Egészségügyi analitika a jobb marketingért

Így teszi színvonalasabbá a páciensélményt az egészségügyi analitika

Az analitika általános jelentése egy adathalmaz vagy statisztika elemzését (analízis), vagy az ebből az elemzésből származó adatok összességét jelenti. Az analitika egy integratív szakterület, az elemzés (analízis) pedig az analitika egyik részhalmaza. Nehéz manapság olyan területet találni, ami nem igényel rendszeres elemzéseket.

Bizonyos elemzések rálátást biztosítanak arra, hogy az emberek mire keresnek rá, és milyen egyéb lépéseket tesznek, ha szeretnének elérni egy kitűzött célt. Még a hétköznapi életünk során is elemezzük az adott helyzeteket és számításba vesszük a lehetséges kimeneteleket, mielőtt meghoznánk egy döntést.
Az analitikát az adatminták felfedezésére, értelmezésére és kommunikációjára is szokás használni. Hozzátartozik továbbá ezen adatminták felhasználása a hatékonyabb döntéshozás érdekében.
Amennyiben a megfelelő adatok elemzésére alkalmazzák, az analitika az egészségügyben is fontos szerepet tölthet be, és nem csak a szakorvosok, kutatók, adminisztrátorok és biztosítók dolgát könnyítheti meg, hanem a páciensélményt is színvonalasabbá teheti.

 

A páciensélmény javítása az egészségügyi analitikával

Az egészségügyi analitika integrált egészségügyi, pénzügyi és adminisztratív adatokból segít olyan hasznos információkat kinyerni, amely segítségével a páciensek ellátása, a szolgáltatások színvonala, és a meglévő eljárások hatékonysága is javítható.
Az egészségügyi analitika első sorban az alábbi területeken segít az eljárások optimalizálásában:

  • A kórházi és alapítványi adományok és segélyek kezelése.
  • Az ideális orvosi beosztás elkészítése (adminisztrátori feladat).
  • A biztosítók ügyfeleinek nyomon követése és nyilvántartása.

Természetesen fontos észben tartani, hogy az analitika minősége csak annyira lehet jó, mint a forrásként használt adatoké. A leggyakoribb adatforrások a szolgáltatói adatok, a kutatási eredmények, és az elektronikus egészségügyi nyilvántartások.

 

Az egészségügyi analitika 4 fő típusa

Ahhoz, hogy egy egészségügyi szervezet hatékonyan működhessen és törekedhessen céljai elérésére, a lehető legtöbbet kell kihoznia a rendelkezésére álló óriási adatmennyiségből. Ehhez az alábbi főbb analitikai eljárásokat szokás alkalmazni.

 

1. Deszkriptív analitika

Az analitika leggyakoribb formája, amely korábban összegyűjtött adatok elemzését foglalja magába. Az eredményeket általában jelentésekként, grafikonokként és egyéb vizuális formákban szokás ábrázolni, hogy az adatok átláthatók és könnyedén értelmezhetők legyenek.
A deszkriptív analitika az analitika legegyszerűbb típusa, amely segít összegyűjteni és értelmezni egy egészségügyi szervezet általános teljesítményét.
Az analitika ezen fajtájához néhány alapvető készség elsajátítása szükséges:

  • Adatmodellezés
  • Adatkommunikáció a megfelelő vizuális ábrázolások segítségével
  • Jelentési „vezérlőpultok” összeállítása

Az egészségügyben a deszkriptív analízist például a pozitív tesztek száma alapján segíthet megállapítani, hogy mennyire fertőző egy vírus.

 

2. Diagnosztikai analitika

Akárcsak a deszkriptív analitika, a diagnosztikai analitika is meglévő adatokat használ fel, azonban a helyett, hogy a „mi történik” kérdésre adna választ, a dolgok kiváltó okát igyekszik kideríteni. Például azt próbálja megállapítani, hogy miért alakult ki egy betegség egy páciensnél.

 

3. Prediktív analitika

A prediktív analitika egy még be nem következett, hanem feltételezett jövőbéli eseményt igyekszik „megjósolni”. Ehhez manapság meglévő adatokat, gépi tanulást és mesterséges intelligenciát is szokás használni.
Az egészségügyben a prediktív analitika segít a döntéshozásban, a páciensek utólagos kezelésében, illetve általánosságban megkönnyíti az egészségügyi dolgozók dolgát, hiszen kevesebb találgatásra van szükség a később szükséges eljárásokat illetően.
A szükséges technológiai háttér miatt még viszonylag kevés szolgáltató alkalmazza a prediktív analitikát, de hatékonyságának köszönhetően egyre népszerűbb az egészségügyben.
A prediktív analitika például segít megítélni, hogy egy páciens milyen megelőző kezelést igényel meglévő egészségügyi problémái alapján.

 

4. Preszkriptív analitika

„Milyen kezelés lenne a legideálisabb egy páciens számára?” Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a preszkriptív analitika, ami egy adott probléma megoldására próbál rátalálni a meglévő adatok alapján.
Ez az analitikai forma új, hatékonyabb, gazdaságosabb eljárások kialakítását segíti elő, amelyeket később a hasonló esetekhez lehet majd alkalmazni.