CPC hirdetések – és amiben mi tudunk segíteni Neked…
Minősített Google Partnerként nálunk jó kezekben lehetnek CPC hirdetéseid… Fontos azonban tisztáznunk, hogy dolgozunk – hiszen hiába kezelünk nap mint nap több mint 20 hirdetési fiókot az AdWords-ben és a Facebook-on is: ha arra kérsz ajánlatot tőlünk, hogy csak CPC hirdetéseid kezeljük, nem fogjuk vállalni.Tudjuk ugyanis azt, amelyet olyan sokan a piacon nem vesznek figyelembe: a hatékony – és főleg költséghatékony – CPC hirdetések menedzselése ugyanis jóval több annál, mintsem hogy a hirdetéskezelőben vagy az AdWords fiókban bűvészkedjünk. Ahogy az online marketing minden területe, úgy a CPC hirdetések is számos összefüggést mutatnak más online eszközökkel – sőt! Ambivalens módon talán ez a leginkább olyan terület az online marketingben, amelyet nem érdemes külön végezni! Hogy pontosan miért, azt a későbbiekben kifejtjük bővebben is...
Éppen ezért, ha kölcsönösen úgy gondoljuk hogy lehetőségünk van az együttműködésre, úgy komplex online marketing stratégiát kell felállítanunk Neked, Cégednek. Az együttműködést minden esetben egy online marketing audittal kezdjük – amely alkalommal átvizsgáljuk eddigi megjelenéseid és online marketing törekvéseid, és amely alapján meghatározzuk erősségeid, és hiányosságaid a kommunikációban. Ezt figyelembe véve alakítjuk ki személyre szabott stratégiád, amelynek már képezheti szerves részét a CPC hirdetések menedzsmentje!
Ha tehát nem szeretnél ad hoc munkálatokat, drága kampányokat és konverziót nem, vagy csak alig hozó CPC kampányokat látni a havi jelentésben, kérd ajánlatunkat online marketing auditra!
Kapcsolatfelvétel
CPC hirdetések... egy kis fogalommagyarázat
Nem mehetünk tovább fogalommagyarázat nélkül... De törekedjünk csak a legfontosabb fogalmakra, a többit elég, ha szakértőd érti majd! A leggyakrabban CPC hirdetésekről az AdWords rendszerében beszélünk, ezt követi csak a Facebook felülete, amelyen számos más típusú hirdetés is indítható.A CPC, az az Cost Per Click (másnéven PPC vagy Pay Per Click) magyarul kattintás alapú fizetést jelent. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a feladott hirdetés esetében nem a hirdetés elhelyezéséért vagy megjelenéséért, hanem az arra leadott kattintásért kell csupán fizetned. Ez egy rendkívül hatékony rendszernek bizonyul: ellentétben a régi típusú hirdetésekkel, itt már eredményért, ráadásul jól mérhető eredményért fizetsz csak – ha pedig ehhez a konverziómérést is hozzávesszük, egy tökéletesen mérhető hirdetési rendszert kaphatsz.
A leggyakoribb CPC hirdetés típusok – AdWords kampány típusok
A fentiekben már említettük, hogy a leggyakrabban ha CPC hirdetésekről beszélünk, az AdWords-t értjük alatta – már csak azért is, mert ez a Google által üzemeltett a legelterjedtebb hirdetési felület. A Google AdWords-ön belül a CPC hirdetéseknek két nagy kategóriáját különítjük el: a Keresési Hálózaton indított hirdetéseket és a Display Hálózaton indított hirdetéseket. A kettő egymástól függetlenül vagy együtt is működhet beállításoktól függően.
Keresési hálózat – CPC hirdetések a Google keresőjében
A Google Keresési hálózatán indított CPC hirdetések a mai napig az egyik leghatékonyabb hirdetéstípusok. Működésüket csak leegyszerűsítve áll módunkban itt összefoglalni, hiszen ahogy a Google-től azt már megszokhattuk végtelen lehetőségek és titkos algoritmusok állnak a háttérben.A Keresési hálózaton indított CPC hirdetések esetében gyakorlatilag megadhatjuk a Google rendszerében, hogy mely kifejezésekre szeretnénk megjelenni a találati listán – és mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy onnan szerzett kattintásért. Az algoritmus pörög, a felhasználók keresnek, jó esetben rád találnak és kattintanak, majd vásárolnak. Ehhez azonban gyakran nem elég sokat ígérni (vagy inkább azt mondanám, hogy nem éri meg) – de a weboldaladnak is értékesnek kell lennie, a Google ugyanis épp úgy, ahogy a keresőoptimalizálásnál, itt is a minőségi oldalakat szeretné előtérbe helyezni silány minőségű társaival szemben.
A CPC hirdetések legjobb konverziós arányát hozó hirdetési típusáról beszélünk itt: a jól megadott kulcsszavakra ugyanis kiváló arányban érkeznek vásárlók, ajánlatkérők is – ha arra weboldalad is felkészült!
Display hálózat – CPC hirdetések külsős portálokon
Ha láttál már online újságokban, portálokon hirdetést, akkor máris tudod mit jelent a Google Display hálózatán indított CPC hirdetés. Ennek lényege, hogy különböző célzási beállításokkal (akár kulcsszavas, akár tematikus, akár konkrét weboldalra irányított célzásokkal vagy remarketing célzűssaé) a Google rendszere az olvasó számára megjeleníti képes hirdetésed – ha pedig ő úgy dönt hogy rákattint, már vonja is tőled a pénzt.A Display Hálózat hirdetései a legtöbb szektorban kevésbé erős konverziós aránnyal rendelkeznek (kivételt képez ez alól a remarketing hirdetés), sokkal inkább a hírnév növelésére, első látogatások szerzésére alkalmas. Természetesen egy jó marketing szakember ezt is tudja optimalizálni: például megjelenített kuponkódokkal, akciókkal növelhető az arány.
A CPC hirdetéseken túl... az AdWords-ben
Bár kétség kívül a legelterjedtebb és leginkább kedvelt hirdetési típus a CPC alapú fizetés, említésszintén el kell mondanunk, hogy nem csak ilyennel találkozhatsz. A CPC hirdetések mellett ugyanis megjelennek a CPM és a CPA hirdetések is. Előbbi a megjelenések száma után (Cost Per Thousand) vonja a hirdető pénzét, míg utóbbi (Cost Per Action) nem megjelenés vagy kattintás után, hanem valamilyen cselekedet (pl. konverzió) után kéri a pénzét.
A leggyakoribb Facebook hirdetés típusok – CPC hirdetések és más lehetőségek
A CPC hirdetéseken túl… a Facebook-on
A CPC hirdetések elterjedése után természetesen nem kellett sokat várni hogy a Facebook is megteljen ezekkel a fizetett megjelenésekkel: a közösségi média óriáson is rendkívül kifinomult hirdetési célzásokkal találkozhatunk.A Facebook-on a hirdetéseink két irányt vehetnek: indíthatunk CPC hirdetéseket, amelyek hasonlóan a Google Display hirdetéseihez egy-egy célzás alapján érik el célközönségüket (csak ezek a Facebook felhasználói felületén), és akkor számláz a rendszer, ha a felhasználó rákattint. Ezen a felületen azonban más típusú hirdetések is rendelkezésünkre állnak: a CPM hirdetések esetében nem kattintás után, hanem megjelenés után fizetünk. Értelemszerűen népszerűségben a CPM hirdetések nem tudják leverni a CPC típusú fizetést.
CPC hirdetések és összefüggéseik más online marketing eszközökkel
Sokan gondolják, hogy ha nem szeretnének bővebben foglalkozni az online marketinggel, vagy csak gyorsan szeretnének eredményt elérni, nincs is más dolguk mint elindítani egy AdWords kampányt… ez azonban korántsem ennyire egyszerű.
Tény, hogy egy kidolgozott online marketing stratégiában általában a CPC hirdetések állnak a piramis tetején, mintegy segítve, felturbózva az eredményeket – ez nem jelenti azonban azt, hogy önmagukban való alkalmazásuk is eredményhez vezet. Pontosabban eredményhez vezethet, csak nem feltétlen jóhoz.
Ahhoz, hogy ezt megértsd, a Google törekvéseit, az algoritmusok lényegét kell megértened. A Google ugyanis évek óta finomítja újabb és újabb beállításokkal a keresési találatok listáját abból a célból, hogy valóban a témához (kulcsszóhoz) kapcsolódó legértékesebb, minden szempontból legjobb minőségű oldalak kerüljenek a találati lista élére. A CPC hirdetések célja pedig épp az, hogy a náladnál jobb minőségű, relevánsabbnak ítélt tartalmakat is megelőzhesd – gondolhatnád. Ez így is van nagyrészt, azonban a képlet egyáltalán nem ilyen egyszerű: az az oldal, amely a keresőoptimalizáláson belül nem ér el sikereket, amely a Google szemében nem értékes vagy alacsonyabb minőségű, az a CPC hirdetésekhez sem lesz elég jó – hiszen ott is nagy a verseny.
Egy adott kulcsszóra ugyanis akár több tíz, több száz vagy akár ezer fiókból is megy hirdetés: így ott is elindul a verseny. Az, hogy kinek a hirdetése jelenik meg a legelső fizetett helyen a találati listán, több tényezős dolog – és szintén titkos algoritmusok övezik. Van azonban néhány dolog, tényező, amelyről pontosan tudjuk, hogy befolyásolja az elhelyezést: ilyen az oldal minősége, a kulcsszórelevanciája és az ajánlattételi stratégiában megadott max CPC ár (azaz, hogy mennyit vagy hajlandó kifizetni egy kattintásért).
