Mi az a keresési szándék? Milyen fajta keresési szándékok vannak? Miért fontos a keresési szándék a SEO-ban?

Mit jelent a keresési szándék?

Keresési szándék

Keresési szándék

A keresési szándék definíciója

A keresési szándék (vagy felhasználói szándék, keresőszándék) arra a célra utal, amelyet egy felhasználó el szeretne érni, amikor rákeres egy kifejezésre egy keresőmotorban. A felhasználók gyakran egy konkrét válaszra vagy forrásra kíváncsiak, amikor egy keresést végeznek.
Ha például valaki pizzareceptekre keres rá, az egészen más szándékkal keres, mint valaki, aki házhoz szeretne pizzát rendelni, vagy aki a pizzakészítés történetére kíváncsi. Ezt jelentik a különböző keresési szándékok.
 

A keresési szándék szerepe a SEO-ban

Szóval miért olyan fontos a keresési szándék azok számára, akik SEO szempontjából is szeretnék optimalizálni tartalmaikat?
 

A Google fontos szempontnak tartja

A Google elsődleges célja az, hogy kielégítse a felhasználók keresési szándékát. Amikor valaki rákeres egy kifejezésre, és nem kapcsolódó információkat talál, akkor a Google ebből azt szűri le, hogy az adott tartalom nem passzol a felhasználói keresési szándékához.
Ha például valaki arra keres rá, hogy „hogyan készítsek webhelyet”, és a találatok között CMS-ek, illetve webtárhelyek önreklámozó termékoldalait látja, akkor valószínűleg egyikre sem kattint majd rá ezek közül, és inkább átfogalmazza a keresését. Ezt a Google úgy értelmezi, hogy ezek a tartalmak nem felelnek meg az adott keresési szándéknak.
 

Több felhasználót érhetsz el vele a tölcsér összes szakaszában

Egy hatásos tartalommarketing-stratégia kiépítésének összes lépése során észben tartanod a keresési szándékot. Ez a koncepció kell diktálja, hogy milyen tartalmakat készítesz célközönséged számára, és hogyan.
De miért olyan fontos ez? Minél konkrétabban tudod megcélozni tartalmaiddal a különböző keresési szándékokat, annál több felhasználót érhetsz el velük a tölcsér különböző szakaszaiban. Akár azokra pályázol, akik még csak most fogják felfedezni márkádat, akár azokra, akik már készen állnak a konverzióra, sokkal több sikert könyvelhetsz majd el, ha odafigyelsz a felhasználók szándékaira.
 

Javíthatod a rangsorolásaidat

A Google főbb rangsorolási szempontjai a relevancia, a tekintély, illetve a felhasználók elégedettsége. Ezeket figyelembe véve nem nehéz kikövetkeztetni, hogy miért is segíthet a rangsorolásban a keresési szándékok megcélzása.

•    Relevancia: Ez a felhasználó viselkedésével kapcsolatos. Ha megtalálják webhelyeden azokat az információkat, amiket keresnek, akkor kevésbé valószínű, hogy néhány másodpercen belül visszatérnek majd a Google találatai közé, hogy más tartalmakat is megtekintsenek. Ha tartalmaid relevánsak, tehát kapcsolódnak a felhasználók keresési szándékához, akkor magasabb átkattintási és alacsonyabb visszafordulási arányokra számíthatsz.
•    Tekintély: Habár a webhelyek és weboldalak tekintélye javarészt a visszahivatkozásoktól függ, nagyon fontos egy olyan belső hivatkozási szerkezet kialakítása is, amellyel megmutathatod a Google-nak, hogy tartalmaid többféle keresési szándékot is lefednek egy adott témakörben. Ezek a tartalmak továbbá a felhasználók szemében is megszilárdítják márkád tekintélyét, hiszen bemutathatod velük szaktudásodat.
•    Felhasználói elégedettség: Értékes a tartalom és releváns a célközönség számára? Ha igen, akkor a látogatók elégedettek lesznek vele.
 

A keresési szándék típusai

Habár a lehetséges keresőkifejezések száma szinte végtelen, összesen csupán négy (egyesek szerint három) nagyobb keresési szándékot szokás megkülönböztetni:
•    Információs szándék
•    Kereskedelmi kutatószándék
•    Tranzakciós szándék
•    Navigációs szándék


Szóval mi közük van ezeknek a tartalmakhoz? Íme néhány hasznos tudnivaló és példa, amik segítenek szemléltetni a különböző keresési szándékok szerepét.
 

