Marketing közhelyek veszteséges vállalkozóknak

7 marketing közhely veszteséges vállalkozóknak

Verdes Tamás vendégszerző, a Premium Honlap tulajdonosának írása.

Az online marketing – mint minden más szakterület – tele van féligazságokkal, hazugságokkal, babonákkal. Nehéz eldönteni, hogy mi igaz és mi hamis, hiszen ami az egyik vállalkozónak működik, a másiknak soha nem fog bejönni. A tuti tippek birodalma is veszélyes ösvényeket rejt: sokan azokat a tippeket írják meg, amelyek nekik sikert vagy előrelépést hoztak, de egyáltalán nem biztos, hogy az olvasónak is hasznára válnak majd. Mégis vannak olyan tanácsok, melyekről biztosan állíthatjuk, hogy butaságok: azok a közhelyek, amelyek valamiért gyökeret eresztenek egy-egy marketinges kultúrában, és csak nagy anyagi veszteségek árán pusztulnak ki.

 

A közhelyekben sok igazság van, de félrevezetők és veszteséget okoznak. Éppen azért veszélyesek, mert részben egybevágnak a tapasztalattal. És mivel sokszor hallottuk őket, hajlamosak vagyunk hitelt adni nekik. A közhelyeknek nem az ellenkezője igaz, hanem csak rossz oldalról világítják meg a dolgokat. Nézzük meg, mit tehetünk velük.

 

1. A piac telített, reménytelen belépni

Ez a mondat elmondható szinte az összes olyan piacról, ahol sok pénzt csinálhatunk. Minél magasabb haszonnal kecsegtet egy piaci lehetőség, annál többen lépnek be. A belépők közül sokan kudarcot vallanak, hiszen hatalmas a verseny. Ők pedig újra ráerősítenek arra a közhelyre, hogy az adott piac telített.

 

Tipikusan ilyen a honlapkészítős piac. Egyre nagyobb igény van weboldalakra. Így egyre többen lépnek be a piacra honlapkészítőként. És mivel sok kezdő vállalkozó van jelen kezdőként a honlapos piacon, sokuk azzal a tapasztalattal ocsúdik fel az indulás után fél évvel, hogy nem megy: túl nehéz ügyfelet találni, túl nagy az árverseny, stb. És a közhely megerősíti magát: telített a piac.

 

Pedig az igazság az, hogy annak a kifejezésnek, hogy telített a piac, nincs értelme. Mert ha egy piacon magas a kereslet, akkor minőségi szolgáltatással ott pénzt lehet csinálni. A telített a piac inkább egy önmentő magyarázat arra, hogy nekem miért nem sikerült: a piac tehet róla, nem az én felelősségem. Pedig valószínűbb, hogy azért nem sikerült, mert nem gondoltuk át, mekkora befektetésre van szükségünk, mennyi idő alatt tudunk vevőket szerezni, milyen szaktudást kell elsajátítanunk stb. Átgondolt stratégia nélkül minden piac telítettnek fog tűnni, és csak a szerencsének mondhatunk köszönetet, ha nem vallottunk kudarcot.

 

2.A marketinget csinálni kell, nem pedig olvasni róla

Egy újabb termetes közhely, ami ugyanakkor egy alapvető igazságot tartalmaz. Az igazság belőle annyi, hogy a marketing kőkemény mennyiségi kérdés. Ha megnézed ezt a blogot vagy Máté Balázsék más weboldalait, látni fogod, hogy elképesztő mennyiségű tartalmat gyártanak. És azért csinálják, mert ez folyamatosan hozza az olvasókat, a megrendelőket, és építi a márkát. Tehát igen, csinálni kell, folyamatosan.

 

Magyarország egy kicsi piac, kicsi lakossággal, és az az igazság, hogy kevesen bírják szuflával a marketing mennyiségi oldalát. Az egyéni vállalkozókra vagy kis cégekre leselkedő talán legnagyobb veszély az online marketing területén, hogy elbukják a folyamatos tartalom-készítés feladatát. A legtöbb blog csupán néhány cikket tartalmaz, és nem képes tartani az ütemet saját elvárásaival. Ezért aki bírja a mennyiségi játékot, az előre fog menni, és úgy fogja érezni, hogy a mennyiség a kulcskérdés.

 

De a sikeres blogokat nem csak mennyiséggel kell bírni, hanem egy stratégia mentén kell építeni. Aki készít magának ügyfélprofilt, aki egy alapos kulcsszókutatás nyomán tervezi és írja a tartalmát és építi a linkjeit, sokkal hamarabb törhet előre akár egy kemény versenyt futó piacon. Ezért marketing irodalmat olvasni vagy megfizetni azt a szakértőt, aki folyamatosan olvas, megtérülő befektetés. 

 

3. A blogolásnak nincs értelme, a névjegykártyádat egymásnak adják az elégedett ügyfeleid

Ez a közhely felelős azért, hogy az egykor széles ügyfélkörrel rendelkező pszichológusok foteljei üresen várakoznak, és rangos ügyvédi irodák tárgyalóasztalainál senki nem tárgyal. Az ügyfélszerzés csatornái megváltoztak: amíg lelki és jogi problémáinkat kénytelenek voltunk megosztani másokkal annak érdekében, hogy segítséget kapjunk, ez a módszer működött. De ma már a legtöbb ember számára a Google a bizalmas ismerős, akihez tanácsért fordul, ha segítségre van szüksége. A Google pedig a blogunkat adja át névjegykártyaként az olvasónak, ha érdemesnek tartja rá.

 

Egy blog készítése és a blogolás, ha nem is minden piacon, de sok területen egyre fontosabb: ügyvédek, pszichológusok, pénzügyi közvetítők, kertészek és építészek indítják el blogjaikat, és írnak rendszeres tartalmakat azért, hogy megtalálhatók legyenek. Ezért ha azt halljuk, hogy egy adott piacon a személyes kapcsolatok hozzák be az ügyfeleket, legyünk óvatosak: nem biztos, hogy ez tényleg így van. 

 

És ha már blogolunk, máris leselkedik ránk egy másik veszélyes közhely, amely így hangzik:

 

4.Írj minden nap egy cikket, és a Google szeretni fogja az oldalad

Az előző közhely egyik variációja, ami a marketing mennyiségi oldalát emeli ki. A kétezres évek elején még igaz volt, hogy napi egy rövid cikkel hamar uralmat lehetett szerezni a keresőben akár nehéz kulcsszavakra is. De ma már a Google és az olvasók is kifejezetten ódzkodnak a rövid, felületes tartalmaktól. A keresőoptimalizálás már régen túl van a mennyiségi szemléleten.

 

Az online marketing ráfordult a minőségre. Az olvasó és a Google is azt keresi, hogy ki tud átfogóbb, alaposabb tartalmat készíteni a saját szakterületén belül. Ha végzel egy egyszerű keresést a Google-ben, azt fogod tapasztalni, hogy az első oldali találatok a legtöbb szakterületen hosszú, alapos írásokat takarnak. Sok területen ma már esélyed sincs bekerülni a TOP 10-be, ha nem írsz legalább 2-3 ezer szót. De van olyan kulcsszó is, amelyre már 4-6 ezer szavas cikkek jelentenek csak belépőt az olvasott találatok között.

 

A „minden napra egy cikk” politikája kifejezetten káros, több okból is:
 

  • óhatatlanul a minőség rovására megy, hiszen a rohanva írás csak silány cikkekhez vezethet;
  • széttöri a weboldal szerkezetét, amely így mind az olvasó, mind a Google számára inflálódni kezd;
  • elveszi az írás örömét a vállalkozótól, hiszen minden nap megírni egy cikket sokaknak kínkeserves vállalkozás;
  • márpedig ezt az olvasók is érezni fogják, és szépen lassan elhagynak minket.

 

Ezért az írj minden nap egy cikket közhely helyett az alábbi tanácsot javaslom megfogadni: írj annyi cikket, amennyit csak bírsz, úgy, hogy a mennyiség ne menjen a minőség rovására. Ha hetente vagy havonta csak egy jó cikket tudsz megírni, akkor az pont elég lesz. Nem érdemes feleslegesen szennyezni sem az olvasóidat, sem az internetet, sem az idődet. A blogolás az egyik legértékesebb marketing csatornád lehet, ha tudatosan tervezed és építed, és ha elsősorban a minőségre koncentrálsz.

 

5. Az email-marketing felesleges

Makacsul tartja magát a közhely, hogy a vállalkozásoknak szüksége van weboldalra, de nincs szükségük email-listára. Pedig a legtöbb vállalkozásnak sokkal nagyobb szüksége van egy jól felépített hírlevél-rendszerre és email-listára, mint egy csilli-villi honlapra.

 

Miért?

 

Azért, mert az email-lista tűpontosan a potenciális vásárlóinkra céloz, hiszen csak azoknak a címei vannak meg nekünk, aki önszántukból megadták azt: ezek az érdeklődők. Semmilyen online marketing csatornának nincs akkora konverziós ereje, mint egy karbantartott, rendszeresen használt email-listának. A legtöbb email-lista fenntartása ingyenes, hiszen sok szolgáltató (például a Mailchimp) 2000 feliratkozóig ingyenesen nyújt profi szolgáltatást számunkra. A harmadik legnagyobb előnye pedig az, hogy független a Google-től és a Facebooktól is. Nincs az az algoritmus-változás vagy áremelés, amely bedönthetne egy levelezőlistát.