A max CPC árat Te adod meg a rendszeren belül, ez a legegyszerűbb tényezője. Ha csak árnyalatnyi különbségek vannak a hirdetők között minőségben és relevanciában, ezzel jól lehet játszani. A relevancia egyértelmű: ha egy online cipőboltot üzemeltetsz, nem hirdethetsz az „eladó HD monitor” kifejezésre. Az oldal minősége már jóval érdekesebb kérdés: ez ugyanis a keresőoptimalizálásból már ismert kritériumokat teszi ki, amelyekről bővebben itt olvashatsz: keresőoptimalizálás.
Ha tehát a weboldalad a Google szemében nem értékes, a CPC hirdetéseid sem fognak megfelelő hatékonysággal üzemelni! Azt pedig a fentebb belinkelt, keresőoptimalizálásról szóló cikkből megtudhatod, hogy a keresőoptimalizálás bizony egy nagyon komplex, több tényezős folyamat, amely a többi online marketing eszköz alkalmazása nélkül gyakorlatilag lehetetlen.
A CPC hirdetések és a mérhetőség: tökéletes kombó egy hatékony online marketingben
Felmerül a kérdés a CPC hirdetések esetében, hogy mégis mennyit, hogyan érdemes költeni – és honnan fogod tudni, hogy „jó helyre” kerül a pénzed?A válasz sokkal egyszerűbb, mint gondolnád – mégis a hozzánk beérkező, árajánlatot kérő cégek 99%-a nem ismerte. A varázsszó a konverziómérés.
Konverziónak hívjuk az online marketingben azt a cselekedetet, amely a Cég számára értéket képvisel. Lehet ez akár egy telefonhívás, egy hírlevél feliratkozás vagy egy videó megtekintése is, de a CPC hirdetések esetében a legtöbbször konverziónak azt hívjuk, amikor megvásárolják terméked, vagy igénylik szolgáltatásod. Ezt képes mérni a Google Analytics, amely a konvertáló (vásárló, ajánlatkérő…) felhasználó útját is megmutatja nekünk elemzései alapján: azaz pontosan meg tudjuk mondani, hogy hol járt, mit tett (pl rákattintott a hirdetésünkre), mielőtt vásárolt tőlünk.
A rövid fogalommagyarázat után engedd meg, hogy egy példán keresztül vezesselek végig azon, mennyire is pontosan mérhetőek a CPC hirdetések.
Van egy terméked bruttó X Ft-ért, amelyet szeretnél eladni. Y rajta a tiszta nyereséged, ami minden levonás után a kezedben marad.
Elindítjuk a termék promotálását az AdWords-ben CPC hirdetéssel: megadjuk a max költségkeretet a kampánynál és azt is, hogy egy kattintásért mennyit vagyunk hajlandóak fizetni. A felhasználók jönnek, kattintanak, majd az egyik megvásárolja terméked. Az AdWords a megfelelő beállításoknak köszönhetően meg fogja tudni mondani számunkra, hogy pontosan hány forintba került Neked az, hogy megvegyék a terméked: ha pedig ez az összeg kevesebb, mint Y, azaz a tiszta nyereséged, akkor jók vagyunk. Természetesen minél kevesebb, annál jobb, de abban gondolom egyetértünk, hogy ha nyertél az eladáson, akkor nem rossz az irány.
Onnantól kezdve pedig, hogy ezeket az adatokat tudjuk, már tudjuk is optimalizálni a hirdetésed – hiszen ezek akár kulcsszavak szintjére is lebonthatóak! Meg tudom hát mondani, hogy a CPC hirdetésen belül hány forintból nyertél hány forintot, mely hirdetéssel, mely kulcsszóval.
Mennyit érdemes költeni a CPC hirdetésekre?
Erre a kérdésre nincs egzakt válasz, de ha a fentebbi bekezdést sikerült megértened, akkor tudod: bármennyit. Bármennyit mindaddig, míg a ROI (befektetés-arányos megtérülés) pozitív – azaz amíg a tiszta bevételed több, mint amennyit költöttél rá!Így érdemes tehát a CPC hirdetéseket szemlélned. Egy kiváló eszköz, egy rendkívül egzakt és jól optimalizálható rendszer ami tökéletesen kiegészíti online marketing stratégiád többi elemét – azok nélkül azonban gyakorlatilag haszontalan lehet. Ha nincs beállítva a megfelelő konverziómérés, és nem tudod mi mennyit hoz és mennyit visz el a CPC hirdetésben az olyan, mintha vaktában lapátolnád a pénzed egy rendszerbe, ahonnan semmilyen visszacsatolás nem érkezik!