A linképítésről kezdőknek: 10 tudnivaló és tipp, amellyel elindulhatsz a linképítés útján!

10 kulcsfontosságú tipp a linképítésről, kezdőknek

Hányszor esett már meg veled, hogy egy ismerős, vagy egy általad kedvelt márka/híresség ajánlása alapján vásároltál valamit? Volt már rá példa, hogy több barátod is ódákat zengett valamiről (egy új sörről, egy könyvről, egy filmről, stb.) amit mindenképpen ki kellett próbálnod? Minél többen szajkózzák ugyan azt valamiről, az annál népszerűbbé válik.

Nos, így működnek a visszahivatkozások is az interneten – minél több elismert, hiteles, tekintélyes webhely hivatkozik, vagyis linkel egy tartalomra (tehát „ajánlja” azt, ha úgy tetszik), az annál több hitelességet, tekintélyt szerez ezzel a keresőmotorok (pl. a Google) szemében. Minél hitelesebbé válik így egy tartalom, annál jobb eséllyel jelenik majd meg az első találatok között a keresésekben.

 

A linképítés célja minél több ilyen hitelességet szerezni jó minőségű, hiteles webhelyektől. A következőkben ennek az eljárásnak az alapjaival ismerkedhetsz meg, de előbb vessünk egy részletesebb pillantást arra, hogy miért olyan fontos linképítéssel foglalkozni!

 

1. Miért éri meg a linképítéssel foglalkozni?

Mint említettük, a visszahivatkozások segíthetnek, hogy egy tartalom előnyösebb pozícióban jelenjen meg a keresőtalálatok között. A visszahivatkozások a Google három legfontosabb rangsoroló szempontjai közé tartoznak.

 

Ahhoz tehát, hogy egy márka „láthatóbbá”, vagy „fellelhetőbbé” váljon a Google Keresőben, ilyen jó minőségű, hiteles hivatkozásokat kell gyűjtenie.

 

2. Két fontos fogalom a linképítésben

A következő két egyszerű fogalmat mindenképpen ismerned kell a linképítéshez, többek között azért, hogy ne keverd össze őket!

 

•    Visszahivatkozások: Azokat a linkeket nevezzük visszahivatkozásoknak, amelyek egy másik domainről (webhelyről) mutatnak saját webhelyed valamelyik oldalára. Ha például elhelyeznénk egy Wikipédia linket ebben a cikkben, akkor az egy visszahivatkozás lenne tőlünk a Wikipédia számára. A Google Search Console felületén a visszahivatkozásokat a Linkek > Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó webhelyek jelentésben találod.


•    Belső hivatkozások: Ezek azok a hivatkozások, amelyek webhelyed két oldalát kötik össze, tehát nem egy külső domainről mutatnak webhelyedre. Jelen esetben belső hivatkozásnak számítana, ha ebből a cikkből egy másikra hivatkoznánk a marketingprofesszorok.hu webhelyen.

 

3. A linkek építése, és a linkek kiérdemlése

A kiérdemelt visszahivatkozások sokat dobhatnak webhelyed hitelességén, ami több forgalmat jelent majd céged, márkád számára. Ezek a legtermészetesebb, és általában legőszintébb hivatkozások, hiszen nincs igazán beleszólásod, hogy hová kerülnek, és megvásárolni sem lehet őket.

 

A linkek kiérdemlése nem feltétlenül ugyan az, mint a linkek építése. Míg linképítés során te magad igyekszel elhelyezni ezeket a hivatkozásokat más domaineken, a linkek kiérdemléséhez megbízható, hasznos, értékes tartalmakat kell készítened webhelyedre, és minden erőddel népszerűsíteni azokat.

 


4. A linkek típusai

Nem minden hivatkozás „ér” ugyan annyit a Google, és más keresőmotorok szemében. Íme a legfontosabb linktípusok, amiket ismerned kell.

 

Természetes, szerkesztői hivatkozások

Ezek az organikus (nem fizetett) linkek, amelyek egyetlen célja, hogy egy webhelyre, tartalomra, vagy forrásra hivatkozzanak. Ezeket a legnehezebb elérni – befolyásos személyiségnek, vagy egy megbízható szakembernek kell lenned azon a területen, amivel foglalkozol.

