301-es átirányítás működése, 301-es átirányítás tudnivalók, 301-es átirányítás használata tippek

301-es átirányítás használata

301-es átirányítás

301-es átirányítás

A 301-es átirányítás definíciója


A 301-es átirányítás egy végleges átirányítás, ami mind a felhasználókat, mind pedig a keresőmotorok robotjait egy új URL-re helyezi át. Amikor valaki meglátogatja az eredeti URL-t, a böngésző azt az oldalt és annak tartalmát jeleníti majd meg neki, amelyre az eredeti URL-t átirányították.
 

Miért van szükség 301-es átirányításokra?

Az átirányításokra azért van szükség, mert egy webhely weboldalai törlésre kerülhetnek, vagy megváltozhat az URL címük. Ennek több oka is lehet, például megszűnik egy termék értékesítése egy webáruházban, vagy megváltozik a webhely általános URL szerkezete.
Ez egy teljesen természetes jelenség, és gyakran nem is lehet elkerülni.
Azonban, ha szimplán csak kitörölsz egy oldalt webhelyedről, és semmi mást nem csinálsz, akkor problémákba ütközöl majd. Ha egy felhasználó vagy keresőmotor megpróbálja meglátogatni a töröld oldal URL-jét, akkor egy digitális zsákutcában találja majd magát webhelyeden.
Sok esetben 301-es átirányításra lesz szükség az ebből adódó problémák elkerüllésére.
A 301-es átirányítás egy végleges átirányítás, amire akkor van szükség, ha egy URL végleg megszűnik egy webhelyen, és többé nem lesz elérhető rajta semmilyen tartalom.


301-es átirányítás a gyakorlatban

Tegyük fel, hogy korában volt egy aldomained, amelyen webhelyed blogját vezetted – https://blog.webhelyneve.hu – és úgy döntöttél, hogy blogodat egy alkönyvtárba szeretnéd inkább átköltöztetni – https://webhelyneve.hu/blog/.
Az eredeti aldomainen működő blogot a Google bizonyára indexelte már, és a cikkekre más webhelyek, illetve közösségi bejegyzések is hivatkoznak. Számos olvasó rendszeresen látogatja, tehát nem lenne jó mindezt elveszíteni.

Ha szimplán csak átköltözteted a tartalmakat az aldomainről az alkönyvtárba, akkor az összes korábbi, aldomainre mutató link 404-es hibát dob majd vissza, valahányszor a felhasználók megpróbálják meglátogatni a régi URL-eket.

Ez nem csak a felhasználói élményt teszi tönkre webhelyeden – a keresőmotorok is törölni fogják előbb vagy utóbb a korábban indexelt weboldalakat adatbázisukból, hiszen, ha nem találhatók meg az eredeti URL-eken, akkor részükről már nem is léteznek ezek a tartalmak.

Ha azonban 301-es átirányításokat állítasz be, amelyek a régi URL-ről az újakra mutatnak (aldomain => alkönyvtár), akkor a felhasználók és a keresőmotorok is automatikusan átkerülnek majd az új URL címekre, ha a régi URL-eket látogatják meg. A látogatók így gondtalanul folytathatják a régi tartalmak böngészését, minden korábbi hivatkozás működni fog, és a keresőmotorok is frissítik majd előbb-utóbb az indeüxet az új URL címekkel.

A 301-es átirányítások tehát segítenek megmenteni forgalmadat.
 

Mikor érdemes 301-es átirányítást használni?

Amikor az átirányításokat tanulmányozod, akkor többféle opcióval is találkozni fogsz – a leggyakoribbak a 301-es és 302-es átirányítások.
A 302-es átirányítások átmeneti átirányításoknak számítanak, és habár a felhasználók részéről mindegy, hogy mit használsz, a keresőmotorok már egészen máshogy kezelik a különböző átirányítási kódokat. Ha például egy oldal csak átmenetileg nem érhető el egy URL-en, akkor 302-es átirányítást kell használni.
Lássuk tehát, hogy mikor van szükség 301-es, azaz végleges átirányításokra:
 

Amikor egy oldal URL címe véglegesen megváltozik

A fenti példa pontosan ezt a helyzetet mutatja be. Amikor egy oldal URL címe véglegesen megváltozik (például a blog alkönyvtárba kerül át az aldomainről, vagy épp fordítva), akkor 301-es átirányítást kell használni.
Előfordulhat továbbá, hogy egy termék neve megváltozik, ezért az URL-t is frissíteni kell majd, vagy átrendezed a webhely oldalszerkezetét, és alkönyvtárakat hozol létre a különböző kategóriák számára.
A 301-es átirányítások biztosítják, hogy a felhasználók és a keresőmotorok is rátaláljanak a régi tartalmakra az új címeken, és ne veszítsd el rangsorolásodat, illetve forgalmadat.
 

