Ezek a szabályok határozzák meg a Facebook marketinget 2021-ben
A Facebook a világ legnagyobb közösségi hálózata, amelyet havonta több, mint 2,7 milliárd felhasználó vesz elő. Nem csoda tehát, hogy a legtöbb márka szeretne jelen lenni és egy stabil közösségi média marketing stratégiát kialakítani rajta, hogy minél több lehetséges ügyfelet érhessen el üzeneteivel.
Azonban a Facebook folyamatosan változik, és ezek a változások gyakran gyökerestől megváltoztatják, hogy a márkák (vagy épp a felhasználók) hogyan használják majd a platformot az elkövetkezendő időkben. Lássuk tehát, hogy milyen változásokról is van szó, és hogy milyen szabályok határozzák majd meg a Facebook marketinget 2021-ben!
Felkészülés 2021-re: Mi történt az év során?
2020-ban számos olyan változtatást vezetett be a Facebook, amelyek mind a felhasználók, mind pedig a márkák hétköznapjaira hatással voltak. Lássuk, hogy mi minden történt az év során, aminek 2021-ben is fontos szerepe lesz a Facebook marketingben.
1. Az új felhasználói felület
A Facebook új felhasználói felületét kevert érzelmekkel fogadták, de ez nem változtat a tényen, hogy az új felület végérvényesen maradni fog. Marketing szempontjából a változtatás azért jelentős, mert az új felhasználói felület (és a hozzá tartozó algoritmus) főképp a csoportokra és az eseményekre helyez a hangsúlyt.
2021-es Facebook stratégiád összeállításakor fontos észben tartani, hogy a felhasználók már más csatornákat preferálnak a Facebookon a tartalomfogyasztásra, mint 1-2 évvel ezelőtt.
2. Az új „Collab” funkció
Bizonyára senkit sem lep meg, hogy a Facebook is dolgozik a saját „TikTok” verzióján, ami jelenleg még béta fázisban van, és egyelőre a Collab nevet viseli. A Collab jelenleg csak meghívott felhasználók számára elérhető, és első sorban közös zenekészítésre szánja a platform. Ez ugyan egészen más koncepciót ragad meg, mint a TikTok, de a tartalomkészítés menete sokban hasonlít a nagysikerű videós alkalmazáséhoz.
Ha a Collab elkészül és nyilvánosan is elérhetővé válik, akkor garantáltan szerepe lesz a 2021-es Facebook marketing stratégiákban is.
3. A Facebook hirdetésekre vonatkozó szöveg/kép arányok
A Facebook korábban büntette azokat a hirdetéseket, amelyek túl sok szöveget használtak képes elemeiken. 2020 szeptember 7-étől azonban eltűntek az erre vonatkozó szabályok az irányelvek közül, és helyette már azt olvashatjuk, hogy többé nem büntetik a hirdetéseket a feliratmennyiség miatt.
4. Hashtagek a Facebookon
Nem mindenki használ szívesen hashtageket a Facebookon, pedig a platform jelenleg egy javasolt hashtageket kínáló funkcióval kísérletezik, ami közvetlenül a bejegyzéskészítőben lesz majd elérhető. Szeptember óta csak egy kiválasztott felhasználói kör számára elérhető a funkció, de idővel minden bizonnyal többekhez is eljut majd.
Persze ez nem jelenti azt, hogy kötelező lesz hashtageket használni bejegyzéseidben, de úgy tűnik, hogy a Facebook megkönnyíti majd a dolgodat, ha mégis így döntesz.
5. A képek tulajdonjoga a Facebook platformjain
A Facebook szerint különböző platformjait (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) havonta átlagosan 3 milliárdan használják, így elképzelhető, hogy a releváns változások idővel ezekre is átszállnak majd, még ha eleinte csak a Facebookon vagy az Instagramon jelennek csak meg.
A közösségi hálózat 2020-ban jelentette be, hogy „bizonyos partnereik” megigényelhetik tulajdoni jogukat a képeik felett, és szabályozhatják azok használatát a Facebook platformjain. Habár a részletek még nem kerültek napvilágra, mindez azt jelentheti, hogy az új szabály komoly hatással lehet a Facebookon és az Instagramon megosztott és újraosztott képekre.
Egy képtulajdonosnak jelenleg három opciója van, ha azt látja, hogy valaki engedély nélkül használja a képét:
- Hagyhatja, hogy maradjon
- Kérheti a kép törlését
- Korlátozhatja, hogy mely területeken legyen látható a kép
6. Facebook Business Suite
A Facebook ismét előállt egy új felülettel, amin keresztül elkészíthetjük és időzíthetjük tartalmainkat. Ez a Facebook Business Suite, ami a közösségi platform szerint a következőket kínálja:
- Időt spórolhatsz: Posztolj egyszerre a Facebookra és az Instagramra is, és kezeld bejegyzéseidet egy helyen ,hogy kapcsolatban maradhass mindkét közösségeddel.
- Naprakész maradhatsz: Minden Facebook és Instagram értesítésed és üzeneted egy helyen, hogy naprakész maradhass, és egyszerűbben válaszolhass ügyfeleidnek.
- Megvalósíthatod üzleti céljaidat: Tekintsd meg Facebook és Instagram elemzéseidet, és tudd meg, hogy mi teljesít jól, és mire kíváncsiak ügyfeleid.
A Business Suite rengeteg hasznos funkciót kínál a tartalomkészítők és marketingesek számára. Mind az oldalkezelők, mind a tartalomkészítéssel foglalkozó munkatársak is egyszerűen használhatják az új eszközöket, legyen szó az üzenetek kezeléséről, vagy a statisztikák elemzéséről.
A Facebook szerint a Business Suite lesz az egységesített központi felület minden Facebook platform számára, ha elkészül a teljes verzió.
További trendek 2020-ból, amik kihatnak majd 2021-re
1. Leadgenerálás a Messengerben
A Facebookon már olyan hirdetéseket is készíthetsz, amelyek megnyitják a Messengert a felhasználónak, hogy rögtön üzenetet tudjon küldeni Facebook oldaladnak. A beszélgetésben automatikusan megjelenik néhány kérdéslehetőség is, amiket rögtön elküldhetnek oldaladnak, de persze saját üzenetüket is megfogalmazhatják.
Ezt a funkciót CRM-edbe is integrálhatod, majd folytathatod a kommunikációt ügyfeleiddel Facebook oldalad üzenetei között, a Pages Manager alkalmazásban, vagy egy harmadik féltől származó chateszközön keresztül.
A chatbotok már jó ideje jelen vannak, és gyors, egyszerű megoldásokat kínálnak a felhasználók számos problémájára. Ezt a fajta hatékonyságot teszi lehetővé a Facebook új leadganeráló funkciója is.
2. A 24 órás promóciós időkorlát
A Facebook Messenger irányelvei szerint a szabályok azért vannak, hogy az emberek és a cégek hatékonyan kommunikálhassanak egymással, és ezek a kommunikációs eredményesen záruljanak. A meglévő és leendő ügyfelek gyors válaszokra számítanak, és azok a vállalatok, amelyek biztosítják ezeket, jobb eredményekre is számíthatnak.
Éppen ezért a Facebook korábban egy „24+1 órás” szabályt vezetett be. A szabály lényege, hogy amikor egy felhasználó beszélgetést indít egy márkával, a márka annyi promóciós és nem promóciós üzenetet küldhet neki, amennyit csak akar – a következő 24 órában. A 24 óra letelte után a márka már csak egy promóciós és korlátlan nem promóciós üzenetet küldhet a felhasználónak.
Nos, ez a szabály 2020 januárja óta már nem él, és a márkák csupán 24 órán belül küldhetnek üzeneteket a felhasználóknak. Azonban használhatnak üzenetcímkéket (amelyek lehetővé teszik, hogy fontos és személyesen releváns frissítéseket küldhessenek a felhasználóknak) és szponzorált üzeneteket is (amelyek célzottak, és egyértelműen megjelöltek, mint szponzorált üzenetek). Ezek a 24 órás időintervallumon kívül is kiküldhetők, és lehetővé teszik, hogy a márkák újra felvegyék a kapcsolatot érdeklődőikkel.
