Miután bejelentették, hogy új intézkedések egész sorát biztosítják, hogy segítsék a felhasználók megfelelő informálását a koronavírussal kapcsolatban mind Facebookon, mind Instagramon, a közösségi háló most rendkívüli lépéseket tesz annak érdekében, hogy tiltson minden hirdetést az orvosi szájmaszkokra a platformjain.
Ahogy a Facebook írja:
Átmenetileg tiltunk minden fizetett hirdetést, és a Marketplace hirdetéseket is, amik orvosi szájmaszkokat árulnak. A következő néhány napban hajtjuk végre a változtatásokat. Már megtiltottuk az embereknek, hogy egészségügyi állításokat tegyenek a koronavírussal kapcsolatban a kereskedelmi felületeken a termékek listázásánál ideértve azokat is, amik garantálják, hogy egy termék megakadályozza, hogy valaki elkapja a koronavírust. A csapataink ellenőrzik a helyzetet és megteszik a szükséges frissítéseket a szabályokban, ha azt látjuk, hogy az emberek próbálják kihasználni ezt az egészségügyi vészhelyzetet.
A Facebook már tiltotta az ehhez hasonló reklámokat, amik kihasználják a vírus okozta félelmeket:
Ezentúl tehát nem találkozhatunk olyan hirdetésekkel, amelyek a koronavírussal kapcsolatos gyógymódokat, megelőzést kínálnak, vagy olyannal, ami egyfajta sürgető érzést kelt a járvány miatt annak érdekében, hogy haszonra tegyen szert – mindezt úgy, hogy a felhasználók félelmeire épít. És hogy miért terjedtek át az intézkedések a Marketplace-re is? A magyarázat egyszerű, miután hirdetni nem lehet, sokan itt próbálják többszörös áron eladni maszkjaikat és kézfertőtlenítőiket.
Azonban, ha elmész bármely kiskereskedőhöz, látni fogod, hogy nagyon kevés maszk van. Ez adott lehetőséget az eladóknak, hogy megemeljék az áraikat – ez is vezetett ahhoz, hogy most a Facebook teljes hirdetésstopot adott a hasonlóknak. És teljes joggal – nem csak a Facebook akarja elkerülni a kihasználások segítését, de sok hivatalos egészségügyi szerv is jelezte, hogy a maszkok viselése nem feltétlenül véd meg a vírustól.
Olyan is van, aki egyenesen kéri, hogy az emberek ne vegyenek arcmaszkot, hiszen nem véd a vírustól, viszont azoknak, akiknek egyéb betegség miatt szükségük van rá, és a hiány miatt nem tudnak hozzájutni, nagy kockázatot jelent.
Ha mérlegeljük ezt a tanácsot és a felvert árakat, úgy tűnik a Facebook teljesen jogosan vezette be az intézkedést akkor is, ha ez egy jelentős lépés a részéről. Valójában a vírus megjelenése az első fő tesztje a Facebook fejlődő rendszerének, amit azért hoztak létre, hogy reagálni tudjanak a hasonló problémákra, amit a platform már a 2016-os amerikai elnökválasztások óta fejleszt. Valamilyen módon Donald Trump megválasztása egy fordulóponttá vált, ami után a Facebook befolyása valóságossá vált, hiszen az emberek elkezdték felismerni, mennyire jelentős lett a platform és kérdéseket vetett fel, hogyan használhatták arra, hogy emberek millióit befolyásolják. Előtte is tudták milyen nagy a Facebook, mégsem tulajdonítottak neki olyan nagy jelentőséget – csak használták, de semmi komoly. Most már sokkal inkább tudatában vagyunk a felület befolyásával, de nem csak mi külső szemlélők, hanem a belső körök is. Emiatt dolgozik a Facebook azon, hogy kezelje a növekvő aggodalmakat és megvédje a felhasználóit a félreinformáltságtól és átveréstől a félelmek eredményeképp.
Eddig úgy tűnik a Facebook teljesíteni tudja a kihívást, de amilyen ütemben a vírus terjed, még mindig hosszú az út. Oka van annak is, amiért jelentősen megnövelte a dolgozók létszámát, mivel több alkalmazottra van szüksége ahhoz, hogy moderálni és fejleszteni tudja a méretét. Ennek most látjuk az eredményét.