A SEO kockázatai: tönkreteheted véglegesen webhelyed hírnevét a SEO-val?

Tönkreteheti véglegesen a SEO egy webhely hírnevét?

Arról biztosan hallottál már, hogy ha manipulatív taktikákkal próbálod javítani webhelyed rangsorolását, akkor a Google és más keresőmotorok súlyos büntetéseket szabhatnak ki rá. De vajon véglegesen is tönkreteheted webhelyed hírnevét a keresőoptimalizálással?

Annak ellenére, hogy a SEO nem egy új fogalom és az interneten is temérdek forrás található róla, a keresőoptimalizálást még mindig rengeteg kérdés, tévhit és félelem övezi a webmesterek és marketingesek köreiben. Azt mindenki tudja, hogy a keresőmotorok büntetéssel „jutalmazzák” a szabálytalan SEO taktikákat, de vajon hosszútávon is árhatnak ezzel egy webhely marketingsikereit?


Az alábbiakban ezekre a kérdésekre kínálunk szakmai válaszokat, de előbb tisztázzuk a legfontosabb fogalmat:

 

Mi az a SEO?

A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás olyan taktikák és módszerek összessége, amelyek segítségével egy webhely előkelőbb pozíciókat érhet el a Google és más keresőmotorok találatai között. Minél magasabb úgynevezett „rangsorolást” kap egy tartalom, annál magasabban jelenik majd meg a találati listán, és annál többen kattintanak majd rá a kereső felhasználók közül. Ez természetesen nagyon értékes a márkák számára, ezért jött létre a keresőoptimalizálás, mint az online marketing egyik legfontosabb ágazata.


A SEO a Google (és időnként más keresőmotorok) algoritmusához igyekszik igazodni. A Google azokat a webhelyeket részesíti előnyben, amelyek jó minőségű tartalmakat, pozitív felhasználói élményt, és kellő szakmai hátteret hordoznak a látogatók számára. Minél megbízhatóbb, hitelesebb és tekintélyesebb egy webhely, annál gyakrabban jelenhet meg a Google legelső találatai között.


Ehhez persze első osztályú tartalmakat kell készíteni, illetve gyors, biztonságos és akadálymentes böngészési élményt kell nyújtani a webhelyre érkező látogatóknak. A SEO-ban szintén fontos szerepet játszanak a más, releváns témájú webhelyektől kapott visszahivatkozások, amiket a keresőmotorok afféle „bizalmi szavazatokként” kezelnek – minél több tekintélyes webhely linkel a tiédre, annál tekintélyesebb lesz az is a Google szemében.

Ajánlatkérés a(z) e-mail címre!

 

Büntetések és lerangsorolás

A SEO-t lehet elfogadott, tiszta (úgynevezett „white hat”) módszerekkel, és szabálytalan, manipulatív („black hat”) módszerekkel is csinálni. Ha az utóbbi utat választod, és webhelyed lebukik a keresőmotorok előtt, akkor büntetésre számíthatsz tőlük.


Mindez teljesen logikus. A Google azzal lett a legnagyobb (és a legtöbb pénzt termelő) keresőmotor, hogy a legjobb minőségű találatokat kínálta a kereső felhasználóknak. A Google-nak tehát az az érdeke, hogy mindig hiteles, igényes tartalmakat soroljon fel az embereknek, ezért nem tűri azt, ha valaki manipulatív módszerekkel próbál jó rangsorolást elérni a találatok között.


A Google kétféle büntetést szabhat ki azokra a webhelyekre, amelyekről úgy véli, hogy megszegték az irányelveit. Ha a Google automatikus algoritmusa azt látja, hogy megpróbálsz manipulatív technikákat alkalmazni (kulcsszavak halmozása és elrejtése, hivatkozások spammelése stb.), akkor lerangsorolja webhelyedet a találatok között, így az kevésbé előkelő, kevésbé látható pozícióban jelenhet csak meg.


A másik büntetési eljárás a kézi művelet, amit a Google egyik munkatársa szab ki sajátkezűleg a szabálysértő webhelyre.

 

Szóval végleg tönkretehetik a webhelyemet ezek a büntetések?

Szerencsére semmi sincs végleg elveszve, ha webhelyedet ilyen büntetések érik a Google irányából. Ennek több oka is van:
•    Nem csak a keresőmotorokból szerezhetsz forgalmat webhelyed számára: Még ha webhelyed lejjebb is csúszik a Google találatai között, akkor is ott van a közösségi média, az email marketing, illetve az offline kihelyezett reklámanyagok is, amelyeken keresztül az emberek elérhetik webhelyedet.
•    Az algoritmus által kiszabott büntetések általában enyhék: A legtöbb algoritmikus büntetés nem azzal végződik, hogy webhelyed végleg eltűnik a Google indexéből. Általában elég csak kicsit helyrehozni néhány tartalmadat, eltávolítani egy pár rossz hivatkozást, és megvárni, hogy a Google észrevegye ezeket a javításokat.
•    A kézi műveletek nagyon ritkák: A kézi műveletek nagyon ritkák, és általában csak akkor kell tartanod tőlük, ha szándékosan próbálsz nagyon feltűnő trükköket alkalmazni. Ragaszkodj a Google által elfogadott taktikákhoz, hogy ne szolgálj rá ezekre.
•    A kézi műveletek könnyedén visszakereshetők: A Google Search Console felületén ellenőrizheted, hogy kapott-e webhelyed kézi műveleteket, így lehetőséged nyílik orvosolni a problémát, majd felülvizsgálatot kérni a Google-tól.
•    Bármikor új domaint indíthatsz: Ha valamilyen oknál fogva domained teljesen odavész, bármikor készíthetsz egy újat helyette.

 

Hogyan lehet elkerülni a SEO büntetéseket?

A SEO büntetések elkerülése valójában nagyon egyszerű.


Először is fontos, hogy csak megbízható, ismert, tapasztalt ügynökséget bízz meg webhelyed keresőoptimalizálásával és egyéb online marketing feladataival. Rengeteg a kuruzsló, mondvacsinált marketinges, aki fűt-fát megígér, aztán eltűnik a kifizetett pénzzel, a webhely hírneve pedig a porba hullik.


E mellett minden tekintetben törekedj a minőségre és az értékekre. A Google azokat a webhelyeket díjazza, amelyek ezeket kínálják a felhasználóknak.


Végezetül, tarts rendszeresen SEO auditot, és orvosold az esetleges problémákat webhelyeden.