Linknépszerűség
A linknépszerűség definíciója
A linknépszerűség az a koncepció, amelyben a weboldalak értékét a rájuk más webhelyekről mutató linkek („visszahivatkozások”) határozzák meg. A linknépszerűség alapja az a feltételezés, hogy csak azok a webhelyek kapnak sok visszahivatkozást, amelyek értékes tartalmakat is kínálnak.A linknépszerűséget kiszámításához eredetileg a PageRank algoritmust használták, amelyet a Google alapítói, Larry Page és Sergey Brin fejlesztettek ki a 90-es években.
A linknépszerűség szerepe
A linknépszerűségnek két fő funkciója van a keresőoptimalizálásban.Minél több link mutat egy webhelyre, annál magasabb a linknépszerűsége. A nagyobb linknépszerűséggel rendelkező oldalak magasabb pozíciókban helyezkendek el a keresőtalálati oldalakon.
Továbbá, minél magasabb egy oldal linképszerűsége, annál értékesebbek lesznek az adott oldalon elhelyezett visszahivatkozások is.
A linknépszerűség és a klikknépszerűség
A linknépszerűséggel ellentétben a klikknépszerűség a felhasználók kattintásait is figyelembe veszi a rangsoroláskor. Ez azt jelenti, hogy csak a webhely látogatóinak kattintásai számítanak a rangsorolásban, nem pedig az oldalakra mutató linkek. Ezt persze sokkal könnyebb külső eszközökkel manipulálni.A PageRank (és ez által a linknépszerűség) alapú rangsorolás éppen ezért nagy port kavart, amikor először bevezették. Sokan kritizálták az új módszert, mert fontosabbnak tartotta a hivatkozások számát, mint azt, hogy hány kattintó felhasználó érdeklődik a tartalmak iránt.
A linknépszerűség továbbá szintén könnyedén manipulálható, például a visszahivatkozások megvásárlásával vagy cseréjével. Eleinte sokan éltek is ezzel a lehetőséggel, és megpróbáltak minél több hivatkozást szerezni tartalmaikra, függetlenül attól, hogy ezeknek a linkeknek volt-e értelmük és értékük a felhasználók számára.
Domainnépszerűség
A manipulációra a Google-nak is lépnie kellett, ezért idővel elkezdett átállni a domainnépszerűség mérésére a linknépszerűség helyett.A domainnépszerűség lényegében azt jelenti, hogy az algoritmus nem külön hivatkozásokként számolja, ha egy webhelyről több link is mutat egy másikra.
A linknépszerűség szerepe a keresőoptimalizálásban
A Google ma már nem csak az oldalak linkprofilja alapján határozza meg a rangsorolást, mert a webmesterek olyan manipulációs taktikákkal próbáltak előnyt szerezni maguknak, amelyek megszegik a Google irányelveit.A keresőóriás ezért állt elő az olyan frissítésekkel, mint a Penguin, a Panda vagy a Hummingbird, amelyek sokkal intelligensebbé tették a rangsorolási algoritmust, így az már nem csak a hivatkozások számára figyel oda, hanem temérdek egyéb szempontra is.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a linkek már nem olyan fontosak, mint régebben. A visszahivatkozások a mai napig is kritikus szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban, csak éppen az nem mindegy, hogy milyen más webhelyekről sikerül linkeket szerezni.
A minőség sokkal fontosabbá vált, mint a mennyiség, ezért manapság az alábbi szempontokat kell figyelembe venned:
• A releváns témájú webhelyekről érkező linkek sokkal értékesebbek.
• Gyanús, ha egy webhely linkprofilja kiegyensúlyozatlan (túl sok dofollow link mutat rá, vagy az összes horgonyszöveg kulcsszavakból áll stb.)
• A Google szigorúan tiltja és bünteti a linkvásárlást.
• A spam jellegű linkek, a gyűjtőwebhelyeken elhelyezett hivatkozások és a könyvjelzők beállítása már nem olyan értékes taktikák, mint korábban.
A linkérték koncepciója azt jelenti, hogy egy weboldal értékét a rá mutató hivatkozások alapján állapítják meg a keresőmotorok.
A linkérték határozza meg, hogy egy weboldal milyen jól rangsorol a keresőmotorok találatai között, illetve, hogy a rajta elhelyezett visszahivatkozások mekkora értéket adnak át a linkelt oldalaknak. A linkérték éppen ezért sokáig egy fontos koncepció volt a keresőoptimalizálásban.
Az oldalak linkértékét sokan előszeretettel manipulálták vásárolt vagy cserélt hivatkozásokkal. A Google éppen ezért elkezdett további szempontokat is bevezetni a rangsoroláshoz, és megváltoztatta a linkek súlyozását is algoritmusában.