Így lesz a Pinterest marketing stratégiád új királya
Senkit sem hibáztatnánk, aki a Pinterestet egy egyszerű, tartalommegosztó közösségi hálózatnak nézi, hiszen külső szemmel valóban az is. Azonban az egyre népszerűbbé váló platformon a tartalmak sokkal értékesebbek, mint például a Facebookon, ráadásul az emberek itt szívesebben is foglalkoznak velük, hiszen az egész platform a megosztott tartalmak köré épül.
Hogy mekkora a különbség? A Facebookon egy-két hét után a legnépszerűbb videók és bejegyzések is feledésbe merülnek. Ezzel szemben a Pinteresten akár fél évvel az eredeti pinelés után is újra felbukkanhatnak. Kezded már látni, hogy mi is adja a platform értékét? A Pinteresten más közösségi hálókkal ellentétben a tartalmak népszerűsége (láthatóság és elérések) idővel rengeteget növekedhet. A Pinterest sokak számára feltérképezetlen terület, és rengeteg online mítosz kering körülötte, amelyek valójában súlyos félreértések, és ezért a legtöbben még csak nem is gondolnak rá, hogy ezt a platformot is alkalmazzák digitális marketingstratégiájuk részeként.
A leggyakoribb tévhit, hogy csak a nők használják a Pinterestet, vagy hogy ott csak ételekről és esküvőkről szóló tartalmakat lehet találni. Sokan azt gondolják, hogy célközönségük nem aktív a Pinteresten, vagy hogy túl sok idejüket őrölné fel egy új hálózati profil felfuttatása.
Mindegyik óriási tévedés! A Pinterest mindenki számára lehetőséget biztosít, hogy kitűnjön a tömegből, és hogy láthatóvá váljon a népes felhasználóbázis számára. Mindehhez persze rengeteg kiváló minőségű vizuális tartalomra, a platform megismerésére, és egy jó stratégia kidolgozására lesz szükség.
Egyáltalán miért érdemes Pinteresttel foglalkozni?
A tudatos online marketingesek gondosan megválogatják azokat a csatornákat, amelyekre pénzt és időt fordítanak stratégiájuk részeként. Ez nem meglepő, hiszen vannak olyan csatornák, amelyek egy bizonyos réspiacon belül sokkal jobban teljesítenek, vagy amelyekkel egy-egy célcsoport sokkal hatékonyabban elérhető.
A Pinterest egy teljesen új jellegű célközönséget kínál, akiknek prezentálhatod tartalmaidat. A jó tartalmak ráadásul futótűzként terjednek a platformon, hiszen nagy hangsúly kerül itt a megosztásokra (újrapinelések).
Azt pedig már egyetlen marketingesnek sem kell megmagyaráznunk, hogy mit jelent ez az egyre fokozódó láthatóság.
Meggyőztünk? Akkor kezdjük is!
Alapfogalmak a Pinteresten
Mielőtt hozzákezdenél a Pinterest aktív használatához, érdemes tisztában lenni a különböző, platform-specifikus szakkifejezésekkel, amikkel napi szinten találkozol majd itt. Persze ha már korábban használtad a Pinterestet, akkor tudni fogod, hogy mik azok a pinek, táblák, pinelés és hasonlók.
1. Pin
A pinek a Pinteresten megosztott tartalmakat jelentik. A „pinelés” ezen tartalmak megosztását jelenti a platformon. A pin angolul gombostűt jelent, a pinning („pinelés”) pedig valaminek a feltűzését egy ilyen tűvel – de hová? Nézzük a második fogalmat…
2. Tábla
A táblák tetszés szerint létrehozható kollekciók, amelyek segítenek a felhasználók pinelt tartalmainak rendszerezésében – a táblákra „tűzöd ki” ezeket a tartalmakat.
