Keresőmarketing definíciója- mi az a keresőmarketing? Milyen részekből áll a keresőmarketing? Hogyan működik a keresőmarkating?

Keresőmarketing

Keresőmarketing

keresőmarketing

A keresőmarketing definíciója

A keresőmarketing egy olyan online marketing stratégia, amely magába foglalja a keresőoptimalizálást (SEO) és a keresőmotor-marketinget (SEM) is. A keresőmarketing célja fizetett és organikus (nem fizetett) módszerekkel fokozni egy cég láthatóságát a különböző keresőmotorok (pl. a Google) felületén.
10-ből 8 fogyasztó keres néz utána termékeknek és szolgáltatásoknak az interneten, ezért a keresőmarketing minden online marketing terv szerves részét kell, hogy képezze.

 

A keresőmarketing és a keresőmotor-marketing közötti különbség

A definíció folytatása előtt tisztáznunk kell egy gyakori félreértést a keresőmarketinget és a keresőmotor-marketinget illetően. Habár sokan felváltva használják ezt a két kifejezést, ez a két fogalom más-más tevékenységekre utal.
•    Keresőmarketing: Beletartozik a SEO és a SEM – tehát egy organikus és egy fizetett stratégiát is magába foglal.
•    Keresőmotor-marketing: Kizárólag a SEM tartozik bele – egy fizetett stratégia.

 

Szóval honnan ered a keveredés?

Amikor az emberek elkezdtek a keresőmotor-marketinggel foglalkozni, akkor a SEO és a SEM kombinációjaként definiálták azt. Idővel azonban megváltozott ez a jellemzés. A marketingesek egyre inkább egy fizetett stratégiaként tekintettek a keresőmotor-marketingre (SEM), a SEO pedig lényegében kitolódott a definícióból.
Ezért jött létre végül a „keresőmarketing”, mint a SEO és a SEM gyűjtőneve.
A továbbiakban nagyon fontos lesz szem előtt tartani ezt a különbséget, mert nagyon könnyű belekavarodni ebbe a két hasonló, mégis eltérő jelentésű kifejezésbe.

Hogyan kezdjek hozzá a keresőmarketinghez?

Ha sikeres keresőmarketinget szeretnél folytatni, akkor Időre és elkötelezettségre lesz szükséged. Ha a keresőmarketing mellett döntesz, akkor két különböző marketingstratégiára szánod rá magadat: a SEO-ra és a SEM-re. Ha a legtöbbet szeretnéd kihozni belőlük, akkor egymás kiegészítéseként kell alkalmaznod őket.
Tehát mielőtt belekezdenél a keresőmarketingbe, először tudnod kell, hogy mit takar a SEO és a SEM fogalma. Ha nem vagy tisztában ezek természetével és működésével, akkor keresőmarketinged nem hozza majd az elvárt eredményeket.

 

A SEO szerepe a keresőmarketingben

A SEO a keresőmarketing nélkülözhetetlen eleme. Még ha ki is szervezezed a SEO-t egy ügynökségnek, fontos tisztában lenned vele, hogy milyen szerepet tölt be keresőstratégiádban.

 

Mi az a SEO?

A SEO (search engine optimization - keresőoptimalizálás) számos stratégia gyűjtőneve. Ezen stratégiák legfőbb célja, hogy márkád tartalmai minél láthatóbbak legyenek a keresőmotorok (pl. a Google) találatai oldalain. A fokozott láthatóság több kattintást, nagyobb forgalmat, több konverziót és több bevételt jelent majd.

 

A SEO szerepe esszenciális az online marketingben. A felhasználók többsége arra számít, hogy az első néhány találat között biztosan megtalálja majd azt, amit keres, ezért többségük nem kattint át a második találati oldalra, és sokan még az első oldal aljára sem görgetnek le.
A keresőoptimalizálás ezeket az előkelő, magas pozíciókat segít megszerezni tartalmaid számára – ezt úgy is szokás nevezni, hogy a SEO javítja a tartalmak „rangsorolását”.

 

Hogy működik a SEO?

A keresőmotorok úgynevezett rangsoroló algoritmusok segítségével állítják össze a keresőtalálati oldalakat, amihez többféle rangsorolási szempontot vesznek figyelembe. A SEO célja ezen szempontok alapján optimalizálni a webhelyek tartalmait, hogy azok megfeleljenek az algoritmus elvárásainak.
Online jelenléted általában három fő területből áll:
•    Saját webhelyed
•    Márkád közösségi profiljai
•    Mások webhelyeinn kiépített jelenléted

 

Ezeket a területeket két kategóriára szokás osztani SEO szempontjából:

•    Off-page SEO: Az off-page (vagy off-site) SEO a közösségi profiljaiddal, illetve mások webhelyein kiépített jelenléteddel foglalkozik. Az off-page SEO legfőbb célja értékes visszahivatkozásokat szerezni webhelyed számára. Ezek a visszahivatkozások a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak a keresőmotorok szemében, amelyek afféle bizalmi szavazatokként kezelik őket. Azok a visszahivatkozások érik a legtöbbet, amelyek releváns, elismert, tekintélyes webhelyekről származnak.
•    On-page SEO: Az on-page (vagy on-site) SEO kifejezetten webhelyed optimalizálását jelenti. Az on-page SEO célja egy olyan webhely kialakítása, amelye nem csak a keresőmotorok, hanem a felhasználók igényeinek is megfelel. On-page SEO taktikák többek között a kulcsszavak logikus használata, a reszponzív design kialakítása, a webhely sebességének javítására, illetve a belső linkek használata.

 

Ha kitartóan foglalkozol a SEO-val, és a bevált taktikákkal optimalizálod online jelenlétedet, akkor a keresőmotorok előbb-utóbb felfigyelnek majd rád. Ez azt jelenti, hogy tartalmaid gyakrabban és magasabb, láthatóbb pozíciókban jelennek majd meg a keresőtalálatok között, ami több forgalmat biztosít majd webhelyed számára.

 

Mennyi időre van szükség, hogy a SEO hatékony legyen?

A keresőmarketing részben azért foglalja magába a SEO mellett a SEM-et is, mert a SEO nem kínál azonnali eredményeket. Míg egy PPC kampány segítségével rögtön fellendítheted forgalmadat, a SEO-nak hetekre vagy hónapokra is szüksége lehet a kibontakozáshoz.

A SEO-nak több okból is időre van szüksége, és ezek egy részét nem befolyásolhatod. A keresőmotoroknak (pl. a Google-nak) temérdek mennyiségű oldalt kell átvizsgálniuk, amikor összegyűjtik a keresések találatait. A feltérképezést végző robotok több millió webhelyet kell meglátogassanak, és a keresőmotoroknak időbe telik, hogy átvizsgálják ezeket a tartalmakat. Tehát még ha változtatsz is webhelyeden, meglehet, hogy a keresőmotorok csak napokkal később figyelnek fel ezekre a módosításokra.

Továbbá, ha visszahivatkozásokat szeretnél szerezni webhelyed számára, akkor ez akár hónapokba is beletelhet. Még az on-page, vagyis a webhely oldalain végzett keresőoptimalizálás is időigényes feladat.

A SEO-ba azonban megéri befektetni, és megéri várni rá.
Miután végzel a főbb optimalizálási feladatokkal és elkezdesz megjelenni az előkelő találatok között, egyre több ingyenes forgalomra számíthatsz majd.

A SEM szerepe a keresőmarketingben

A keresőmarketing másik része a SEM, ami nem csupán a keresőmarketinghez elengedhetetlen, hanem SEO stratégiád fontos kiegészítője is egyben. Lássuk tehát, hogy mit is takar.

 

Mi az a SEM?

A SEM (search engine marketing – keresőmotor-marketing) a keresőmotorok találati oldalain megjelenő fizetett hirdetések használatát foglalja magába. Ezek a hirdetések általában márkád vagy kínálatod népszerűsítését szolgálják, és az organikus találatok felett, illetve alatt jelennek meg a keresőtalálati oldalakon.

 

Hogy működik a SEM?

A hagyományos hirdetésekkel szemben a SEM-hez több adatot és eszközt szokás alkalmazni. Ennek köszönhetően a SEM segítségével célzott, a közönség igényeihez igazított hirdetések hozhatók létre, és komoly verseny is jellemző rá.
Szóval hogyan működik a SEM? A SEM legfontosabb elemei a következők:
•    Kulcsszavak
•    Ajánlattételek
•    Költségkeretek
•    Célzási opciók

 

A SEM alkalmazásához először kulcsszavakat kell keresni – ez a kulcsszókutatás.

A kulcsszavak azon szavak és kifejezések gyűjtőneve, amelyeket az emberek online kereséseik során használnak – tehát amiket beírnak a keresőmotorokba.
Ha például valaki otthon szeretne edzeni, akkor az „olcsó szobakerékpár” kifejezésre kereshet rá. Ilyen esetben az „olcsó szobakerékpár” egy kulcsszónak számít egy olyan hirdető számára, aki szobakerékpárokat próbál eladni. Hirdetéseivel tehát kifejezetten azokat a felhasználókat célozhatja meg, akik az „olcsó szobakerékpár” vagy hasonló kifejezéseket használnak kereséseikhez.

 

Egy hirdető persze egyszerre több kulcsszót is használhat a célzáshoz. Például a „szobakerékpár” mellett a „szobabicikli” kulcsszóra kereső felhasználókat is érdemes megcéloznia.
A SEM kampányok célzása (hogy mely felhasználóknak jelenjenek meg a hirdetések) több szempont szerint is szűkíthető: hely, a hét napja, napszak, a felhasználó érdeklődési körei stb.

 

Miután kiválasztottad kulcsszódat és célzási opcióidat, meg kell szabnod havi költségkeretedet, illetve ajánlattételedet.
Az ajánlattétel arra utal, hogy mekkora összeget vagy hajlandó fizetni, valahányszor valaki rákattint egy hirdetésedre. Innen származik a CPC, vagyis a „kattintások ára” kifejezés. Egyes hirdetések célja nem egy kattintás, hanem például egy telefonhívás – ilyen esetben akkor kell fizetned, ha valaki felhívja a hirdetésedben feltüntetett telefonszámot.

Három fontos dolgot kell észben tartanod az ajánlattételekkel kapcsolatban:
•    Nem fogsz többet fizetni annál, mint amekkora összegű ajánlatot tettél.
•    Előfordulhat, hogy kevesebbet kell fizetned, mint amekkora összegű ajánlatot tettél.
•    A havi keretedet sosem fogod túllépni.

 

Habár a SEM ajánlattételi modellje sokban hasonlít egy árveréshez (hiszen az ajánlattétel olyan, mintha licitálnál), valójában nem az nyeri majd meg ezeket az „aukciókat”, aki a legtöbb pénzt hajlandó fizetni. A keresőmotorok több szempontot is megvizsgálnak, hogy eldöntsék mely hirdetések és milyen sorrendben jelenhetnek meg a fizetett találatok között.

Ezek a szempontok:
•    Az ajánlattétel összege
•    A hirdetés minősége
•    A hirdetés relevanciája

 

Minden keresőmotor ajánlattételi/aukciós rendszere máshogy működik, ezért a részletekért külön-külön kell utánanézned azoknak, amelyeken SEM-et szeretnél alkalmazni.
Akárhol is kezdesz el hirdetni, fontos, hogy rendszeresen ellenőrizd kampányaidat, és elvégezd a szükséges módosításokat stratégiádban. A SEM segítségével azonnal láthatóvá válik hirdetéseid teljesítménye, ezért bármikor lehetőséged adódik majd javítani rajtuk, ha nem hozzák a várt eredményeket.

 

Mennyi időre van szükség, hogy a SEM hatékony legyen?

A SEM egyik nagy előnye, hogy az eredményei azonnal érezhetők.
Onnantól kezdve, hogy hirdetési hálózat (pl. a Google Ads) jóváhagyja hirdetéseidet, azok elkezdhetnek megjelenni a releváns keresések találati oldalain. Persze ehhez – mint fentebb olvashattad – nem elég, hogy elég nagy összegű ajánlatot tégy, hanem az is fontos, hogy hirdetéseid kapcsolódjanak a keresett kifejezéshez, illetve jó minőségű landing oldalra mutassanak.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok