Booking, Szállás.hu Expedia, minden hotel tulajdonos találkozott már a nevükkel. Az online utazási irodák, azaz OTA-k működése,

Mik azok az OTA-k?

Booking, Szállás.hu Expedia, minden hotel tulajdonos találkozott már a nevükkel. Sokan gondolják azt, bár ne tették volna. Ők az OTA-k, akiknek sok hotel „adózza” le a nyeresége jelentős részét. Az online utazási irodák, azaz OTA-k rendkívül fontos szerepet játszanak a szállodák forgalmazási stratégiájában. Az Expedia Group 2023-as „Path to Purchase” jelentése szerint az OTA-k az online hotelek és egyéb szállások foglalásainak 51%-áért felelnek, ráadásul olyan láthatósággal és marketingerővel bírnak, amely a legtöbb szálloda számára másképpen elérhetetlen lenne. Sajnos, vagy nem, megkerülhetetlenek.
 
Az OTA támogatással szemben a saját marketing, egy erős, jól kiépített szállodai brand mindig jó megoldás. A marketingre költve ugyan egyszerre nagyobb összeget kell kiadni, de hosszú évek jutalékait lehet megspórolni vele. Amennyiben egy ilyen hotel marketing stratégiát szeretnél, kérd ajánlatunkat IDE kattintva! 

Amíg azonban  nincs kiépített, erős saját marketing, nem tehetsz mást, mint jó sok jutalékért több vevőt vársz a Bookingról és társaitól. Az online utazási irodákkal való együttműködéshez azonban nem elég csak regisztrálni rájuk és reménykedni, hogy majd jönnek a vendégek. A lehetőségek kihasználása és a buktatók elkerülése érdekében aktívan kell felügyelned és kezelned adatlapjaidat, illetve szobakészletedet ezeken a platformodon, stratégiai irányból megközelítve az online forgalmazást.

Ha a megfelelő OTA-kat válogatod össze forgalmazási stratégiádhoz, akkor valójában több közvetlen foglalásra is számíthatsz majd az úgynevezett „hirdetőtábla-effektusnak” köszönhetően. Egy átfogó szállodai csatornamix összeállításával, amely többféle OTA típust is magába foglal biztosíthatod, hogy minél több érdeklődőt érj el tulajdonoddal, fellendítve ezzel a közvetített és közvetlen foglalások számát is.
 

Szóval mi az az OTA?

Az OTA („online travel agency”), vagy online utazási iroda egy olyan webhely, ami kifejezetten az utazók számára kínál keresőmotort a szálláshelyek felfedezéséhez. Az OTA-k segítenek összekapcsolni egymással a szálláshely-szolgáltatókat és azokat a felhasználókat, akik éppen utazásukat tervezik. Az online utazási irodák gyakran csomagajánlatokat is kínálnak, amelyek a szállás mellett extra szolgáltatásokat is biztosítanak (pl. repülőjegy, bérautó, exkluzív kirándulások stb.)

Az OTA-k az évek során egyszerű közvetítőkből összetett marketingcsatornákká változtak a kisebb és nagyobb tulajdonok számára. Az utazásukat tervező felhasználók manapság könnyedén összehasonlíthatják egymással a különféle szálláshelyeket az OTA-k webhelyein, összevetve egymással azok árát, felszereltségét, elhelyezkedését, szobatípusait és egyéb jellemzőit.
Az utazók átlagosan 141 oldalnyi utazási tartalmat tekintenek meg a szállásfoglalást megelőző 45 nap során. Az OTA-k webhelyei ezekből 67 oldalt tesznek ki. Egy tulajdonnak éppen ezért számos online felületen jelen kell lennie, hogy minél több közvetlen és OTA foglalást könyvelhessen el.
 

Hogy működnek az OTA-k?

Az online utazási irodák az 1990-es években jelentek meg. Ahogy az internet egyre több területet hódított meg, úgy az emberek is kényelmesebben böngészhettek a különböző szálláslehetőségek között és foglalhatták le a nekik tetsző utazásokat online felületeken. Ezek az önkiszolgáló eszközök teljesen átalakították a szállodaipart és a foglalási élményt, hiszen olyan funkciókat tettek elérhetővé az utazók számára, amelyekkel egy helyen tervezhették meg utazásaikat, foglalhatták le a repülőjegyeiket, szálláshelyeiket, utazási csomagjaikat, bérautóikat és egyéb szolgáltatásokat. Ezek egyeztetéséhez korábban egy személyes utazási ügynökre volt szükség.

Sok utazó általában a Booking.com, az Airbnb, a TripAdvisor vagy valamelyik hasonló webhelyen kezdi el tervezni utazását, és sokan a foglalásukat is itt bonyolítják le. Ezek a szolgáltatások gördülékeny felhasználói élményt biztosítanak az utazás tervezésének minden szakaszában, a kutatástól kezdve az alternatívák összehasonlításán át egészen a döntéshozásig (és gyakran azon túl is).

Egy chanel manager rendszer segítségével egy kisebb vagy nagyobb tulajdon akár egyszerre több OTA-val is tarthatja a kapcsolatot, megkönnyítve ezzel a különböző jelenlétek felügyeletét és kezelését.
 

Az OTA-k üzleti modelljei

Egy szálloda azért köt szerződést egy OTA-val, hogy kiszervezhesse annak az ügyfélszerzés egy részét, amiért cserébe közvetítői díjat, azaz komissziós díjat kap – ez az OTA-k részesedése. Az OTA-k két fő üzleti modellel üzemelnek és szereznek bevételt:
 
  • A kereskedői modellben a vendég előre fizet az OTA-nak
  • Az ügynökségi (vagy komissziós) modellben a vendég a szállodának fizet be- vagy kijelentkezéskor

A legtöbb online utazási iroda mindkét modellt biztosítja, hogy a vendégek a nekik megfelelő időpontban fizethessenek.
 

A kereskedői modell

Ebben a modellben az iroda egy kereskedőként működik és a foglalás időpontjában gyűjti be a foglalás díját az utazótól. Az OTA később az után továbbítja a foglalás árát (mínusz a saját részesedését) a szállodának, hogy a vendég kijelentkezett a szállodából.

A hotel és az OTA közötti szerződés egy adott mennyiségű szobát tesz kiadhatóvá az OTA számára egy kedvezményes áron. Az OTA minden kiadott szobáért részesedést kap, de csak akkor, ha sikerül eleget tennie a szerződésben foglalt feltételeknek.
 

Az ügynökségi (komissziós) modell

Ebben a modellben az utazó az OTA-nál foglalja le a szállást, de a szállodának fizet be- vagy kijelentkezéskor. A szálloda ezt követően kifizeti a közvetítői (komissziós) díjat az OTA-nak a foglalás értéke alapján.
 

A hirdetői modell

A hirdetői modell az olyan metakereső motorok jóvoltából terjedt el, mint a Google Szállodahirdetések, a TripAdvisor, a Trivago és így tovább. A metakereső motorok elsősorban CPC alapján működnek – a szállodák elhelyezhetik rajtuk hirdetéseiket (amelyek közvetlen foglalási felületükre mutatnak), és az után fizetnek a metakeresőknek, hogy egy felhasználó rákattint ezekre.

Egyes metakeresőkön csak a sikeres ügyfélszerzésekért kell kifizetni a teljes foglalás értékének egy hányadát (ez a CPA díjszabás lényege).

A hotelek persze nem szívesen látják, ahogy a forgalmazás díja nő a nélkül, hogy ezért bármivel többet kapnának, mint egy közvetlen foglalástól – persze nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a közvetlen foglalásoknak is vannak költségei. A kereslet nem jelenik meg csak úgy, némi marketing nélkül, és ezek a marketingkampányok, hűségkedvezmények, különleges ajánlatok és a közvetlen foglalásokat lehetővé tévő eszközök bizony mind pénzbe kerülnek. Ezért fontos az OTA-kra is támaszkodni és együttműködni velük egy közvetlen foglalási stratégiával párhuzamban.
 

Online utazási irodák és online utazási ügynökök

Az online utazási irodák elterjedése előtt az utazási ügynökök vállalták magukra a szabadidős és üzleti utak lefoglalását. Rájuk azért volt szükség, mert az emberek nem férhettek hozzá olyan könnyedén a szálláshelyek listájához, a szobakészletekhez és az árakhoz.

Az internet persze jóval egyszerűbbé tette mindezt, és manapság könnyedén elvégezhetjük a teljes folyamatot akár egy okostelefonról is. Egyes utazók azonban továbbra sem szeretnének erre időt fordítani, vagy egyszerűen nem tudják, hogy melyiket válasszák a megannyi opció közül. Ezek az ügyfelek ezért inkább egy online utazási ügynökhöz fordulnak segítségért, és az utazás megszervezéséért.
Az utazási ügynökök munkája továbbra is hasznos, főleg, ha olyan összetettebb utazások megszervezéséről van szó, mint egy távoli esküvő, egy nászút vagy egy üzleti út.

zek a szakemberek olyan tapasztalattal és kapcsolatokkal bírnak, amelyek segítenek nekik, hogy olyan utakat és szállásokat találjanak ügyfeleik számára, amikre ők önállóan nem lennének képesek.

Egyes cégek több ilyen utazási ügynököt is alkalmaznak, akik a színfalak mögött igyekeznek aprólékosan személyre szabott szállásopciókat, élményeket és útiterveket összeállítani az ügyfelek számára.

Az utazási ügynököknek általában van egy portfóliójuk azokból a tulajdonokból, amelyeket gyakran ajánlanak az utazóknak, és amelyektől ezért közvetítői díjat kapnak, az OTA-khoz hasonló módon.
Szállodaként az ilyen ügynökökkel is megéri pozitív kapcsolatokat kiépíteni, hiszen vannak olyan utazók, akik csak rajtuk keresztül képesek vagy hajlandók megszervezni útjaikat.
 

Mi a különbség az OTA-k és a metakeresők között?

Az internet tele van különféle ügyfélszerzési csatornákkal, és nem mindig egyértelmű, hogy mi a különbség közöttük.

A metakereső webhelyek, mint a Skyscanner összegyűjtik a szállodainformációkat és szobaárakat többféle online csatornáról, beleértve az OTA-kat és a szállodák saját webhelyeit. Ez lehetővé teszi az utazók számára, hogy minden opciót egyetlen helyen tekinthessenek meg és hasonlíthassanak össze.

Az OTA-k, azaz az online utazási irodák egyetlen egy csatornán kínálnak szobaárakat és foglalási lehetőségeket – a saját csatornájukon. A metakeresők ezzel szemben számos csatornáról is mutathatnak egyszerre árakat.

Szállodaként az ilyen metakeresőkön is megéri jelen lenni. A metakeresők rangsorba rendezik a találatokat, és értelemszerűen az kapja a legtöbb figyelmet, aki magasabban jelenik meg a találati listákon. A metakeresőkön ezért konkrétan fizetni is lehet.
 

A Google akkor OTA vagy metakereső?

Számos utazó számára a Google felületén kezdődik az utazás tervezése, beleértve a foglalást is. A Google szállodaiparnak szánt funkciói sokat fejlődtek és bővültek az évek során, például kifejezett szállodakeresője is van, ami metakeresőként működik. Amikor egy felhasználó beírja az adott hotel nevét a Google-ba, akkor jó eséllyel több ár is megjelenik majd neki az adott tulajdonból, amiket a Google a különböző platformoktól gyűjt össze.

A Google továbbá ingyenes foglalási linkeket is kínál, ami óriási segítség a független szállodák számára, hiszen feltüntethetik kedvező, közvetlen foglalási áraikat is a Google szállodakeresőjének felületén.