5 fontos egészségügyi marketing trend 2022-ben
Az egészségügyi marketing tervezésekor mindig fontos figyelembe venni az aktuális és a várható trendeket is. Akár egy új stratégiát szeretnél kidolgozni, akár meglévő stratégiádat igazítanád a legújabb várható trendekhez, az év eleje nagyszerű időszak ezekre a feladatokra.
Abban természetesen biztos lehetsz, hogy a verseny továbbra is heves marad majd, éppen ezért fontos, hogy egészségügyi marketinged stabil lábakon álljon, és sikert sikerre halmozhass.
Mielőtt azonban rátérnénk a fő témára, fontos tisztáznunk, hogy egyáltalán miért foglalkoznak ennyit a marketingesek ezekkel a trendekkel.
Miért olyan fontos tisztában lenni az egészségügyi marketing trendekkel?
Nem te diktálod őket
Hanem a páciensek és az egészségügyi szolgáltatók. Minden eddiginél nagyobb az igény a személyre szabott termékekre és szolgáltatásokra. Az internetnek köszönhetően a pácienseknek korlátlan mennyiségű információ áll a rendelkezésére, így sokkal tájékozottabb döntéseket hozhatnak egészségükkel kapcsolatban.
Az innováció nyer
A naprakész marketingszervezetek egy olyan megoldást igyekeznek létrehozni, amik figyelembe veszik modern elvárásokat. Odafigyelnek a páciensélményre és a páciensek visszajelzéseire, és igyekeznek lépést tartani a jövendőbeli trendekkel is, amelyeket a fiatalabb generációk online viselkedésére alapoznak.
Az egészségügy, mint üzlet tovább konszolidálódik
A privát szektoroknak előnyeinek köszönhetően mind a konszolidálódás, mind pedig az innováció egyre gyorsabb ütemben halad, annak ellenére, hogy a járványhelyzet mindent megnehezít. Az orvosok vezette csoportok szintén igyekeznek beszállni a versenybe. Ahogy ezek a több helyszínen is jelenlévő entitások egyre méreteznődnek, új vezetői pozíciókat hirdetnek majd meg, akik segítségével megkülönböztethetik magukat versenytársaiktól.
Több okból is érdemes tehát odafigyelni a legfontosabb egészségügyi marketing trendekre 2022-ben. Szóval melyek lesznek ezek?
Az 5 legfontosabb egészségügyi marketing trend 2022-ben
1. A többgenerációs és multikulturális marketing összetettebbé válik
Mind a többgenerációs, mind pedig a multikulturális marketinggel jó pontokat szerezhetsz pácienseidnél, ezért ha még nem kezdtél el foglalkozni vele, akkor itt az ideje.
Íme néhány fontosabb szempont, amelyek segítenek hitelesebb üzeneteket megfogalmazni egészségügyi marketingedhez:
- Kik alkotják célközönségedet? Egyszerre több generációt próbálsz elérni, vagy egy adott demográfiai csoportot szeretnél megcélozni?
- Mit várnak el egészségügyi szolgáltatójuktól? Szükségük van egy 24/7 elérhető szolgáltatóra, aki mindannyiukat név szerint ismeri?
- Hol kommunikálhatsz velük? Nyomtatott, hagyományos médiában vagy az interneten érheted el őket nagyobb számban?
- Miért választanának pont téged? Ha már ismered célközönségedet, akkor mi az, ami a szemükben különbé teszi márkádat a versenytársakkal szemben?
- Meddig tervezel kommunikálni velük? Milyen csatornákba kell hosszútávon befektetned ezért?
2. Az egészségügyi fogyasztók integrált egészségügyi rendszereket fognak használni
Hogy miért? A kényelem miatt. Azonnali hozzáférést akarnak azokhoz a szolgáltatásokhoz, amikre épp szükségük van, méghozzá bárhonnan. Ahogy az egészségügyi fogyasztók egyre inkább az integrált rendszerekhez fordulnak – amelyek hozzáférést nyújtanak számukra a viszonteladókhoz, a klinikákhoz, az azonnali ellátáshoz és egyebekhez is – a hagyományos kórházi rendszerek és nagyobb csoportos praxisok kénytelenek lesznek kibővíteni kínálatukat, ha szeretnének a mezőnyben maradni.
3. A telemedicina szolgáltatás lesz, nem pedig átmeneti megoldás
Habár a telemedicina minden korábbinál népszerűbb távellátási módszernek bizonyult a járvány legsúlyosabb időszakaiban, mostanra már némileg visszaapadta a kihasználtsága. Ennek ellenére a jövőben sem tűnik majd el, és a járványhelyzet megszűnése után is egy gyakran használt, bizotnságos, kényelmes, hatékony alternatíva marad majd a személyes konzultációk helyett.
4. A marketingesek között is többen használnak majd integrált kampányokat a kizárólag digitálisok helyett
Néhány évtizeddel ezelőtt a ma hagyományosként emlegetett marketing uralta a világot. A lehetőségek listája sokkal rövidebb volt: nyomtatott média, televízió, rádió, illetve hirdetőtáblák – többnyire ezeken népszerűsíthették magukat a különböző egészségügyi szervezetek.
Na persze, a fogyasztók viselkedése rengeteget változott azóta. A mai hozzáértő fogyasztók sokkal több csatornán keresztül juthatnak tartalmakhoz és vásárolhatnak termékeket az interneten keresztül. Számos marketinges olyannyira az online átalakulásra összpontosított, hogy teljes mértékben el is hagyta a hagyományos marketingformákat.
Mindez nem meglepő, hiszen a célközönségek mindig is nagyon töredezettek voltak, és az internet lehetővé tette a számukra, hogy nagyon precízen megcélozhassák ezeket a szűkebbnél szűkebb csoportokat.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a hagyományos marketing veszett ügy lenne. Az emberek azért még kimennek otthonukból, néznek TV-t, és rádiót is hallgatnak, ezért a hagyományos módszereknek továbbra is van némi hasznuk a marketingben. Egyrészt vannak olyan célközönségek, akik fogékonyabbak ezekre a hagyományos csatornákra (ilyenek például az idősebbek), ráadásul a hagyományos eszközökről ma már hivatkozásokon és QR kódokon keresztül könnyedén átirányíthatod leendő ügyfeleidet az online térre.
5. A közösségi médiás hirdetések világa tovább fejlődik majd
Habár már rég óta az első számú platform a hirdetők köreiben, a Facebook az elmúlt évek során rengeteg kritikát kapott a megannyi botrány miatt. 2020-ban például a #StopHateforProfit kampány vált igazán felkapottá, amely során több hirdető is szüneteltette Facebook reklámjait, miután az képtelen volt visszaszorítani a gyűlöletkeltést platformjain. Később Frances Haugen is rávilágított a Facebook és az Instagram etikátlan üzletpolitikájára.
Akármi is lesz a Facebookkal (ami manapság már Meta néven fut), az online marketingesek továbbra is nyitottak új platformok meghódítására is. Ott van például a TikTok, ami minden idők leggyorsabban gyarapodó közösségi platformjává vált, maga alá szorítva a Facebookot és az Instagramot is. A platform kifejezetten a fiatalabb korosztály köreiben hódít.
Szintén nem szabad szó nélkül elmenni a YouTube mellett sem, ami továbbra is a világ legnagyobb online videós platformja, ami egyfajta közösségi platformként is működik. Persze ott van még a Twitter és a LinkedIn is, amelyeknek megint csak megvan a saját felhasználói körük.