőződj, hogy elegendő feliratkozód van, hanem arról is, hogy ezek jól minősített érdeklődők is.

Meglévő listáid, illetve korábbi eredményeid elemzésével könnyebb lesz eldönteni, hogy a jövőben milyen módszerekkel lesz érdemes feliratkozókat gyűjtened. Könnyítsd meg ezt a folyamatot az érdeklődők számára egy könnyedén kitölthető űrlappal webhelyeden, illetve emlékeztesd a feliratkozási lehetőségre vendégeidet, miközben szállodádban tartózkodnak.
Íme néhány tipp, amik segítenek a legtöbbet kihozni feliratkozói listáidból és a hotel email marketingből:
 

1. Célzod meg korábbi vendégeidet

A korábbi ügyfelek visszahívása nem csak sokkal egyszerűbb, hanem sokkal olcsóbb is, mint új vendégeket szerezni. Egyes statisztikák szerint egy új ügyfél megszerzése akár 5-ször vagy 8-szor nagyobb befektetést igényel.

Kínálj korábbi vendégeidnek különleges vagy időkorlátos ajánlatokat, hogy visszatérésre ösztönözd őket.

2. Használd ki a csúcsidőket

Az emberek többsége a csúcsidőket megelőző időszakban foglal magának szállást. Ezekben az időszakokban emlékeztesd őket emailjeidben arra, hogy miért a te szállodád a legjobb választás nekik. Emailjeidet a közelgő esemény vagy ünnep mintájára készítsd el (pl. karácsony). Kínálj nekik kedvezményes és más speciális ajánlatokat is, ösztönzés gyanánt.

Elemezd rendszeresen tulajdonkezelő rendszered adatait, hogy megállapíthasd a legforgalmasabb időszakokat, és ez alapján ütemezd szezonális emailjeidet is. Kifejezetten (de nem kizárólag) azokat a vendégeket ajánlott megcélozni, akik korábban nagyobb összegeket költöttek szállodádban.

Szintén ezek a sűrűbb időszakok azok, amelyek előtt könnyebben szerezhetsz magadnak új vendégeket.
 

3. Ne feledkezz meg az ügyféladatokról

Manapság minden olyan ügyfél, aki online foglal szobát magának tisztában van vele, hogy muszáj megadnia email címét, hogy legyen hol megkapnia a visszaigazolást, a számlát és egyéb fontos üzeneteket. Mindig rögzítsd ez az elérhetőséget a foglaláskor vagy legkésőbb a bejelentkezéskor, hogy a későbbiekben utánkövető emaileket küldhess vendégeidnek.

Például küldhetsz nekik exkluzív ajánlatokat és időkorlátos kedvezményeket, kínálhatsz nekik kereszt és felülértékesítési lehetőségeket, és így tovább – mindezt a fokozott bevétel érdekében.

A személyre szabás alapvető elvárás. Ügyfeleid megismerésével és szegmentálásával olyan marketingüzeneteket küldhetsz nekik, amik tényleg relevánsok számukra. Ez jelentősen növeli majd a konverziók esélyét.
 

4. Figyelj a küldési időkre

A személyre szabás egyik fontos része, hogy mikor küldöd ki az emaileket feliratkozóidnak. Különösen, ha nemzetközi ügyfelekkel van dolgod, szem előtt kell tartanod, hogy milyen időzónában vannak, hogy a megfelelő időpontban kapják meg üzeneteidet.

Egyes adatok szerint a péntekenként kiküldött emaileket nyitják meg a legtöbben, míg a hétfőn küldött emailek termelik a legtöbb bevételt. Persze minden hotelnek sajátos vendégköre van, ezért önállóan is kísérletezned kell, hogy rátalálj a legjobb időpontokra.
Szerencsére a legtöbb modern email marketing eszközzel könnyedén ütemezheted üzeneteid átkattintási arányát és egyéb statisztikáit, hogy ezek alapján tökéletesíthesd stratégiádat.

5. Írj rövid, lényegre törő tárgyakat

Ha hatásosabb emaileket szeretnél, akkor írj rövid, közvetlen tárgyakat, amikben egyértelműen kiemeled ajánlatod előnyeit. Így sokkal könnyebben ráveheted a címzetteket, hogy megnyissák üzeneteidet, és megnézzék, hogy mit kínálsz nekik.

Egy jó email marketing eszközzel többféle tárgyat is tesztelhetsz, hogy kiderítsd, melyik a leghatékonyabb ezek közül.

6. Használj gyönyörű képeket

Az emberek nagyjából 80%-át jegyzik meg annak, amit látnak, míg csupán 20%-át annak, amit hallottak. Helyezz el tehát látványos képeket is emailjeidben, hogy felkeltsd címzettjeid érdeklődését és emlékezetesebbé tedd üzeneteidet számukra.