Információs szándék

Nem nehéz kitalálni, hogy az információs keresési szándékkal kereső felhasználók valamilyen információra kíváncsiak. Ez lehet egy útmutató, recept vagy egy fogalom definíciója. Ez az egyik leggyakoribb keresési szándék, hiszen a felhasználók számtalan kérdésre igyekeznek választ találni az interneten.
Fontos észben tartani, hogy az emberek nem minden információs szándékú keresést fogalmaznak meg kérdésként. Ha például valaki szimplán csak József Attila nevére keres rá, akkor kérdőszavak nélkül is egyértelmű, hogy a költőről szeretne információkat találni.
Információs szándékú keresések például:

•    hogyan termesszek paradicsomot
•    mi az a napkutya
•    városi könyvtár nyitva tartás
 

Kereskedelmi kutatószándék

Mielőtt készen állnának a vásárlásra, az emberek többsége némi kereskedelmi kutatást végez majd az interneten. Ilyenkor ismerkednek meg közelebbről is azokkal a márkákkal, termékekkel és szolgáltatásokkal, amelyek megoldást nyújthatnak problémáikra.
Ekkorra már túl vannak az információs kereséseken és konkrét opciókra koncentrálnak. A kutatószándék célja gyakran összehasonlítani egymással két vagy több terméket vagy szolgáltatást egy vagy több márka kínálatából.
Ezekben a keresőkifejezésekben gyakran jelennek meg szavak, mint a „legjobb” vagy „leggyorsabb” stb. Például:

•    iOS vagy Android
•    legjobb felhőtárhelyek
•    Adidas cipő vélemények
 

Tranzakciós szándék

A tranzakciós szándékkal keresők vásárolni szeretnének valamit. Ez lehet egy termék, egy szolgáltatás vagy egy előfizetés is. Akárhogy is, általában határozott elképzelésük van arról, hogy mit szeretnének venni. Mivel a felhasználók vásárlói mentalitással keresnek, gyakran márkás kifejezéseket is használnak. Már nem azt próbálják eldönteni, hogy mit vegyenek, hanem azt, hogy kitől. 
Tranzakciós szándékú keresések például:

•    Canon fényképező vásárlás
•    olcsó Samsung telefonok
•    akciós iskolaszerek
 

Navigációs szándék


Ezek a felhasználók egy konkrét webhelyre szeretnének eljutni, és gyorsabbnak vélik beütni annak nevét a Google-ba, mint begépelni az URL-jét a böngészőbe. Meglehet, hogy a felhasználó nem is emlékszik a webhely URL-jére, vagy soha nem is járt az adott webhelyen, így nem volt alkalma könyvjelzőt beállítani rá.
A navigációs szándékú keresések gyakran tartalmazzák a márka vagy webhely nevét is. Íme néhány navigációs keresési példa:
•    Facebook bejelentkezés
•    YouTube
•    Marketing Professzorok
 

A keresési szándék megállapítása

Most, hogy ismered a különböző keresési szándékokat, jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy hogyan lehet eldönteni egy kifejezésről, hogy milyen szándék áll mögötte.
A keresési szándékot legegyszerűbben úgy állapíthatod meg, hogy megnézed, milyen találatokat sorol fel rá a Google. Egyszerűen csak keress rá a kifejezésre egy privát/inkognitó ablakban a Google segítségével, és vizsgáld meg az első oldalon megjelenő találatokat.
 

Információs találatok

Az információs szándékú keresésekre a Google előszeretettel jelenít meg tömör válaszokat és magyarázatokat – például kiemelt kivonatok és kapcsolódó kérdések formájában. Az első találatok általában organikusak, és gyakran valamelyik Wikipédia cikkre, szótári bejegyzésre vagy tájékoztató jellegű blogbejegyzésekre mutatnak.

Kereskedelmi kutató találatok

Ezek a találati oldalak általában szintén tartalmaznak valamilyen kiemelt információt, de gyakran jelennek meg fizetett hirdetések is az organikus találatok felett. A találatok továbbá a keresett inkább a márkákról kínálnak információkat, nem pedig egy általánosabb témáról.
 

Tranzakciós találatok

A tranzakciós találati oldalakat a legegyszerűbb felismerni. Legfelül általában valamilyen fizetett kereskedelmi hirdetés szerepel (shopping hirdetések, vélemények stb.) A lejjebb elhelyezkedő organikus találatok többnyire webáruházak és márkák termékoldalai.
 

Navigációs találatok

A navigációs keresésekre általában rögtön az a webhely jelenik meg, amire a felhasználó rákeresett. A Tudáspanel ilyenkor általában magáról a webhelyről vagy a cégről jelenít meg információkat a felhasználó számára.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok