A SEO alapelvei kisvállalkozóknak
Egy új vállalkozás beindítása izgalmas, de kimerítő feladat. A számlák kezelésétől kezdve az ügyfélszolgálaton át az esetleges gondnoki feladatokig minden rád hárul, és néha azért még jó lenne időt találni arra, hogy konkrétan azzal foglalkozhass, ami miatt vállalkozó lettél, nem igaz?
Ha mindez nem lenne elég, eleinte még a marketing is a te feladatod lesz, ami meg aztán tényleg egy külön karrier lehet önmagában. Akár te foglalkozol ezzel, akár van akkora szerencséd, hogy más csinálja helyetted, jó, ha vállalkozóként, vagy cégtulajdonosként tisztában vagy néhány marketinges alapelvvel, amelyek segíthetik majd munkádat, vagy együttműködésedet a marketinges munkatársakkal.
A következőkben a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás alapelveiről lesz szó. Ne félj, kell bemagolnod őket, de jó, ha legalább tudod, hogy mit jelentenek, milyen hatással vannak céged online láthatóságára, és hogy mikre kell odafigyelned, ha mégis szeretnéd elsajátítani ezeket, vagy ha erre a pozícióra keresel munkatársakat cégedhez.
Ha szeretnéd vállalkozásod marketingjét profi kezekben tudni, kérd személyre szabott ajánlatunkat IDE kattintva!
1. Felhasználói szándék
A digitális marketingben van egy szólás, miszerint „a tartalom a király”. Nos, ez hosszú évekig megtörhetetlen igazság volt (és a tartalom a mai napig fontos), azonban nemrégiben megjelent egy új koncepció, ami jó eséllyel hamarosan megdönti majd ezt a tartalomorientált gondolkodásmódot.
A trónbitorló elképzelés így hangzik: „a felhasználói szándék a király”. Félreértés ne essék, senkit sem próbálunk lebeszélni arról, hogy foglalkozzon a tartalomgyártással, de amikor éppen azon gondolkodsz, hogy milyen tartalmakat is lenne érdemes készítened webhelyedre, vagy blogodra, akkor tedd fel magadnak ezt a kérdést: „Milyen tartalmakkal felelhetek meg a kereső felhasználók szándékának?”
Jó, ez nem hangzik túl komplikáltnak, de tegyük fel, hogy valaki arra keres rá, hogy „családi autók”. Egyértelmű, hogy családi autót szeretnének vásárolni, nem igaz? Nos, nem feltétlenül – talán.
Abból, hogy „család autók” csupán annyi derül ki, hogy a felhasználó családoknak ideális autók iránt érdeklődik, de az már nem hogy össze szeretné-e hasonlítani a különböző modelleket, vagy konkrétan vásárolni szeretne-e.
A „családi autók” helyett például a „családi autó vásárlás Budán” vagy a „családi autó típusok” keresések sokkal többet árulnak el a kereső szándékáról. Ezek már célzottabb, konkrétabb keresések, és mivel három, (vagy több) szóbál állnak, úgynevezett long tail kereséseknek nevezzük őket.
Gondolj bele, hogy vajon hány találat jelenik meg a „családi autók” keresésre a Google-ban? Segítünk, több, mint 25 millió. Na és arra, hogy „családi autó típusok”? Durván 940 ezer. Persze ez is rengeteg, de még mindig 25-ször kevesebb, mint az előző esetén.
A lényeg, hogy tudd, milyen szándék áll a számodra ideális ügyfelek keresései mögött, és célozd meg azt a tartalmaiddal. Minél több konkrét szándékot céloz meg webhelyed (tájékozódás, vásárlás, stb.), annál többen találnak majd rá, bármire is keresnek rá az adott témával kapcsolatban.
2. Hivatkozások
A hivatkozásokról gyakran hallasz majd, ha a keresőoptimalizálással foglalkozol. A hivatkozások (linkek) és a linképítés egy nagyobb témakör, de most igyekszünk csak a legfontosabb tudnivalókat átadni róluk.
Miért fontosak a hivatkozások?
Minden webhely és weboldal rendelkezik egy úgynevezett PageRank értékkel, ami lényegében az adott webhely vagy oldal „online tekintélyét” jelenti a Google szemében. Minél nagyobb a PageRank, annál valószínűbb, hogy egy webhely, vagy weboldal magas pozícióban jelenik majd meg a Google keresések találatai között. Ezt nevezik „rangsorolásnak”, ami egy fontos koncepció, hiszen a legtöbben szinte ösztönösen ezekre a magas rangú találatokra kattintanak rá.
Amikor egy webhely egy másik webhelyre hivatkozik (vagyis linkel), akkor ezzel „átadja” annak saját PageRank értékének egy részét, amitől a célwebhely több tekintélyt nyer a Google szemében.
Olyan, mintha a webhelyek „szavaznának” azzal, hogy hivatkoznak egymásra, csak éppen nem minden webhely „szavazata” ér ugyan annyit. Minél tekintélyesebb egy hivatkozó webhely, annál több tekintélyt ad át a hivatkozásával a hivatkozott webhelynek – annál többet ér a szavazata. A hivatkozások „minősége” tehát változó az alapján, hogy mely webhelyeken helyezik el őket.
A PageRank egy nagyon összetett algoritmus alapján kerül kiszámításra, de ilyen részletekbe felesleges lenne most belemenni. A lényeg az, hogy tisztában legyél vele, hogy a webhelyek hivatkozásokkal segíthetnek egymásnak, de nem minden hivatkozásnak ugyan olyan a minősége.
Milyen egy jó minőségű hivatkozás?
A legapróbb részletekig is elmehetnénk, ha a linkek elemzéséről van szó, de első körben elég, ha felteszel magadnak néhány kérdést velük kapcsolatban:
• Csak a linképítés miatt jött létre a hivatkozás, vagy más célja is van? Ha a válasz „nem”, akkor nem egy jó minőségű hivatkozással van dolgod.
• Rákattintanál te erre a hivatkozásra, és meg lennél elégedve azzal, amit utána látsz? A hivatkozások szinte bárhol megjelenhetnek egy webhelyen, és ha elhelyezésük nem indokolt, akkor nem érdemes vesződni velük.
• Versenytársaidnak is vannak hivatkozásai a kiszemelt webhelyen? Attól, hogy egy webhely hivatkozik egy versenytársadra, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a hivatkozás jó minőségű, de ha egy webhely több versenytársadra is hivatkozik, akik mind jól rangsorolnak a keresőtalálatok között, akkor esélyes, hogy érdemes lenne neked is linket szerezned a webhelytől.
Horgonyszövegek & olvashatóság
A horgonyszöveg a hivatkozások kattintható része. Ideális esetben a horgonyszöveg kapcsolódik ahhoz, amire a hivatkozás mutat. Tehát ha egy link egy olyan oldalra mutat, ahol a paradicsomtermesztésről van szó, akkor értelemszerűen ne az legyen a horgonyszöveg, hogy „tengeralattjárók”.
Fontos az is, hogy a horgonyszöveg a linkelő webhely kontextusában is természetesen szerepeljenek. Ez azt jelenti, hogy nem szabad erőltetetten fogalmazni csak azért, hogy a horgonyszöveg passzoljon a szövegbe.
Ha többet szeretnél tudni a témáról, akkor ezt a horgonyszövegekről szóló átfogó útmutatót tudjuk ajánlani.
3. Technikai SEO
A technikai SEO a keresőoptimalizálás azon része, ami nem közvetlenül a tartalmat érinti.
Ide tartozik például a webhely sebességének biztosítása, a belső hivatkozási szerkezet felállítása, a strukturált adatok beállítása, a kanonizálás, az SSL tanúsítványok használata, a robots.txt fájl kezelése és így tovább.
Egy óriási témakörről van szó, amiről sokkal több információt találsz ebben a technikai SEO útmutatóban.
4. Helyi keresőoptimalizálás
Amennyiben ügyfélköröd helyi jellegű (pl. éttermek, fitneszstúdiók, stb. esetén), akkor a helyi SEO-val is foglalkoznod kell. A helyi SEO sokban hasonlít a „hagyományos” keresőoptimalizáláshoz, csak éppen helyi célzással.
Röviden arról van szó, hogy a Google keresőjében speciális helyi találatok is megjelenhetnek a térképen, illetve a „helyi csomagban”, ahol a Google cégeket és vállalkozásokat sorol fel egy bizonyos földrajzi helyről (pl. egy városból, vagy egy kerületből). Helyi vállalkozásként mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy az ilyen különleges helyi találatok közötti is előkelő pozícióban jelenj meg – ez a helyi keresőoptimalizálás célja.
Talán nem lep meg, hogy erre is azt tudjuk mondani, hogy egy nagyobb témakör. Ahhoz, hogy a Google-on helyi sikereket érj el cégeddel, mindenképpen szükséged lesz egy Google Cégem profilra. Ha regisztrálsz egy ilyet, és megfelelően optimalizálod azt, akkor lényegében le is tudtad a helyi SEO oroszlánrészét!
5. Gépi tanulás
A gépi tanulás fogalmával biztosan találkoztál már. A számítógépes rendszerek rohamléptekben fejlődnek, és manapság olyan dolgokra képesek, amikkel néhány évvel ezelőtt szó szerint csak sci-fi filmekben találkozhattunk. Drasztikusan leegyszerűsítve, a gépi tanulás lehetővé teszi a számítógépes rendszerek számára, hogy az emberekhez hasonlóan „tanuljanak” és fejlesszék tudásukat.
Talán nem csoda, hogy a keresőoptimalizálásban is fontos szerepet játszik ez a technológia, első sorban a Google által fejlesztett RankBrain képviseletében.
A gépi tanulás szerencsére nem olyasmi, amihez egy SEO szakembernek értenie kell, de mindenképpen jó, ha tisztában vagy azzal, hogy mégis milyen hatással lehet a technológia a keresőoptimalizálásra. Ehhez érdemes elolvasni ezt az idézetet Frédéric Dubuttól, a Bing vezető projektmenedzserétől:
„A Bing rangsoroló csapat egyik legfőbb célja egy olyan algoritmust készíteni, amely úgy képes rangsorolni a dokumentumokat, ahogy azt az emberek tennék, bizonyos előírások szerint. Az internet méretéből adódóan ez csak úgy kivitelezhető, ha a rangsoroló algoritmust annyira általánosítjuk, amennyire csak lehet.
Mint kiderült, a modern gépi tanulással remekül lehet általánosítani, ezért várhatóan a központi rangsoroló algoritmusunk is egyre közelebb kerül majd ahhoz az Intelligens Keresés termékszemlélethez, amit mi is követünk, és amit irányelveinkben is próbálunk megjeleníteni.”
Ez az idézet tökéletesen összefoglalja a SEO és a gépi tanulás kapcsolatának lényegét. A technológiának köszönhetően a keresőmotorok egyre ügyesebben képesek eldönteni, hogy minek kellene rangsorolnia valójában.
Habár a gépi tanulás még „gyerekcipőben” jár, már most több területen is sikerült látványos, vagy éppen hasznos eredményeket elérni vele.