Amit egy marketingesnek a Facebook ajánlásokról tudnia kell
A Facebookon megosztott vélemények óriási sikereket, vagy épp akkora bukást hozhatnak egy vállalat számára. Mivel a legtöbb embernek van Facebook fiókja, szinte bárki könnyedén hozzáférhet ezekhez a véleményekhez, amelyeket a korábbi ügyfelek fogalmaznak meg egy-egy cég Facebook oldalára, és természetesen bárki írhat is ilyen véleményt saját élményei alapján.
Ezek a vélemények tehát rendkívüli lehetőséget nyújtanak cégednek, hogy megmutasd az embereknek, pontosan mit is kínálsz ügyfeleid számára. Amennyiben szeretnéd a legtöbbet kihozni belőlük, ez a cikk neked szól!
Korábban vélemények, most már ajánlások
A Facebookon évekkel ezelőtt véleményeket, értékeléseket írhattak és olvashattak a felhasználók. 2018-ban azonban a Facebook megváltoztatta a funkciót, és azóta „Ajánlások” néven található meg a közösségi webhely felületén.
A legfontosabb változtatás nem a név volt azonban, hanem az értékelésekhez használt rendszer. Korábban a felhasználók egy 5 csillagos skálán pontozhatták a cégeket, az ajánlások bevezetése óta viszont egy szimpla igen/nem szavazatot adhatnak le, amivel jelezhetik, hogy ajánlanák-e a helyet másoknak is, vagy sem.
Az igen/nem szavazat mellett a felhasználók szöveges magyarázatot, illetve képeket is fűzhetnek ajánlásukhoz.
A Facebook ajánlások beállítása
Amikor létrehozol egy új oldalt a Facebookon, az ajánlások funkció alapértelmezettként aktiválódik. Ha valamiért ez mégsem történik meg, akkor az oldal beállításai között bekapcsolhatod a funkciót:
- Navigálj el Facebook oldaladra és kattints a Beállítások gombra a bal oldali oszlopban.
- Kattints a Sablonok és lapfülek menüre.
- Kapcsold be a Vélemények megjelenítését – a Facebook felülete valamiért még mindig így nevezi a funkciót, annak ellenére, hogy már évek óta „Ajánlásokként” jelenik meg az oldalakon. Ne téveszd tehát össze a funkciót az Ajánlatok opcióval, ami ugyan ezen a felületen látható, de nincs köze az ajánlásokhoz.
Válaszolj is az ajánlásokra
Függetlenül attól, hogy tartoznak-e hozzájuk képek vagy szöveg, az ajánlások egy-egy bejegyzésként jelennek meg az oldal Ajánlások felületén. Ez azt jelenti, hogy, mint bármelyik bejegyzéshez, ezekhez is írhatsz hozzászólásokat, csak ne felejtsd el beállítani, hogy oldalad nevében írd ezeket.
Az ajánlások lényegében vélemények, ezért vagy pozitívok, vagy negatívok lesznek. Ezekre mind érdemes válaszolni, de ha nincs elég időd, akkor koncentrálj csak a negatívabb megnyilvánulásokra.
Ha tudod, hogy hogyan kezeld a kritikát az interneten, akkor mások is látni fogják, hogy odafigyelsz ügyfeleid véleményére, és hogy igyekszel javítani termékeid vagy szolgáltatásaid minőségén, hogy a jövőben elkerüld ezeket a problémákat.
Az ajánlások törlése
A Facebook nem teszi lehetővé az ajánlások egyenkénti törlését, hiszen ezt az oldalak könnyedén kihasználhatnák, hogy csak a pozitív véleményeket tartsák meg. Az egyetlen opció a fent leírt módon kikapcsolni az ajánlásokat, habár így az összes eltűnik majd oldaladról.
Ez nem feltétlenül jó ötlet azonban, hiszen így a pozitív visszajelzések is eltűnnek majd, és ezek mind fontos közösségi bizonyítékokként szolgálhatnak a márkáddal ismerkedő érdeklődők számára. Mi több, egy márka egyenesen gyanús lehet, ha nem található róla semmilyen visszajelzés a Facebookon – talán rejtegetnek valamit?
Hogyan szerezz több ajánlatot
Sok cégtulajdonos nem meri közvetlenül arra kérni ügyfeleit, hogy írjanak véleményt élményeikről, mert nem szeretnének tolakodónak tűnni. Azonban ha korábban ügyfeleid megadták neked elérhetőségeiket (email, telefon, stb.) akkor bátran megkérheted őket, hogy szánjanak néhány percet egy gyors véleményírásra az erre alkalmas felületeken.
Azoknak, akik személyesen térnek be üzletedbe, egy szórólapot vagy kártyát is adhatsz, ami emlékezteti őket erre.
Fontos, hogy ha véleményt/ajánlást kérsz ügyfeleidtől, akkor fogalmazz tömören és egyszerűen. írd le röviden, hogy miért szeretnéd kikérni a véleményüket, és kínálj egy kényelmes, egylépéses útvonalat a szóban forgó felületre. Ez lehet egy link, vagy egy QR kód, ami Facebook oldaladra mutat.