Kulcsszó sűrűség definíciója, Kulcsszó sűrűség kiszámítása, Kulcsszó sűrűség optimalizálása, Kulcsszó sűrűség szerepe

Kulcsszó sűrűség

Kulcsszó sűrűség

Kulcsszó sűrűség

A kulcsszó sűrűség definíciója

A kulcsszó sűrűség értéke fejezi ki, hogy hányszor fordul elő egy adott szó vagy kifejezés egy weboldal tartalmában az összes szó mennyiségéhez képest. A kulcsszó sűrűséget éppen ezért általában egy százalékként szokás feltüntetni – minél magasabb az érték, annál gyakrabban fordul elő az adott kulcsszó az oldalon.
 

Miért számít a kulcsszó sűrűség?

A kulcsszavak a SEO nélkülözhetetlen eszközei. Ahhoz, hogy kiemelkedhess a tömegből, egy jól kialakított webhelyre, minőségi tartalmakra, illetve a megfelelő kulcsszavak megcélzására lesz szükséged.
Nem meglepő, hogy a keresőoptimalizálással kapcsolatos tanácsok gyakran emlegetik a kulcsszavakat. A kulcsszókutatás segít azonosítani a számodra releváns és legjobban teljesítő kulcsszavakat, amelyekkel több organikus (és jó eséllyel konvertáló) forgalmat vonzhatsz webhelyedre.
Mindez annak köszönhető, hogy a kulcsszavak kötik össze egymással a kereső felhasználókat, és a webhelyeken publikált tartalmakat. Amikor egy felhasználó találni szeretne valamit az interneten, akkor egy olyan kulcsszóra keres rá, ami a legjobban tükrözi a keresőszándékát.
Habár a Google és más keresőmotorok manapság számos fontosabb tényezőt is figyelembe vesznek a találatok kiválogatásakor és rangsorolásakor, a kulcsszavak még mindig fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban, és a webhelyek sikereiben.
Ügyelned kell azonban arra, hogy csak észszerű számban használd ezeket a kifejezéseket tartalmaidban – attól nem fognak jobban teljesíteni, ha teleírod őket kulcsszavakkal. Ezt a taktikát nevezik kulcsszóhalmozásnak, amit a Google súlyos büntetésekkel jutalmaz.
 

Mi az a kulcsszóhalmozás?

A kulcsszóhalmozás egy elavult black hat SEO taktika. Lényege, hogy gyengébb minőségű tartalomban az átlagosnál többször helyezik el ugyan azt a kulcsszót, hogy a tartalom jobban rangsoroljon a keresőtalálatok között az adott kifejezésre.
Régebben, amikor a keresőmotorok algoritmusai nem voltak olyan kifinomultak, számos márka és SEO ügynökség alkalmazta előszeretettel a kulcsszóhalmozást a rossz minőségűt tartalmak felfuttatására. Ez azért működött, mert sok keresőmotor az alapján rangsorolta a tartalmakat egy-egy keresésre, hogy milyen gyakran fordult elő bennük az épp keresett kulcsszó. A nagyobb kulcsszó sűrűség tehát automatikusan magasabb pozíciókat is biztosított.
Ez persze gyakran erőltetett, nehezen olvasható szövegeket eredményezett, ami nem tett jót a felhasználói élménynek. Az algoritmusok fejlődésének köszönhetően a keresőmotorok többsége ma már pont ellenkezőleg kezeli a kulcsszavak halmozását, és magas rangsorolás helyett büntetéseket oszt ki érte.
A kulcsszóhalmozás tehát egy elavult technika, és nincs értelme alkalmazni.
 

A kulcsszó sűrűség kiszámolása

A kulcsszó sűrűséget igazán egyszerű kiszámolni: csupán el kell osztani egy adott kulcsszó előfordulásainak számát a tartalomban szereplő összes szó mennyiségével. A végeredményt ez után 100-zal megszorozva megkapod a sűrűséget.
Ha például egy 1000 szavas dokumentumban 10-szer fordul elő egy kulcsszó, akkor (10/1000) * 100 = .001 = 1% a kulcsszósűrűsége.


A kulcsszó sűrűségének kiszámolására egy másik képletet is szokás alkalmazni – ez a TF-IDF (term frequency-inverse document frequency), azaz „kifejezés sűrűség – inverz dokumentum sűrűség”. Ez lényegében egy kulcsszó bizonyos oldalakon való előfordulásainak számát (TF) hasonlítja össze a kulcsszó több oldalon számított előfordulásával (IDF). Az eredmény segít meghatározni, hogy mennyire releváns egy kulcsszó bizonyos oldalakon.
Míg a TF kiszámítása viszonylag egyszerű, az IDF-be már könnyebb belebonyolódni. A cél megállapítani, hogy milyen gyakran fordul elő egy kulcsszó egyszerre több dokumentumban. Az IDF értéke 0 és 1 között mozog: minél közelebb van a 0-hoz, annál többször jelenik meg a kulcsszó egyszerre több oldalon; minél közelebb van az 1-hez, annál többször jelenik meg egy oldalon, de nem másokon. Ettől lesz „inverz” a számítás – az alacsonyabb értékek sűrűbb kulcsszóhasználatra utalnak.
Remek példák erre a magyar nyelvben előforduló névelők (a, az, egy), amelyek nagyon gyakran fordulnak elő szinte bármilyen szöveges tartalomban. Az ilyen szavak TF-IDF értéke nagyon alacsony lesz. Egy konkrét, megcélzandó kulcsszó TF-IDF értéke ezzel szemben jóval magasabb kell legyen, különben érdemes lesz módosítanod kulcsszóstratégiádon.
 

Mi számít ideális kulcsszó sűrűségnek?

A kulcsszóhalmozás szigorú elkerülésén kívül a kulcsszó sűrűségnek nincs aranyszabálya. Sok SEO szakember 1-2 előfordulást javasol 100 szavanként, ami 1-2%-os sűrűséget jelent.
Tartalmad ennél több vagy kevesebb előfordulással is hasonlóan teljesíthet, habár az általános szakvélemény szerint a Google és más keresőmotorok 0,5%-os kulcsszósűrűségre reagálnak a legjobban.
Fontos továbbá észben tartani a kulcsszóváltozatokat is. Ezek azok a szavak és kifejezések, amelyek nagyon hasonlítanak az alap kulcsszóra. Ha például webhelyeden lámpákat árulsz, és a „szobalámpák” kifejezést szeretnéd megcélozni, akkor minél többet ismételgeted ugyan ezt a szót, annál nagyobb a veszélye, hogy a keresőmotorok kulcsszóhalmozásnak tekintik majd a sűrű előfordulását.
Helyette használhatsz más változatokat is, amelyek jelentésükben közel állnak az alapvető kulcsszóhoz, de mégsem pontos ismétlései annak. Ilyenek például a „beltéri világítás”, „mennyezeti lámpák”, „nappali lámpák” és így tovább.
A Google keresőtalálati oldalainak alján megjelenő „Kapcsolódó keresések” segítenek azonosítani ezeket a keresett kulcsszóhoz hasonló kifejezéseket.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok