linkcsere
A linkcsere definíciója
A linkcsere az, amikor két webhely hivatkozik egymásra. Az ilyen cserélt („reciprokális”) linkek mindkét félnek segíthetnek megerősíteni a keresőoptimalizálást, és jobb pozíciókat elérni a keresőtalálatok között.
A linkcseréknek a csalók miatt rég óta rossz hírneve van, azonban nem minden „cserélt” link számít rosszindulatú taktikának.
A linkcsere és a Google
A Google irányelvei évtizedek óta tiltják a linkcserét – a keresőmotor linkcsalásként tekint erre a szokásra. A helyzet azonban ennél bonyolultabb, hiszen az, hogy két webhely hivatkozik egymás tartalmaira, nem jelenti automatikusan azt, hogy ez egy szándékos csalás, ami a Google algoritmusát próbálja kijátszani.
Amikor két webhely azért „cserél” linkeket, mert mindketten úgy vélik, hogy a másik tartalma hasznos forrás lehet a közönségük számára, akkor természetesen elhelyezett hivatkozásokról beszélünk, és nincs semmilyen ördögi terv a háttérben.
Persze minden érmének két oldala van, és vannak olyan esetek, amikor a linkcserék kizárólag SEO célokból jönnek létre. Talán te is kaptál már olyan emaileket, amelyekben valamilyen „SEO szolgáltató” linkcserét kínált. Ezeket nagyon könnyű felismerni:
• Olyan linkcserét vagy más megoldást kínálnak, amik garantáltan javítja majd a helyezéseidet a Google találatai között.
• Linkhálózatokat vagy konkrét linkcseréket emlegetnek.
• Egyszerre több linket, vagy több webhelyen elhelyezett linket is kínálnak.
Van haszna a linkcserének a SEO-ban?
Ha több tekintélyre és jobb rangsorolásra vágysz (és nem szeretnél ujjat húzni a keresőmotorokkal), akkor kevésbé kockázatos taktikákat kell alkalmaznod.
Az elsődleges szempont az, hogy linképítési módszereiddel egy jobb felhasználói élményt próbálj kialakítani látogatóid számára.
A helyett, hogy a rangsorolásra és webhelyed linkprofiljára koncentrálnál, inkább arra kell odafigyelned, hogy valamilyen értéket kínálj olvasóidnak, vásárlóidnak és minden egyéb látogatódnak.
A külső (más webhelyekre mutató) hivatkozások segíthetik ugyan webhelyed keresőoptimalizálását, de jóval kevésbé befolyásolják rangsorolásodat, mint más tényezők.
Linkcserék alkalmazása a keresőoptimalizálásban
Amikor olyan külső forrásokra hivatkozol, amelyek kapcsolódnak tartalmaidhoz, akkor ezzel pozitív felhasználói élményt kínálhatsz látogatóid számára. A tartalom továbbra is „a király”, és ha rendszeresen biztosítasz eredeti és értékes tartalmakat olvasóidnak, akkor ezt a keresőmotorok is értékelik majd.
Valahányszor értékes külső tartalmakra hivatkozol, megbízható forrásként pozícionálhatod webhelyedet. Ha pedig az egyik ilyen webhely vissza is hivatkozik rád, akkor ez csak előny – de az első szempont a tartalom értéke.
Ha linkcserét szeretnél felvetni egy webhely számára, akkor előbb ellenőrizd az adott domain SEO mutatóit, hogy kiderítsd, mennyire számít értékesnek egy-egy hivatkozásuk.
Amikor két webhely természetes linkcserét hajt végre, akkor ez mindkét fél számára előnyös lehet.
Érdemes szem előtt tartani az alábbiakat, mielőtt linkcserékben kezdenél gondolkodni:
• Javíthatná a másik webhely saját webhelyed forgalmát?
• A másik webhely témája kapcsolódik a saját tartalmaid témájához?
• Közvetlen versenytársad az adott webhely? Ha igen, akkor meg se említsd nekik a linkcsere lehetőségét!
Hogyan árthat a linkcsere a SEO-nak?
Habár egyes természetesen előforduló linkek erősíthetik a keresőoptimalizálást, a figyelmetlenül elhelyezett hivatkozások kellemetlen SEO problémákat okozhatnak, csökkentve ezzel webhelyed organikus forgalmát.
1. Kézi műveletek – A Google által kiosztott büntetések
A Google webmestereknek szóló irányelvei tisztán és egyértelműen tiltják a linkcserét.
Ha tehát rendszeresen helyezel el ilyen cserélt hivatkozásokat, hogy ezzel próbáld manipulálni rangsorolásodat, akkor a Google egy kézi művelettel büntetheti webhelyedet. Ezeket a büntetéseket a Google Search Console felületén ellenőrizheted.
2. Csökkenő tekintély és alacsonyabb rangsorolás
Ha olyan webhelyekre hivatkozol, amelyek nem kapcsolódnak saját tartalmaid témájához, akkor oldalaid elveszíthetik tekintélyüket a keresőmotorok szemében, ami alacsonyabb rangsorolásokhoz vezet.
Minden hivatkozás elhelyezése előtt ellenőrizd, hogy a linket tartalom kapcsolódik-e sajátodhoz, és hogy mekkora az adott domain tekintélye. Ez utóbbit a Moz által kifejlesztett Domain Authority pontszám mutatja meg, de fontos észben tartani, hogy ez nem egy hivatalos mutató, és sem a Google, sem más keresőmotor nem használja az algoritmusában.
Nem minden esetben baj, ha kevésbé tekintélyes webhelyekre hivatkozol vissza, de ne vidd túlzásba.
3. A versenytársak SEO-jának erősítése
Amikor olyan webhelyekre hivatkozol, amelyek hasonló kulcsszavakat céloznak meg tartalmaikban, mint amilyeneket te is, akkor nem valószínű, hogy ezeket a linkeket viszonozni is fogják. Ilyenkor csak közvetlen versenytársaid SEO-ját erősíted, nem a sajátodat.
A linkcserék és más viszonzott linkek csak olyan webhelyek között kellene történjenek, amelyek tartalmai kapcsolódnak, de nem közvetlen versenytársak egymás számára.
4. Csökkenő bizalom
A keresőmotorok bizalmát könnyű elveszíteni, és nagyon nehéz visszaszerezni. Sajnos a cserélt linkekkel kétféleképpen is eljátszhatod ezt a nehezen kiépített bizalmat:
• Webhelyedről nagyon sok „oda-vissza” link mutat más domainekre.
• Hivatkozásaid horgonyszövege gyanús, és nem kapcsolódik a tartalmadhoz.