Mi az a RevPAR (és hogyan kell kiszámolni)?

A RevPAR (Revenue Per Available Room, azaz „bevétel per rendelkezésre álló szoba”) sok szállodatulajdonos szerint az egyik legfontosabb teljesítménymutató. A RevPAR a rendelkezésre álló szobák által termelt bevételt mutatja meg, függetlenül attól, hogy eg

RevPAR

revpar

Mi az a RevPAR?

A RevPAR (Revenue Per Available Room, azaz „bevétel per rendelkezésre álló szoba”) sok szállodatulajdonos szerint az egyik legfontosabb teljesítménymutató. A RevPAR a rendelkezésre álló szobák által termelt bevételt mutatja meg, függetlenül attól, hogy egy szoba szabad-e vagy foglalt.


A RevPAR segít felmérni egy hotel bevételi teljesítményét, elősegítve ezzel a szobák precízebb árazását. Népszerűségének köszönhetően ez a mutató lehetővé teszi a szállodák és egyéb tulajdonok teljesítményének összehasonlítását is.

A RevPAR mindemellett segít megállapítani, hogy egy szálloda mennyire hatékonyan képes feltölteni a rendelkezésre álló szobáit egy átlagos áron.
Ha egy tulajdon RevPAR mutatója megemelkedik, akkor ez azt jelenti, hogy a szobák átlagára vagy kihasználtsági aránya növekedni kezdett.
 

Hogy kell kiszámolni a szállodai RevPAR-t?

A RevPAR kiszámításához két képletet szokás használni:
RevPAR = a szobák bevétele ÷ a rendelkezésre álló szobákkal

vagy

RevPAR = átlag napi ár × foglaltsági arány
 

Miért olyan fontos a RevPAR?

A RevPAR fontossága abban rejlik, hogy segít megállapítani egy szálloda általános sikerességét.

Fontos azonban észben tartani, hogy a RevPAR nem veszi figyelembe a hasznot – és habár a növekedés és a haszon gyakran együtt járnak, ez nem minden esetben van így.
Vannak olyan mutatók, amelyek sokkal alkalmasabbak a jövedelmezőség és a növekedés nyomon követésére, mert ezek jóval több tényezőt is figyelembe vesznek – például a költségeket és a foglaltsági arányokat.

De bármilyen mutatót is használ az ember, a cél mindig ugyan az: a bevétel és a haszon növelése.
Az alábbiakban közelebbről is megismerkedhetsz a RevPAR-ral, néhány alternatívával, és olyan stratégiákkal, amelyek segíthetnek a RevPAR mutató előnyös elmozdításában.
 

A RevPAR problémája

A RevPAR, habár egy nagyon hasznos mutató a bevétel kiszámításában, nem tökéletes.
Egyfelől, a RevPAR nem veszi figyelembe a foglalt szobákkal járó költségeket. Éppen ezért nem használható fő teljesítménymutatóként a jövedelmezőség kiszámításához, ami a legtöbb szálloda számára meglehetősen fontos.

A RevPAR továbbá nem számol egy hotel további jövedelemforrásaival, úgymint a cateringgel, a parkolással vagy a wellness-szolgáltatásokkal.
 

A RevPAR alternatívái

Habár népszerűségének köszönhetően a RevPAR megkönnyíti a különböző tulajdonok bevételének összehasonlítását, ez a mutató kevésbé hasznos azon szállodák számára, amelyeket nem csak a bevétel érdekel, hanem a haszon is.

Éppen ezért többféle hasonló, alternatív mutató is megjelent, amelyek a növekedés, a haszon és a bevétel szempontjából hivatottak nyomon követni a szállodák teljesítményét.
 

TrevPAR

TrevPAR – Total Revenue per Total Number of Rooms (teljes bevétel per összes szoba)
A TrevPAR figyelembe veszi a tulajdon összes bevételforrását, beleértve többek között a wellnesst, az éttermet és így tovább. Azonban a RevPAR-hoz hasonlóan a TrevPAR sem törődik a költségtényezőkkel és a foglaltsági aránnyal.

A TrevPAR egy remek mutató az olyan könyvelők és szállodatulajdonosok számára, akik általánosabban szeretnék áttekinteni egy tulajdon jövedelmezőségét, kevésbé hasznos a jövedelemkezelőknek, mert nem külön-külön méri a jövedelemforrásokat.

TrevPAR = teljes bevétel ÷ összes szoba száma
 

ARPAR

Az ARPAR a korrigált ár per rendelkezésre álló szoba. Egy remek mutató a jövedelemkezelés és a szálloda általános árazási teljesítményének nyomon követésére.

Az ARPAR sokban hasonlít a RevPAR-hoz, azzal a különbséggel, hogy az ARPAR a foglalt szobák bevételét és költségeit is figyelembe veszi. A foglalt szobák költségei (pl. takarítás, villany- és vízhasználat, internet és televízió, fogyócikkek stb.) jelentősen befolyásolják az ARPAR mutatót, és ezzel a jövedelmezőséget is.

Az ARPAR képlete számos olyan költséget magába foglal, amelyeket le kell vonni egy szoba által termelt bevételből.

ARPAR = Átlagos napi ár – foglalt szobák változó költségei + foglalt szobák további bevétele) × foglaltság
 

GOPPAR

A GOPAR a bruttó működési haszon per rendelkezésre álló szoba. Egy jó mutató azon szállodák számára, amelyek egy átlagos képet szeretnének kapni tulajdonuk teljesítményéről. A GOPAR minden szobát figyelembe vesz, függetlenül attól, hogy foglaltak-e vagy sem.

Habár a GOPAR egy jó teljesítménymutató az összes bevételforrás követésére, olyan változó tényezőket is magába foglal, mint az internet díja vagy a szállodai bútorok ára, amelyeket a szállodatulajdonosok nem befolyásolhatnak.

GOPAR = bruttó működési haszon ÷ rendelkezésre álló szoba
 

A RevPAR növelése

Egy szálloda fő teljesítménymutatóit a tulajdon üzleti és egyéb céljai határozzák meg. Azt persze bátran feltételezhetjük, hogy valamennyi szálloda fő célja a bevétel és a haszon növelése, illetve a költségek csökkentése.

Íme néhány hasznos tipp ezen célok eléréséhez, és ezzel együtt a RevPAR mutató javításához:
 

1. Ismerd meg a keresleti magatartásmintákat

Mivel a szállodák iránti keresletre általánosságban rugalmatlanság jellemző, a tulajdonosoknak nagyon fontos tisztában lenniük az ügyfelek fogyasztási szokásaival.

A keresleti magatartásminták megismerésével a szállodák olyan árazási stratégiákat vethetnek be, amelyekkel magasabb árakat szabhatnak meg, mint versenytársaik, mégis feltölthetik szobáikat. A kereslet ismeretében továbbá a szállodák nem kényszerülnek majd drasztikusan leárazni szobáikat a lassabb hónapok során – ami gyakran veszteségeket eredményez – hiszen fedezi majd őket a főszezonban termelt bevétel.
 

2. Kínálj példamutató vendégélményt

Attól, hogy magasabb árakat szabsz meg, mint a konkurencia, még nem fogsz többet is keresni náluk.A helyzet az, hogy manapság minden az ügyfélélményről pontosabban szállodák esetében a vendégélményről. Egy olyan versenytől izzó piacon, mint a vendéglátás, az ügyfeleknek nagyon magasak az elvárásaik, ezért, ha egy szálloda több pénzt szeretne keresni, akkor ezért cserébe magas színvonalat kell kínáljon. Egy alternatív lehetőség jobb termékeket kínálni, azaz jobb wellness-részleget kiépíteni, szebb bútorokat szerezni, és a szálloda egyéb fizikai jellemzőit bővíteni.

Az ADR (Average Daily Rate), azaz átlag napi ár növelése érdekében a szállodatulajdonosoknak minden szolgáltatást a legmagasabb színvonalon kell, hogy kínáljanak. Az ADR-t elvégre a kereslet határozza meg. A kereslethez pedig az kell, hogy folyamatosan megfelelj a vendégek elvárásainak, hogy újból és újból visszatérjenek szállodádba és másoknak is előszeretettel ajánlják márkádat.
 

3. Vezess be egy minimum foglalási időtartamot

A minimum foglalási időtartam egy olyan hatékony taktika lehet, hogy egész jövedelemkezelői stratégiákat építenek köré.

Ezt többféleképpen implementálhatod saját tulajdonodban. Például megszabhatsz egy minimum foglalási időtartamot az olyan foglalásokra, amelyeket egy adott platformon keresztül végeznek a vendégen (pl. Booking.com). Egy másik lehetőség minimum időtartamot megszabni egyes promóciós csomagokhoz, vagy azokra a hetekre, amelyeken egy nagyobb esemény zajlik a környéken.

A cél az, hogy minél kevesebb „elvesztegetett” idő legyen egy vendég távozása és egy új érkezése között, ami persze több időt kínál a bevétel növelésére.
 

4. Használj előrejelző intelligenciát

A szállodaipar egyik kialakulófélben lévő trendje a prediktív intelligencia használata, amelynek célja az ügyfelek magatartásának alaposabb megismerése. Az ilyen technológiával működő rendszerek ügyféladatokat – viselkedés, aktivitás – gyűjtenek össze, majd olyan modelleket állítanak össze belőlük, amelyek segítenek magasabb színvonalú, személyre szabottabb élményeket nyújtani a vendégeknek.
 

5. Kínálj webes chat lehetőséget vendégeidnek

A modern vendégek egyre ritkábban használják tárcsázásra okostelefonjaikat, ezért a szállodáknak komoly kihívást jelent kiváló vendégélmények nyújtani számukra. Egy webes chatet kínáló online eszköz azonban segít a szállodáknak, hogy valós időben kommunikáljanak vendégeikkel.

Az egyszerűbb kérdéseket egy chatbotra lehet bízni, így az ügyfélszolgálatos munkatársaknak több idejük marad az összetettebb problémák megoldására – mind személyesen, mind digitális úton.
 

6. Légy előrelátó

Itt is a vendégélményen van a hangsúly. Sok hotel inkább reaktív, mint proaktív, és így képtelen olyan pillanatokat teremteni vendégei számára, amelyek hatására az ügyfelek másoknak is áradozni kezdenek a márkáról.

Ha például esik az eső, és a recepciós azt látja, hogy egy vendég kifelé tart, ernyő nélkül, akkor felkínálhat neki egyet a szállodai készletből. Ehhez mindig résen kell lenni, ami nem egyszerű feladat, de rövid- és hosszútávon is segít biztosítani a vendégek elégedettségét és hűségét.
 

7. Automatizálj

Az olyan automatizáló szoftverek, mint a tulajdonkezelő rendszerek, az értékesítési és catering szoftverek, az ügyfélkapcsolat-kezelők vagy a központi foglalási rendszerek sokkal hatékonyabbá tehetik szállodádat. Ezek a rendszerek rengeteg terhet levehetnek személyzeted válláról, akik így sokkal többet foglalkozhatnak a vendégekkel.
 

RevPAR Összegezve

A verseny manapság nagyon intenzív, az ügyfelek igényeivel pedig nehéz lehet lépést tartani. A megfelelő automatizációs szoftverekkel a tulajdonok mérettől és költségkerettől függetlenül javíthatják RevPAR, ARPAR vagy tetszőlegesen választott teljesítménymutatójukat.

Hasonlóképpen, a fent említett szoftverek és stratégiák segíthetnek mind a bruttó működési haszon és bruttó bevétel növelésében, amik szintén fontos teljesítménymutatóknak számítanak egy tulajdon számára.

Habár lehetetlen feladatnak tűnhet, még a kisebb szállodák is kínálhatnak a luxus szállodákhoz fogható szolgáltatásokat vendégeiknek, ha a megfelelő technológiákat veszik igénybe. Ilyenek például a felhőalapú szoftveres megoldások, amelyek jól integrálhatók a legtöbb szállodai rendszerrel egy átfogó tulajdonkezelési struktúra kiépítése érdekében.

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok

Kérje ajánlatunkat!