Célcsoport VS Buyer perszóna: mi a különbség, melyik a jobb?
Kik a vásárlóid?
Ha nem tudjuk, ki a vásárlóink magas a kockázata annak, hogy az előre szépen megfogalmazott marketing üzeneteink süket fülekre találnak majd, ami azt jelenti, hogy a marketingre elköltött pénzt akár az ablakon is kidobhattuk volna. A hagyományos marketing iskola a célcsoport képzést használja a vásárlók azonosítására, azonban a modern iskolákban egyre gyakrabban találkozni a buyer perszóna kifejezéssel is. Mi a különbség a kettő között? E cikk keretei között erre kerestem meg a választ! Lássuk, mi a különbség a célcsoport képzés, a buyer perszóna modellezése között, és melyik a jobb eljárás! Miről is szól ez a két fogalom, és pontosan miben különböznek egymástól?Mi az a célcsoport?
A célcsoport képzés a marketing tevékenység egyik alapköve, amit a marketing képzések első óráin tanítanak általában. A marketing akkor lehet hatékony, ha tudod kinek marketingelsz, kiket akarsz elérni, illetve meggyőzni. A célcsoport-elemzés gyors útmutatót ad a marketingkampányok összehangolásához. A célcsoport mindazok emberek csoportja, akiket marketing üzeneteddel meg kívánsz szólítani. A piaci szegmentáció segít meghatározni egy olyan célcsoportot, amely lefedi a céged számára érdekes emberek csoportját, akiknek el szeretnéd adni termékeidet vagy szolgáltatásaidat.A célcsoport meghatározásához általában a következő kategóriákat használjuk:
- Szociodemográfiai jellemzők, például nem, iskolai végzettség és életkor
- Viselkedési jellemzők, például korai alkalmazók vagy késői felhasználók
- A pszichográfiai tényezők, mint például az értékek, az életmód és az attitűdök, pl. innovációs szellem vagy biztonság iránti igény
- Médiahasználati szokások
Ezek az adatok felhasználhatók a célcsoport kezdeti képének kialakításához. Ez után, még további szinteket lehet készíteni, a termék, vagy szolgáltatás specifikumaihoz mérten.
Mire jó a célcsoport képzés?
A célcsoportra szabott és annak igényeit figyelembe vevő kommunikációval a cégek hatékonyan tudják lekötni a potenciális vagy meglévő ügyfelek figyelmét – a tartalommarketing keretében, például cikkekkel, hírlevelekkel, közösségi média posztok készítésével. Hátránya viszont, hogy a célcsoportok gyakran csak a felszínt kaparják, és nagyon heterogének. Itt jönnek képbe a buyer perszónák.Mi az a buyer perszóna, mitől különbözik a célcsoporttól?
A buyer perszónáknak is van némi közük a célcsoporthoz, de azért több ponton különböznek az eredeti elképzeléstől. A buyer perszóna modellezésére azért egyre nagyobb az igény, mert a marketingesek kezdik felismerni, hogy célcsoporton belüli ügyfeleknek nem mindig ugyanazok az igényeik, emiatt pedig a különböző marketing kampányok sem olyan hatékonyak. Bár a vásárlókat teljes mértékben megismerni lehetetlen, mégis érdemesebb a célcsoportokra való osztásnál egy kicsit mélyebbre ásni, és a célcsoportot további vásárlói személyiségekre, úgynevezett buyer perszónákra osztani. A buyer perszóna nem más, mint a vállalat, adott termék, vagy szolgáltatás tökéletes vásárlójának modellezése. Bár egy fiktív személy, de valós adatokon alapszik!Hogyan modellezheted a buyer perszónádat?
A buyer perszóna modellezéséhez adatokra van szükséged. Annak ellenére, hogy a modellezés eredménye egy (vagy jó esetben több) fiktív, kitalált karakter lesz, adatokon kell, hogy alapuljon. A piackutatások, vevői interjúk, felmérések és belső források, például az ügyfélszolgálati osztály eredményeire támaszkodva a buyer perszónák idővel egyre egyértelműbbek, finomíthatók. Ez pedig lehetővé teszi, hogy konkrétan megszólítsd a különböző vásárlói személyiségeket a megfelelő csatornákon, figyelembe véve az egyéni szükségleteiket és preferenciáikat, médiafogyasztási szokásait, és ennek köszönhetően sokkal hatékonyabb legyen a marketinged.- Itt mutatok egy egyszerűen használható 5 lépéses modellt a buyer perszónád modellezéséhez!
- Ha ezeket a szempontokat is figyelembe veszed, még tökéletesebb lesz a buyer perszóna modelled!
A buyer perszóna modellezése vagy a célcsoport képzés a jobb?
Mivel a buyer perszónák modellezése, nem más, mint egy tovább gondolt célcsoport képzés, egyértelműen az előbbi a hatékonyabb módszer. Mégis milyen előnyökkel jár?- Hatékonyabb marketingintézkedések célzott megszólítással
- Több potenciális ügyfél és ügyfél
- A személyes kommunikációnak köszönhetően nagyobb kedveltség ügyfelei körében
- Magasabb szintű bizalom az ügyfelek igényeinek megértésének eredményeként
B2B és a B2C buyer perszónák
A fogyasztói és üzleti piac mindig is nagyon eltért egymástól, a buyer perszónák modellezésekor is oda kell figyelned ezekre az eltérésekre. Ha a marketing középpontjában a vállalatok állnak, meg kell határozni azok gazdasági és viselkedési tényezőit. A vállalat méretére vagy piaci részesedésére vonatkozó információk szintén hasznosak lehetnek. Ezenkívül tanácsos a B2B személyeket a vállalaton belüli marketing szempontjából releváns szerepek szerint osztályozni, például vezérigazgatók vagy informatikai igazgatók. A vásárlók nem feltétlenül a termék, vagy szolgáltatás felhasználói (bár ilyen a B2C piacon is előfordulhat, például a gyermekjátékok esetében).