Kanonikus címke helyes használata- Hogyan használható a kanonikus címke, mire jó a kanonikus címke: Kanonikus címke tudnivalók

Kanonikus címke

Kanonikus címke

kanonikus címke

A kanonikus címke definíciója

A kanonikus címke (vagyis a rel=”canonical”) segítségével jelezhető a keresőmotorok számára, hogy melyik URL-en található egy oldal hivatalos („kanonikus”) verziója. Ez különösen fontos, ha több oldal is azonos vagy nagyon hasonló tartalommal rendelkezik – ezeket nevezzük többször előforduló, vagy duplikált tartalmaknak. A kanonikus címke jelöli, a keresőmotorok számára, hogy melyik oldalt jelenítsék meg ezek közül a keresőtalálatok között.
A kanonikus címke használatát, tehát a „hivatalos” oldal megjelölését „kanonizálásnak” nevezzük.
A kanonikus címkét a weboldal HTML kódjának szakaszában kell elhelyezni, az alábbi formátumban:
 
<link rel=”canonical” href=”hivatalos-weboldal-url”>

Miért fontos a kanonizálás?

Amikor egy keresőmotor több olyan oldalt (több URL-t) is talál egy webhelyen, amelyek tartalmai azonosak vagy nagyon hasonlóak (duplikált tartalmak), akkor ez különféle SEO problémákat okozhat:
•    Ha a keresőmotorok feltérképező robotjainak több oldalon is ugyan azt a tartalmat kell megvizsgálniuk, akkor meglehet, hogy elkerülik azokat az oldalakat, amelyeken más fontos tartalmak szerepelnek.
•    A tartalmak nagymértékű duplikálása csökkentheti azok rangsorolási esélyeit.
•    Még ha tartalmaid rangsorolnak is, a keresőmotorok meglehet, hogy nem azt a verziót jelenítik meg a keresőtalálatok között, amit te szeretnél.
A kanonikus címkék használata, vagyis a kanonizálás segít elkerülni ezeket a problémákat.
 

Az URL-ek okozta duplikációs problémák

A fentieket olvasva talán benned is felmerült a kérdés, hogy miért kéne aggódnod emiatt, hiszen sosem fordult még elő veled, hogy szándékosan készítenél azonos másolatot webhelyed egyik oldaláról.
A helyzet az, hogy míg a webmesterek koncepciókként gondolnak weboldalaikra – pl. a főoldalra. Ezzel szemben a keresőmotorok számára minden egyedi URL egy-egy másik oldalt jelent. 
Például meglehet, hogy a keresőmotorok az alábbi URL-ek mindegyikén elérhetik webhelyed főoldalát:
•    http://www.webhelyemcime.hu
•    https://www.webhelyemcime.hu
•    http://webhelyemcime.hu
•    http://webhelyemcime.hu
•    https://www.webhelyemcime.hu/index.php
•    https://webhelyemcime.hu/index.php
 
Amikor egy felhasználó bármelyiket meglátogatja ezek közül, akkor ugyan azt az oldalt látja majd maga előtt. Egy keresőmotor számára ez hat különböző oldal a webhelyeden.
Mint láthatod, még az ilyen jelentéktelennek tűnő URL különbségek is duplikációs problémákat okozhatnak a keresőmotorok szemében.
A modern tartalomkezelő rendszerek és dinamikus webhelyek csak tovább fokozzák a bajt. Sok webhely automatikusan címkékkel egészíti ki az URL-t, vagy több útvonalon (URL-en) keresztül is elérhetővé teszik ugyan azt az oldalt. A webáruházakban például gyakran minden keresésnek és szűrési feltétlenek egyedi URL-je van.
Előfordulhat tehát, hogy saját webhelyed is tele van több tucat, vagy akár több száz duplikált tartalommal.
 

A kanonikus címkék megfelelő használata

A duplikált tartalmak okozta problémák megoldása nem egyszerű feladat, de íme néhány dolog, amire érdemes odafigyelni a kanonikus címkék használatakor:
 

1. A kanonikus címkék magukra is mutathatnak

Egy kanonikus címke akár arra az oldalra is mutathat, amin elhelyezik. Ha tehát A, B és C URL egymás másolatai, és A URL-t szeretnéd megjelölni kanonikusként, akkor az A URL-re mutató kanonikus címke nem csak B és C URL-en, hanem A URL-en is szerepelhet.

2. Kanonizáld önállóan webhelyed főoldalát

Mivel a duplikált főoldalak nagyon gyakoriak, és a különböző webhelyek más és más URL címmel hivatkozhatnak főoldaladra (amit nem befolyásolhatsz), általában jó ötlet egy kanonikus címkét elhelyezni a főoldal sablonjában, hogy megelőzd az ebből adódó problémákat.
 

3. Időnként ellenőrizd dinamikus kanonikus címkéidet

A hibásan megírt programkódok hibásan is működnek, és előfordulhat, hogy ilyenkor egy URL minden egyes verziójához eltérő kanonikus címkék tartoznak majd (ami lényegében hatástalanítja ezeket a címkéket). Ellenőrizd szúrópróbaszerűen kanonikus címkéidet, főleg, ha CMS-t vagy e-kereskedelmi platformot használsz.
 