7. Használj felhívásokat és buzdítsd válaszra címzettjeidet

A leghatékonyabb hotel marketing emailek a következő lépésre is buzdítják a címzettet egy felhívás, azaz „CTA” formájában. Ez lehet például egy gomb vagy kiemelt link, ami a következők valamelyikét tartalmazza:
  • Felhívás arra, hogy a címzett közvetlenül a szálloda webhelyén foglaljon szállást. Ezért cserébe valamilyen kedvezményt kínálhatsz.
  • Visszajelzés kérése, egy mellékelt Google Cégprofil adatlapra mutató linkkel.
  • Személyre szabott, időkorlátos ajánlatok és jutalmak, amelyek azonnali cselekvésre buzdítják a címzettet.

Egy barátságos CTA és egy személyre szabott üzenet sokkal hatásosabb, mint egy általános, száraz email.

Ne feledd, hogy minden egyes email lehetőséget kínál arra, hogy megerősítsd a kapcsolatot egy ügyfeleddel. A személyre szabott, releváns üzenetektől vendégeid értékesnek érzik magukat, és sokkal szívesebben foglalnak majd szállást hoteledben.
 

Remarketing a hotel marketingben

Még ha komolyan is érdeklődnek hoteled iránt, lehetséges vendégeid többsége nem lesz hajlandó azonnal szobát foglalni nálad, amikor először jár szállodád webhelyén. Kínálhatsz bármilyen jó felhasználói élményt, az igazság az, hogy az emberek többsége két-három-négy vagy több alkalommal is visszatér majd, illetve megnézi az OTA-k és más foglalási platformok kínálatát is, mielőtt meghozná a döntését. Ezért olyan fontos az újracélzás a hotel marketingben.

Látogatóidnak csupán 3-4%-a végez majd foglalást. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a többiekről le kellene mondanod. Az újracélzással pont, hogy azokat a felhasználókat érheted el, akik korábban már érdeklődésüket fejezték ki szállodád iránt (pl. jártak a szobák adatlapjain), de még nem foglaltak szállást nálad (nem jártak a „Köszönjük a foglalást” oldalon). Tehát, ha nem is foglalnak az első látogatás alkalmával, tehetsz annak érdekében, hogy friss maradj az emlékezetükben, és a te szállodádat válasszák, amint készen állnak a döntésre – akár két nap, akár két hónap kell nekik ehhez.

Szóval mi kell a hatékony remarketinghez a hotel marketingben?

Webhelyen futó remarketing

Amikor valaki ellátogat szállodád webhelyére, egy nyomkövető sütit helyezhetsz el a böngészőjében. Ez a süti ez után folyamatosan figyeli majd, hogy milyen webhelyeken járnak, és ahol lehetséges, megjeleníti nekik szállodád reklámjait.

Többféle online hirdetési szolgáltató is kínál ilyen lehetőséget, habár a legtöbben a Google Ads rendszerét használják a remarketinghez. A Google Ads remarketing hirdetései bannerekként, felugró ablakokként, YouTube reklámokként keresőtalálatokként és egyéb formákban is megjelenhetnek a követett felhasználóknak. A Meta (Facebook, Instagram), a Pinterest és a TikTok szintén kínálnak újracélzási lehetőségeket.

Email remarketing

Hasonlóképpen nyomon követheted azokat a felhasználókat is, akik megnyitják ugyan emailjeidet, de nem kezdenek velük semmit.

Több marketingplatform is lehetővé teszi az a „leadgondozást”, ami lényegében azt jelenti, hogy egy címzett egy több emailből álló üzenetsorozatot kap (persze észszerű időközönként). Ezekben az emailekben hasznos tartalmakat és ajánlatokat talál majd, illetve egyre több okot arra, hogy miért érdemes nálad lefoglalnia szállását.

Ezek a marketinganyagok közvetlenül a címzett digitális postaládájába érkeznek, és a megfelelő tartalmakkal kiegészítve rendkívül hatásosak lehetnek.

Kereső remarketing

Ez a fajta újracélzás azokat a kulcsszavakat veszi figyelembe, amelyeket az emberek a Google-on és más keresőmotorokban használnak. Ha például hétvégi pihenési lehetőségeket keresnek a környékeden, akkor megcélozhatod őket hirdetéseiddel.

Tehát ha korábban már foglalkoztak szállodáddal, és most hasonló lehetőségeket keresnek, akkor újra a szemük elé kerülhetsz, és ismételten lehetőséget kaphatsz egy új foglalás megszerzésére.

