Unassigned forgalom a GA4-ben | Főbb okok és gyakorlati megoldások
Mit jelent az, hogy Unassigned forgalom?
A GA4 által alkalmazott csatornák
A Google Analytics 4 a weboldaladra, webshopodra vagy mobilappodra érkező forgalmat különböző csatornákba sorolja. Ezzel segít beazonosítani, honnan jönnek a látogatók és vásárlók.
Példa a GA4-ben található csatornákra
Ilyen csatornák lehetnek például az alábbiak:
- Direct (közvetlen)
- Organic Search (organikus keresés)
- Referral (hivatkozás).
És bizony nagy esély van rá, hogy GA4-fiókodat megnyitva az Unassigned traffic csatorna is szembe jön veled. De mit is jelent ez tulajdonképpen?
[DEFINITION_BOX_1]
Mi tartozik ide?
Lényegében minden olyan forgalom, amit a GA4 valamilyen oknál fogva semmilyen másik csatornába nem tudott besorolni. Úgy is gondolhatsz rá, mint egyfajta gyűjtőcsatornára a nem beazonosított forgalom számára.
Miért jelent problémát az Unassigned forgalom?
A Toldi Marketing szakértőjeként viszonylag gyakori, hogy új ügyfeleim GA4-fiókjában jelentős mennyiségű Unassigned forgalommal találkozom. Ilyenkor mindig igyekszem minél előbb orvosolni a problémát. Hogy miért?
Mert az Unassigned traffic a növekedési marketing mumusa. Marketingesként elsődleges fontosságú, hogy könnyedén beazonosíthassuk a weboldaladra érkező forgalom eredetét. Hiszen csak a megfelelő adatok birtokában tudjuk hatékonyan növelni profitodat.
A probléma az, hogy Unassigned traffic esetén fogalmunk sincs, honnan érkezik a forgalom.
Gyakorlati példa
Képzeld el, hogy egyik nap különösen sok látogató érkezik weboldaladra. Ezáltal megugrik vásárlóid és előfizetőid száma is. Ez aztán a szerencsés nap!
Úgy döntesz, hogy megnézed, honnan jönnek a látogatók. Rutinos vagy az online marketing területén, így tudod, hogy az adatok elemzésével tudsz hosszú távon is sikeres lenni.
GA4-fiókodba belépve azonban a rettegett Unassigned csatorna néz farkasszemet veled. Hát, ezzel nem lettél előrébb…
A jó hír azonban az, hogy a probléma általában könnyen kezelhető. Nézzük, hogyan!
Lehetséges okok és megoldások
-
Hiányzó UTM paraméterek
A GA4 az UTM paramétereket alapul véve próbálja csatornákba sorolni a látogatásokat. Az Unassigned forgalom egyik leggyakoribb oka, hogy az utm_source (forrás) vagy az utm_medium (médium) paraméter hiányzik.
Példa:
Vedd szemügyre az alábbi URL-t:
https://pelda.hu/?utm_source=newsletter
Te kiszúrtad, hogy hiányzik belőle az utm_medium=email paraméter? Hiába szerepel az utm_source=newsletter, a GA4 nem tudja megfelelően besorolni a linkre érkező forgalmat.
Megoldás:
Mindig használj utm_source és utm_medium paramétereket is az URL-okban.
Nézzük a fenti URL javított verzióját:
https://pelda.hu/?utm_source=newsletter&utm_medium=email
-
Az URL paraméterek felcserélése
Gyakori hiba, hogy az utm_source és utm_medium paraméterek felcserélésre kerülnek.
Példa
Vedd szemügyre az alábbi URL-t:
https://pelda.hu/?utm_source=email&utm_medium=newsletter
A két UTM paraméter felcserélésre került, a GA4 pedig nem tudja értelmezni a „newsletter” médiumot.
Megoldás
Ellenőrizd az Unassigned forgalom UTM paramétereit.
Ezt az alábbi módon teheted meg:
UTM paraméterek ellenőrzése
Ha az Unassigned kategória mellett nem megfelelő sorrendben látod a forrást és a médiumot, akkor már meg is találtad a probléma okát.
-
Hibás UTM paraméterek
Előfordulhat az is, hogy egyszerűen hibásan adtad meg az UTM paramétereket.
Példa
Vedd szemügyre az alábbi URL-t:
https://pelda.hu/?utm_source=mail&utm_medium=newsletter
Ha szemfüles vagy, talán te is észrevetted, hogy az utm_source-nál nem email, hanem mail szerepel. Ezt azonban a GA4 nem tudja értelmezni.
Megoldás
Ellenőrizd az UTM paramétereket a fent bemutatott módon:
UTM paraméterek ellenőrzése
Amennyiben az Unassigned kategória mellett hibás vagy elírt paramétereket találsz, javítsd őket. Érdemes a Google hivatalos dokumentációját is átböngészned, amiben megtalálod az alapértelmezett csatornacsoportokat.
-
Nem használod a Google Ads automatikus címkézését
Ha nem használod, vagy valamiért le van nálad tiltva a Google Ads automatikus címkézése, akkor a GA4 nem tudja megfelelően azonosítani a Google Ads-kampányaidra érkező forgalmat.
Megoldás
Ellenőrizd, hogy be van-e kapcsolva fiókodban az automatikus címkézés.
Ezt az alábbi módon teheted meg:
- Jelentkezz be Google Ads-fiókodba.
- Kattints a Beállítások menüpontra.
- Görgess le a Fiókbeállítások részhez.
- Keresd meg az Automatikus címkézés lehetőséget.
- Ha nem szeretnéd visszakapcsolni az automatikus címkézést, alternatívaként manuális címkézést is használhatsz.
-
Technikai problémák
Lehetséges, hogy valamilyen technikai hiba okozza az Unassigned forgalom megjelenését.
Ilyenek lehetnek például az alábbiak:
- Duplikált mérőkód van az oldalon.
- Nincs megfelelően implementálva a Google Tag Manager.
- Az oldal nem tölti be rendesen a scriptet.
- A GA4 konfigurációs tag nem aktiválódik minden oldalon.
- A GA4 csak a sütik elfogadása után mér.
- A GA4 túl lassan tölt be.
Megoldás
A pontos megoldás mindig az adott technikai hiba jellegétől függ.
Az alábbiakkal lehet érdemes próbálkozni:
Használd mindig a Google Tag Managert GA4-implementációidhoz.
Figyelj arra, hogy csak egy mérőkódot használj – ideális esetben a Google Tag Manager segítségével.
A Google Tag Managerben a GA4 konfigurációs taget állítsd be úgy, hogy az „All Pages” (minden oldal) triggerrel fusson.
Használj külön scriptet arra, hogy az UTM paraméterek már azelőtt elmentésre kerüljenek, mielőtt a felhasználó elfogadná a cookie-kat.
Próbáld elkerülni az automatikus átirányításokat, illetve optimalizáld oldalad, hogy a GA4 minél előbb betöltsön.
-
Hiányzik a cross-domain követés
Ha a látogató több domainon is keresztül megy, a GA4 új munkamenetként rögzítheti látogatását, elveszítve ezzel az eredeti forrást.
Példa
Tegyük fel, hogy két domaint is használsz ugyanannál a weboldalnál:
www.pelda123.hu
www.checkout.pelda123.hu (fizetési oldal).
Ha nincs megfelelő cross-domain követés, a GA4 új munkamenetként rögzítheti a checkout domainra irányuló látogatást, ami így Unassigned forgalmat eredményezhet.
Megoldás
A Google Tag Managerben a GA4-konfigurációs tag beállításainál add meg az összes általad használt domaint.
-
Referrer, azaz hivatkozó oldallal kapcsolatos problémák
A referrer az az oldal, ahonnan a látogató eljut hozzád. A böngésző alapesetben automatikusan továbbítja számodra ezt az információt, amikor a felhasználó egy linkre kattint. Ha ez az információ valamiért időközben eltűnik, akkor a megfelelő forgalom sem lesz beazonosítható.
A probléma okai lehetnek az alábbiak:
- A rel="noreferrer" szerepel egy adott hivatkozásban.
- A látogató HTTPS oldalról HTTP oldalra lép.
- Bizonyos böngészők vagy bővítmények blokkolják az adatok továbbküldését.
- Köztes átirányítások történnek.
Megoldás
Az alábbiakkal lehet érdemes probálkozni:
- Ha lehetséges, ne használd a rel="noreferrer" attribútumot.
- Kérd meg partnereidet, hogy ők se használják a rel="noreferrer" attribútumot.
- Használj UTM paramétereket minden marketingcélokra használt linken.
- Kerüld a meta refresh és JavaScript alapú átirányításokat.
- Ellenőrizd weboldalad referrer policyját.
- Kattints rá hivatkozásaidra, majd nézd meg, milyen medium és source jelenik meg.
Összefoglalás
A hatékony marketing alapját minden esetben a precíz adatok jelentik. Amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, marketingrendszerünkből sem tudjuk kihozni a maximumot. Éppen ezért az Unassigned forgalmat sem érdemes félvállról venni.
Gyakori, hogy a hibát egy egyszerű UTM paraméterezési probléma okozza. Ilyenkor viszonylag könnyű dolgunk van, hiszen elég néhány apró változtatást eszközölnünk.
Sajnos olyan esetek is előfordulhatnak, hogy a hiba hátterében egy összetettebb technikai probléma áll. Ilyen esetben érdemes tapasztalt marketinges szakemberhez fordulni, aki szakszerűen azonosítja és megoldja a problémát.