4. Kerüld a kanonikus címkék keverését

A keresőmotorok figyelmen kívül hagyhatják vagy rosszul értelmezhetik a kanonikus címkéket, ha kevert jeleket küldesz velük.
Például ne helyezz el A oldalon egy olyan kanonikus címkét, ami B oldalra mutat, aztán a B oldalon olyat, ami A oldalra mutat.
Továbbá ne mutass A oldalról B oldalra kanonikus címkével, majd irányítsd át B oldal forgalmát 301-es átirányítással A oldalra. 
Kerüld továbbá a kanonikus címkék összefűzését (A => B, B => C, C => D és így tovább).
 

5. Légy óvatos a közel azonos oldalak kanonizálásával

Amikor a kanonizálásról van szó, a legtöbben az olyan oldalakra gondolnak, amelyek tartalmai teljes mértékben egyeznek egymással.
A kanonizálás közel azonos oldalak között is alkalmazható, de ezekkel óvatosan kell bánni. A szakemberek között a mai napig vita tárgyát képezi, hogy érdemes-e foglalkozni ezzel, de az általános vélemény az, hogy igen, a közel azonos oldalak is kanonizálhatók (pl. egy termékoldal több verziója, amelyek csak a valutában vagy a termék színében különböznek egymástól).
 
Fontos szem előtt tartani, hogy ilyenkor a nem kanonikus oldalverziók nem biztos, hogy megjelennek majd a keresőtalálatok között. Továbbá, ha az oldalak túlságosan eltérőek egymástól, akkor a keresőmotorok figyelmen kívül hagyhatják a kanonikus címkéket.

6. Kanonizáld a domainek közötti másolatokat

Amennyiben két vagy több webhelyhez is hozzáférsz, akkor akár a különböző domainek között is beállíthatsz kanonikus címkéket.
Ha például egy olyan hírhálózatot üzemeltetsz, ami ugyan azt a hírt publikálja egyszerre több portálon is, akkor a kanonikus címkével beállíthatod, hogy melyik legyen ezek közül a hivatalos, kanonikus verzió. Ilyenkor erre az elsődleges verzióra összpontosul majd az összes rangsorolási potenciál.
Persze ilyenkor is észben kell tartani, hogy a többi oldal nem jelenik majd meg a találatok között, ezért meg kell fontolnod, hogy valóban ez lenne-e a helyes taktika webhelyeid számára.
 

Kanonikus címke vagy 301-es átirányítás?

A kanonikus címkékkel kapcsolatban gyakran merül fel a kérdés, hogy vajon a kanonikus címkék is úgy továbbítják-e a linkértéket (PageRank, tekintély stb.), mint a 301-es átirányítások. Fontos azonban észben tartani, hogy a kanonizálás és az átirányítás két egészen eltérő módszer, és mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok számára más és más helyzeteket eredményeznek.
 
Ha 301-gyel irányítod át A oldalt B oldalra, akkor a felhasználók rögtön B oldalra kerülnek át, amikor A oldalt látogatják meg, és soha nem látják majd A oldal tartalmát. Számukra olyan lesz, mintha A oldal nem is létezne.
 
Ha egy kanonikus címkével mutatsz A oldalról B oldalra, akkor a keresőmotorok tudni fogják, hogy a B oldal a kanonikus (hivatalos) verzió, de a felhasználók A és B oldalt is meglátogathatják majd.
Ezek alapján kell eldöntened, hogy mikor melyik módszert érdemes használnod.
 

A kanonizálás ellenőrzése webhelyeden

A legjobb SEO eredmények érdekében több mindent is érdemes ellenőrizni a kanonikus címkék kapcsán:
•    Rendelkezik-e az épp vizsgált oldal kanonikus címkével
•    Ha igen, akkor a megfelelő oldalra mutat-e a címke
•    Feltérképezhetők és indexelhetők-e a szóban forgó oldalak
 
Gyakori probléma, hogy a kanonikus címke egy olyan URL-re mutat, ami blokkolva lett a robots.txt fájlban, vagy noindex-re állították. Ez természetesen összezavarja a keresőmotorokat.
 
Szóval hogyan lehet ellenőrizni a kanonikus címkéket egy oldalon?
 

Nyisd meg az oldal forrását

A legtöbb modern böngészőben könnyedén ellenőrizheted egy oldal HTML forrását. Ehhez általában elég jobb klikket nyomni valahová (lehetőleg egy üres részre), majd a „Forrás megtekintése” opciót választani (a különböző böngészőkön ez másképpen szerepel majd, de mindig a forrás szót kell keresni). A legtöbb böngészőben a „CTRL + U” billentyűkombináció is a forrást nyitja meg.
Itt aztán könnyedén rá lehet keresni (CTRL+ F) a rel=”canonical” címkére. Ha jelen van, akkor az oldalon szerepel egy kanonikus címke.
 
Számos SEO eszköz is segít a kanonikus címkék ellenőrzésében, ha viszont nem használsz ilyeneket, akkor a forrásból is könnyedén ellenőrizheted az oldalak kanonikus címkéit, habár csak egyenként.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok