Sitemap, webhelytérkép fogalma, Sitemap, webhelytérkép definíciója, Sitemap, webhelytérkép tudnivalók, Sitemap, webhelytérkép mű

Sitemap

Sitemap

sitemap

A sitemap definíciója

A sitemap, magyarul „webhelytérkép” egy webhely oldalait, illetve az azok közötti kapcsolatokat sorolja fel. A webhelytérképek nem csak oldalakból készülhetnek, hanem tartalmazhatják egy webhelyen elhelyezett médiaelemeket és fájlokat is. Céljuk az, hogy megkönnyítsék a webhely oldalainak vagy más erőforrásainak felkutatását.
 
A webhelytérképeket általában XML vagy HTML formátumban szokás létrehozni.
 

XML webhelytérképek

Az XML az angol „Extensible Markup Language” (magyarul „kiterjeszthető jelölőnyelv”) rövidítése. Az XML fájlok olyan formátumban tárolják az információkat, amelyeket egy keresőmotor könnyedén kiolvashat belőlük.
 
Az XML formátumú webhelytérképek lényegében a webhely oldalainak listáját tartalmazzák, néhány plusz információval kiegészítve. Ezek az extra információk a és a címkék.
 
Minél gyakrabban változik meg egy oldal tartalma, annál sűrűbben kell azt újra és újra feltérképeznie a keresőmotoroknak. Ezt a változási gyakoriságot (change frequency) a
<changefreq>
címkével lehet jelezni az XML fájlt olvasó keresőmotorok számára.
 
A címkével jelölheted, hogy a webhely egyes oldalai mennyire fontosak – tehát megszabhatod a prioritásukat a keresőmotorok számára. Az érték egy 0-1 tartományon helyezkedik el, és 0,5 értékű léptékekkel adható meg. Minél közelebb van az érték 1-hez, annál fontosabbnak tekintik az oldalt a keresőmotorok.
 
Amikor egy webhely több ezer oldalból áll, akkor nagyon fontos jelezni a keresőmotorok számára, hogy melyek a legfontosabb oldalak ezek közül. A Google és más keresőmotorok egy úgynevezett feltérképezési keretet használnak, ami korlátozza, hogy egy-egy látogatásuk során hány oldalt térképeznek fel az adott webhelyről.
 
Ha egy oldal prioritása () 0.1, akkor a Google nem biztos, hogy visszatér majd rá, így nem fogja látni, ha az oldal tartalma megváltozott, és nem frissíti azt az indexében. Ilyenkor előfordulhat, hogy a Google egy több napja vagy több hete elavult verziót tárol az indexben az oldalról.
 
Minél magasabb a és a , annál gyakrabban térképezik fel újra és újra a keresőmotorok az oldal tartalmát.
A kevésbé értékes oldalakhoz (például „Adatvédelmi nyilatkozat”) általában csak egy címkét szokás megadni, ami az oldal utolsó módosításának dátumát tartalmazza (ÉÉÉÉ-HH-NN formátumban). A keresőmotorok ez alapján könnyedén ellenőrizhetik, hogy mely oldalak tartalma változott az utolsó látogatásuk óta, és hogy melyeket érdemes újra feltérképezni és frissíteni az indexben.
 

HTML webhelytérképek

A HTML webhelytérképek egy webhely oldalszerkezetének vizuális reprezentációi. Akárcsak az XML webhelytérképek, a HTML formátumú térképek is egy webhely fontosabb oldalait sorolják fel, csak éppen egy emberek számára is könnyedén olvasható formátumban.
 
A HTML webhelytérképek segítenek rátalálni a felhasználóknak azokra a fontosabb oldalakra, amelyeknek nem jutott hely a webhely navigációs sávjában.
A HTML webhelytérképek nem olyan gyakoriak, mint az XML térképek, mert sok hétköznapi internethasználó nem ismeri őket, és egyes webhelyeken (amelyek túl kicsik vagy túl nagyok) nincs is értelme HTML webhelytérképet kínálni.
 

Muszáj webhelytérképet használni?

Minden webhelynek szüksége van legalább egy XML webhelytérképre, hiszen ezek a térképek megkönnyítik az URL-ek kezelését – különösen a nagyobb webhelyeken. Egy webhelynek akár több XML térképe is lehet, így akár a nagyobb webhelyszakaszokhoz tartozó oldalak is külön fájlokba térképfájlokba kerülhetnek bele.
 
A WordPress CMS-t és a Yoast beépülő modult használó webhelyek például gyakran két fájlba osztják szét URL-jeiket (page_sitemap.xml és posts_sitemap.xml). Ezzel a módszerrel külön át lehet tekinteni a webhely általános oldalait, illetve a blogra publikált bejegyzéseket.
 
Egy webáruházban minden nagyobb termékkategóriához is külön webhelytérképet készíthetsz. Lehet külön térképe a férfi és női termékeknek, vagy szétoszthatod őket sportágat szerint, és így tovább.
 
Mindez nem csak a keresőmotorok számára hasznos, hiszen amikor auditálni szeretnéd webhelyedet, akkor jól átlátható, rendszerezett térképeidet is felhasználhatod ehhez.
A webhelytérképek legfontosabb feladata természetesen az, hogy értesítheted velük a keresőmotorokat, valahányszor frissíted oldalaid tartalmát, vagy új oldalt adsz hozzá webhelyedhez. Ezt az adott keresőmotor webmester-felületén teheted meg – a Google esetében a Search Console-ban.

A webhelytérkép létrehozása

Egyes webhelyeken automatikusan el lehet készíteni a webhelytérképet attól függően, hogy milyen CMS-t használnak. A WordPressel készített webhelyek például automatikusan frissülő webhelytérképet biztosítanak.
 
A legtöbb CMS-sel lehet webhelytérképet készíteni, habár egyes rendszerekhez beépülő modulra van szükség ehhez.
Egyes CMS-ek nem támogatják a webhelytérkép létrehozását, ilyenkor külső eszközökre van szükség, hogy egy szabványos XML térképet készíthess webhelyedről, és beküldhesd azt a keresőmotoroknak.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok