influencer martketing
Mi az az influencer marketing?
A marketing már hosszú évtizedek óta alkalmaz olyan befolyásos személyeket, akik képesek egy egész célcsoport vagy akár generáció gondolkodását befolyásolni. Vonatkozik ez persze azokra a termékekre és szolgáltatásokra is, amelyeket az emberek sokkal szívesebben vásárolnak meg, ha egy általuk kedvelt valaki ajánlja azt nekik.
Az utóbbi évek során, különösen a közösségi média elterjedésének köszönhetően az „influencer marketing” egy egész szakmává nőtte ki magát. Szóval mit takar pontosan ez a fogalom és miért lett olyan népszerű a világ kisebb és nagyobb márkái körében?
Az influencer marketing meghatározása
Az influencer marketing olyan marketing stratégia, amely befolyásos közösségi média személyiségekkel való együttműködésen alapul, hogy márkákat, termékeket vagy szolgáltatásokat promotáljon a célközönségnek.
Az influencer marketing definíciója:
Az influencer marketing az, amikor egy márka egy közösségi médián népszerű személyt kér, hogy népszerűsítse a márka termékeit vagy szolgáltatásait. Az efféle együttműködések valójában már az internet megjelenése előtt is működtek, a közösségi platformok megjelenése pedig csak felgyorsította az eseményeket. Az Egyesült Államokban például már 2009-ben olyan sok influencer volt aktív, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnak (FTC) rendszeresen közbe kellett lépnie és szabályoznia őket – létre is jött egy új törvény ezzel kapcsolatban, és ezt a példát aztán több másik ország is követte.Azóta a piac csak még látványosabban növekedett: 2019 óta például a duplájánál is nagyobbra nőtt az olyan platformok hatalma, mint az Instagram vagy a YouTube. 2023-ban az influencer marketing gazdaságának értékét 21,1 milliárd dollárra becsülték.
A márkák azért használják előszeretettel az influencer marketinget, mert minden fél (a márkák, az influencerek és a fogyasztók) számára is jól működik. A közösségi média már több, mint egy évtizede jelentősen hat a fogyasztók vásárlási döntéseire, ahogy azt a McKinsey 2014-ben végzett felmérése is bizonyítja. 2022-ben egy több, mint 2000 influencer bejegyzést vizsgáló elemzésből kiderült, hogy a marketing ezen formája valóban pozitívan képes megtérülni a márkák számára.
Az influencerek utánpótlása miatt sem kell aggódni. Egy 2019-es, felmérésben, amelyben a Z-generációt és a millenárisokat kérdezték, a válaszadók 54%-a állította azt, hogy influencer lenne, ha tehetné.
Habár senki sem láthatja előre, hogy meddig lesz ilyen felkapott ez a piac, kétségtelen, hogy a közösségi média és az azon aktív véleményvezérek továbbra is nagyon népszerűek. A márkák pedig előszeretettel használják ki ezt a lehetőséget arra, hogy minél többet hozzanak ki az influencer marketingből.
Szóval mitől lesz valaki influencer és hogy működik ez az egész influencer marketing dolog?
Kik azok az influencerek?
Az influencerek vagy „véleményvezérek” olyan közösségi médiás felhasználók, akik egy kisebb vagy nagyobb hűséges követőtáborral rendelkeznek, és képesek befolyásolni ezen követők véleményét.Influencer bárkiből lehet, habár az internet – és összességében a világ – inkább a gazdag, híres és fényűző embereknek kedvez. Elég csak megnézni a top 10, top 25 vagy akár top 50 influencer listáját az elmúlt évekből – tele van celebekkel, modellekkel és más hírességekkel.
Nem minden influencer ember: léteznek például állat és AI influencerek is, amelyek létezése (és sikerei) jól bizonyítják az influencer marketing népszerűségét.
Hogy néz ki egy influencer marketing megállapodás?
Az influencerekkel történő együttműködések általában két fő formája van:
- A cég átalánydíjat fizet az influencernek minden bejegyzésért, amelyben megemlíti a megbeszélt termékeket vagy szolgáltatásokat. Ezek az összegek általában az influencer népszerűségével arányosak.
- Az influencer megoszt egy bejegyzést, amiben elhelyez egy termékre vagy szolgáltatásra mutató linket vagy promóciós kódot. Amikor valaki ezt a linket vagy kódot használja a vásárláshoz, akkor az influencer jutalékot kap a közvetítésért.
Mennyit kér egy influencer a szolgáltatásaiért?
Mivel nincs két egyforma influencer (eltérő közönségek, eltérő stílusok, igények, stratégiák stb.), ezért nincs két azonos megállapodás sem.Ha a nemzetközi piacot nézzük, egyes influencerek 100 dollárt kérnek el egy-egy szponzorált történetért minden 10 ezer követő után. Azonban nincsenek szabványos árak és arányok. Vannak olyan több millió követővel rendelkező véleményvezérek, akik több ezer dollárt, azaz több millió forintot kérnek el egyetlen tartalomért.
Mi a különbség az influencer marketing és a hírességektől érkező ajánlások között?
A márkák már jóval azelőtt együttműködtek hírességekkel, hogy a közösségi média vagy akár az internet valósággá vált volna. Az influencer marketing és a hírességek ajánlásai azonban nem feltétlenül azonosak egymással.Ha a hírességekről van szó, akkor általában egy márka nagyobb összegeket fektet bele egy-egy személybe, de az ilyen együttműködések megtérülését nehéz nyomon követni.
Az influencer marketing eredményeit ezzel szemben sokkal közelebbről lehet megfigyelni, hiszen nyomon követhető minden egyes kedvelés, megosztás, megjegyzés és egyéb interakció.
Kik azok a mikroinfluencerek?
Az influencereket különféle kategóriákba sorolhatjuk az alapján, hogy hány követővel rendelkeznek:1. Nanoinfluencerek: kevesebb, mint 10.000 követő
2. Mikroinfluencerek: 10.000 – 50.000 követő
3. Közepes influencerek: 50.000 – 100.000 követő
4. Makroinfluencerek: 100.000 – 1.000.000 követő
5. Megainfluencerek – több, mint 1.000.000 követő
Azt, hogy ma Magyarországon melyik influencer mennyi követőt tudhat magáénak, az Influencer Toplista tartja nyilván. Habár jogos lenne azt feltételezni, hogy a márkák csak nagyobb influencerekkel szeretnének együttműködni, ez gyakran nem a legjobb üzleti döntés. A nano- és mikroinfluencerek tartalmaival ugyanis sokkal többen tudnak azonosulni, mint a milliók által követett hírességekével, akiknek az image-ét profi fényképészek, fodrászok, stylistok és más szakemberek állítják össze.
Míg a makroinfluencerek olyan életvitelt képviselnek, amelyet a legtöbb ember sosem tapasztalhat meg, addig a kisebb véleményvezérek az átlagembert reprezentálják, és gyakran sokkal közvetlenebb kapcsolatokat is ápolnak közönségükkel.
Bizonyos esetekben tehát jobban megéri egy adott költségkeretből több kisebb influencert szerződtetni, mint egy-két hírességet, de ezt persze több tényező is befolyásolja (pl. a célközönség).
Melyek a legnépszerűbb influencer marketing platformok?
Egy 2022-es, több mint 2000 globális márkával végzett felmérésben a válaszadók durván 80%-a állította, hogy az Instagramot használják az influencer marketingre. Ugyan ezt a felmérést 2023-ban is megismételték, amikor is a résztvevő márkák 56%-a a TikTokot is megjelölte a használt influencer marketing platformok között.Habár ez a két platform a legnépszerűbb, a többit sem szabad elhanyagolni, ha az influencer marketingről van szó. Meglehet például, hogy márkád célközönsége előszeretettel nézi a YouTube-ot, és ilyenkor egy ott tevékenykedő influencerrel éri majd meg inkább együttműködni. Akárcsak a marketing egyéb formáinál, az influencer marketingben is a célközönség diktálja a stratégia részleteit.
Érdemes továbbá megfigyelni, hogy egyes platformok különféle kategóriájú influencereket vonzanak.
Mi kell egy sikeres influencer marketing kampányhoz?
Minden sikeres influencer marketing kampány alapja a hitelesség. Nagyon fontos, hogy olyan influencerekkel alakíts ki valódi kapcsolatokat, akiknek a véleményei és hozzáállása párhuzamban áll márkád fő üzenetével és célközönséged értékrendjével.Egyes influencerek a gasztronómiai, míg mások az egészségügyi, technológiai vagy más témákban készített tartalmaik miatt népszerűek. Mindig gondolkodj el rajta, hogy egy kiszemelt influencer mennyire passzol márkádhoz. Az influencer marketing nem csak abból áll, hogy megpróbálsz minél több híres személyt rávenni, hogy bejegyzéseket készítsen kínálatodról. Az igazán sikeres influencer marketinghez az kell, hogy ezek a véleményvezérek ténylegesen higgyenek márkádban, termékeidben, szolgáltatásaidban és küldetésedben, és őszintén ajánlani tudják ezeket közönségüknek.
Hogyan változtatta meg a járvány az influencer marketinget?
Habár már jó néhány éve alig hallani róla, a COVID-19 járvány hatásait sok helyen a mai napig érezhetjük, és ez alól az influencer marketing sem kivétel. Tény, hogy újra utazhatunk, használhatjuk a nyilvános szolgáltatásokat és szórakozni is elmehetünk, de a dolgok nem tértek vissza teljesen a járványhelyzet előtti helyzetükbe.Az egyik fő változás az, hogy az emberek többet vásárolnak digitálisan, mint valaha. Ez nem meglepő, elvégre egy jó ideig csak így juthattunk hozzá a szükséges vagy kívánt termékekhez, és időközben megszoktuk ezt a fajta kényelmet. Sokan pont a járvány miatt voltak kénytelenek megismerkedni az online vásárlás világával, és a legtöbben azóta is így intézik ügyeiket.
Egyes közösségi platformok például közvetlenül az alkalmazáson belül lehetővé teszik a termékek megvásárlását, így ez a jelenség csak még hatékonyabbá teszi az influencer marketinget.
Milyen lehetőségeket és kihívásokat tartogat az influencer marketing?
Habár számos márkának származhat előnye az influencer marketingből, a marketing ezen formájának is megvannak a maga kockázatai. A nagyobb, közismert márkák arra használják az influencer marketinget, hogy személyesebbé tegyék jelenlétüket és ezzel megszerezzék, illetve megőrizzék közönségük bizalmát.Azonban az ilyen nagyobb márkáknak általában nehezére esik hitelesen szerepelni az influencer kampányokban, hiszen egyértelmű, hogy ezekért az együttműködésekért komoly összegeket fizettek partnereiknek. Egy kisebb, kevésbé ismert márkát népszerűsítő influencer azonban sokkal őszintébbnek tűnhet.
A kisebb márkáknak sem kockázatmentes az influencerekkel való együttműködés. Ahogy egyre több márka kezdi el véleményvezérekkel reklámozni magát, úgy lesz egyre nehezebb kitűnni a hangzavarból. Arról nem is beszélve, hogy a nagyobb márkák látszólag végtelen költségkeretével egyetlen kisebb cég sem versenyezhet.
A márkáknak – mérettől függetlenül – továbbá mindig szemmel kell tartaniuk partnereik munkáját, hiszen nincs rá garancia, hogy ezek az influencerek mindig professzionálisan járnak majd el. Egy-egy félreérthető vagy negatív megnyilvánulás rossz fényt vethet minden olyan márkára, ami egy botrányt kavaró influencerrel reklámozza magát, még akkor is, ha az adott ügynek köze sincs az együttműködéshez.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az az influencer marketing?
Hogyan működik az influencer marketing?
Kompenzáció: Az influencerek általában anyagi vagy egyéb juttatásokat kapnak a promócióért cserébe.
Típusai: Az influencerek méretétől függően beszélhetünk makro-, mikro- és nano-influencerekről, akik különböző méretű követőbázissal rendelkeznek.
Mi az influencer marketing előnyei és hátrányai?
Előnyei:
Hitelesség: Az influencerek gyakran nagyobb bizalmat élveznek a követőik körében, mint a hagyományos reklámok.
Személyesség: Az influencer marketing lehetővé teszi a márkáknak, hogy személyesebb módon közelítsenek a célközönséghez.
Hátárnyai:
Hitelesség fenntartása: Az influencereknek fontos, hogy fenntartsák a hitelességüket és a relevanciájukat a követőik szemében.
Üzenetek valódisága: A promócióknak valódinak és őszintének kell lenniük ahhoz, hogy hatékonyak legyenek