Kanonikus címke
A kanonikus címke definíciója
A kanonikus címke egy olyan HTML címke, amely megmutatja a keresőmotoroknak, hogy melyik URL-en található az adott oldal eredeti, elsődleges verziója. Ezt az URL-t kanonikus vagy kanonizált URL-nek szokás nevezni.A kanonikus címkét a weboldal szakaszában kell elhelyezni, például:
Ha webhelyeden több hasonló oldal is található, akkor a kanonikus címkével mutathatod meg a Google-nak, hogy melyik jelenjen meg ezek közül a keresőtalálati oldalakon.
A kanonikus címkék szerepe
Ha két weboldal tartalma teljesen megegyezik egymással, akkor egy felhasználó szemszögéből mindkét oldal „ugyan az”. A keresőmotorok azonban másképpen működnek, ugyanis két különböző URL-t két teljesen különböző oldalként kezelnek – még akkor is, ha ezek az oldalak hasonló szerepet töltenek be.A Google számára például ez a négy URL négy teljesen különálló oldalt jelöl, annak ellenére, hogy mindegyik oldal tartalma teljesen azonos:
• https://www.peldawebhely.hu
• www.peldawebhely.hu/
• https://www.peldawebhely.hu/fooldal.html
• pledawebhely.hu
A Google szemében webhelyed főoldalának négy verziója is van, függetlenül attól, hogy a felhasználók ugyan azt látják mindegyik URL-en. Ezeket nevezzük duplikált tartalmaknak, azaz többször előforduló tartalmaknak, és amelyek kellemetlen SEO problémákhoz vezethetnek webhelyeden.
A modern CMS-ek gyakran okozhatnak ilyen problémákat, amikor dinamikusan jelenítik meg a tartalmakat a felhasználó preferenciái szerint. Az e-kereskedelmi platformokon szintén gyakran fordulhatnak elő duplikált tartalmak, például amikor egy termék minden méretéhez és színéhez külön oldalak jönnek létre, egyéni URL paraméterekkel.
Ha azonban kiválasztasz egyet ezek közül, és kinevezed azt kanonikus (hivatalos) verziónak, akkor a Google nem fogja figyelembe venni a többi azonos tartalmú URL-t, és csak ezt az egy megjelölt oldalt rangsorolja majd a keresőtalálatok között. Ezért olyan fontos a kanonikus címkék használata, vagyis a kanonizálás.
Miért hasznosak a kanonikus címkék egy webhelyen?
Habár a Google nem bünteti a webhelyeket azért, mert többször előforduló tartalmakat használnak, ezek az azonos (vagy közel azonos) oldalak komoly keresőoptimalizálási problémákhoz vezethetnek:• Felhígulhat a linkérték: Semmi sem garantálja, hogy az emberek minden alkalommal az elsődleges URL-re linkelnek majd. Egyesek lehagyják a HTTPS-t, míg mások egy / jellel zárják a megadott URL-t, és így tovább. A kanonikus címkék segítenek az összes ilyen oldal linkértékét egyetlen egy URL-re – a kanonikus URL-re összpontosítani.
• Elpazarolják a feltérképezési keretet: Ha többször szerepel ugyan az a tartalom webhelyeden, akkor a Google feltérképező robotjai ezekre pazarolhatják el a feltérképezési keretüket, így nem biztos, hogy fontosabb tartalmaiddal is marad majd idejük foglalkozni. A Google egyébként sem tölt sok időt egy olyan webhely feltérképezésével, amiről úgy véli, hogy többnyire duplikált tartalmakat kínál. A kanonikus címkék ezt a problémát is segítenek elkerülni.
A kanonikus címkék alkalmazása
Ahogy fentebb elhangzott, a kanonikus címke mindig a HTML dokumentum szakaszába kell kerüljön, és így néz ki:A címke elhelyezése történhet manuálisan (tehát begépelheted magadtól a címkét az oldalak forráskódjába), azonban, ha több tucat URL-ről van szó, akkor nem érdemes egyenként vesződni velük. Egyes CMS-ek és beépülő modulok lényegesen megkönnyítik ezt a feladatot.
Tippek a kanonikus címkék használatához
Habár a kanonikus címkék használata meglehetősen egyszerű, nagyon fontos, hogy alkalmazásukkor odafigyelj a legfontosabb bevált módszerekre.Mivel a kanonikus címkékkel lényegében azt mondod a Google-nak, hogy hagyják figyelmen kívül azokat a tartalmakat, amelyekben elhelyezed őket, egy figyelmetlen mozdulattal akár fontosabb oldalakat is kizárhatsz a rangsorolásból.
Önmagukra mutató kanonikus címkék
A kanonikus, hivatalos oldalakat nem kell saját magukra kanonizálnod, de nem okoz bajt, ha mégis így döntesz.Tehát ha egy oldal saját URL-jét jelölöd meg kanonikus címként, akkor ez nem fog ártani a SEO-nak, de nem is muszáj foglalkoznod vele.
Ügyelj rá, hogy a kanonikus URL cím elérhető legyen
Ez bizonyára teljesen egyértelmű. Semmi értelme egy olyan URL-re kanonizálni a hasonló verziókat, amit sem a Google, sem a felhasználók nem érhetnek el. Ha a kanonikus URL egy másik oldalra irányítja át a forgalmat, vagy rögtön 404-es hibát dob fel, akkor ott valami nincs rendben. Arra is ügyelj, hogy a kanonikus URL-t ne zárd ki a robots.txt fájlban.Csak olyan URL-ekre kanonizálj, amelyek 200-as állapotkódot adnak vissza, és amelyek a robots.txt fájlban sem kerültek blokkolásra. A kanonikus URL továbbá szerepeljen az XML webhelytérképen, és ne legyenek „noindex” címkéi sem.
Alaposan ellenőrizd kanonikus címkéidet, ha egy CMS vagy beépülő modul dinamikusan hozza létre őket. Egyes ilyen eszközök például automatikusan beállítanak minden oldalra egy önmagára mutató kanonikus címkét, és ezzel lényegében mindegyiket hatástalanítja is.
Használj abszolút URL-eket
Egy kanonikus címke elhelyezésekor mindig a teljes hosszúrságú URL-t használd. Tehát minden kanonikus címkében szerepeljenek az alábbi URL elemeke:• https://
• www (ha használod a domainen)
• a domain neve
• a legfelső szintű domain (.hu, .com stb.)
Ezek az úgynevezett „abszolút” URL-ek. Amikor egy URL csak a „.hu” utáni részt tartalmazza, akkor azt relatív URL-nek nevezik, és a Google nem veszi figyelembe őket a kanonikus címkékben.
Kanonizálás két különálló domain között
Ha két domaint is kezelsz, akkor ezek között is kanonizálhatod tartalmaidat, nem csak egy domainen belül. Ez különösen az olyan médiacégek számára hasznos, amelyek ugyan azokat a tartalmat (pl. sajtóközleményeket) publikálják egyszerre több webhelyükön is, de csak egyet szeretnének rangsoroltatni ezek közül.Kerüld a kanonikus láncokat
A kanonikus lánc az, amikor „A” oldal kanonikus címkéje „B” oldalra mutat, „B” oldal címkéje pedig „C” oldalra. Ezzel csak összezavarod a Google-t, és a kanonizálás lényegében értelmét veszíti. Épp úgy, ahogy az átirányítási láncokat, a kanonikus láncokat is kerülni kell a webhelyen.A kanonikus címkével jelölheted meg a keresőmotoroknak, hogy melyiket tekintsék hivatalos verziónak több azonos tartalmú oldal közül. Ezt kanonizálásnak nevezik.
Ha a Google vagy más keresőmotor több oldalon is megtalálja ugyan azt a tartalmat (például mert ugyan az az oldal több URL címről is elérhető), akkor nem fogja tudni, hogy melyiket rangsorolja ezek közül, és ez csökkenti majd a SEO hatékonyságát. A kanonikus címkével rámutathatsz a „hivatalos” verzióra, hogy mindig az kerüljön rangsorolásra.
A kanonikus címke a weboldalak
szakaszába kell kerüljön, és mindig a hivatalos, kanonikus URL címet kell tartalmazza.