Hogyan készíts marketing tervet?

A marketingterv-készítés rejtelmei

Minden tapasztalt cégtulajdonos tisztában van vele, hogy hiába a minőségi termékek és színvonalas szolgáltatások, ha az emberek egyszerűen nem tudnak ezek létezéséről. A marketing segítségével megmutathatod, hogy mi teszi egyedivé vállalatodat, és hogy miért éri meg az ügyfeleknek téged választaniuk. A hatékony marketinghez rendszeresen kell foglalkoznod célközönségeddel, meg kell erősítened márkaképedet és egy stabil hírnevet kell kiépítened szakterületeden. Ha pozitív hatást szeretnél elérni célközönségednél, akkor egy marketingterv elkészítése alapvető feladat lesz.
Habár a legtöbb cég tudja, hogy szüksége van egy jó marketingtervre, kevesen vannak tisztában azzal, hogy hogyan készítsenek hatékony marketingtervet. Ehhez kínál segítséget az alábbi cikk.
 

A marketingterv felépítése

Egy sikeres marketingterv elkészítéséhez mindenekelőtt kéznél kell legyen átfogó üzleti terved, hiszen ez diktálja majd, hogy mit szeretnél népszerűsíteni és elérni marketingeddel.
El kell, hogy hogyan add elő céged történetét. Hogyan fogod meggyőzni célközönségedet, hogy te kínálod a legjobb megoldást égető problémáikra? Itt kezdődik marketingterved összeállítása.
Következzenek tehát a marketingterv-készítés legfontosabb lépései:

1. Célkitűzés

A marketingterv-készítés első lépése tisztázni, hogy mit szeretnél elérni. Ha nem tudod, hogy hová szeretnél eljutni marketingeddel, akkor nem fogod tudni, hogy jó irányba haladsz-e vele, illetve, hogy odaértél-e.
Szedd össze minden releváns dokumentumodat ehhez (főleg az üzleti tervedet), és találj ki egyszerű, de részletes terveket, amiket el szeretnél érni marketingeddel. Próbáld egy-egy mondatban megfogalmazni márkád rövid- és hosszútávú jövőképét.
Meglehet például, hogy hosszútávon erősebb márkaismertségre vágysz, amihez először látható javulást szeretnél elérni az ügyfelek aktivitásában.
Lehetőleg kövesd a SMART célkitűzés elveit, tehát törekedj arra, hogy céljaid konkrétak, mérhetők, elérhetők, relevánsak és időhöz kötöttek legyenek.

2. Helyzetelemzés

Ha a célok már megvannak, akkor szükséged lesz egy alapos helyzetelemzésre is. Az elemzés során meg kell vizsgálnod többek között célközönségedet, versenytársaidat, illetve az általad képviselt iparág helyzetét.
Fontos, hogy alaposan értelmezd a konkurencia egyedi terméktulajdonságait (azaz az USP-ket), és hogy hogyan helyezhetnéd el magadat az iparágban. Ez történhet például egy SWOT-elemzéssel, ami rávilágít céged erősségeire, gyengepontjaira, lehetőségeire és a sikert fenyegető veszélyekre.
Egy alapos helyzetelemzés eredményei stabil alapot kínálnak majd marketingterved elkészítéséhez, és segítenek minél több marketinglehetőségre lecsapni a következő hónapok, vagy akár évek során.

3. Ismerd meg közönségedet

Helyzetelemzésed során (remélhetőleg) célközönségeddel is foglalkoztál. Az eredményes marketingterv-készítés érdekében azonban közelebbről is meg kell ismerkedned buyer personáiddal.
Igyekezz minél többet megtudni ügyfeleidről, hogy meg tudj válaszolni néhány fontos kérdést velük kapcsolatban:
  • Miért szeretnek tőlem vásárolni az ügyfeleim?
  • Hagyományos vagy modern vásárlóim vannak?
  • Hol találhatom meg vásárlóimat?
  • Mit csinálnak az ügyfeleim amikor offline vagy online vannak?

Minél precízebben definiálod ezeket a personákat, annál hatékonyabban tudod majd megcélozni őket személyre szabott marketingüzeneteiddel.

4. Állítsd össze marketingmixedet

Ez lesz marketingterved elkészítésének egyik legérdekesebb része. Mindezidáig csak azzal foglalkoztál, hogy mit szeretnél elérni, és kiket kell megszólítanod ehhez. A következő lépés eldönteni, hogy milyen taktikákat vetsz majd be céljaid elérése érdekében, vagyis, hogy miből áll majd a marketingmixed.
Először is vedd figyelembe, hogy mit csinálnak jelenleg közvetlen versenytársaid, és hogy milyen médiára reagálnak pozitívan ügyfeleid, amikor termékeidről vagy szolgáltatásaidról próbálnak információkat szerezni. Fontold meg a vásárlói utazás (azaz a konverziós tölcsér) összes olyan pontját, amelyeken keresztül kapcsolatba léphetsz ügyfeleiddel. Például meglehet, hogy a „tudatossági” szakaszban a közösségi médián keresztül szólítod meg őket, mielőtt egy email kampányban közvetlenül is hozzáláthatsz a leadgondozáshoz.
Íme néhány marketingmódszer, amiket érdemes lesz használnod:
Közösségi média marketing: A közösségi média egy rendkívül fontos marketingcsatorna és -eszköz minden olyan cég számára, amelyek szeretnék alaposabban is megismerni ügyfeleiket. Ha stabil kapcsolatokat szeretnél kiépíteni célközönséged tagjaival, akkor a különböző közösségi platformok (Facebook, Instagram stb.) rengeteget segítenek majd ebben.
Email marketing: Ha leadgondozásról van szó, akkor az email marketing nem maradhat ki. Manapság számos emaileket automatizáló eszköz áll rendelkezésedre, amelyekkel egyszerre akár több ezer érdeklődőnek küldheted ki személyre szabott kampányüzeneteidet.
Tartalommarketing: A tartalommarketing segítségével már az előtt értékeket kínálhatsz ügyfeleidnek, hogy megvásárolnák egy termékedet, vagy előfizetnének egy szolgáltatásodra. A megfelelő minőségű és témájú tartalmakkal bebizonyíthatod, hogy egy megbízható szakember vagy, akihez az emberek bátran fordulhatnak problémáikkal.

5. Szabd meg a költségkeretet

A hatékony marketing nincs ingyen. Egy hatékony marketingterv elkészítéséhez nem csak időre, hanem pénzre is szükséged lesz. Tény, hogy nem éppen kellemes érzés folyamatosan pénzt forgatni egy webhely fenntartásába vagy épp a hirdetéskampányok fenntartásába, de ezek mind olyan szükséges költségek, amikre inkább befektetésekként kell tekinteni.
Ez persze nem mindig olyan egyszerű, hiszen a költségkeret elosztásáról gyakran a felettesek döntenek. Éppen ezért olyan fontos, hogy bizonyítani tudd számukra marketingmunkásságod értékeit. Erről szól a következő pont…

6. Válaszd ki a legfontosabb mutatókat

Marketingterved elkészítésekor olyan mutatókat kell kiválasztanod sikereid mérésére, amelyek kézzelfogható bizonyítékot kínálnak stratégiád eredményességéről.
A mérésre kiválasztott mutatók azoktól a céloktól függenek majd, amelyeket a marketingterv összeállításának elején tűztél ki magad elé. Ha például több aktivitást szeretnél elérni, akkor a közösségi médiás reakciók, megosztások és hozzászólások fontos mutatók lehetnek számodra.
Természetesen többféleképpen is számokká alakíthatod sikereidet, például a webáruházban lebonyolított értékesítések összértékével, vagy az üzletedbe betérő ügyfelek számával.
Egyedül arra kell odafigyelned, hogy olyan mutatókat válassz, amelyek tényleges sikereidet tükrözik, hiszen ezek segítenek majd biztosítani a marketingcsapat finanszírozását.

+1. Kérd profik segítségét

Bízd a marketingterv készítést tapasztalt marketing ügynökségünkre, hiszen mi már több, mint 20 éve online marketing stratégiákat dolgozunk ki teljesen cégre szabottan. Ha szeretnéd, hogy számodra is megtaláljuk a megfelelő marketingtervet és megtérülő hatékonysággal szerezzük meg ügyfeleid, akkor kérd marketing audit ajánlatunkat most!