Amikor törölsz egy oldalt a webhelyről

Nem mindig egyértelmű a webmesterek számára, hogy mi a legjobb eljárás, ha törölniük kell egy oldalt webhelyökről. Ilyenkor általában három opció merül fel:
•    301-es átirányítást beállítani a régi oldalról egy új URL-re
•    410-es állapotkódot beállítani a régi oldalra
•    Hagyni, hogy a régi oldal 404-es hibaüzenetet adjon vissza

A felhasználók biztosan nem szeretnének 404 vagy 410-es hibakódokkal találkozni, és a Google sem látja ezeket szívesen.
Mindenekelőtt azon kell elgondolkodnod, hogy van-e olyan másik tartalom a webhelyeden, amely kellően hasonlít a törölt oldalra, vagy épp teljesen megegyezik azzal. Egy olyan oldalt érdemes keresned, amelyre átirányíthatod a régi URL-re érkező felhasználókat, hogy nagyjából ugyan azt (vagy hasonló) tartalmat lássák, amire az eredeti URL címen számítottak.

Ha van ilyen „pót” oldal, akkor mindenképpen érdemes annak az irányba fordítani a felhasználókat egy 301-es átirányítással.
Ha nincs ilyen oldal, akkor el kell döntened, hogy mi lenne a legjobb a felhasználóknak. Ez első sorban attól függ majd, hogy miért szeretnéd törölni az eredeti oldalt.

Ha nincs igazán jó alternatíva, muszáj törölni az oldalt, és a későbbiekben semmi sem szerepel majd az URL címén, akkor a legjobb „félmegoldás” egy 410-es kódot beállítani rá, ami azt jelzi a keresőmotoroknak és a böngészőknek, hogy az oldalt törölték.

A 404 azt jelenti, hogy az URL címen nem található, míg a 410 konkrétan azt, hogy volt valaha tartalom ezen az URL-en, de már ne keresse senki a továbbiakban.
 

Amikor egy új domainre költözteted webhelyedet

Amikor webhelyed – www.webhelyneve.hu – egy új domainre költözik át – www.legujjabbwebhelyem.hu, akkor szintén 301-es átirányításokat kell használnod.
Erre néha szükség van, például amikor egy .com webhelyről .hu-ra szeretnél váltani (vagy épp fordítva). Az is meglehet, hogy céged neve megváltozott, és ezért új domainre is szükséged lesz, ami az új nevet viseli.
Ha új domainre költözöl át, akkor nem csak 301-es átirányításokat kell beállítanod, hanem a Google Search Console Webhelycímváltozás eszközét is használnod kell majd.
 

Amikor megváltozik webhelyed szerkezete

Meglehet, hogy SEO okokból átalakítod webhelyed szerkezetét, és átláthatóbb kategóriákba helyezed tartalmaidat. Ilyenkor gyakori az alkönyvtárak átnevezése, törlése, illetve új könyvtárak kialakítása a webhely szerkezetében.
Ha azt szeretnéd, hogy korábbi tartalmaid továbbra is elérhetők maradjanak, akkor 301-es átirányításokat kell majd alkalmaznod.
 

Amikor nem www kezdető URL-ekről www kezdetű URL-ekre váltasz

Habár SEO szempontjából nem számít, hogy URL-jeid elején szerepel-e a „www”, meg kell győződnöd róla, hogy webhelyed csak www vagy csak nem www kezdetű URL-ekről legyen elérhető.
Ha webhelyed www és nem www kezdetű URL-ekről is elérhető, akkor a keresőmotorok szemében ez olyan, mintha minden egyes oldal kétszer létezne az interneten, ami súlyos SEO problémákhoz vezet majd.
 

Amikor HTTP-ről HTTPS-re váltasz

Ez gyakorlatilag ugyan az a helyzet, mint a nem www és www kezdetű URL-eknél. Ha webhelyed HTTP és HTTPS verziója is létezik, akkor a Google és más keresőmotorok duplán fogják indexelni őket, és ez könnyedén tönkreteszi majd a SEO-t webhelyeden (azaz a Google részéről webhelyeIDen).
 

Amikor két vagy több domaint egyesítesz egymással

Úgy döntöttél, hogy több eltérő ccTLD-jú domaint szeretnél egyesíteni egymással egyetlen nemzetközi .com végződésű domainné.
Ez gyakorlatilag ugyan az a helyzet (legalábbis átirányítások szempontjából), mint amikor megváltoztatod egy webhely URL-jét, csak éppen a korábbi tartalmak a saját alkönyvtáraikba kerülnek átirányításra egy központi domainen belül.
Szintén ne felejtsd el használni a Search Console Webhelycímváltozás eszközét.
 

Amikor a záró ferde vonal okozta problémákat szeretnéd megoldani

A Google akkor is két külön URL-t (és két külön oldalt) lát, amikor azok csupán a záró ferde vonalban különbözőnek egymástól:
•    www.webhelyneve.hu/oldal-neve
•    www.webhelyneve.hu/oldal-neve/
Akárcsak a www és a HTTP/HTTPS esetében, ügyelned kell rá, hogy webhelyed URL szerkezete teljesen egységes legyen.
 

Amikor a kisbetűk és nagybetűk okozta problémákat szeretnéd megoldani

Hasonlóképpen az eddig felsorolt esetekhez, a Google külön oldalakként kezeli azokat az egyébként azonos URL-eket, amelyek csak a kis- és nagybetűk használatában térnek el egymástól:
•    www.webhelyneve.hu/oldal-neve
•    www.webhelyneve.hu/Oldal-Neve
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok