gyorsítótárazás
A gyorsítótárazás definíciója
A gyorsítótárazás egy olyan informatikai eljárás, amely során egy webhely bizonyos részei (pl. a HTML kód, a CSS, a képek stb.) egy gyorsan hozzáférhető formátumban kerülnek tárolásra. Ez lényegében azt eredményezi, hogy a gyorsítótárazott tartalmak sokkal gyorsabban megjelennek a látogató felhasználóknak, ami egy pozitívabb böngészési élményt biztosít a webhelyen.
A webhelyek sebessége már évek óta fontos rangsorolási szempont a keresőoptimalizálásban, hiszen a Google nem szívesen kínál fel lassú webhelyeket a felhasználóinak. Ha mindez nem lenne elég, egy nem megfelelően beállított gyorsítótár arra ösztönzi majd a Google-t, hogy egyre kevesebb feltérképezési keretet fordítson webhelyed felfedezésére. Tehát a világ keresőóriás egyre kevesebb tartalmat ad majd hozzá indexéhez webhelyedről.
A gyorsítótárazás tehát nem csak a felhasználói élmény miatt fontos, hanem a technikai SEO fontos része is egyben.
A gyorsítótárazás típusai
Szerver gyorsítótárazás
A megfelelő szerver gyorsítótárazás nélkülözhetetlen az optimális felhasználói élmény (és előkelő rangsorolás) biztosításához. Szerencsére ezt te magad állíthatod be webhelyeden.
A különböző fájloknak és fájltípusoknak eltérő gyorsítótárazási gyakoriságot szabhatsz meg az alapján, hogy egy felhasználónak milyen sűrűn lehet szüksége egy fájl legújabb verziójára. A különböző fájltípusokat eltérően érdemes tehát frissíteni a gyorsítótárat. A HTML például gyakoribb gyorsítótárazást igényel, mint egy weboldal háttérképe vagy a CCS fájl.
Hogy pontosan mit milyen gyakran kell gyorsítótárazni, az minden webhelyed változó. Egy hírportálon például minden egyes alkalommal érdemes lehet frissíteni a gyorsítótárat, amikor egy felhasználó visszaérkezik a webhelyre. Mindez tehát a webhely jellegétől, iparágától, céljától és egyéb tényezőktől is függ.
Böngésző gyorsítótárazás
A böngészőben történő gyorsítótárazás minden felhasználó számára egyénileg zajlik, és nem lehet teljesen befolyásolni. A szerver gyorsítótárazási beállításaival annyit szabhatsz meg a böngészőszoftvereknek, hogy lekérjék-e az elemek legújabb verzióját, vagy sem.
A legnépszerűbb böngészők általában az úgynevezett statikus elemeket (képek, CSS) gyorsítótárazzák, amelyek általában nem változnak két látogatás között. Ennek az az eredménye, hogy ezeket az elemeket a böngészőnek nem kell minden alkalommal újra és újra letöltenie, így szinte azonnal képesek megjeleníteni őket. Ez szintén gyorsítja a felhasználói élményt.
Habár azt nem szabhatod meg, hogy egy felhasználó hogyan kezeli saját böngészője gyorsítótárát, a legtöbben az alapértelmezett beállításokat használják, ami automatikusan gyorsítótárazza a legfontosabb elemeket.
Google gyorsítótárazás
A Google gyorsítótára webhelyed egy adott időpontbéli állapotát tartalmazza. Ez lényegében egy másolat, amit a Google legutóbbi látogatása során készített webhelyedről.
Habár a Google nem árulja el, hogy hogyan is zajlik ez a folyamat a színfalak mögött, egyes kísérletek arra engednek következtetni, hogy a Google egy afféle „virtuális” böngésző gyorsítótárat használ erre a célra. Valahányszor ellátogat webhelyedre hogy feltérképezze azt, a korábban gyorsítótárazott tartalmakat veszi alapul, és ezekből kiindulva próbál új tartalmakat találni a webhelyen.
Fontos észben tartani, hogy ha a szerver gyorsítótárát úgy állítod be, hogy a látogatóknak minden egyes látogatásuk alkalmával le kell tölteniük az elemek legújabb verzióját, akkor ez a Google feltérképező robotjára is vonatkozik majd. A Google tehát nem lesz képes a korábban eltárolt adatokra alapozni feltérképezését, ami megnehezíti a folyamatot és árthat a rangsorolásnak is.
A Google továbbá az általa gyorsítótárazott verziót tárolja indexében is, tehát ez alapján válogatja össze a találatokat a felhasználók kereséseire.
Szóval hogyan ellenőrizheted, hogy mikor gyorsítótárazta el magának a Google egy-egy tartalmadat?
Ehhez mindössze írd be az oldal URL címe elé, hogy „cache:” – például „cache: https://marketingprofesszorok.hu/marketing-szotar.html”, majd keresd fel ezt a címet.
A gyorsítótárazás lehetséges problémái
Ha azt veszed észre, hogy webhelyed több tartalma is elkezd visszaesni a rangsorolásban, de semmilyen büntetésnek nem találod jelét, akkor előfordulhat, hogy a gyorsítótárazással van valami gond.
Figyeld meg, hogy észreveszed-e az alábbi problémák valamelyikét webhelyeden:
- 404 gyorsítótárazási hiba
- Nem megfelelő oldal kerül gyorsítótárazásra – A oldal helyett B oldal jelenik meg a találatok között, ami azt jelenti, hogy A oldal nem került be a Google indexébe
- Nem megfelelően beállított gyorsítótár-frissítési gyakoriság
Ha a Google gyorsítótárával akadnak problémáid, akkor próbáld ki az alábbiakat:
- Ellenőrizd, hogy megfelelően használod-e a kanonikus címkéket, ahol szükség van rájuk
- Ellenőrizd webhelytérképedet, és szükség szerint készíts egy friss verziót belőle
- Ellenőrizd a Google Search Console figyelmeztetéseit és üzeneteit
- Használd a Google Search Console URL-ellenőrző eszközét
- Végezz végre technikai SEO auditot webhelyeden
- Ellenőrizd a szerver gyorsítótárazási beállításait
Kép forrása: Pexels / Abby Chung