Hogyan kell alkalmazkodniuk a marketingeseknek a Z generáció videós szokásaihoz?
A média és a marketing kampányok a Millennium generációra (1981 és 1996 között születettek) évekig nagy figyelmet fordítottak, azonban mostanában a fókusz egyre inkább a fiatalabb, Z generációra terelődik.
Habár általában együttesen csak a fiatalabb generációknak titulálják őket, sok jelentős különbség van a kettő között, ami a tartalomban is megmutatkozik, amit fogyasztanak. A Z generációt vonzzák a közösségi felületek, ideértve a YouTube-t és az új TikTok-ot, ami teljesen más nézettségi szokásokhoz és tartalmi érdeklődéshez vezetett. Úgyhogy mit is néz ez a generáció és mit jelent ez a marketingedre nézve? Nézzünk meg néhány jelentősebb trendet!
YouTube
Mivel a YouTube lényegében egész életükben jelen volt, alapvető részét képezi a média fogyasztási folyamataiknak és ez az általuk leginkább preferált platform, ha a videós tartalmakról van szó. Tulajdonképpen a tizenévesek 85%-a néz tartalmakat a felületen és az átlagos idő, amit eltöltenek online videók nézésével, megduplázódott az elmúlt 4 évben.
Ez egyben azt is jelenti, hogy egyre kevesebb időt töltenek hagyományos TV-zéssel, ez pedig egy teljesen új megközelítéshez vezet a videós tartalmakat illetően, miközben egyre több vlogger jelenik meg – a hírességek egy teljesen új kategóriája. Valójában egy tavaly közzétett kutatás szerint egyre több gyerek akar YouTube sztár lenni. De mit is néznek ezen a videós platformon?
Vlog
A videós blogolás – avagy vlogolás – egyre inkább növekszik a YouTuben és egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az online személyiségek általában alacsony költségvetésű, és nagyon személyes tartalmakat töltenek fel saját magukról, ezen keresztül kapcsolódnak a közönségükhöz. Sok vlogger mostanra kiépített egy szilárd karriert a hobbijából, amiből külföldön (is) hatalmas összegeket kereshetnek. Egy márka szempontjából fontos tisztában lenni azzal a folyamatosan növekvő szereppel és befolyással, amit ezek a vloggerek betöltenek. Népszerűségüket tekintve a jövőben a hagyományos TV reklám nem a legjobb választás lesz például az elérések és márka ismertségének növelése szempontjából, már csak azért is, mert az influencerek ajánlása sokkal megbízhatóbb és hitelesebb, mint a sportolóké, hírességeké. Ezzel nagyon fontos tisztában lenni.
Informatív videók
Nem csak a szórakoztató videók miatt olyan népszerű a YouTube a fiatalabb felhasználók körében, egy kutatás szerint a Z generáció 80%-a mondta, hogy a platform segített neki több információra szert tenni valamivel kapcsolatban, míg 68% szerint segített fejlődni vagy olyan képességekre szert tenni, amiből a jövőben haszna válhat. A YouTube tehát egy értékes, megbízható tanulási forrás is. Tulajdonképpen sok tanuló jobban preferálja a YouTube videókat, mint a tankönyveket és sok keresés „DIY és Hogyan…” irányú. Ez a trend kiemeli a platform egyre bővülő használatát, ami nagy hatással van arra, hogyan használhatók ezek a videók arra, hogy elérjék a fiatalabb közönséget.
Snapchat
Egy másik fontos trend a fiatalok körében a Snapchat. Az elmúlt évben a Snap közlése szerint napi szinten a felfedezéses tartalmakkal töltött idő 40%-kal növekedett. Ez pedig megmutat egy jelentős változást a videó fogyasztási szokásokban. A Snap Originalban függőlegesen felvett, maximum 5 perc hosszúságú részek vannak, ennek a formátumnak a növekedése pedig nagyobb változásokat jelez. A fiatalabb generáció elvárásának megfelelően a videós tartalmaknak igazodniuk kell ahhoz, hogyan nézik a videókat, szemben a hagyományos videós formátumokkal. Ez a trend tehát azt mutatja, hogyha a fiatalabb generációt szeretnéd elérni, a rövidebb, célirányos videók jobban teljesíthetnek. Ez pedig el is vezet minket a követkető fontos platformhoz.
TikTok
A TikTok 2019-ben mutatott jelentős növekedést és a növekvő felhasználók többsége a Z generációba tartozik. Ezeknek a rövid videóknak a népszerűsége a márkák figyelmét is felkeltette, ami most új megközelítést eredményez, olyat, ami ennek a piacnak az igényeinek megfelel és ami működik, az a gyors, vicces, DIY stílusú tartalom, ami igazodik a trendekhez és a mémekhez. Ezek a videók sokkal rövidebbek, mint a YouTube tartalmak, 15 másodperces limit van. Jelenleg a legnépszerűbb videók a platformon a vicces paródiák, tátogások, tánc. Ezen a csatornán a felhasználók nagyban támogatják a kreativitást, alig ismert videó készítőket is gyakran bekövetnek és gyorsan TikTok sztárokat csinálnak belőlük. Ahogy a felület fejlődik, egyre több olyan TikTok influencert látunk, akik különleges tartalmakat posztolnak. A cégnek még egy katalógusa is van az influencereiről, akikkel a márkák partnerséget köthetnek. Jelenleg lényegében kétfajta készítő van – azok, akik sok követővel rendelkeznek más platformon és kipróbálják a legújabb trendet és ismeretlen új készítők, akik elsőként itt találnak követőkre. Ez pedig egy új stílushoz vezet, ami egyedi a platformon, ami a jelen népszerűségét tekintve egy újabb jelentős változást hozhat a Z generáció videófogyasztását tekintve, igazodva a függőleges, rövid klipekhez.
A videók változó arca
Nem számít, hogy látjuk, az biztos, hogy a videós tartalom változik és a márkáknak, vállalkozásoknak lépést kell tartaniuk a fontosabb változásokkal annak érdekében, hogy a fiatalabb közönségükhöz is kapcsolódhassanak. Olyan videót kell készíteni, ami releváns, lényeges és hiteles. A Z generáció nagyon is tudatában van annak, ha valamit el akarnak nekik adni, úgyhogy az olyan tartalom, ami tele van a tipikus marketing fogásokkal és logókkal, egyáltalán nem ér célt náluk. Továbbá egyre inkább a videós tartalmakhoz fordulnak, hogy csökkentsék a nyomást és kiszabaduljanak kicsit a növekvő társadalmi nyomás alól és a versenytől, amivel szembe néznek. Amíg tisztában vagy a trendekkel és időt fordítasz arra, hogy kitaláld mi az, amit a Z generáció nézői elvárnának, képes leszel sikereket elérni ezeknél a digitális korban született embereknél is!