Dublin Core definíciója, Dublin Core létrehozása, Dublin Core működése, Dublin Core felépítése

Dublin Core

Dublin Core

dublin core

A Dublin Core definíciója

A Dublin Core egy weboldalak és más digitális dokumentumok metaadatainak és mikroadatainak megadására létrehozott szabvány. A Dublin Core azért jött létre, hogy egyszerűbbé tegye a metaadatok olvasását.
Habár többen is azt állítják, hogy a Dublin Core a keresőoptimalizálásban is segít, ezt az állítást a mai napig sem sikerült alátámasztani.

 

A Dublin Core létrehozása

A Dublin Core-t a Dublin Core Metadata Initiative (Dublin Core Metaadat Kezdeméynezés), röviden DCMI fejlesztette ki, amelyet 1994-ben alapítottak az amerikai Chicago városában.

A metaadatok megjelölésének szabványait végül 1995-ben véglegesítették egy konferencián, amelyet Ohio államban Dublinban (Ohio államban) tartottak. Innen jött tehát a név: Dublin Core Metadata.

A kezdeményezés célja az volt, hogy a keresőmotorok metaadatokként megadott tartalmak alapján is könnyedén rátalálhassanak a különböző dokumentumokra. Ez a séma hamar népszerű lett az olyan környezetekben, ahol keresőmotorokat használtak a dokumentumok visszakeresésére – tehát nem csak az interneten, hanem könyvtárokban, múzeumokban és adminisztratív intézményekben.

 

A Dublin Core alapvető elemei

A Dublin Core szabvány 15 alapvető, vagyis „core” elemből áll. Ezek az elemek bármilyen sorrendben elhelyezhetők a forráskódban. Az elemeket mindig angol megnevezésükkel kell megadni:
•    Language (nyelv): A dokumentum szövegének nyelve.
•    Title (cím): Ez a dokumentum neve, amivel a dokumentum a keresőtalálatok között is megjelenik.
•    Subject (téma): A dokumentum tartalmára utaló kulcsszavak.
•    Coverage (tér-idő vonatkozás): Azok a földrajzi nevek vagy időszakok, amelyekre a dokumentum vonatkozik, vagyis amelyeket lefed.
•    Description (tartalmi leírás): Egy rövid összegzés a tartalomról.
•    Identifier (azonosító): Egy egyedi kód, ami a tartalom azonosítására szolgál. Egy könyves adatbázisban például az ISBN kód.
•    Format (formátum): Azt jelöli, hogy hogyan és milyen eszközzel kell megjeleníteni a tartalmat.
•    Type (típus): A dokumentum típusára utaló kifejezés (például videó, szöveg, szoftver stb.)
•    Creator (létrehozó): A tartalom szerzőjének neve.
•    Contributor (közreműködő): Akik hozzájárultak a tartalom elkészítéséhez, vagyis részt vettek abban.
•    Relation (kapcsolat): Hivatkozás egy másik dokumentumra, amihez az aktuális dokumentum valamilyen módon kapcsolódik.
•    Rights (jogok): A dokumentumra vonatkozó felhasználási jogok.

 

A Dublin Core és a Schema.org

A Dublin Core lényegében a ma elterjedt Schema.org jelölőnyelv elődje. Mindkét nyelv metaadatok megjelölésére szolgál, azonban míg a Schema.org-ot kifejezetten webes tartalmakban használják, addig a Dublin Core különböző rendszerekben van jelen (pl. könyvtárakban, múzeumokban stb.)

A Schema.org egy sokkal modernebb szabvány, amelynek fejlesztésében többek között a Google is részt vesz, és minden modern webhely ezt használja a metaadatok megjelöléséhez. Az újonnan létrehozott vagy felújított webhelyeken már nem igazán találkozhatunk tehát a Dublin Core metaadatokkal.

 

A Dublin Core jelenlegi helyzete és szerepe a rangsorolásban

A Dublin Core nem tűnt el az internetről, és egyes régebbi webhelyeken a mai napig megtalálhatók a nyomai. Offline környezetben továbbá könyvtárak, múzeumok és egyéb intézmények is alkalmazzák a tartalmak metaadatainak megjelölésére.
A Google továbbra is figyelembe veszi a Dublin Core jelöléseket, mert olyan fontos nemzetközi szabványok is alkalmazzák, mint az ISO, az IETF és a NISO.

 

Fontos észben tartani, hogy a Google még az elterjedtebb (és többek között általa is fejlesztett) Schema.org metaadat-jelölésekről is azt állítja, hogy ezek használata nem javítja közvetlenül a rangsorolást. Éppen ezért feltételezhetjük, hogy a Dublin Core sem játszik közvetlen szerepet a keresőoptimalizálásban, habár a mai napig nem született meggyőző teszteredmény, ami cáfolná vagy megerősíteni ezt.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok