marketing terv; marketing terv készítése; hogyan írjak marketing tervet; mi az a marketing terv; marketing terv ötletek

Hatékony marketing terv készítése: a vállalkozások egyik legnagyobb segítsége

A marketing terv a vállalkozás számára egyfajta iránymutató, hasonlóan a GPS-hez: meghatározza a legjobb útvonalat a céljaink eléréséhez, minimalizálva az időveszteséget és a költségeket, miközben elkerüljük a potenciális hibákat. Ebben a cikkben megmutatom neked, hogyan készíts hatékonyan marketing tervet, ami a vállalkozásod elengedhetetlen eleme lesz. 

Mi az a marketing terv? 

A marketing terv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeidet vagy szolgáltatásaidat, világos célokkal, cselekvésekkel és felelősséggel. 

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek és a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások tartsák egyszerűbben a dolgokat.

Mi a marketing terv célja? 

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást. A marketing terv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. 

Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervedhez is, amely meghatározza vállalkozásod általános irányát a következő három-öt évre. 
Amikor elkészíted az üzleti tervedet, fontos tudnod, hogy kinek és miért szeretnéd értékesíteni a termékeidet vagy szolgáltatásaidat. A marketing terv egyfajta iránymutatás is egyben, amely segít abban, hogy hogyan léphetsz fel a kiemelt bevételi lehetőségek megszerzése érdekében.

Hogyan készítsünk marketing tervet 5 lépésben?

A marketing terv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést a marketing terv részeként



Nézd meg saját erősségeidet (Strengths), gyengeségeidet (Weaknesses), lehetőségeidet (Opportunities) és veszélyeidet (Threats):

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaidnak az elérését.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. 

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon.

Mivel erősségeidet és gyengeségeidet a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenyelemzést is el kell végezned, hogy teljes képet kapj arról, hol helyezkedsz el a piacon.

2. Marketing terv tipp: buyer persona 

Rendezd jelenlegi ügyfeleidet három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.
Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleidet. Készítse átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség stb. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanak téged – és mi tarthatja távol őket a versenytársaitól.

3. Tűzz ki világos célokat: elengedhetetlen része a marketing tervnek

Mit szeretnél elérni a marketing terv segítségével? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek, reálisak és mérhetőek. 

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaidat és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz a megvalósítás módjáról. Azt javaslom, hogy minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termék: Melyik termék vagy szolgáltatás felel meg leginkább az igényeiknek? Módosítani kell a meglévő kínálatot, hogy jobban kitűnj a piacon?

Árképzés: Változtathatnál az árképzésen, hogy növeld versenyelőnyödet? Az árképzés általában azon alapul, hogy mennyibe kerül valami előállítása, forgalmazása és eladása, valamint az elérni kívánt haszonkulcs.

Hely: Hol keresik, választják, vásárolják és használják az ügyfelek a termékedet vagy szolgáltatásodat? Az ajánlataid ott érhetők el, ahol az ügyfelek a legnagyobb valószínűséggel keresik őket? Ügyelj arra, hogy mind a fizikai, mind az online helyeket vedd figyelembe.

Promóció: Hogyan fogsz kommunikálni és eladni? A legtöbb ember erre gondol, amikor „marketingről” van szó, és ez magában foglalhatja a reklámozást, a személyes értékesítést, a PR-t, a közösségi média marketinget, az e-mail marketinget és egyéb promóciós taktikákat.

5. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a grafikai tervezéstől kezdve az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Sok vállalkozó számára gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketing terv legnagyobb kihívását, különösen, ha korábban még nem tették meg.

Általános szabályként azt mondhatjuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző a felső bevétel 1%-ának megfelelő minimális marketingköltés. Ez nem egy teljes körű pénzügyi terv. Valójában csak egy költségvetésre van szükséged. Felvázoltad a céljaidat. Most számold ki, milyen költségekkel jár ezek elérése.