A Google válaszol: Milyen szempontok alapján bízik meg a keresőmotor egy webhelyben?
John Mueller már hosszú ideje fáradhatatlanul válaszolgatja meg a webmesterek, webfejlesztők és online marketingesek SEO-val kapcsolatos kérdéseit a Google Office Hours hangout beszélgetések során. Egy korábbi, októberi „epizódban” felmerült a bizalom témája, pontosabban, hogy milyen szempontok alapján dönti el a Google, hogy megbízik-e egy webhelyben.
A megbízhatóság és az E-A-T
Mielőtt rátérnénk a válaszra, íme egy kis emlékeztető arról, hogy miért is olyan fontos ez a kérdés az internet világában.
A Google minőségellenőreinek szóló kézikönyvében kifejti, hogy egy webhely minőségét többek között az úgynevezett E-A-T szempontok alapján kell meghatározni. Az E-A-T a szakértelem, tekintély és megbízhatóság szavak (angol) rövidítése.
Ezek a szempontok különösen az úgynevezett YMYL, azaz „pénzt, vagy életet” témájú minősítésekor fontosak. A Google azokat a tartalmakat tekinti „YMYL” jellegűnek, amelyek kihathatnak egy felhasználó egészségére, pénzügyeire, illetve általános jólétére. Értelemszerűen ezek a tartalmak kellő szakértelemmel kell elkészüljenek és egy megbízható, tekintélyes forrásból kell származzanak, hogy a felhasználók jól informált döntéseket hozhassanak, miután elolvasták őket.
Még ha egy webhely nem is feltétlenül ilyen témákkal foglalkozik, mindenképpen előny, ha sikerül elnyernie a Google bizalmát. A kérdés csak az, hogy hogyan lehetséges ez.
Hogyan nyerheti el egy webhely a Google bizalmát?
A Google Office Hourse beszélgetés során a következő kérdés hangzott el (Mueller felolvasásában):
„Egy olyan webhelyben is jobban bízik a Google, amin remek tartalmak vannak, vagy ezt csak a linkeken keresztül dönti el?”
John Mueller meglepő válasza a következő volt:
„Nem hiszem, hogy van egy olyan megbízhatósági szempontunk, amire rá tudunk nézni, és azt mondani, hogy „ó, a bizalom, nem is tudom, kilenc a tizenkettőből”, vagy valamilyen szám, ami ott lenne.
Szóval ez olyasmi, ami, nem is tudom… ez már mintha egy filozófiai kérdés lenne. Úgy mint, ha általánosságban javítanál webhelyed minőségének a tartalmán, akkor az megbízhatóbbá tenné a Google számára?
És ez… nem tudom. Erre nincsenek külön mutatók.”
A bizalomnak tehát nincs mutatója, vagyis a Google nem használ semmilyen mértékegységet egy webhely megbízhatóságának meghatározására. A megbízhatóság csak azért fontos szempont, mert ez olyasmi, amire a Google alkalmazott minőségellenőrei figyelnek oda.
Ez igazából logikusan hangzik, hiszen habár a Google rangsoroló algoritmusa ma már gépi tanulással működik, hihetetlenül összetettet, emberként gondolkodó mesterséges intelligenciára lenne szüksége, hogy megállapíthassa egy tartalom megbízhatóságát. Ez egy olyan összetett feladat, számtalan tényezővel, hogy jelenleg még mindig csak az emberekre lehet rábízni.
A tartalmak javítása
Mueller így folytatta válaszát:
„Szerintem a webhelyed tartalmának javítása mindig jó ötlet. De… sok tényező közrejátszik itt. Ha pedig a megbízhatóságról van szó, akkor egyáltalán nem csak a webhelyre mutató linkek határozzák meg.”
Fontos észben tartani
Sosem ajánlott fogni valamit, amit a Google vagy John Mueller mondott vagy írt, és az adott kontextuson kívül értelmezni azt.
Mueller válasza, miszerint nincs a megbízhatóságnak konkrét mutatója, abban a kontextusban hangzott el, hogy a jó tartalmak, vagy a linkek érnek-e többet a Google szemében, ha a megbízhatóságról van szó.
A helyett, hogy megválaszolta volna, hogy a linkek VAGY a tartalom befolyásolja-e jobban a megbízhatóságot, azt tanácsolta a kérdezőnek, hogy ne nem létező megbízhatósági szempontok mentén gondolkodjon.
A cél továbbra is a minőségi tartalmak biztosítása kell legyen, hiszen a tartalmak szerzői ezt befolyásolhatják 100%-ban – ellenben a kapott hivatkozásokkal.