Elrejtheti a Facebook a like-ok számát egy-egy poszt alatt

Eltűnhetnek a kedvelések a Facebookról?

Vége a like számolgatásnak, gyűjtögetésnek? Úgy tűnik, a Facebook fellép ez ellen a verseny ellen, és elrejtheti a hírfolyamban a like-ok számát egy-egy poszt alatt. Legalább is erről szólnak a hírek.

Minden közösségi platformnak megvan a maga rendszere arra, hogy a felhasználók kimutathassák tetszésüket egy adott tartalom, vagy bejegyzés iránt. Az Instagramon szívek vannak, a Twitteren csillagok, a Facebookon pedig felfelé mutató hüvelykujjak – ezek mind a „kedvelés”, vagyis a „lájkolás” szimbólumai, és lényegében ugyan azt fejezik ki: hogy valami tetszik az embereknek.

 

A rendszer azonban komoly változások előtt állhat.

 

Az Instagram már néhány hónappal előtt kíséretezett a kedvelések elrejtésével, így kevésbé meglepő, hogy most anyavállalata, a Facebook is ugyan ezt jelentette be.

 

Viszlát, like-ok!?

A TechCrunch szerint a „Facebook hamarosan elkezdheti elrejteni a kedvelések számlálóját a Hírfolyam bejegyzéseiből, hogy megvédje a felhasználókat az irigységtől és az öncenzúra ellen ösztönözze őket”.

 

Lényegében arról van szó, hogy a Facebook elismerte, hogy a márkák és felhasználók hajlamosak törölni bejegyzéseiket, ha azok nem kapnak elegendő „lájkot”, és ezzel a lépéssel próbálják leszoktatni őket erről a viselkedésről.

 

A kísérleti verzióban a bejegyzésben továbbra is látható, ha egy bejegyzést kedveltek, vagy más reakciók is érkeztek rá, csak éppen a számláló tűnt el. Jane Manchun Wongnak, egy tech bloggernek sikerült elcsípnie egy-két képernyőfotót a számlálómentes kísérleti hírfolyamról, amin az is látszik, hogy továbbra is megtekinthető a reagálók névsora, illetve hogy mivel reagáltak, szóval elméletileg egyenként össze lehetne számolni ezeket, hogy kiderítsük az reakciók számát, habár ez persze még változhat, elvégre ez még csak a tesztelési fázis:

 

 

Eddig minden a likeokról szólt… Mire jó ez?

Az Instagram 7 országban (Kanada, Brazília, Ausztrália, Új-Zéland, Olaszország, Írország, Japán) már április óta kísérletezik a kedvelések számának elrejtésével. A fejlesztők azzal magyarázták a változtatást, hogy szeretnék, „ha követőid arra koncentrálnának, amit látnak, nem pedig a kedveléseid számára”.

 

A kísérlet eredményeit mindeddig nem hozták nyilvánosságra, de tekintve, hogy hónapokkal később a Facebookon is elkezdtek eltűnni a számlálók néhány felhasználó hírfolyamáról, valószínűleg sikeresnek bizonyult a kezdeményezés az Instagramon.

 

A kedvelések hírneve sokat romlott az elmúlt években. A márkák és marketingesek szemszögéből ezek csak üres számok, mert nem tükrözik igazán a felhasználók aktivitását és vásárlási szándékát (habár elvileg az algoritmus feljebb emeli azokat a bejegyzéseket, amelyek több kedvelést kapnak, tehát van valami hasznuk).

 

A felhasználói, vásárlói oldalon azonban súlyosabb hatásuk van, ugyanis bizonyítottan árthatnak a mentális egészségnek. Egy, a brit Royal Society for Public Health megbízásából készült tanulmány szerint az Egyesült Királyságban élők a közösségi média legtoxikusabb funkciói közé sorolják a „kedvelés” gombokat. Mind a fiatalabb, mind az idősebb korosztály képviselői „lájkváró” izgatottsága gyakran szorongássá fajul, amikor nem kapnak annyi pozitív visszajelzést, mint amennyire számítottak.

 

Ez különösen a fiatalabbak körében súlyos negatív hatással van az önképre és önbizalomra.

 

Habár a digitális marketingben dolgozók tudják, hogy az esetek többségében az algoritmusok vannak a felhasználók ellen (és olyanok elől is elrejthetik a bejegyzéseiket, akik pozitívan reagálnának azokra), a hétköznapi internetezők valódi „kedvelhetőségük” vagy szépségük mértékeként tekinthetnek a reakciókra.

 

A „lájkokért” folytatott küzdelem egy ironikusan zord és barátságtalan hellyé változtatta a közösségi médiát, és ez csak egy ok, amiért többen is felfüggesztették már fiókjukat, hogy elkerüljék ezt a szorongást. A Facebooknál természetesen tisztában vannak ezzel a jelenséggel, és a kedvelések számának elrejtése is csupán egy módszer, amivel szeretnék megakadályozni, hogy még több felhasználót veszítsenek.

 

Mark Zuckerberg többször is hangsúlyozta, hogy igyekeznek biztonságosabb, barátságosabb hellyé tenni a Facebookot, ahol az emberek olyan dolgokat láthatnak, amiket ténylegesen látni akarnak, az olyan emberektől, akikhez ténylegesen közel állnak, az ítélkezéstől való félelem nélkül. A cél az, hogy az emberek szabadabban fejezhessék ki magukat, és ne a kedvelésektől függjön a sikerélményük.
 

Mit jelent mindez a marketingesek számára?

A változtatás drasztikusan megváltoztathatja a társadalmi bizonyíték (social proof) működését a Facebookon (és minden platformon, ami a jövőben így dönt majd).

 

Ha márkád, vagy egy ügyfeled márkája a Facebookon is képviselteti magát (akár organikus, akár fizetett jelenléttel), akkor a továbbiakban nem támaszkodhatsz majd kizárólag a kedvelések/reakciók számára, ha bizonyítani szeretnéd népszerűségedet a platformon. Az emberek természetesen vonzódnak az olyan tartalmak iránt, amelyek felkapottabbak, de ha valaki nem látja, hogy 30 perc alatt 400 reakció érkezett egy posztra, akkor ez a taktika már nem fog működni.

 

Ha a változtatások véglegesnek bizonyulnak, akkor számos márka és influencer kerülhet bajba, hiszen sokuk a kedvelések számával fitogtatja népszerűségét, hiszen rengeteg rajongó van, aki tartalomtól függetlenül mindenre rányomja a kedvelést.

 

Az ilyen márkák és influencerek kénytelenek lesznek visszatérni az érdekes, értékes tartalmak elkészítéséhez.