A nagy hotel marketing útmutató – Összefoglalás

A fentiekben számos tippet és taktikát olvashattál a hotel marketinggel kapcsolatban, és remélhetőleg több kérdésedre is választ kaptál ebben a témában.
Hosszas útmutatónkat egy tömörebb összefoglalóval zárjuk, amiben megtalálod a legfontosabb gondolatokat:
 

1. Ne sajnálj egy kiváló foglalási élménybe fektetni

A független szállodáknak egyértelmű felhívásokkal és a megfelelő helyi jellegű tartalmakkal kell feltölteniük és optimalizálniuk webhelyüket, hogy a lehető legtöbb aktivitásra vehessék rá látogatóikat. Például, ha felhőtechnológiára építed fel a foglalási rendszert webhelyeden, akkor az alábbi előnyökben részesülhetsz:
  • Egyszerű foglalási élményt alakíthatsz ki, amihez csupán minimális kattintás szükséges.
  • Nemzetközi utazókat is foglalásra ösztönözhetsz több nyelv és valuta felkínálásával.
  • Láthatóbbá teheted különleges ajánlataidat webhelyeden.
  • Felülértékesíthetsz többféle szolgáltatást és egyéb extrát is a foglalások rögzítésekor.

A CTA-k mellett jól keresőoptimalizált tartalmakra is szükséged lesz, hogy magas rangsorolást érhess el a keresőtalálatok között, megszilárdítva ezzel pozíciódat nem csak a Google-on, hanem a piacon is.

2. Mindig készülj a következő nagy dologra

A szállodaiparban nem lehet „túlságosan” felkészülni valamire. Mindig légy naprakész a legújabb trendeket és kialakulófélben lévő piacokat illetően, és rendszeresen értekezz bevételkezelő specialistáddal is, hogy aktuális stratégiátok a kívánt eredményeket hozza-e. Az előre tervezéssel továbbá a lehetséges és várható gyengepontokra és hiányosságokra is felkészülhetsz.

Sokat segít persze, ha érdekelnek is a legújabb trendek és ötletek. Ideális esetben tisztában kell lenned minden fontosabb ipari bejelentéssel és a versenytársakkal kapcsolatos fejleményekkel, hogy ezekhez igazíthasd terveidet.

Mindemellett nem szabad elfeledkezned az ügyfelek visszajelzéseiről sem az összes csatornán, amelyeken jelen vagy, hiszen tudnod kell, hogy mikkel elégedettek vendégeid, és mikre kell jobban odafigyelned.

Nem kell túlbonyolítanod – a Google Alerts használatával értesítéseket kaphatsz, valahányszor releváns hírek kerülnek ki az internetre a környékről, a szállodaiparról, az idegenforgalomról vagy bármilyen számodra fontos témáról.
 

3. Használd fel az adatokat az emlékezetes élmények megteremtéséhez

A hotel marketing egyik legelső lépése kideríteni, hogy kiknek és hol népszerűsítsd tulajdonodat. Ha nincs egy jól definiáld célközönséged, akiknek marketinganyagaid szólhatnak, minden tartalom és egyéb munka hiábavaló lesz (vagy legalábbis szerencsejáték). Például jó eséllyel felesleges komolyabb időt és összegeket fektetni a mobil marketingbe, ha vendégköröd nagy részét a 65 év felettiek teszik ki. Használd az összegyűjtött adatokat leggyakoribb vendégtípusaid azonosítására, és igazítsd hozzájuk stratégiádat.

Persze nem elég csak meggyőzni az embereket, hogy nálad foglaljanak. Az ügyfélszolgálat a vendéglátás szíve, ezért nagyon fontos, hogy olyan ajánlatokkal állj elő, amelyek kifejezetten ideális vendégeidnek szólnak. Biztosíts nekik valódi értéket és emlékezetes élményeket a pénzükért cserébe.

De honnan tudhatnád, hogy mit élveznek? Ezért olyan fontos az ügyféladatok összegyűjtése, a piackutatás és a visszajelzések rendszeres ellenőrzése.

Végezetül, a különféle mutatók és egyéb adatok nyomon követése is nélkülözhetetlen. Tudnod kell, hogy milyen forrásokból érkezik a bevételed, hogy mikre kellene több pénzt fordítanod, és hogy mikor éri meg változtatásokat bevezetni. Készíts jelentéseket a csatornakezelőddel és a foglalási rendszereddel, és szükség szerint igazítsd ezekhez stratégiádat.
 

4. Gyűjts személyes tapasztalatokat

Nem csak a száraz adatokkal kell tisztában lenned. Nagyon fontos, hogy ismerd célközönségedet, szállodádat, személyzetedet, és meggyőződj róla, hogy beváltjátok-e marketing ígéreteiteket vendégeiteknek. Habár az adatok nagyon értékesek (mint az már többször elhangzott), ne félj néha személyesen is felmérni a helyzetet.

Járd körbe szállodádat időnként, és gyűjts személyes tapasztalatokat csapatodtól és vendégeidtől, amiket aztán marketinged tökéletesítésére is felhasználhatsz. Ilyenkor nem az a cél, hogy megalkosd a tökéletes kampányüzenetet, vagy felgyorsítsd a webhelyedet, hanem hogy tisztában légy vele, hogy miért is fordítottál megannyi időt és más erőforrást ezekre az erőfeszítésekre.

Ne feledd továbbá, hogy az optimizmus, az energia és a lelkesedés mind fertőzők. Ha pozitívan állsz a kihívásokhoz, a feladatokhoz, a csapatod tagjaihoz és persze a vendégekhez, akkor ezeket a körülötted lévők is átveszik majd, és az ő munkájukban, élményeikben is tükröződni fognak.
 

5. Pótold a hiányosságaidat

Senki sem lehet mindenben szakember és ismerheti az összes taktikát, és ha csapata nem fér hozzá elegendő erőforráshoz – vagy, ami még rosszabb, egyedül próbál magára vállalni mindent – akkor a végeredmény egy nagyon drága és nagyon időigényes hotel marketing stratégia lesz, ami alig hoz majd eredményeket.

Ne félj segítséget kérni a hotel marketinghez. A közösségi média, a webhely optimalizálása, egy hirdetési stratégia összeállítása és kivitelezése, illetve a tartalomkészítés mind különálló ágazatai az online marketingnek – és ez még csak nem is a teljes lista.

Ha tehát sikerekre vágysz a hotel marketingben, akkor hajlandó kell lenned segítséget kérni másoktól – ezek lehetnek újonnan felvett alkalmazottak, tanácsadók vagy meglévő személyzeted tapasztalt, tehetséges tagjai.

Szállodatulajdonosként nem a marketing apróbb részleteivel kellene foglalkoznod, hanem azok igazgatásával, akik magukra vállalják ezeket a feladatokat.
 

6. Mindig kérj véleményeket

A pozitív vélemények aranyat érnek tulajdonod számára, különösen a márkahírnév és a jövendőbeli foglalások miatt. Próbálj kreatív módszereket találni arra, hogy miként kérd fel vendégeidet egy-egy pozitív visszajelzés megírására és megosztására.
 

7. Minden digitális eszközt tarts szem előtt

Az utazók többsége valamilyen hordozható eszközről éri el az internetet, főleg, ha már elindultak otthonról. Nagyon fontos tehát, hogy tulajdonod ezeken az eszközökről is elérhessék az érdeklődők.
A nagyobb OTA-k, úgymint a Tripadvisor vagy a Booking.com például saját alkalmazásokat készítettek ügyfeleik számára, és egyre több szálloda választja ugyan ezt a módszert a mobilhasználó közönség elérésére.

8. Használj dinamikus árazást

A legtöbb vendég számára az ár az egyik legfontosabb tényező egy szálláshely kiválasztásakor. Ha versenyképesek szeretnének maradni, a független szállodáknak muszáj rendszeresen ellenőrizniük is a piachoz igazítaniuk áraikat.

Folyamatosan szemmel kell tartanod versenytársaid kínálatait, és ezek alapján igazítanod szobáid árát, hogy a lehető legnagyobb haszonra tehess szert velük. Egy dinamikus árazással rendelkező bevételkezelő rendszer segíthet a konkurencia árait is nyomon követni, illetve beállítani az OTA és metakereső árakat is az általad megadott paramétereken belül (a csatornakezelő rendszerrel együttműködve).

Az Airbnb-nek például valahogyan segítenie kellett az ügyfeleinek, akik nem tudták, hogy hogyan árazzák be tulajdonaikat a vendégeik számára. A cég árjavasló funkciója számos tényezőt vesz figyelembe, úgymint a szoba típusát, a környéket és a közelben található lehetőségeket. A cég saját adatai szerint azok a tulajdonosok, akik a javasolt árakat választották háromszor annyi foglalást könyvelhettek el, mint azok, akik más összeget szabtak meg. Egy jó árazási stratégia tehát több foglalást eredményez.

Egy jó chanelmanagerrel biztosíthatod, hogy szobáid árai és rendelkezésre állása minden foglalási csatornán naprakészek legyenek, beleértve az OTA-kat, az utazási ügynököket és persze saját webhelyedet is.


9. Kínálj minél több ösztönzőt

 
Az inkább független szállodákba járó utazókat három fő csoportba sorolhatod: vannak egyszeri vendégek, v

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok