serp
A SERP definíciója
A SERP az angol „search engine results page”, vagyis „keresőmotor találati oldal” (vagy „keresőtalálati oldal”) rövidítése. Ezek az oldalak jelennek meg azoknak a felhasználóknak, amik rákeresnek valamire egy keresőmotor (pl. a Google) segítségével.
A SERP-ek jellemzői
Minden SERP egyedi. Még ha két felhasználó ugyan arra a kifejezésre is keres rá ugyan azon a keresőmotoron, szinte biztos, hogy más találatokat lát majd rajta. Ez azért van, mert minden keresőmotor személyre szabott találatokat igyekszik felsorolni a kereső felhasználóknak, amihez figyelembe veszik a felhasználó tartózkodási helyét, böngészési előzményeit és egyéb tényezőket.
Még ha két SERP látszólag azonos is, néhány alig észrevehető részletben különbözhetnek egymástól.
A keresőmotorok üzemeltetői (Google, Bing stb.) folyamatosan igyekeznek minél jobb felhasználói élményt biztosítani keresőik számára, ezért a SERP-ek tartalma és elrendezése is gyakran változik. A COVID-19 járvány során például gyakran jelentek meg vakcinainformációk a vírussal kapcsolatos keresésekre a Google találati oldalain.
Az évtizedek óta tartó fejlesztéseknek köszönhetően a modern SERP-ek egészen máshogy néznek ki, mint első verzióik. Céljuk azonban továbbra is az, hogy releváns találatokat biztosítsanak a kereső felhasználók számára.
A SERP-eken megjelenő találatok
Habár a SERP-ek összetétele számos tényezőtől függ, a legtöbb találati oldalon az organikus (nem fizetett) és fizetett (reklám) találatok jelenhetnek meg.
Organikus találatok
Az organikus keresőtalálatok azok a weboldalak és egyéb keresőtalálati elemek, amelyeket a keresőmotor algoritmusa magától válogatott össze a keresésre, és megjelenésükért senki sem fizetett a keresőmotornak.
Minél magasabb pozícióban jelenik meg egy webhely az organikus találatok között, annál több figyelmet kap majd a kereső felhasználóktól. Ez több kattintást, forgalmat és lehetséges ügyfelet jelent a webhely/cég számára.
A keresőoptimalizálással, vagyis SEO-val foglalkozó online marketing szakemberek arra törekednek, hogy minél magasabb organikus pozíciót (rangsorolást) érjenek el ügyfeleik webhelyei számára a SERP-eken.
Az alapvető organikus webhelytalálatok mellett egyéb organikus találati elemek is megjelenhetnek. a Google SERP-jein például gyakran látható a jobboldali Tudáspanel, ami az éppen keresett entitásról (személy, könyv, cég, film, fogalom stb.) kínál hasznos információkat a kereső felhasználó számára.
Ezen kívül a Google gyakran jelenít meg helyi találatokat is a Google Térképen, ha azt feltételezi, hogy a felhasználó a közelben szeretne találni valamit (pl. egy fodrászatot, edzőtermet, fogorvost stb.)
Egyes SERP-eken több organikus találat jelenik meg, mint fizetett. Ez attól függ, hogy a keresőmotor milyen keresőszándékot állapított meg a felhasználó által beírt lekérdezésből. A kereséseket három fő kategóriába szokás sorolni a mögöttük álló szándék alapján:
• Információs szándékú keresések
• Navigációs szándékú keresések
• Tranzakciós szándékú keresések
Az információs szándékú keresések azok, amelyekkel a kereső felhasználó valamilyen információt szeretne találni egy adott témáról – például egy történelmi eseményről. Ha valaki a „honfoglalás” szóra keres rá, akkor nincs igazán értelme reklámokat megjeleníteni ennek a felhasználónak, hiszen a „honfoglalás” lekérdezés határozottan információs szándékú – a felhasználó egyértelműen nem vásárolni szeretne.
A navigációs szándékú keresések azok, amelyekkel a felhasználó egy konkrét webhelyet szeretne találni. Ha valaki nem emlékszik egy webhely URL címére vagy a webhely pontos nevére, akkor egy navigációs keresést indít majd.
A tranzakciós szándékú keresések azok, amelyekkel a felhasználó egy terméket vagy szolgáltatást keres, hogy megvásárolhassa azt. Általában az ilyen keresésekre jelenik meg a legtöbb fizetett találat, azaz hirdetés.
Az organikus találatok sorrendjét a keresőmotorok algoritmusai döntik el. Ehhez rendkívül összetett algoritmusokat használnak, amelyek több tucat (egyesek szerint több száz) tényezőt is figyelembe vesznek, hogy a legrelevánsabb, leghasznosabb találatokat helyezzék a legelőkelőbb pozíciókba.
Ilyen rangsorolási tényezők például a visszahivatkozások. Minél több tekintélyes, elismert webhely hivatkozik saját oldalaidra, annál valószínűbb, hogy ezek az oldalak magasabb pozíciókban jelennek majd meg a kereső felhasználóknak.
Fontos organikus rangsorolási tényezők továbbá a tartalom minősége, a webhely által nyújtott felhasználói élmény, illetve, hogy a tartalom mennyire kapcsolódik a felhasználó kereséséhez.
Mindez persze csupán a jéghegy csúcsa – a keresőmotorok algoritmusai féltve őrzött titkok, így a fejlesztőkön kívül senki sem ismeri teljesen a működésüket.
Fizetett találatok
A fizetett keresőtalálatok azok a hirdetések, amelyek elhelyezéséért valaki (egy hirdető) fizetett a keresőmotornak.
A legtöbb népszerűbb keresőmotor lehetővé teszi az ilyen reklámok elhelyezésért a SERP-eken. Ezek a fizetett találatok kiemelt pozícióban jelennek meg, általában az organikus találatok felett (illetve azok alatt is).
A fizetett találatoknak több típusa van. Íme csupán néhány példa ezekre a Google SERP találati oldalairól:
• Egyszerű szöveges hirdetések: Ezeket egy vastagon szedett „Hirdetés” szó jelöli
• Shopping hirdetések: Ezeken keresztül a felhasználók termékeket vásárolhatnak meg
• Híváskezdeményező hirdetések: Ezek kifejezetten mobileszközökön jelennek meg, és rájuk kattintva a felhasználó rögtön tárcsázhatja a hirdető céget
A hirdetések rangsorolását nem az dönti el, hogy ki hajlandó a legtöbbet fizetni a megjelenésükért. A keresőmotorok algoritmusai persze a felajánlott összeget is figyelembe veszik, de csak akkor hajlandók megjeleníteni a hirdetéseket, ha azok szorosan kapcsolódnak a felhasználók kereséséhez, és egy jó minőségű landing page-re (céloldalra) mutatnak.
Egyes márkák egyszerre alkalmaznak keresőoptimalizálást és hirdetéseket is, hogy minél több organikus és fizetett pozíciót is megszerezhessenek maguknak a SERP-eken.