3. Titkos tábla
A titkos táblák ugyan úgy működnek, mint a sima táblák, de kizárólag csak te láthatod őket, és hogy miket pineltél rájuk. A titkos táblákat megoszthatod más felhasználókkal is, meghívásos alapon.
4. Csoporttábla
A csoporttáblák szintén olyanok, mint a sima táblák, de egyszerre több személy is pinelhet rájuk tartalmakat.
5. Újrapinelés
Ahogy a pinelés egy tartalom megosztása, úgy az újrapinelés egy már más által pinelt tartalom újramegosztása. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor látsz valami érdekeset a Facebookon, és a megosztás gombra kattintva megosztod azt saját ismerőseiddel és követőiddel is.
A fiók létrehozása és beállítása
Ahhoz, hogy hozzákezdhess üzleti tevékenykedéseidhez a Pinteresten, először is szükséged lesz egy üzleti fiókra. Az üzleti fiókok olyan funkciókat kínálnak a felhasználóknak, mint az analitika, a bővített pinek, vagy a kiemelt bejegyzések. Ezek nélkül nincs üzletelés a Pinteresten, készítsd tehát el első üzleti fiókodat. Ez az első lépés.
1. lépés: Egy új üzleti fiók létrehozása
Üzleti fiók létrehozható csak úgy, mint bármilyen személyes fiók, de egy meglévő személyes fiókot is átalakíthatsz üzletivé.
1. Opció: Új, különálló üzleti fiók létrehozása
Ha már van személyes (sima) fiókod, akkor jelentkezz ki belőle. Keresd fel a vállalkozás regisztrációs felületet majd add meg a szükséged adatokat. Természetesen olvad el a felhasználói feltételeket és szabályzatot is, mielőtt létrehoznád üzleti fiókodat.
2. Opció: Meglévő személyes profil átalakítása üzleti fiókká
Lépj be személyes fiókodba, amit át szeretnél alakítani üzleti fiókká. Keresd fel a Pinterest üzleti felületét és keresd meg az opciót, amivel átalakíthatod profilodat üzleti fiókká.
A második opcióval minden táblád, követőd és információd megmarad majd, és átkerül új, üzleti fiókodba – ezeken felül azonban néhány plusz információt is meg kell majd adnod vállalkozásodról.
2. lépés: Üzleti fiókod befejezése
Szerencsére Pinterest üzleti felülete is magyar nyelvű, így nem nehéz eligazodni rajta. Keresd meg profilbeállításaidat, és kezdd el kitölteni a maradék üres mezőket. Töltsd fel egy profilképet, írj bemutatkozást, add meg tartózkodási helyedet, webhelyedet, stb. Leírásaidban légy tömör, de beszédes.
3. lépés: Hitelesítsd webhelyedet
Hitelesítés nélkül nem láthatod majd a Pinterest analitikáit.
- Keresd fel profilod beállításait és navigálj a Webhely igénylése részhez.
- Add meg webhelyedet a kijelölt mezőben, majd kattints a Webhely igénylése gombra.
- Ez után megjelenik majd egy kis ablak, amiben a Pinterest végigvezet az igénylési folyamat lépésein – további információkat ITT olvashatsz a folyamatról.
4. lépés: Igényelj bővített pineket
A bővített pinek nemes egyszerűséggel olyan pinek, amik plusz információkat tartalmaznak egy sima pin alapinformációin felül. A bővített pineknek jelenleg négy fajtáját különböztetjük meg egymástól – termékpin, cikkpin, receptpin, alkalmazástelepítési pin – de persze elképzelhető, hogy a későbbiekben a platform többet is hozzáad majd ezekhez.
Habár a négyféle bővített pin nem tűnik túlzottan sokoldalúnak, valójában a legtöbb cég és üzlet találni fog köztük olyat, ami ideális lesz tartalmaik megjelenítésére.
