A Google és a többiek – A keresőmotorok különbségei a SEO szempontjából
Nehéz olyan SEO útmutatót találni az interneten, ami nem a Google-ra összpontosít. Ennek persze jó oka van, hiszen a Google a legnépszerűbb keresőmotor az összes közül, és egymaga több felhasználót szolgál ki, mint az összes többi alternatíva együttesen.
De egyáltalán megéri ezzel vesződni? Nos, a több, mint egy tucat „másik” keresőmotor bizonyos tekintetekben éppen olyan jó, vagy jobb is, mint a Google, míg más szempontokból messze elmaradnak a keresőóriás mögött. Bizonyára mindig is lesznek olyan felhasználók, akik valami mást használnak inkább szívesebben, és minden esély megvan rá, hogy a te célközönséged tagjai is köztük vannak.
Íme thát egy rövid összefoglaló arról, hogy miben különböznek egymástól (és a Google-tól) az „alternatív” keresőmotorok. Ha SEO-ra fókuszálnál marketingedben, de nincs meg hozzá a szaktudásod, vagy csupán elegendő időd nem jut rá, IDE kattintva veheted fel velünk a kapcsolatot!
A keresőmotorok piaci részesedése
A StatCounter webhelyén található naprakész grafikonon rögtön látható, hogy mi a helyzet. A Google több, mint a világ keresőpiacának 90%-át birtokolja, míg a többi keresőmotor a grafikon alján vánszorog, nagyjából egyenlő megoszlással.
A Google toronymagasan vezet a napi több milliárd keresésével és 90% feletti részesedésével, és messze, messze utána érkezik csak a Bing, a maga 2,7%-ával, majd a Yahoo, a nem egészen másfél %-ával. A többi motor részesedése az 1%-ot sem éri el.
Az adatokból egyértelműen látszik, hogy a SEO szakemberek többsége miért épp a Google elvárásainak próbál megfejelni. A keresőmotorok királya naponta több, mint kétmilliárd felhasználót szolgál ki.
Na persze, ebből sok cég csak bizonyos nyelveket beszélő, földrajzi elhelyezkedésű, illetve érdeklődési körű felhasználókat céloznak meg, de arányaikban még e csoportok is sokkal nagyobbak lehetnek, mint amekkorákat a többi keresőmotor felhasználóiból össze tudnánk szedni.
Lássuk tehát, hogy milyen jelentős különbségeket kell szem előtt tartaniuk azoknak, akik szeretnék meghódítani a „többi” keresőmotort is.
Bing SEO
Ha összevetjük egymással a Google-t és a Binget, valójában nincs túl sok óriási különbség közöttük (leszámítva persze a keresőpiaci részesedésüket). Azonban még az apró részletek is nagy eltéréseket okozhatnak két keresőmotor között. Mivel ezek a rendszerek más és más algoritmusokkal rangsorolják a tartalmakat, ugyan arra a keresésre egészen más találatok és más sorrendben jelenhetnek meg rajtuk.
Ha szeretnéd a Bingre is optimalizálni tartalmaidat, akkor fontos, hogy tudd, miben különbözik leginkább a Google-tól (amihez persze a Google működését sem árt ismerni). Habár a különböző algoritmusoknak köszönhetően nehéz elérni, hogy mindkét keresőmotoron top pozícióba kerülj egy-egy tartalmaddal, azért nem is lehetetlen ez a feladat.
A Bing és a kulcsszavak
A Google évek óta azon dolgozik, hogy értelmezni tudja a kulcsszavak mögött álló keresőszándékot. A célzott kulcsszavak éppen ezért nem működnek olyan hatékonyan a Google-on. A Bing azonban továbbra is figyelembe veszi ezeket mint rangsorolási szempontokat, így ezen a keresőmotoron még mindig sikered lehet a célzott kulcsszavakkal.
A Binget még érdeklik a meta kulcsszavak
A Google már 2009-ben bejelentette hogy nem veszik figyelembe a meta kulcsszavakat a találatok rangsorolásához. Ezzel szemben a Bing továbbra is rangsorolási szempontokként kezeli a meta kulcsszavakat, így csak segíthet, ha használod őket tartalmaid kiegészítéséhez.
A visszahivatkozások mennyisége/minősége
A Google szemében a visszahivatkozások minősége sokkal fontosabb, mint a mennyiségük. Éppen ezért van az, hogy sokan fordulnak a Moz által megalkotott Domain Authority pontszámhoz, ami a visszahivatkozások értékét igyekszik megállapítani egy-egy domainről. Éppen ezért, ha túl sok hivatkozást szerzel egy alacsonyabb DA pontszámú webhelytől, akkor a Google ezt úgy értelmezheti, hogy megpróbálod kijátszani a rendszerét. Ha valami, akkor ez biztos nem tesz jót rangsorolásodnak, és akár ronthat is rajta.
A Bing nem csak a hivatkozások minőségét, hanem azok mennyiségét is ugyan olyan értékesnek tartja. Mindemellett több értéket kapnak az speciális (.gov, .edu,. org) domaineken elhelyezett hivatkozások.
A közösségi média a Bing szemében
A Bing hivatalosan is közölte, hogy a közösségi jeleket is figyelembe veszik a rangsoroláskor. Éppen ezért érdemes stabil és aktív közösségi jelenlétet kialakítanod márkád számára. A Google szemében ezek a közösségi jelek sokkal kevésbé számítanak, és nem igazán van közvetlen hatásuk a rangsorolásra.
Képek, videók és egyéb tartalmak
A Google főleg a szöveges elemekre figyel oda az oldalak kiértékelésekor. Minél jobb minőségű szövegeket kínálsz látogatóidnak, a Google annál előkelőbb rangsorolással jutalmaz majd ezért.
A Bing ezzel szemben hatékonyabban képes értelmezni a webhelyeden elhelyezett képeket és videókat, ezért minél változatosabb tartalmakat kínálsz, annál jobbra értékel majd a keresőmotor.
Yahoo! SEO
A Yahoo SEO elvárásai kísértetiesen hasonlítanak a Bing szempontjaihoz, ami nem véletlen. A Yahoo 2011 óta a Bing hozzájárulásával működik, de ez nem azt jelenti, hogy a két motor teljesen egyezne egymással. Íme néhány fontos különbség (és hasonlóság)!
A Yahoot érdekli a domainek kora
Ha webhelyed új, és fejlesztése során minden lépésnél odafigyeltél a SEO-ra, de még így sem jelenik meg a Yahoo találatai között, akkor ne ess pánikba. A Yahoo az idősebb domaineket preferálja, mert ezeket tartja hitelesebbnek. Ahogy aztán múlik az idő, és folyamatosan figyelsz tartalmaid optimalizálására, a Yahoo is egyre több figyelmet szentel majd webhelyednek.
A Google-t sokkal inkább a tartalmak minősége érdekli, illetve, hogy mennyire kapcsolódnak a felhasználó keresési szándékához. Ha egy oldal megfelel ezeknek a kritériumoknak, akkor még viszonylag új tartalomként is előkelő helyezést kaphat a keresőóriástól.
Kulcsszóhasználat
A Binghez hasonlóan a Yahoo is fokozott figyelmet fordít a célzott kulcsszavakra, ezért ha ezeket használod optimalizálásod során, akkor a Yahoo elvárásainak is könnyebben megfelelsz majd.
Mint fentebb említettük, a Google-t egyre kevésbé érdeklik a kulcsszavak, mint rangsorolási szempontok.
Meta kulcsszavak a Yahoo algoritmusában
Hasonlóképpen a Binghez, a Yahoo is odafigyel a tartalmak meta kulcsszavaira, így ezek segítségével jobb rangsorolást érhetsz el rajta.
A Google – mint fentebb olvashattad – már rég nem tartja értékeseknek a meta kulcsszavakat, így ezek használata nem lényeges, ha csak erre az egy motorra szeretnél optimalizálni.
3. Baidu SEO
A Google-t (az összes szolgáltatásával együtt) kitiltották Kínából, helyét a Baidu vette át az ország elsőszámú keresőmotorjaként. Hasonlóképpen a Google-hoz a Baidu is folyamatosan fejleszti technológiáit, hogy minél hatékonyabbá váljon a felhasználók számára, és többek között már mesterséges intelligenciát is alkalmaz a találatok szűrésére. Íme a Baidu néhány sajátossága, amiket érdemes észben tartani, ha erre a platformra is szeretnél optimalizálni.
A megjelenéshez szükséges idő
Bizonyára nem meglepő, hogy a különböző keresőmotoroknak több vagy épp kevesebb időre van szüksége ahhoz, hogy felvegyen indexébe és elkezdhessen megjeleníteni a találatok között. Valószínűleg az sem meglepő, hogy a Google a leggyorsabb ebben, és más motorokra – mint például a Baidura – többet kell várni. Ez többek között annak is köszönhető, hogy a Baidu algoritmusa sokkal szigorúbb, és részletesebben átvizsgálja az új oldalakat, mint a Google. Továbbá, a Baidun csak úgy jelenhet meg egy tartalom a találatok között, ha az megfelel a szigorú kínai tartalmi előírásoknak.
A SEO eredményeinek láthatósága
Habár a Baidu sokkal tovább ellenőrzi oldalaidat, mielőtt megjelenítené őket, a SEO változtatásokat sokkal hamarabb észleli, mint sok más keresőmotor. Ha tehát SEO címszó alatt újítottál webhelyeden, akkor ez előbb meglátszik majd a rangsorolásban a Baidun, mint a Google-on.
Visszahivatkozások
Akárcsak a Bing és a Yahoo, a Baidu is egyenlően fontosnak tartja a visszahivatkozások mennyiségét és minőségét is. Minél több visszahivatkozásod van, annál jobban rangsorolhatsz majd a Baidun a Google-hoz képest.
A tartalmak típusai
Mint fentebb olvashattad, a Google-t főleg a webhelyek szöveges tartalmai érdeklik a minőség megállapításakor. Ha tartalmaid kellően magukkal ragadók, érdekesek és eredetiek, akkor a Google jól rangsorolja majd őket. A Baidu ezzel szemben egészen másképpen értékeli a tartalmakat, és a videókat, a képeket, illetve más elemeket tartja igazán fontosnak. Minél változatosabb és gazdagabb ilyen téren egy oldal, annál jobb rangsorolásra számíthat.