3. Egyszerűsített üzenetcímkék
Ezekről az előző pontban is szó volt. Az üzenetcímkék kérdését azonban még kiegészítenénk azzal, hogy a Facebook egyszerűsített üzenetcímkékre is váltott. Ezeket közvetlenül is elküldheted a felhasználóknak, de csak az alábbi 4 okból:
- Vásárlás utáni frissítések
- Eseményemlékeztetők
- Fiókfrissítések
- Egy emberi ügynök keresi a felhasználót
4. A feliratkozói üzenetküldés immáron hírközlő üzenetküldés
A feliratkozói üzenetküldés célja az volt, hogy az üzleti oldalak nem promóciós jellegű tartalmakat küldhessenek a felhasználóknak, rendszeres jelleggel. A Facebook szabályzata előírta többek között, hogy a márkák nem küldhetnek reklámokat, promóciós anyagokat, stb., illetve nem használhatják a felhasználóktól begyűjtött adatokat, és nem kérhetik el fizetési adataikat sem.
Mivel a szabállyal túl sokan visszaéltek, ma már csak olyan hírügynökségek használhatják ezt a funkciót, amelyek regisztrálják oldalukat a Facebook News Page Indexébe (tehát a hírközlő oldalak facebookos adatbázisába). A funkció ezzel új nevet is kapott – News Messaging, azaz hírközlő üzenetküldés.
5. A Felfedezés fül megszüntetése
A Facebook változtatásai gyakran szolgálják az egyszerűsítés célját, és ezért távolította el a platform a Felfedezés fület is a Messenger alkalmazásból. A funkció eredetileg a közeli helyeket és cégeket sorolta fel a felhasználóknak, hogy könnyedén kapcsolatba tudjanak lépni azokkal üzenetek útján, azonban a Facebook már most új módszereken dolgozik, amelyek segítségével a felhasználók és a márkák könnyebben kapcsolatba léphetnek egymással.
6. A Calibra új nevet kapott: Novi
A Calibrát egy digitális pénztárcának szánta a Facebook, ami a Libra valuták tárolására szolgált. A Calibra 2020-ban új nevet és brandinget kapott, ez lett a Novi, de funkciójában nem változott.
A Facebook minél több felhasználónak szeretne megfizethető pénzügyi szolgáltatásokat kínálni. Világszerte 1,7 milliárd embernek nincs bankfiókja. Ez a Föld népességének 31%-át jelenti.
Persze még nem tudni, hogy milyen hatással lesz mindez a Facebook marketingre 2021-ben, de érdemes lesz követni a trend alakulását az elkövetkezendő hónapokban.
7. Új navigáció és kezelési eszközök a Business Manager felületén
A Facebook a kényelem, a gyorsaság és az egyszerűbb használat jegyében frissítette a már említett Business Manager felületét is, amiben így már sokkal könnyebben kezelhetik az oldaltulajdonosok a tartalmaikat és engedélyeiket, illetve összes platformjukat.
Egy új gyorselérési eszköz javaslatokat is tesz a korábbi tevékenységek alapján, illetve egy gombnyomásra elérhető a Hirdetéskezelő is.
8. Egyszerűsített hírfolyam formátumok
A Facebook frissítette az oldalbejegyzéseket és –hirdetéseket a mobileszközökön, így már csak legfeljebb 3 sor jelenik meg a szöveges elemből 7 helyett (a felhasználóknak kattintaniuk kell a teljes szöveg megtekintéséhez). Változott továbbá a videók és képek oldalaránya is, 2:3-ról 4:5-re.
9. Részletesebb célzási opciók érkeztek
A Facebook hirdetések egyik nagy előnye, hogy rendkívül célzottan lehet használni őket az ideális felhasználók elérésére. Idén további opciókkal bővültek a célzási lehetőségek, és már érdeklődési körök és korábbi viselkedés szerint is szűkíthető a megcélzott felhasználók köre.