2023 legfontosabb egészségügyi SEO trendjei

Ezek lesznek 2023 legfontosabb egészségügyi SEO trendjei

Sok felhasználó információkereső utazása már közvetlenül a Google találati oldalain véget ér. A „nulla kattintásos” keresések elterjedésének köszönhetően egyszerűen nem muszáj rákattintaniuk egyetlen találatra sem, ha válaszokat szeretnének kapni kérdéseikre.
 
A keresőtalálati oldalak minden szükséges információt felsorolnak az egészségügyi témákban kereső felhasználóknak, akiknek így nem kell hosszú, bonyolult weboldalakat átolvasniuk a válaszokért. Az egészségügyi szükségletek gyakran sürgős jellegűek, így nem csoda, hogy a felhasználók az ellátáshoz és információkhoz vezető leggyorsabb és legegyszerűbb utat választják.
A Google folyamatosan fejleszti algoritmusát, hogy minél több jó minőségű és releváns keresőtalálatokat, illetve minél kevesebb spamet és tévinformációt prezentálhasson felhasználóinak. Az egészségügyben rendkívül fontos a tartalmak minősége, és ha nem felelsz meg a Google irányelveinek, akkor egészségügyi márkád nem igazán lesz látható a keresőtalálatok között.
Szóval hogyan készülhetsz fel a következő évre és szerezheted, illetve őrizheted meg versenyelőnyödet a többi márkával szemben? Ebben segítenek 2023 legfontosabb egészségügyi SEO trendjei.

Miért van szükségük az egészségügyi marketingeseknek SEO-ra?

Amikor az embereknek egészségügyi információkra van szükségük, akkor szinte biztos, hogy a Google-hoz fordulnak majd. A becslések szerint a napi szintű Google-keresések nagyjából 7%-a egészségügyi jellegű, ami több, mint 1 milliárd lekérdezést jelent.
Egészségügyi márkád feladata az, hogy a páciensek utazásának összes szakaszában az első találatok között jelenjen meg. Az első találati pozíció az organikus forgalom 34%-át kapja meg, ami több, mint amennyi a második és harmadik helynek összesen jut.
Egy határozott szándékú kulcsszavakra koncentráló helyi SEO stratégia a tölcsér alján járó, vásárlásra kész pácienseket segít elérni. Az oktató jellegű tartalmak sokkal inkább a tölcsér közepénél és tetejénél tartó érdeklődőket célozzák meg, hogy elnyerjék a bizalmukat.
Egy teljes tölcsért lefedő SEO stratégia fokozza az organikus forgalmat, és minősített érdeklődőket, illetve konverziókat szerez majd egészségügyi márkádnak. A keresőoptimalizálás tehát minden modern egészségügyi szervezet páciensszerzésének alapja.

1. A hasznos tartalmaké lesz a főszerep

Ahogy a fogyasztók egyre több időt töltöttek az internetes kutatásaikkal, úgy a cégek is egyre nagyobb mennyiségű tartalommal álltak elő, hogy minél láthatóbbá tegyék magukat ideális ügyfeleik számára. Sajnos többek között ezért lepték el a rossz minőségű tartalmak a digitális közeget.
A Google váltig állítja, hogy mindig a fogyasztók érdekeit nézi azokkal a márkákkal szemben, akik megpróbálják manipulálni az algoritmust. Jól szemléltetik ezt az utóbbi időben bevezetett, minden eddiginél szigorúbb tartalomminőségi frissítések, amelyek igyekeztek minél több hangsúlyt fektetni a minőségi tartalmakra. Ilyen volt többek között a 2022-es „hasznos tartalmak” frissítés is.

A „hasznos tartalmak” frissítés hatása az egészségügyre

Végtelenül leegyszerűsítve, a „hasznos tartalmak” frissítés azokat a webhelyeket bünteti, amelyek klikkcsali címeket használnak és rossz felhasználói élménnyel fogadják a látogatókat. Ez a frissítés különösen fontos az egészségügyben, mert a szolgáltatóknak pontos információkat kell biztosítaniuk pácienseik és egyéb ügyfeleik számára.
A „hasznos tartalmak” frissítés első sorban három tartalomtípust céloz meg:
  • Klikkcsali (félrevezető) címek
  • Sekély, haszontalan tartalmak (rövid, nem a lényegről beszélő, nehezen olvasható tartalmak)
  • Hiteltelen, nem az adott márka szakterületéhez kapcsolódó tartalmak

Az elavult webhelyszerkezettel és tartalmakkal rendelkezők egészségügyi csoportok lényegesen alacsonyabb rangsorolásra számíthatnak, még akkor is, ha egyébként pozitív online hírnévvel rendelkeznek. Hasonló sors vár azokra az egészségügyi webhelyekre is, amelyek sosem foglalkoztak a minőségi tartalmak előállításával.

Mi tehát a megoldás?

Az egészségügyi csoportoknak kifejezetten a pácienseknek szóló tartalmakat kell kínálniuk, hogy megőrizzék előkelő pozícióikat a SEO versenyben. Webhelyed tartalmai alapos válaszokat kell kínáljanak pácienseid kérdéseire, hogy sehol máshol ne kelljen tovább keresniük az információkat.
Feladataid az alábbiak:
  • Készíts alapos, mély, átfogó tartalmakat, tele releváns információval
  • Oszd fel tartalmaidat releváns címsorokkal, hogy átláthatóbbak legyenek az érdeklődők számára
  • Használj könnyedén kivehető színkombinációkat és szellős térközöket az olvashatóság javítása érdekében
  • Alakíts ki egy logikus belső hivatkozási szerkezetet, ami összeköti az egymáshoz kapcsolódó tartalmakat

2. Folyamatos váltás a kulcsszavakról az entitásokra

A témák optimalizálása fontosabb, mint a kulcsszavaké. Azok a webhelyek, amelyek minden tartalmukat egy-egy kulcsszóra építették fel már most érzik a változást (negatív értelemben), míg a rendezett tartalom-keretrendszert használó webhelyek teljesítménye folyamatosan javul.
De mit is takar ez a tartalom-keretrendszer dolog? Lényegében a tartalmak megfontolt rendszerezését, amelyek így átláthatók és könnyedén navigálhatók maradnak a felhasználók és a Google feltérképező algoritmusa számára.
Egy ortopéd szolgáltatásokat kínáló orvos például a tölcsér felső szakaszában járó pácienseket úgy célozhatja meg, ha a térdfájdalmakról készít tartalmakat nekik. A középső szakasznak készülő tartalmak elmagyarázhatják, hogy hogyan érdemes ortopéd szakembert választani, illetve ide kerülhetnek a rendelőhelyszíneket bemutató oldalak is, amelyeket helyi kulcsszavakra optimalizáltak. Mindezt persze egy belső hivatkozási szerkezet kell, hogy összekösse egymással.
Egyre fontosabb átfogó, több oldalra kiterjedő kulcsszóstratégiát alkalmazni a helyett, hogy minden egyes oldalon egy-egy kulcsszó állna a középpontban – a Google már nem így gondolkodik.
A világ legnagyobb keresőmotorja már évek óta szemantikus keresést alkalmaz, ami azt jelenti, hogy a Google a felhasználók keresései mögött álló szándékot is figyelembe veszi a találatok összeválogatásakor. A Google ehhez nem csak az oldal fő tartalmát vizsgálja meg, hanem a metákat, a címsorokat és minden egyéb információt, amiből leszűrheti, hogy miről szól az a tartalom.
A kulcsszavak továbbra is fontosak, de egyre több hangsúlyt kapnak az entitások. Éppen ezért egy sokkal kifinomultabb SEO stratégiára lesz szükséged a helyett, hogy kizárólag kulcsszavakkal próbálnád optimalizálni tartalmaidat.

Egy jobb információs architektúra kialakítása egészségügyi márkáknak

Nem kell feng shui szakértőnek lenned ahhoz, hogy felismerd az ősi kínai hagyomány logikájának alapjait. A keleti lakberendezési módszer célja olyan harmonikus tereket kialítani, amelyek a legjobban kielégítik használóik igényeit. A feng shui szerint azért nem szabad kanapét helyezni egy ajtó elé, mert az megzavarja a chi áramlását. Hasonlóképpen az ember nem helyez kanapét az ajtó elé, mert nem akarja összeütögetni a bútordarabot az ajtóval, illetve nem akar elesni benne, amikor belép a szobába.
Érdemes hasonló logikus gondolkodást alkalmazni egy webhely kialakításakor is. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
  • Hogy került ide a látogató?
  • Mit keres a látogató a webhelyen?
  • Hogyan adhatnám meg neki legjobban, amire vágyik?
  • Hogyan oldhatom ezt meg felhasználóbarát, akadálymentes módszerrel?

Az információk hatékony rendszerezése egy jó webhelyszerkezettel kezdődik, azaz alaposan el kell gondolkodnod a weboldalak navigációján.
Egy jó webhelyszerkezet mind a felhasználók, mind pedig a Google számára megkönnyíti az eligazodást az oldalak között. Ehhez különféle elemekkel egészítheted ki webhelyedet és tartalmaidat:
  • kategóriák
  • breadcrumb navigáció
  • címkék
  • címsorok
  • archívum
  • keresés a webhelyen
  • webhelytérkép
  • metaadatok
  • belső linkek

Ezt a rendszert nem a tartalmak készítése közben kell kialakítanod, hanem már az előtt a helyén kell legyen minden, hogy megírnád az első cikket webhelyed blogjára. Ez segít rugalmasnak is maradni. Meglehet, hogy kezdetben úgy tűnik majd, hogy kategóriáid minden tartalmat lefedhetnek, de ha később valami megváltozik, és egy új kategóriát kell kialakítanod, akkor mennyire teszi ezt egyszerűvé meglévő keretrendszered?
Minél rendezettebb rendszert használsz, annál könnyebb lesz átalakítani azt, ha reagálnod kell a változásokra.

3. A keresőtalálati oldalak folyamatosan változó jellemzői

A Google csupán néhány egyszerű keresőtalálattal indította be pályafutását. A felhasználó beírt egy lekérdezést, amire a keresőmotor 10 kék linket adott vissza válaszként. Az elmúlt több, mint két évtizedben azonban sok minden megváltozott.
Az évek során a Google többféle SERP (keresőtalálati oldal) funkciót is bevezetett, amelyek megmutatják a felhasználóknak a lekérdezésükhöz kapcsolódó kérdéseket. A Google tehát igyekszik rámutatni a kapcsolódó témákra és találatokra.
Mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy előnyösen jelenj meg a keresőtalálatok között, és minden lehetőséget ki kell használnod márkád előnyösebb reprezentációjára.
A kapcsolódó kérdéseken kívül (amelyek magyar nyelven egyébként sem jelennek még meg) további SERP elemeket is szem előtt kell tartanod, úgymint:
  • kiemelt kivonatok
  • Google hirdetések
  • helyi térkép és találatok
  • terméktalálatok
  • képtalálatok
  • Tudáspanel

A SERP elemek meghódítása

Ha szeretnél megjelenni valamelyik keresőtalálati elemben, akkor erős egészségügyi SEO alapokra lesz szükséged, és meg kell felelned az alábbi elvárásoknak:
  • Legyen stabil technikai SEO-d
  • Készíts jó minőségű, releváns, informatív tartalmakat
  • Fektess a linképítésbe, hogy hitelesebbé tedd tartalmaidat a Google szemébne

A Google Cégprofil adatlap(ok) optimalizálása

Az orvosokat kereső páciensek számára rendkívül fontos szempont az adott egészségügyi szolgáltató elhelyezkedése. Ez nem meglepő, elvégre az emberek minél közelebb szeretnének ellátáshoz jutni, és nem szívesen utaznak csak azért, hogy orvost találjanak maguknak.
A Google keresőtalálati oldalak egyik legjelentősebb eleme a Cégprofil adatlap. Fontos, hogy praxisod vagy rendelőd számára is elkészítsd ezt az adatlapot, vagy adatlapokat, ha egy több rendelőből álló hálózatért felelsz. Ne felejtsd el megfelelően kitölteni adatlapjaidat – a név, cím és telefonszám alapvető szükségletek, de a leírás, a szolgáltatások, a kategóriák, a képek és egyéb elemek sem hiányozhatnak róluk, ha szeretnéd a legtöbbet kihozni belőlük.

4. A felhasználói élmény továbbra is létfontosságú

Mindig észben kell tartanod, hogy a Google elsőosztályú digitális élményeket szeretne biztosítani felhasználóinak, és ez az egészségügyi SEO trend 2023-ban is fontos szerepet kap majd. Éppen ezért oda kell figyelned webhelyed használhatóságára és általános felhasználói élményére is. Ha az emberek nem találják megy gyorsan és egyszerűen, amit keresnek webhelyeden, akkor hamar visszafordulnak majd a találati oldalra. A Google ezt úgy értelmezi majd, hogy tartalmad nem volt megfelelő találat az adott keresési kifejezésre.
A Google oldalélmény-frissítése igencsak felkavarta az internetet 2021-ben. A frissítés olyan jelekre összpontosított, amelyek arról árulkodtak, hogy milyen élményt kínál egy weboldal a felhasználóinak az információs értékén kívül. A frissítés az alapvető webes-vitals mutatók, a mobil-első design, biztonság és az általános használhatóság szempontjából vizsgálja az oldalak teljesítményét.
Ha mindeddig nem foglalkoztál ezekkel a tényezőkkel, akkor 2023-ben muszáj leszel optimalizálni őket. A Google csak egyre precízebben méri majd a felhasználói élményeket, és ha egészségügyi webhelyed nem elég színvonalas ilyen téren, akkor nehezen rangsorol majd a naprakész versenytársak között.
Elemezd webhelyedet a Google PageSpeed Insights eszközével, és nézd meg, hogy miket javasol az oldalak sebességének javítása érdekében.
Webhelyed felhasználói élményének alapos javítása érdekében az alábbiakat kell tenned:
  • Végezz rendszeres webhelyauditokat
  • Frissítsd rendszeresen webhelyed szoftverét
  • Javítsd a kommunikációt a marketinges és fejlesztői csapat között
  • Ha WordPress webhelyet használsz, akkor mellőzd a felesleges beépülő modulokat
  • Cseréld a felugró üzeneteket egyértelmű, jól látható CTA-kra

Bevált módszerek a felhasználói élmény javítására

A felhasználói élményt a webhely felépítésének elején érdemes megkezdeni. Ha utólag próbálod optimalizálni ezt a tényezőt, akkor annak borsos ára lehet.
Az on-site SEO egy összetett folyamat, tele apró nüanszokkal. Az egyszerűség kedvéért íme hét alapvető elv, amely segít majd jó eredményeket elérni:
  • Rendszerezettség: Tartsd rendezetten webhelyed szerkezetét és kínálj tiszta, könnyedén átlátható navigációt.
  • Felfedezhetőség: Biztosítsd, hogy látogatóid egyszerűen rátalálhassanak webhelyed legfontosabb tartalmaira és oldalaira.
  • Egyediség: Készíts egyedi tartalmakat és használj hozzájuk saját képes illusztrációkat, hogy megkülönböztesd magadat a versenytársaktól és elkerüld a duplikált tartalmakból adódó problémákat.
  • Linkelhetőség: Készíts egy logikus belső hivatkozási szerkezetet, és érdemeld ki mások visszahivatkozásait professzionális, minőségi tartalmaiddal. A legjobb eredmények érdekében foglalkozz aktívan a linképítéssel.
  • Egyenletesség: Webhelyed minden oldalán és felületén alkalmazz azonos vizuális designt.
  • Érték: Kínálj átfogó, mély, informatív tartalmakat, amelyek választ adnak látogatóid kérdéseire.
  • Sebesség: Tégy meg mindent annak érdekében, hogy webhelyed oldalai gyorsan töltődjenek be és működjenek.
 

5. Minden eddiginél fontosabb lesz a webhelybiztonság

Az egészségügyi webhelyeknek egyre nagyobb fenyegetéssel kell szembenézniük. A szektort csak 2022 első felében több száz támadás érte. Ha webhelyeden pácienseid adataival is foglalkozol, akkor nem vállalhatsz ilyen kockázatokat a modern digitális világban.
Egyre gyakoribbak a WordPress beépülő modulokon keresztül történő betörések is, így egyre több egészségügyi márka vált inkább egyedi CMS-ekre, amelyek mellőzik az ilyen biztonsági réseket.

A negatív SEO eredménye

A rosszindulatú felek áloldalakat és álhivatkozásokat terjeszthetnek. Ezek a spam jellegű linkek alááshatják linképítési erőfeszítéseidet és tönkretehetik rangsorolásodat, hiszen a Google drasztikusan fellép a különféle linkmanipulációs technikák ellen.
A Google továbbá a webhelyek biztonságát is rangsorolási tényezőként kezeli. Egy biztonságos (HTTPS) webhely jobb pozíciókat érhet el, mint egy hasonló értékű, de nem biztonságos kapcsolaton keresztül működő alternatíva.

6. Egyre több változást hoznak az MI eszközök

Egyre több figyelmet kapnak a mesterséges intelligenciás eszközök a SEO világban. Az MI-nek jelenleg két jelentősebb szerepe van a keresőoptimalizálásban:
Az MI tartalomíró eszközök általában egy alapvető szerkezetet vagy összegzést készítenek a megadott kulcsszavak alapján, de egyesek akár egész cikkeket is képesek létrehozni.
Az automatizált technikai SEO eskzözök segítenek a belső hivatkozások és schemák létrehozásában.

Az MI SEO eszközök hatékonyabbá teszik a munkavégzést, illetve hasznos adatokat és egyszerű méretezhetőséget kínálnak. Ezen kívül segítenek megfelelni a Google szemantikai elvárásainak is, és odafigyelnek a szinonimák és kapcsolódó kifejezések használatára.

A mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a SEO szakembereket

Az MI megkönnyítheti ugyan a keresőoptimalizálás menetét, de a SEO szakembereknek tudniuk kell mértékkel használni őket. Ha a mesterséges intelligencia képes is lesz valaha helyettesíteni az emberi kíváncsiságot és leleményességet, az biztos nem mostanában fog bekövetkezni.
Az MI eszközök sokkal inkább az egyszerűbb, redundáns feladatok elvégzésére ideálisok, hogy az egészségügyi SEO szakembereknek több idejük legyen az összetettebb témákkal és koncepciókkal foglalkozniuk.