Backlink és link különbség: mire jó a backlink a SEO-ban? Milyen a jó backlink, hogyan működik a backlink?

Backlink definíciója

Backlink

Backlink

A backlink definíciója

A backlink (visszahivatkozás) egy olyan link, ami egy másik webhelyről mutat saját webhelyed valamelyik oldalára. A backlinkeket, vagy visszahivatkozásokat bejövő hivatkozásokként is szokás emlegetni. A backlinkek mennyisége és minősége segíthet magasabb pozíciókat (jobb rangsorolást) elérni a Googleé s más keresőmotorok találatai között.
A keresőmotorok első sorban a bakclinkek alapján állapítják meg, hogy mennyire tekintélyes és megbízható egy webhely. A backlinkek megszerzése, illetve felügyelete a keresőoptimalizálás (SEO) fontos része. A backlinkek megszerzése az off-site, vagyis a webhelyen kívül végzett SEO kategóriájába tartozik.
 

Backlink és link – mi a különbség?

Az internetes dokumentumokat (weboldalakat, fájlokat stb.) linkek, azaz hivatkozások kötik össze egymással. Ezek a linkek kapcsolják össze egymással a webhelyeket és weboldalakat.
A belső linkek azok a hivatkozások, amelyek egy webhely oldalai között jönnek létre, és első sorban a webhely navigációját könnyítik meg a látogatók és a keresőmotorok számára.
A külső linkek két egymástól különálló webhely között teremtenek kapcsolatot, és több céljuk is lehet, úgymint:
  • Szélesebb kontextust kínálni az olvasónak
  • A szövegben tett állítások alátámasztása
  • Források megjelölése
  • Valaminek az ajánlása
  • A tartalom hitelességének megszilárdítása


Minden fent felsorolt esetben a link valamilyen értéket kínál a felhasználó számára, szóval még a kimenő hivatkozások is az oldalak fontos elemei lehetnek.

Nagyon fontos észben tartani, hogy minden hivatkozásnak van egy iránya. A hivatkozás a linkelő oldal/webhely szemszögéből kimenő linknek számít, míg a linkelt céloldal/webhely szemszögéből visszahivatkozásnak, azaz backlinknek.

A keresőmotorok tudják, hogy ezeknek a hivatkozásoknak értéke van, ezért megjutalmazzák a linkelt tartalmakat (amelyekre a hivatkozások mutatnak). A keresőmotorok alapértelmezettként szándékosnak tekintik a linkek elhelyezését, és azt feltételezik, hogy a szerző szerkesztői megfontolásból illesztette be azokat a tartalmába.
A keresőmotorok tehát afféle bizalmi szavazatokként tekintenek a backlinkekre, így a visszahivatkozások a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak.
 

Mit jelent a backlinkek tekintélye (és mi határozza meg)?

A Google többek között azért vált a világ első számú keresőmotorjává, mert elsőként kezdte el a backlinkek alapján rangsorolni a keresések találatait. A Google 1998-ban jött létre, és egy akkoriban forradalminak számító új algoritmust használt a tartalmak népszerűségének meghatározására – minél több hivatkozás mutatott egy-egy oldalra (tehát minél több backlinket kapott az oldal), annál magasabb pozícióba került a keresőtalálatok között.

Ez volt az úgynevezett PageRank algoritmus, ami nem csupán a visszahivatkozások mennyiségét, hanem azok tekintélyét is figyelembe vette (ez az alapelv azóta sem változott).
Ez azt jelenti, hogy nem minden backlink ér ugyan annyit egy weboldal számára. Tegyük fel például, hogy van két weboldal webhelyeden: A és B:
  • A oldalra 200 backlink mutat
  • B oldalra 20 backlink mutat


Amennyiben mindkét oldal tartalma ugyan arról a témáról szól, akkor A oldal valószínűleg jobban rangsorol, mint B oldal. Ez azért van, mert tízszer annyi backlinket kapott más webhelyektől, mint B oldal.
Ebből következik, hogy az A oldalon elhelyezett linkek (amik a te webhelyedről mutatnak más webhelyekre) sokkal értékesebbek lesznek, mint a B oldalon elhelyezett hivatkozások. Az A oldalon elhelyezett linkek több „linkértéket” képesek továbbadni más oldalaknak, mert A oldal is több linkértéket kap a rá mutató visszahivatkozásokból.
A PageRank algoritmus tehát minden weboldalnak egy külön értéket állapít meg az alapján, hogy mekkora mennyiségű és minőségű visszahivatkozást kapott más oldalaktól.


