Miért nem hatékony jelenlegi formájában az influencer marketing?
Nagyon sokat írtunk már az influencer és a hozzá szorosan kapcsolódó instagram marketingről, mégis tisztázzuk miről is van szó. Az influencer marketing azt jelenti, hogy termékeidet és/vagy szolgáltatásaidat egy olyan harmadik félen (általában egy személyen) keresztül terjeszted, akit sok olyan ember követ, akik érdeklődnének kínálatod iránt. Ezeket a népszerű személyeket nevezzük influencereknek, vagyis „befolyásolóknak”.
Az influencer marketing előnyei
Az effajta marketing azért hatékony, mert ezek az influencerek olyan stílusban és olyan formában képesek kommunikálni a te marketingüzenetedet közönségüknek, ami azok számára sokkal hitelesebb, mintha ugyanez egy márkától érkezne. Leegyszerűsítve: az emberek jobban bíznak az influencerekben, mint a márkákban.
Az influencer marketing a közösségi média elterjedésének köszönhetően jöhetett létre a digitális környezetben, ugyanis a közösségi platformok lehetőséget adtak az egyéneknek, hogy minden korábbinál nagyobb hatalomra tegyenek szert. Ez első sorban annak köszönhető, hogy a közösségi médiának köszönhetően sokkal egyszerűbben lehet elérni az embereket, mint azokban az időkben, amikor ehhez komoly összegek folyamatos befektetésére volt szükség.
Ahogy ez a hatalom a márkák mellett az egyének kezébe is belekerült, megszületett az influencer marketing fogalma. A közösségi média nem csupán többek számára tette lehetővé, hogy befolyásos személyiségekké váljanak, de ehhez számszerű mutatókat is biztosított követők, kedvelők, megosztások, kedvelések és hozzászólások formájában. Ezek a mutatók lehetővé tették az influencerek számára, hogy nyomon követhessék teljesítményüket.
Saját tapasztalatok és nemzetközi beszámolók alapján is egyértelműen kijelenthetjük, hogy az influencer marketing jelen formájában nem tartható fenn hosszútávon.
Mi a baj az influencer marketinggel?
1. Az emberek nem szeretik, ha megpróbálnak eladni nekik valamit
Elképesztő mennyiségű reklámmal és hirdetéssel vagyunk elárasztva minden egyes nap, és már-már „immunissá” váltunk rájuk. Egyszerűen unjuk őket.
2. Egyre inkább eltűnik a határ a hitelesség és a hirdetések között
Mivel manapság egyszerűbb dolog vállalkozásba kezdeni, mint valaha, így egyre több cég és vállalkozó száll versenybe egy véges mennyiségű fogyasztó kegyeiért. Habár ez azt is jelenti, hogy egyre több cég kényszerül arra, hogy innovatív ötletekkel álljon elő, az innovatív módszerek és az emberek szimpla megtévesztése között sajnos egy nagyon vékony határ húzódik meg. ( Az etikus marketingről már itt írtunk)
A márkák mára már szinte teljesen összemosták egymással az őszinte kommunikációz és a fizetett hirdetéseket, ami nemes egyszerűséggel egy félrevezető, és rosszindulatú lépés. A hirdetések megtévesztőkké váltak. A fogyasztókkal tudatni kell, hogy mikor reklámoznak nekik, és mikor nem.
Ezt az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) is megelégelte, és szigorú szabályokhoz kötötte az online hirdetések megjelenítését. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság döntéséről, és az influencer marketing jogi kérdéseiről ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.
3. A közösségi média negatív hatása a szellemi egészségre
Az Independent egyik tanulmánya szerint az Instagram a legrosszabb közösségi médiás platform a mentális egészség tekintetében.
Shirley Cramer, a kutatást végző RSPH (Royal Society for Public Health) igazgatója a következőt nyilatkozta:
„A közösségi médiáról megállapították, hogy addiktívabb, mint a cigaretták és az alkohol, és mára már annyira beékelődött a fiatalok életébe, hogy már lehetetlen figyelmen kívül hagyni, amikor a fiatalok mentális egészségének problémái kerülnek szóba. Érdekes látni, hogy az Instagram és a Snapchat bizonyultak a legkárosabbaknak a szellemi egészséget és jólétet illetően – mindkét platform nagyon képközpontú, és az elégtelenség, illetve a szorongás érzését erősíthetik a fiatalokban.” – Shirley Cramer CBE, vezérigazgató, RSPH
A kutatás eredményei futótűzként terjedtek a közösségi médián, ugyanis ez volt az első olyan felmérés, amely rávilágított a közösségi média mentális egészségre gyakorolt negatív hatására. Azóta több tanulmány is hasonló eredményekre jutott, aminek következtében feltehetően többen vesznek majd vissza a közösségi médiával eltöltött idejükből. Mindez azt jelenti, hogy a cégeknek alternatív csatornákat kell majd találniuk, amiken keresztül elérhetik célközönségük ezen tagjait, akár influencer marketingről legyen szó, akár másmilyenről.
Mi jelenthetné a megoldást? Van-e megoldás? Akarunk-e megoldást?
Az influencerek remek közvetítők a márkák és vásárlók között abban az esetben, ha maga az influencer is ugyanazokat az értékeket képviseli amelyet a márka is közvetít. A legtöbb influencer, tisztelet a kivételnek, egymásnak ellentmondó értékeket közvetít, akár naponta váltogatva, attól függően honnan remél nagyobb honoráriumot. Ha mégis influencer marketing mellett döntesz, tarts szem előtt néhány fontos dolgot :
1. Az emberek nyers, valós, azonosulható dolgokra vágynak
Az emberek – mint ahogy azt már említettük ¬– nem szeretik, ha megpróbálnak eladni nekik valamit. Ehelyett inkább kapcsolatokra vágynak, méghozzá olyanokra, amelyek nyersek, valódiak, és amikkel könnyedén azonosulhatnak.
A már említett tanulmány továbbá arra is rávilágított, hogy a millenárisok 62%-a nagyobb valószínűséggel válik egy márka hűséges ügyfelévé, ha az felveszi velük a kapcsolatot a közösségi médián. Más szavakkal nem csak azt várják el, hogy egy márka jelen legyen a közösségi médián, hanem hogy kapcsolatot is létesítsen velük. Ennek köszönhetően a márkáknál a márkaértékről (hűség, tudatosság, asszociáció, érzékelt minőség) a márkaintegritásra (közösség, közösségi jótettek, célokra, valódi minőség) helyeződött át a hangsúly.
2. Mindenki lehet influencer
Amikor az influencer marketing még gyerekcipőben járt, minden figyelmet azok a legfelső kategóriás influencerek kapták, akik milliónyi követővel rendelkeztek a közösségi médián. Ez az évek során sokat változott, és a figyelem egy jó részét a legkisebb (akár 10 ezer követő alatti) influencerek is élvezhetik. A jelenség oka, hogy ezekkel a személyekkel a hétköznapi emberek sokkal könnyebben azonosulnak, mint azokkal a celebekkel, akiknek minden héten többmilliós luxusutazásokra mennek.
3. Igyekezz hosszútávú kapcsolatokat építeni
Az influencerekkel való együttműködés során egy cég legfontosabb feladata minél tartósabb hosszútávú kapcsolatot kialakítani az adott befolyásolókkal, illetve aktívan részt venni a tartalmak elkészítésében.
Fontos, hogy a cégek még az előtt valódi kapcsolatot építsenek ki az influencerekkel, mielőtt fizetni kezdenének nekik. Ehhez egy alapos „ismerkedési” időszakra lesz szükség, amely során a cég eldöntheti, hogy az influencerek is azokat az értékeket képviselik-e, mint amelyeket maga a cég is, és hogy az influencerek is meggyőződhessenek róla, hogy valóban őszintén ajánlanák-e a felkínált termékeket és szolgáltatásokat közönségüknek.
Persze az influencerek oldalán is jelen kell lennie ennek a figyelmességnek. A befolyásos személyek számára fontos az integritásuk és szavahihetőségük megőrzése, és legtöbbjük nem szívesen adják a nevüket olyan dolgokhoz, amelyek veszélybe sodorhatják jó hírnevüket.
A legfontosabb, hogy egyik fél se hozzon döntéseket tisztán az alapján, hogy milyen pénzügyi előnyük származhat belőlük. Miután ez az „ismerkedési” időszak letelt, és kiépültek a kapcsolat alapjai, a márka és az influencer közötti párhuzam és bizalom egy olyan hiteles együttműködést tesz majd lehetővé, amelyek megfelelnek az emberek már említett nyers, valódi, azonosulható elvárásainak.