 

Az email-listával szembeni ellenállás mégis kitart. Ennek az oka talán az, hogy nem látványos. Egy weboldalban lehet gyönyörködni, de egy listában nem: az csak elküldött, megnyitott vagy meg nem nyitott levelek halmaza. De aki ezen a közhelyen túlteszi magát, és komoly listaépítésbe fog, erős pillért épít a vállalkozása alá.

 

6. Muszáj ...

A „muszáj”-jal kezdődő marketinges mondatokkal szemben legyél óvatos. Az igaz, hogy muszáj tervezni. Az is igaz, hogy muszáj ügyfélprofilt készíteni, ha eredményt akarsz. De amikor valaki azt mondja, hogy muszáj céges Facebook profilt indítani vagy muszáj weboldalt készíteni, akkor egy címeres közhelyet puffogtat. Minden piacion más működik.

 

Egy sarki zöldségesnek nem muszáj weboldalt készíteni. Neki egy Google Cégem profilra és egy Facebook profilra van inkább szüksége. Egy civil szervezetnek sokszor nem muszáj profi keresőoptimalizálást igénybe vennie, viszont fontos, hogy legyen egy weboldala, mert ma már ez sok pályázatnál alapkövetelmény. De akkor sincs szüksége egy profi fejlesztő által készített honlapra. Sokszor egy ingyenes WordPress sablonra épített honlap is tökéletesen megfelel neki.

 

Muszájok helyett mindig a piac igényeiben érdemes gondolkodni. És persze abban, hogy mi magunk miben vagyunk jók. Ha például remek szövegírók vagyunk, akkor is érdemes lehet blogolni, ha a piacon ezt kevesen teszik. Amiben nagyon jók vagyunk, abban könnyebb kiemelkedni a tömegből, mint abban, amit muszájból csinálunk.

 

7. Hideghívással egyetlen ügyfelet sem lehet szerezni

Újszülött vállalkozóként ezt a közhelyet hallgattam egy hónapon át, amikor egyetlen ügyfelem sem volt. Hallgattam, és közben naponta két órán át telefonáltam. A második hónapban már volt két eladásom, és a harmadik hónapra már szusszanni is tudtam, mert láttam: a folyamatos telefonálás egy olyan kapcsolatépítési csatorna, ami biztosan behoz elegendő megrendelést.

 

A hideghívás rossz híre annak köszönhető, hogy mi vállalkozók általában nem kezdeményezzük, hanem kapjuk a hívásokat. A vonal másik oldalán bejelentkező hang először tízperces felolvasást tart az adatvédelmi törvényből, majd édesanyánk nevét kérdezi. Ezt követően pedig rátér a lényegre, és csak egyetlen célja van: az, hogy ránk sózza a bank újabb pénzügyi termékét. Ez a hideghívásnak egy biztosan veszteséges formája. De ha magunk vagy munkatársunk csinálja egy legálisan vásárolt adatbázis alapján, akkor bátran felhívhatunk bárkit. És egy két mondatos bemutatkozás után megkérdezhetjük, miben lehetünk a segítségére. Az ilyen hideghívásoknak tapasztalatom szerint egészen más a hangulata és a hangvétele, mint külsős cég által végzett telefonoknak.

 

A hideghívás rossz hírének van egy másik oka is: rengeteg vállalkozó cikinek érzi csinálni, hiszen ezzel nyíltan beismeri a hívott fél előtt, hogy nincs elég ügyfele. És azt gondolja, hogy ebből a hívott fél levonja a következtetést, hogy nem is érdemes vásárolnia semmit a hívó féltől. Ezzel szemben nekem az a tapasztalatom, hogy a hideghívásból stabil és egyre nagyobb bevétel termelhető ki. 

 

A hideghívás remek eszköz arra, hogy ügyfelekkel telítsük naptárunkat, amíg online marketingünk tartós eredményt hoz.

 

Közhelyek vagy stratégia: ez itt a kérdés

A közhelyek arra valók, hogy leegyszerűsítsék a világot. A marketing területén is pontosan ezt a funkciót látják el. Kezdőként akár még segítségünkre is lehetnek, hiszen nem látjuk olyan nehéznek, lehetetlennek azt, hogy az internet segítségével építsük fel a vállalkozásunkat. De idővel minden komoly vállalkozók ajtót mutat a közhelynek, és helyettük a tudatos tervezés mellett kötelezi el magát.