digitális marketing menete
A digitális marketing menete
Íme egy rövid ismertető arról, hogy hogyan használhatod a gyakorlatban az eddig szerzett tudásodat. Lássuk, hogy hogyan zajlik a digitális marketing!
1. Tűzd ki a céljaidat
Amikor először fogsz hozzá a digitális marketinghez, a legelső lépés mindig céljaid kitűzése lesz, hiszen ezek befolyásolják majd digitális marketingstratégiád minden elemét. Nem mindegy például, hogy márkád népszerűségét szeretnéd növelni, vagy több konverziót próbálsz szerezni a betérő forgalomból.
Bármi is legyen a célod, tudd, hogy mi az, és fogalmazd meg tisztán, számszerűsítve (pl. „25%-kal több konverzió a következő negyedévben”, vagy „10 ezerrel több látogató havi szinten”), mielőtt elkezdenéd stratégiádat tervezni.
2. Azonosítsd célközönségedet
Az ideális célközönség is a céljaidtól függ majd, azonban stratégiád többi elemét is nagyban befolyásolja, hogy kiket szeretnél elérni marketingeddel.
Mint korábban olvashattad, a digitális marketing egyik fő előnye, hogy konkrét közönségeket célozhatsz meg marketingüzeneteiddel. Azonban ez csak akkor lehetséges, ha tudod, hogy milyen emberek alkotják célközönségedet.
Ha például közönséged nagy része az Instagramon tölti mindennapjait, és a fiatalabb korosztályt képviselik, akkor érdemes lazább stílusban megszólítani őket, és mémeket, esetleg rövid videókat készíteni nekik. Egy LinkedIn közönség élesen eltér ettől, hiszen a LinkedIn a szakemberek platformja, ahol sokkal hivatalosabb a légkör, és igényesebb tartalmakra lesz szükséged a sikerekhez.
Fontos tehát, hogy tartalmaidat és marketinged stílusát az adott célközönséghez igazítsd.
3. Szabj meg egy költségkeretet minden csatornához
Digitális marketingstratégiád nagyban függ attól is, hogy mekkora keretet vagy hajlandó, vagy képes ráfordítani a különböző marketingelemekre.
Az olyan inbound taktikák, mint a SEO, a közösségi média marketing és a tartalommarketing meglehetősen költséghatékonyak, és nem igényelnek hatalmas befektetéseket a látványos eredményekhez. Mivel az inbound marketing lényege, hogy igényes, értékes tartalmakkal vonzod be közönségedet, valójában inkább időt kell fordítanod e tartalmak elkészítésére, mint pénzt – hacsak nem szervezed ki a feladatot.
Ehhez lényegében csak egy jó webhelyre lesz szükséged, amit létrehozhatsz ugyan egy ingyenes CMS-en, de hosszútávon sokkal inkább ajánlott egy saját készítésű, vagy személyre szabottan készített webhelyre beruházni, amit minden tekintetben saját igényeidhez, céljaidhoz alakíthatsz.
A digitális marketing fő költségei az online hirdetések, azonban ezek is csak annyi pénzbe kerülnek, amennyit szánsz rájuk. Általánosságban, ha több embert szeretnél elérni hirdetéseiddel, akkor nagyobb összegekben kell gondolkodnod, azonban más tényezők is befolyásolják hirdetéseid hatékonyságát.
Például ha a Google Ads hirdetési rendszerét használod PPC hirdetésekhez, akkor más cégek ellen licitálsz majd egy-egy kulcsszóra, hogy a lehető legjobb pozícióban jelenj meg rá, valahányszor egy felhasználó rákeres az adott kifejezésre. Az árakat nagyban befolyásolja, hogy mekkora verseny jellemző egy adott kulcsszóra. A kevésbé népszerű kulcsszavakra kevesebbet is elég licitálni a jó helyezésekhez, azonban ha többen licitálnak rájuk, akkor magasabb árakra számíthatsz.
4. Találj egy jó egyensúlyt a fizetett és az ingyenes digitális taktikák között
Digitális marketing stratégiádban valószínűleg ingyenes és fizetett taktikákra is szükséged lesz, hogy a lehető legtöbb ideális ügyfelet érhesd el marketingüzeneteiddel (de persze ez is a céljaidtól függ).
Például ha alaposan megismerkedsz célközönségeddel, és részletes buyer personákat készítesz az összegyűjtött adatok alapján, majd minőségi tartalmakat készítesz nekik, amikkel bevonzhatod és akár konvertálhatod is őket, akkor meglehet, hogy hónapokat kell majd várnod a látható eredményekre, ha nem szeretnél hirdetésekre költeni.
Ezzel szemben a hirdetések azonnali eredményeket hozhatnak, de persze költségesek lehetnek, és forgalmuk azonnal megszűnik, amint megszünteted őket, vagy nem fizetsz többet értük.
Érdemes tehát egy jól kiegyensúlyozott „marketingmixet” összeállítani, ami kihasználja a hirdetések rövidtávú hatékonyságát, de hosszútávra is bebiztosítja magát igényes, hasznos tartalmakkal. Persze az idő múlásával bármikor változtathatsz ezek arányain a szerint, hogy mi hozza a legjobb eredményeket.
5. Optimalizáld digitális anyagaidat mobilra
A digitális marketing egyik legfontosabb eleme a mobilmarketing. Már évek óta bizonyított tény, hogy az emberek többet böngészik az internetet okostelefonjaikról, mint bármilyen más erre alkalmas eszközről.
Fontos tehát, hogy digitális jelenléted (webhelyed, tartalmaid, hirdetéseid, közösségi médiás bejegyzéseid, stb.) mind optimalizálva legyenek mobileszközökre is. Külön előny, ha céged egy saját okostelefonos alkalmazással is rendelkezik, hiszen ezzel is a mobilról internetezők egyre bővülőbb táborát célozhatod meg.
Elengedhetetlen, hogy ugyan azt a pozitív élményt kínáld a mobilon internetezőknek, mint amit a számítógépekről, laptopokról böngésző felhasználók is tapasztalhatnak webhelyeden és más online felületeiden. Ehhez egy mobil-első, reszponzív webhelyre lesz szükséged, amin még az elérhetőségeket rögzítő/regisztrációs űrlapok is gyorsan és akadálymentesen használhatók mobileszközökön.
6. Végezz kulcsszókutatást
A digitális marketing egyik fő előnye, hogy célközönséged tagjait személyre szabott tartalmakkal érheted el. Ehhez azonban alapos kulcsszókutatásra lesz szükséged.
A kulcsszókutatás célja kideríteni, hogy célközönséged tagjai milyen kifejezésekre keresnek rá az interneten. Ha ezeket a kifejezéseket használod tartalmaidban, akkor a felhasználók könnyebben rájuk találnak majd márkádra a keresőmotorokon keresztül.
Az ideális kulcsszavak minden cégnél eltérőek, hiszen a célközönség gondolkodásától függenek. Ezért van szükség kulcsszókutatásra, amit számos ingyenes és fizetős eszközzel elvégezhetsz.
7. Elemezd eredményeidet, és módosítsd stratégiádat ezeknek megfelelően
Miután hozzálátsz stratégiád kivitelezésébe, érdemes lesz rendszeresen ellenőrizni törekvéseid eredményeit is, hogy ezek alapján szükség szerint irányt változtathass.
A statisztikákból például kiderülhet, hogy közönséged nem érdeklődik annyira Facebook tartalmaid iránt, de nagyon tetszik nekik, amit az Instagramon csinálsz. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy Facebook tartalmaid rosszak – könnyen lehet, hogy közönséged szimplán az Instagramot használja szívesebben, és inkább itt lép kapcsolatba márkáddal.
A digitális hirdetések statisztikáit is fontos követni, hiszen meglehet, hogy egy reklám rengeteg pénzbe kerül, de alig térül meg, és inkább jobb szüneteltetni, vagy más, hatékonyabb hirdetésekre fordítani a költségeit.
A statisztikák folyamatos ellenőrzése tehát elengedhetetlen ahhoz, hogy digitális marketingstratégiád hosszútávon is releváns és hatékony maradhasson. Könnyen lehet, hogy egy év leforgása alatt teljesen megváltozik mindaz, amit eleinte elkezdtél csinálni, mert alkalmazkodnod kell a trendek és szokások változásához. Azonban a digitális marketing sokkal több rugalmasságot kínál ehhez, mint bármelyik hagyományos marketingforma!