A bővített pinek megigénylése
Mielőtt elkezdhetnéd használni a bővített pineket, először is igényelned kell egy speciális jelölőkódot a Pinteresttől, amelyet aztán el kell helyezz webhelyed forráskódjában. Ez a lépés kissé összetett, ezért érdemes webfejlesztőd segítségét kérni hozzá.
Amint ez kész, validálhatod első bővített pinedet. Ezt ITT teheted meg.
Az oldalon lévő mezőbe be kell másolnod a tartalmad URL-jét, amiből bővített pint szeretnél csinálni, majd rá kell nyomnod a Validate gombra. Nem sokkal később a mező alatt megjelenik az üzenet, ami úgy szól, hogy „Your Pin’s been validated!” ez azt jelenti, hogy a rendszer jóváhagyta kérelmedet a bővített pin létrehozásához.
Ez azonban még mindig nem jelenti azt, hogy kész is vagy – még el kell bírálják a tartalmat, amit szeretnél bívőtett pinné alakítani. Ehhez Kattints az Apply now szövegre a folyamat folytatásáért.
Az elbírálás ezt követően 2-3 hetet is igénybe vehet, ezért érdemes rendszeresen visszanézni, hogy elfogadták-e már bővített pinedet.
5. Első pinterest tábláid létrehozása
Ha korábban már használtad a Pinterestet, és személyes profilodat alakítottad át üzletivé, akkor tábláid megmaradtak, és nem újdonság számodra ezek kezelése.
Ha viszont először használod a platformot, akkor most jött el az a pillanat, hogy elkészítsd első tábláidat, amikre aztán tartalmaidat pinelheted. Első körben érdemes nagyjából 10 táblát létrehozni – persze később bármikor csinálhatsz többet is szükség szerint.
A táblák nevei mindenképpen utaljanak azok tartalamira – ne feledkezz meg beszédes kulcsszavak használatáról, hiszen a táblák nevei kereshetőek a platformon, és a keresőmotorok is felsorolhatják őket találataik között.
A Pinterest javaslata szerint ajánlott bővebb nevű, és szűkebb, specifikusabb témájú táblákat is készíteni, és nem szabad megfeledkezni a beszédes, hatásos megfogalmazású táblaleírásokról sem.
Érdemes azokat a kulcsszavakat használni a táblák neveiben és leírásaiban, amelyeket webhelyeden is megcélzol – nézz szét blogod kategóriái között is, különösen ha innen szeretnél tartalmakat pinelni tábláidra.
Tipp: Ha nem szeretnéd láthatóvá tenni tábláidat, amíg nem állnak készen a pinelésre, akkor a beállításaik között kapcsold be a Titkos tábla opciót – csak ne felejtsd el kikapcsolni, ha már használni szeretnéd őket!
6. Tartalmak pinelése
Tábláid tehát készen állnak a pinelésre. Mint minden közösségi hálózaton, a tartalmak rendszeres megosztása a Pinteresten is kulcsfontosságú.
Első körben minden tábládra pinelj 5-5 cikket vagy más tartalmat. Ez segít, hogy minden táblád megjelenítő kisképe tartalmazzon valamit, és ne csak üresen álljanak.
Tartalomstratégiád kialakításakor tartsd észben, hogy habár fontos saját tartalmaid rendszeres megosztása, éppen olyan fontos, hogy időnként mások pineit is újrapineld, illetve hogy megoszd tartalmaikat tábláidon.
7. Tudasd követőiddel, hogy már a Pinteresten is megtalálnak
Táblák készen, pinek pinelve – innentől kezdve nincs más dolgod, mint odafigyelni a rendszeres tartalom-utánpótlásra, és értesíteni követőidet más platformokon, hogy a Pinteresten is felvehetik veled a kapcsolatot. Oszd meg porfilodat, tábláidat a Facebookon és más hálózatokon is, helyezd el Pinterest profilodat emailjeid lábjegyzetében, add hozzá a linket webhelyed kapcsolati részéhez, a Facebook profilodon, a YouTube csatornádon, és így tovább.