Mit jelent a tartalomélmény? Milyen szerepe van a marketingben?

Mi az a tartalomélmény, és mi a szerepe a tartalommarketingben?

A tartalomélmény egy sokak számára új fogalom, holott jó néhány cég – talán tudtán kívül – már évek óta komoly erőforrásokat fordít arra, hogy egy átfogó tartalomélményt biztosítson leendő és meglévő ügyfelei számára.

A tartalomélmény a marketing egy új formája, aminek lényege, hogy előre kitervelt, gondosan összeállított, releváns tartalmakat biztosít a célközönség számára, ezzel felkeltve azok érdeklődését, és aktivitásra ösztönözve őket.

A tartalomélmény, vagyis angolul „content experience” fogalmát a MarTech Adivsor definiálta. A definíció szerint a tartalomélményt a márkás tartalmak sorozatának elérése, fogyasztása, az azokkal való interakciók, és az ezekre való reagálások alkotják. Mindez többféle eszközön, platformon, és csatornán történik, a vásárló utazásának összes szakaszában, lehetséges ügyféltől tényleges ügyfélig.

A MarTech advisor főszerkesztője, Chitra Iyer szerint:
„A lehetséges ügyfelek és meglévő ügyfelek nem egy darab tartalmat szeretnének fogyasztani, hanem egy olyan utazás részesei, ahol folyamatos erőforrásokra van szükségük, amelyek segítségével céltudatosan mozoghatnak vásárlási döntésük irányába.”

A cégek közötti (B2B) vásárlói utazások kifejezetten hosszúak lehetnek, ezért fontos, hogy egy márka a megfelelő erőforrásokat biztosítsa az ilyen lehetséges ügyfeleknek az utazás minden egyes szakaszában. Ezzel egyrészt lehetőségük nyílik rendszeresen megragadni a lehetséges ügyfelek figyelmét az utazás során (nem csak itt-ott), másrészt pedig folyamatosan kiemelkedhetnek a tartalmak szürke tengeréből.

Tartalomélmények a gyakorlatban

Tartalomélményt teremteni sokkal többet jelent, mint létrehozni egy új márkás tartalmat. A tartalomélmény megalkotásának lényege, hogy a tartalmak egy olyan sorozatát kell létrehoznod, amelyek tökéletesen kapcsolódnak egymáshoz.

Ennek a folyamatnak négy fő szempontja van:

  1. Terjeszd ki a tartalomélményt minden eszközre, platformra, és csatornára: Az embereknek szabad hozzáférést kell biztosíts tartalmaidhoz, bárhol, bármilyen eszközről.
  2. Ösztönözd a felhasználókat hosszútávú aktivitásra: Az értékes, rendszeres tartalmakkal összefont hosszútávú aktivitás létfontosságú a mai versenyszerű, tartalmakkal telített világban.
  3. Légy releváns, gyors, összefüggő, kínálj személyre szabottságot és kényelmet: Ez tulajdonságok nélkül nehéz értelmes tartalomélményt kínálni.
  4. Kínálj teljes körű tartalomélményt: A tartalommarketing hatása akkor a legerősebb, amikor nem csak fogyasztják az emberek, hanem tudják is, hogy mire számíthatnak.

 

Példák a tartalomélményre

A tartalomélményt többféleképpen is meg lehet teremteni, de lényegük, hogy több tartalom épül egymásra. Íme néhány példa erre:

  • Egy ingyenes hitelesítőkurzus: Jó példák erre a HubSpot saját hitelesítőkurzusai az inbound marketingről, az értékesítési szoftverekről, a közösségi médiáról, és egyéb marketingterőletekről.
  • Egy rövid, üzleti információs anyagokból álló könyvtár: A MailChimp Presents rövid, hasznos sorozatokat, filmeket, és podcasteket kínál vállalkozók számára.
  • Napi motivációs emailek: Ilyenek például a Close által kiküldött Daily Sales Motivation (napi értékesítési motováció) emailek, amelyek egy 60 másodperces motvációs videót, egy idézetet, és egy CTA-t tartalmaznak.
  • Egy hetente jelentkező instrukciós videósorozat tele hasznos információkkal: A Moz remekül csinálja ezt a „Whiteboard Friday” műsorral, ami kifejezetten a keresőoptimalizálással kapcsolatos témákat fejtegetni minden héten.
  • Egy B2B podcast-sorozat: Számos márka foglalkozik podcastinggel, de egy jó példának a LeadPages-t lehetne megemlíteni, ami eredeti történeteket és tanulságos marketinganyagokat leendő és meglévő ügyfelei számára.

Mire érdemes odafigyelni a tartalomélmény megalkotásakor?

Íme a tartalomélmény „ötparancsolata”:

1. Az összefüggő tartalmak alapfeltétele a csapatmunka

Ahhoz, hogy összefüggő, teljes körű tartalomélményt alkothass leendő és meglévő ügyfeleid számára, elengedhetetlen, hogy a cég tartalomkészítésben résztvevő részei teljes mértékben együttműködjenek egymással. Ide tartozik a digitális marketingesek osztálya, a grafikusok, a termékmarketingesek, az ügyfélélmény-tervezők, és az értékesítők is.

 

2. Kell egy intuitív webhely

Szükséged lesz egy olyan intuitív webhelyfelületre, ami lehetővé teszi egy összefüggő tartalomélmény megalkotását és kínálását. A webhelyen könnyedén rá lehessen találni a tartalmakra, a felületnek igényesen kell kinéznie, és az egésznek egy pozitív benyomást kell tennie a látogatókban.

 

3. Hasznosítsd a tartalomcsoportokon alapuló SEO-t

A Google szemantikus keresőmotorja nem csak a beírt kulcsszavakat veszi figyelembe, hanem a lekérdezések kontextusát is. A tartalomcsoportokon alapuló SEO-modell ezt a működési elvet használja ki azzal, hogy több oldal hivatkozik belsőleg egy adott webhely releváns „oszlopoldalára”, ezzel egy összefüggő, átfogó tartalomélményt kínálva a felhasználóknak.

 

4. Készíts magával ragadó tartalmakat

A tartalomélmény megalkotásának természetesen fontos része olyan tartalmakat készíteni, amelyek aktivitásra ösztönzik a felhasználókat. Ehhez jó landing oldalakra, van szükség, és egy hatásos CTA-ra minden tartalom végén. Ide tartoznak még a közösségi megosztógombok is.

 

5. Használj személyre szabást

A tartalomélményben a személyre szabás úgy jelenik meg, hogy egy már meglévő tartalomkönyvtárból válogatsz össze releváns tartalmakat a felhasználók számára – például a felhasználók demográfiai adatai, viselkedése, vagy preferenciái alapján. A személyre szabás megjelenhet dinamikus landing oldalak, vagy akár releváns javaslatok formájában is.