A gyorsítótárazás szerepe a keresőoptimalizálásban

Gyorsítótárazás

Gyorsítótárazás

gyorsítótárazás

A gyorsítótárazás definíciója

A gyorsítótárazás egy olyan informatikai eljárás, amely során egy webhely bizonyos részei (pl. a HTML kód, a CSS, a képek stb.) egy gyorsan hozzáférhető formátumban kerülnek tárolásra. Ez lényegében azt eredményezi, hogy a gyorsítótárazott tartalmak sokkal gyorsabban megjelennek a látogató felhasználóknak, ami egy pozitívabb böngészési élményt biztosít a webhelyen.

A webhelyek sebessége már évek óta fontos rangsorolási szempont a keresőoptimalizálásban, hiszen a Google nem szívesen kínál fel lassú webhelyeket a felhasználóinak. Ha mindez nem lenne elég, egy nem megfelelően beállított gyorsítótár arra ösztönzi majd a Google-t, hogy egyre kevesebb feltérképezési keretet fordítson webhelyed felfedezésére. Tehát a világ keresőóriás egyre kevesebb tartalmat ad majd hozzá indexéhez webhelyedről.

A gyorsítótárazás tehát nem csak a felhasználói élmény miatt fontos, hanem a technikai SEO fontos része is egyben.

 

A gyorsítótárazás típusai

Szerver gyorsítótárazás

A megfelelő szerver gyorsítótárazás nélkülözhetetlen az optimális felhasználói élmény (és előkelő rangsorolás) biztosításához. Szerencsére ezt te magad állíthatod be webhelyeden.

A különböző fájloknak és fájltípusoknak eltérő gyorsítótárazási gyakoriságot szabhatsz meg az alapján, hogy egy felhasználónak milyen sűrűn lehet szüksége egy fájl legújabb verziójára. A különböző fájltípusokat eltérően érdemes tehát frissíteni a gyorsítótárat. A HTML például gyakoribb gyorsítótárazást igényel, mint egy weboldal háttérképe vagy a CCS fájl.

Hogy pontosan mit milyen gyakran kell gyorsítótárazni, az minden webhelyed változó. Egy hírportálon például minden egyes alkalommal érdemes lehet frissíteni a gyorsítótárat, amikor egy felhasználó visszaérkezik a webhelyre. Mindez tehát a webhely jellegétől, iparágától, céljától és egyéb tényezőktől is függ.

 

Böngésző gyorsítótárazás

A böngészőben történő gyorsítótárazás minden felhasználó számára egyénileg zajlik, és nem lehet teljesen befolyásolni. A szerver gyorsítótárazási beállításaival annyit szabhatsz meg a böngészőszoftvereknek, hogy lekérjék-e az elemek legújabb verzióját, vagy sem.

A legnépszerűbb böngészők általában az úgynevezett statikus elemeket (képek, CSS) gyorsítótárazzák, amelyek általában nem változnak két látogatás között. Ennek az az eredménye, hogy ezeket az elemeket a böngészőnek nem kell minden alkalommal újra és újra letöltenie, így szinte azonnal képesek megjeleníteni őket. Ez szintén gyorsítja a felhasználói élményt.

Habár azt nem szabhatod meg, hogy egy felhasználó hogyan kezeli saját böngészője gyorsítótárát, a legtöbben az alapértelmezett beállításokat használják, ami automatikusan gyorsítótárazza a legfontosabb elemeket.

 

Google gyorsítótárazás

A Google gyorsítótára webhelyed egy adott időpontbéli állapotát tartalmazza. Ez lényegében egy másolat, amit a Google legutóbbi látogatása során készített webhelyedről.

Habár a Google nem árulja el, hogy hogyan is zajlik ez a folyamat a színfalak mögött, egyes kísérletek arra engednek következtetni, hogy a Google egy afféle „virtuális” böngésző gyorsítótárat használ erre a célra. Valahányszor ellátogat webhelyedre hogy feltérképezze azt, a korábban gyorsítótárazott tartalmakat veszi alapul, és ezekből kiindulva próbál új tartalmakat találni a webhelyen.

Fontos észben tartani, hogy ha a szerver gyorsítótárát úgy állítod be, hogy a látogatóknak minden egyes látogatásuk alkalmával le kell tölteniük az elemek legújabb verzióját, akkor ez a Google feltérképező robotjára is vonatkozik majd. A Google tehát nem lesz képes a korábban eltárolt adatokra alapozni feltérképezését, ami megnehezíti a folyamatot és árthat a rangsorolásnak is.

A Google továbbá az általa gyorsítótárazott verziót tárolja indexében is, tehát ez alapján válogatja össze a találatokat a felhasználók kereséseire.

 

Szóval hogyan ellenőrizheted, hogy mikor gyorsítótárazta el magának a Google egy-egy tartalmadat?

Ehhez mindössze írd be az oldal URL címe elé, hogy „cache:” – például „cache: https://marketingprofesszorok.hu/marketing-szotar.html”, majd keresd fel ezt a címet.

 

A gyorsítótárazás lehetséges problémái

Ha azt veszed észre, hogy webhelyed több tartalma is elkezd visszaesni a rangsorolásban, de semmilyen büntetésnek nem találod jelét, akkor előfordulhat, hogy a gyorsítótárazással van valami gond.

Figyeld meg, hogy észreveszed-e az alábbi problémák valamelyikét webhelyeden:

  • 404 gyorsítótárazási hiba
  • Nem megfelelő oldal kerül gyorsítótárazásra – A oldal helyett B oldal jelenik meg a találatok között, ami azt jelenti, hogy A oldal nem került be a Google indexébe
  • Nem megfelelően beállított gyorsítótár-frissítési gyakoriság

 

Ha a Google gyorsítótárával akadnak problémáid, akkor próbáld ki az alábbiakat:

  • Ellenőrizd, hogy megfelelően használod-e a kanonikus címkéket, ahol szükség van rájuk
  • Ellenőrizd webhelytérképedet, és szükség szerint készíts egy friss verziót belőle
  • Ellenőrizd a Google Search Console figyelmeztetéseit és üzeneteit
  • Használd a Google Search Console URL-ellenőrző eszközét
  • Végezz végre technikai SEO auditot webhelyeden
  • Ellenőrizd a szerver gyorsítótárazási beállításait

 

Kép forrása: Pexels / Abby Chung

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok