Ahogy azt fentebb már említettük, a keresőoptimalizálás avagy a SEO a Google organikus, azaz ingyenes, normál találati listájára vonatkozik. Azt azonban biztosan Te is tudod, hogy a találati listán nem csak ilyen weboldalak szerepelnek. A Google hirdetési rendszere, a Google Ads lehetővé teszi számunkra azt is, hogy a Keresési Hálózaton a találatok között megjelenjünk fizetett hirdetések útján is.
A SEA avagy Search Engine Advertising (Keresőmotor hirdetés)…
...takarja a találati listán megjelenő fizetett hirdetéseket, vagyis annak a rendszerét, ahol adott kifejezésekre való megjelenésért fizetünk a Google-nek.
A SEO avagy Search Engine Optimalization (Keresőoptimalizálás)...
...a fentiek alapján azt takarja, amikor a találati listán organikusan, azaz nem fizetett hirdetéssel igyekszünk egyre feljebbjutni.
A SEM avagy Search Engine Marketing (Keresőmarketing)…
...a fenti két egység összefogó neve: ide sorolunk tehát minden olyan eszközt és módszert, amellyel elősegítjük, hogy weboldalunk a kereső találati listáján megjelenjen, minél előrébb kerüljön.
A keresőoptimalizálás részei – avagy mi határozza meg, hogy hanyadik vagy találati listában?
Rendkívül fontos megértened, hogy a SEO ma már sokkal több, mint szövegírás és favágó módon való kulcsszóhalmozás, linkek százasával való gyűjtése. A Google algoritmusa (erről később bővebben is írunk) mára már rendkívül összetett, első sorban a felhasználói élményt értékeli – így ha valóban jól akarsz jönni a találati listában a kiválasztott kulcsszavakra és kifejezésekre, nem csak az algoritmus részleteibe, de ügyfeleid igényeibe is bele kell ásnod magad… A keresőóriás titkos algoritmusokkal dolgozik ugyan, és csak nagyon kevés információt köt az orrunkra – mégis, tapasztalataink és az elcsepegtetett információk útján meg tudjuk mondani, mik azok a fő tényezők amelyek befolyásolják egy weboldal találati listában elfoglalt helyét!
A keresőoptimalizálást három fő egységre bonthatjuk:
- a Technikai SEO – azaz a weboldal technikai felépítése és háttere
- az OnSite SEO (vagy OnPage SEO) – azaz a weboldal tartalma
- az OffSite SEO (vagy OffPage SEO) – azaz a weboldal külső forrásokból való támogatása (pl. a releváns hivatkozások építése)
Technikai SEO – mert jó alap nélkül nem éri meg építkezni…
A technikai SEO jelenti az alapot, amelyen dolgozunk. Egy gyors szervert, egy jól felépített SEO központú weboldalt, amelyet a Google előszeretettel indexel majd. Emlékszel, mikor azt mondtuk hogy a felhasználói élmény az egyik legfontosabb (és persze legnehezebben megfogható…) eleme a keresőoptimalizálásnak? Nos, az is itt kezdődik. Ha ugyanis a weboldalad például nem elég felhasználóbarát (pl. mobilra nem vagy rosszul optimalizált, az információk nehezen találhatóak meg rajta vagy épp becsapnak), vagy és lassú a weboldal betöltődésének sebessége – az máris a SEO kárára válhat – nem beszélve az olyan, felhasználói élményt gyakran nem is érintő kérdésekről, mint a szabványoknak való megfelelés.
Rengeteg ügyfél érkezik hozzánk már elkészült, vagy épp félkész állapotban lévő weboldallal, amelyet szinte azonnal le kell cserélni a fentiek miatt a keresőoptimalizálás sikere érdekében. Éppen ezért azt javasoljuk, hogy amennyiben szeretnél belépni az online marketing világába, és még nincs, vagy felújításra szorul a honlapod, azt már mindenképp a marketing szakemberrel egyeztetve kezdd el!
A titkosított algoritmusok miatt minden technikai SEO-t meghatározó elemet lehetetlen felsorolni, de az alábbiakban összefoglaltuk a legfontosabb, biztosan rangsorolási tényezőnek számító tulajdonságot, amelyek a keresőoptimalizáláshoz elengedhetetlenek:
- a weboldal sebessége (szerversebesség és a weboldal optimalizáltsága)
- UX (felhasználói élmény)
- mobilbarát megjelenés (responsive design)
- szabványoknak való megfelelés (W3C, Dublin Core, Open Graph Protocol)
- SEO-barát weboldal (meta tag-ek, altok kitöltésének lehetősége)
Egy mezei ember számára ezek a fogalmak talán megfoghatatlannak tűnnek… Semmi baj, a legtöbb esetben a honlapkészítő dolga ezeket érteni, Neked cégvezetőként, de még nekünk is marketingesként a fő feladatunk, hogy tudjuk, mit kell számon kérni rajtuk, hogy a keresőoptimalizálás sikereket hozzon!
Ehhez is szeretnénk segítséget nyújtani, így az alábbiakban néhány hasznos linket osztunk meg Veled, amellyel ellenőrizheted weboldalad jelenlegi teljesítményét:
- Google PageSpeed Insights – a weboldal sebességének és felhasználói élményének tesztelésére
- Mobile Friendly teszt – a weboldal mobilnézetének tesztelésére
A keresőoptimalizálásban az első lépés tehát az, hogy megteremtsd az alapokat. Amennyiben ezeknek nem felelsz meg, a dolgod sokkal nehezebb lesz: a SEO folyamat hosszú és munkaigényesebb egy jó alap nélkül, ráadásul az algoritmusok egyre szigorúbbak – így ha ma még elég egy közepes állapotú weboldal ahhoz, hogy a találati listán előkelő pozíciót érj el a számodra releváns kifejezésekre, az koránt sem jelenti azt, hogy holnap is elég lesz!
Ha pedig meg vannak az alapok, jöhet az OnSite SEO, azaz a weboldalon belüli keresőoptimalizálási beállítások…