A hivatkozások nem csak két webhely között képesek tekintélyt „átörökíteni”. Egy webhely belső hivatkozásai is szétterjeszthetik egymás között a más webhelyektől kapott tekintélyt az egymásra mutató belső hivatkozásokkal. Ez nem csak a keresőmotoroknak segít megállapítani, hogy melyek webhelyed legfontosabb tartalmai, hanem a felhasználók számára is megkönnyítik a webhely navigációját és a kapcsolódó tartalmak felkutatását.
 

A backlinkek mennyisége vagy minősége fontosabb?

Habár a backlinkek értékét nem lehet olyan precízen megállapítani, mint ahogyan a Google teszi (a keresőmotor rendkívül összetett és féltve őrzött algoritmusokat használ ehhez), a PageRank-elv ismeretében megállapíthatunk néhány ökölszabályt:
  • Érdemes arra törekedni, hogy minél több bakclink mutasson webhelyed tartalmaira
  • Ügyelj rá, hogy a backlinkek tekintélyes kapcsolódó témájú webhelyekről érkezzenek
  • Egy kis intuícióval a legtöbb webhelyről megállapítható, hogy tekintélyes-e vagy sem
  • A weboldalaidra mutató visszahivatkozások a belső hivatkozásokon keresztül webhelyed általános tekintélyét is növelik, nem csak közvetlenül a hivatkozott tartalomét
 

A backlinkek relevanciájának megállapítása

A backlinkek értékének kiszámításakor a Google és más keresőmotorok arra is odafigyelnek, hogy mi köze van egymáshoz a linkelő és a linkelt tartalomnak – tehát, hogy mennyire relevánsok egymás számára. Van értelme annak, hogy A oldal B oldalra hivatkozik? Az eredeti témához kapcsolódó tartalmat talál majd a felhasználó, ha követi ezt a linket?
Számít továbbá a hivatkozás horgonyszövege (a link kattintható része) is, ami szintén a relevancia egyik jele a keresőmotorok sázmára.
Az alábbi példa jól szemlélteti, hogy nem minden backlink ugyan olyan értékes a felhasználók (és így a Google) szemében. Tegyük fel, hogy webhelyeden hangszereket és hangszerekhez kapcsolódó kiegészítőket árulsz. A gitárpengetőket felsoroló termékoldaladra három visszahivatkozás mutat, mindegyik egy másik webhelyről:

1. link

  • A linkelő webhely nagyon népszerű a zeneiparban
  • A linkelő oldal gitárokkal foglalkozik
  • A link horgonyszövege: „Bővebben itt olvashat róluk”
A horgonyszöveg nem releváns, mert nem említi sem a gitárokat, sem a pengetőket, azonban a linkelő és a linkelt oldal témája szorosan kapcsolódó, tehát a link relevánsnak tekinthető.

2. link

  • A webhely nagyon népszerű az autóiparban
  • A linkelő oldal tartalma az üzemanyagokról szól
  • A link horgonyszövege: „benzin vagy dízel”
Ez a két tartalom semmilyen tekintetben nem kapcsolódik egymáshoz, és még a horgonyszövegnek sincs köze a gitárpengetőkhöz. A Google nem sok értéket lát ebben a backlinkben, függetlenül attól, hogy a linkelő webhely erős tekintélynek örvend.

3. link

  •  A webhely nem valami népszerű a gitáriparban
  • A linkelő oldal tartalma a gitárpengetőkről szól
  • A link horgonyszövege: „legjobb gitárpengetők”
Ez egy határozottan releváns link, mert a két tartalom nagyon szoros kapcsolatban áll egymással, és még a horgonyszöveg is tökéletesen passzol. Habár a webhely tekintélye nem túl erős, a link maga nagyon értékes SEO szempontjából.


Backlinkeket számos különféle forrásból szerezhetsz webhelyed számára. Egyesek ezek közül teljesen irreleváns webhelyekről származnak majd, de a legtöbb esetben ezek vagy alig segítenek valamit, vagy semmilyen hatással nem lesznek webhelyed teljesítményére a keresőtalálatok között.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok