Így használhatók a tudományos elvek egy fogászati webhelyen
A fogászati webhelyek tudománya olyasmi, amiről ritkán esik szó. Azonban ha megvizsgálod, hogy a marketingesek hogyan használnak bizonyos színeket, elrendezéseket vagy épp konkrét szavakat egy weboldalon, hamar rájössz majd, hogy mindennek jó oka van – és nem szimplán az dönt, hogy mi mutat jól.
Az igazán jó marketingesek hosszú éveken keresztül tanulmányozzák, hogyan alakítsanak át egy átlagos fogászati webhelyet kiváló páciensmágnes.
Szóval mik ezek a módszerek, és hogyan alkalmazhatod őket te is saját webhelyeden? Az alábbiakban ezek közül sorolunk fel néhányat!
A színek pszichológiája
A színek fontos szerepet játszanak egy fogászati webhely designjában. A kék, fehér és szürke színek gyakran jelennek meg egymás társaságában, és egy összességében hidegebb hatást keltenek. Ezzel szemben a piros, narancs és barna színek sokkal melegebb hangulatot árasztanak magukból. Ezek a színek nagyban befolyásolják, hogy egy látogató hogyan érzi majd magát webhelyeden.
Számos tudományos kutatásban is bebizonyították, hogy a színeknek komoly hatásuk van az emberre. A súlyemelők például nehezebb súlyokat is képesek felemelni, amikor egy kék teremben tartózkodnak, ezért sok edzőterem falait kékre festik.
Gondolkodj tehát el rajta, hogy milyen érzést, hangulatot szeretnél kiváltani látogatóidból, mikor a webhelyeden járnak.
Komplementerszínek
A komplementerszínek szintén hatékonyan alkalmazhatók egy fogászati webhelyen. A piros és a zöld, a kék és a narancs, illetve a lila és a sárga egymás komplementerszínei, ugyanis egymással szemben helyezkednek el a színkeréken. Az ilyen színek együttes használata látványos kontrasztot teremt, és segíthet az emberek tekintetének vezetésében is.
Ha például egy zöld háttéren egy piros felhívás gombot helyeznél el, akkor ez a gomb azonnal kitűnne a látogatóknak a többi elem közül, így biztosan mindenki észrevenné. Persze ezekkel a színekkel sem szabad túlzásba esni.
Vizuális hierarchia
Az oldalak tetején elhelyezkedő elemek mindig több figyelmet kapnak majd, mint a lejjebbre kerülő elemek. Ha tehát szeretnél kiemelni bizonyos dolgokat fogászati webhelyed oldalain, akkor ügyelned kell rá, hogy hová helyezed őket.
A videók továbbá sokkal feltűnőbbek, mint a szövegek, a fontosabb szöveges elemeket pedig úgy emelheted ki, hogy teljesen üres háttér elé helyezed őket.
A színkontrasztok (például komplementerszínekkel) szintén vizuális erőfölényt teremthetnek, ezért segítik kiemelni az információkat.
A weboldal hajtás feletti része
Amikor egy látogató webhelyed egyik oldalára érkezik, akkor annak csak egy részét látja majd (főleg mobileszközökön), mielőtt lejjebb görgetne. Ez a legfelső, görgetés nélkül is látható rész az úgynevezett „hajtás feletti” rész, amin az oldal legfontosabb információinak kell szerepelnie.
Ez azért esszenciális, mert a látogató néhány másodpercen belül, gyakran görgetés nélkül eldönti majd, hogy szeretne-e az oldalon maradni, tehát a hajtás feletti elemekkel kell meggyőznöd erről.
Keltsd fel és ragadd meg az érdeklődésüket azzal, amit a hajtás felett kínálsz nekik, és hozd meg a kedvüket, hogy lejjebb görgessenek az oldalon.
Használj felhívásokat ésszerű helyeken
Ha szeretnéd rávenni látogatóidat, hogy időpontot foglaljanak nálad, vagy feliratkozzanak hírleveledre, akkor egy felhívás (CTA) gombbal ösztönözheted őket erre. Nem mindegy azonban, hogy ez a gomb hová kerül az oldalon.
Mint az előbb olvashattad, a hajtás feletti részen minden fontos információnak szerepelnie kell, a CTA azonban egy különleges kivételnek számít.
Némi időre lesz szükséged, ha szeretnéd rávezetni pácienseidet a következő lépésre (valamilyen konverzióra), ezért általában nincs értelme rögtön a hajtás fölé helyezni a CTA gombot. Ezzel szemben lejjebb az oldalon több helyen is elhelyezheted a felhívást, hogy a látogatók rögtön elvégezhessék a konverziót, amint meghozzák döntésüket.
Adj tehát időt látogatóidnak, de legyen több CTA gombod is az oldalon, hogy bármikor készen állj a konverziós szándékukra.
Kínálj letisztult designt
A Google egyik kutatása során azt mérte fel, hogy mennyire hatékonyak a kevésbé komplex, illetve az összetettebb webhelyek. Mint kiderült, az egyszerűbb, letisztult, minimalista stílusokat jobban kedvelik a felhasználók.
Ha valaki fogászati webhelyedre érkezik, és egyszerre temérdek információt zúdítasz rá, akkor azzal csak a felhasználói élményen rontasz. Különböző méretű és stílusú feliratok, nagy méretű képek, automatikusan lejátszódó videók, és így tovább – egyszerűen kerülni kell őket.
Az információkat akkor a legegyszerűbb feldolgozni és megérteni, ha nincsenek mellettük felesleges zavaró tényezők, amik elterelik az ember figyelmét.
Ez nem azt jelenti, hogy unalmas, szinte üres weboldalakat kell kialakítanod fogászati webhelyeden, hanem azt, hogy látogatóidnak egyszerre mindig csak néhány releváns elemet kínálj a helyett, hogy mindent egy oldalra vagy bekezdésbe próbálnál belesűríteni.
Légy egyedi, de ne feledkezz meg a szabványokról
Nem kell tehát unalmas webhelyet kialakítanod, hiszen az egyszerű formák és a színek kreatív használata nagyon mutatós eredményeket kínálhat. Az emberek szeretik a megszokottságot, ezért ha valami túlzottan eltér attól, amit egy webhelytől elvárnak, annak negatív hatása is lehet a felhasználói élményükre.
Törekedj arra, hogy fogorvosként egyedi dolgokat kínálj pácienseidnek, ne pedig egyedi módon. Kövesd az olyan designszabványokat, mint a fejlécben található menü, a lábrészben található elérhetőségek, és így tovább.
Mutasd magad
Az arcokat ábrázoló képek nagyon nem csak a figyelemfelkeltésben hatékonyak, hanem nagyon meggyőzők is lehetnek.
Amikor egy leendő páciens webhelyedre érkezik, tudni szeretné, hogy ki foglalkozik majd fogaival. Használj tehát olyan fényképeket webhelyeden, amelyen jól láthatók a személyzet tagjai, és elégedett, mosolygó pácienseid is (ez utóbbihoz persze engedélyt kell kérned tőlük).
Az arcokat ábrázoló képek sokkal megbízhatóbb hatást keltenek, ami nagyon fontos szempont az egészségügyben. Az emberek többsége szívesebben bízza rá magát egy orvosra, ha legalább már képen láthatta őt.
Ezek a képek megmutatják, hogy praxisod nem csak egy név, hanem arcok is tartoznak hozzá.
Mellőzd a figyelemelterelő elemeket főoldaladról
Az emberek figyelme könnyedén elillan, főleg az interneten. Lehetséges pácienseid egy akadálymentes, megszakítás nélküli folyamatot várnak el tőled.
A blogbejegyzésekre mutató hivatkozások, a közösségi médiás ikonok és a kifeli mutató linkek mind fontos elemek egy fogászati webhelyen – de nem a főoldalon. Ha lehetséges pácienseid figyelme csak egy pillanatra is kisiklik, könnyen lehet, hogy egy ilyen linken keresztül hagyják majd el webhelyedet, és többet vissza sem térnek rá.
Ügyelj tehát arra, hogy egy oldalon mindig a felhívás legyen a legfontosabb elem, és vezesd el látogatóidat akadálymentesen a konverzió lépéséig.
Fogalmazz egyértelműen
Amikor valaki fogászati webhelyedre érkezik, akkor minden bizonnyal információkat szeretne találni rendelődről vagy praxisodról. Nem mindegy, hogy milyen módon prezentálod ezeket számukra.
Bizonyára te is jártál már olyan webhelyen, ahol a menüben olyan címszavak szerepeltek, mint „Amit kínálunk” vagy „Szolgáltatásaink”. Ezek még önmagukban nem mondanak sokat, és már ez is beleszámít abba, hogy valaki webhelyeden marad-e, vagy máshol nézelődik tovább.
A „Kozmetikai fogászati kezeléseink” például sokkal beszédesebb, és egyértelműen arra utal, hogy mit láthat majd a felhasználó, miután a gombra kattint.
Ügyelj a listák sorrendjére
Szintén tudományosan kimutatott tény, hogy a felhasználók a listák közepén felsorolt információkat jegyzik meg a legritkábban. Ebből következik, hogy a listák elejére és végére kerülő pontok lesznek a legemlékezetesebbek számukra, tehát ennek megfelelően rendezd listáidat.
Kínálj társadalmi bizonyítékokat
Webhelyeden elégedett pácienseid vallomásait is érdemes elhelyezned, ezzel bizonyítva látogatóidnak, hogy praxisod a megfelelő választás számukra. Az emberek gyakran kérik ki mások véleményét, mielőtt meghoznának egy fontos (például egészségügyi) döntést, ezért az efféle úgynevezett társadalmi bizonyítékok nagyon meggyőzők lehetnek.
Amennyiben praxisod korábban valamilyen díjat vagy más elismerést kapott, ezeket is tüntesd fel büszkén webhelyeden, tovább nyomatékosítva szaktudásodat, illetve az általad kínált kiváló páciensélményt.
Hass a költség-haszon elemzési szándékra
Az emberek gyakrabban döntenek az alapján, hogy mennyit veszíthetnek egy döntéssel, mint az alapján, hogy milyen hasznuk származhat belőle. Egyszerűen megpróbáljuk elkerülni a veszteséget, aminek köszönhetően döntésükben sokkal nagyobb súlyozást kapnak a lehetséges hátrányok, mint az előnyök.
Említsd tehát meg, hogy miről maradnak le azok a páciensek, akik nem téged választanak. Az előtte/utána képek nagyon sokat segíthetnek itt, hiszen egyszerre mutatják meg a potenciális veszteségeket és előnyöket is.
Teremts sürgősségérzetet
Az emberek késztetve érzik magukat a döntéshozásra, ha azt látják, hogy egy ajánlat csak korlátozott ideig vagy mennyiségben érhető el. Ezért emelik ki a reklámokban mindig, hogy „Amíg a készlet tart” vagy „Az akció csak XY dátumig tart”.
Már azzal is új pácienseket szerezhetsz, ha egy-egy különleges ajánlatot csak korlátozott ideig teszel elérhetővé fogászati webhelyeden, és mellé helyezel egy visszaszámlálást is, ami az ajánlat időtartamát jelzi.