 

Ezek az igazán kiérdemelt hivatkozások.

 

Kapcsolatteremtéssel elhelyezett hivatkozások

Ezek azok a visszahivatkozások, amiket általában kapcsolatteremtéssel szokás megszerezni. Ezt kétféleképpen teheted meg:
•    Egyéni kapcsolatteremtés: Egyéni kapcsolatteremtés alatt azt értjük, hogy teljesen személyre szabott üzenetekkel keresel fel olyan szerkesztőket/webmestereket, akik tartalmai ideálisak lennének egy webhelyedre mutató hivatkozás elhelyezésére. Ez egyszerre linképítés, és kapcsolatépítés is, ezért erősen ajánlott ezt a módszert alkalmazni.
•    Sablonos kapcsolatteremtés: Ehhez a fajta kapcsolatteremtéshez szükséged lesz egy email listára, és egy sablonszövegre, amit minden email címre elküldhetsz listádból. Habár ezzel a módszerrel több visszahivatkozás megszerzésére van lehetőséged, az üzenetek általában nem túl személyesek, és sokan figyelmen kívül is hagyják őket.

 

Saját kezűleg elhelyezett hivatkozások

Ezek a nem szerkesztői hivatkozások már a rosszabb minőségű linkek kategóriájába tartoznak, és általánosságban kerülendők. Volt idő, amikor még komoly sikereket lehetett elérni velük, és ezt rengeteg marketinges és webmester erősen ki is használta. Ezért a Google először büntetni kezdte azokat a webhelyeket, amik túl sok ilyen hivatkozást használtak, majd később áttért a linkek értékének megvonására.

 

A „rossz” hivatkozások leggyakoribb forrásai:
•    blogbejegyzések hozzászólásai,
•    az olyan sajtóközlemények, amikben szándékosan célzott kulcsszavas hivatkozások szerepelnek,
•    felhasználói profilok,
•    beágyazott infografikák,
•    vendégcikkek,
•    útmutatóknak „álcázott” hirdetések.

 

Fizetett hivatkozások

Megérkeztünk a legaljához. A vásárolt hivatkozásokat minden tisztalelkű webmester és marketinges kerüli, mint a rossz pénzt, mert linkcsalásnak számít, és ütközik a Google szabályzatával.

 

5. Melyek a legideálisabb webhelyek linképítésre?

Habár hitelességet adhat át a linkelő webhelyről, egy hivatkozás nem sokat ér, ha nem kattintanak rá az emberek. Érdemes tehát olyan webhelyeket keresni linképítésre, amelyek forgalmasak, és aktív felhasználóbázisuk van.

 

Ideálisak például az olyan webhelyek, amelyeken első sorban felhasználói tartalmak szerepelnek. Remek példa erre a Reddit (ami az internet egyik legnagyobb nemzetközi csomópontja, tele felhasználói tartalmakkal), vagy bármilyen kérdezz-felelek típusú webhely, ami foglalkozik az adott témával.

 

6. Minőség, vagy mennyiség?

„Sok kicsi sokra megy”, vagy „a kevesebb több”? A minőség kontra mennyiség csatában nem minden esetben lehet egyértelműen rámondani az egyik megoldásra, hogy jobb, mint a másik. Valójában ez a kérdés attól függ, hogy milyen iparágban tevékenykedsz, és hogy milyen versenyhelyzetben vagy, illetve hogy mik a céljaid, Ha például azt szeretnéd, hogy márkád neve minél több helyen jelenjen meg, akkor talán a mennyiségre érdemes jobban odafigyelni.

 

7. A horgonyszöveg

A horgonyszöveg egy hivatkozás kattintható része. A horgonyszöveg optimalizálása igazi művészet, hiszen ha az ember elhanyagolja, akkor nem sokat ér el vele, viszont ha túlzásba viszi, azt a Google akár büntetheti is.

A horgonyszöveg általában akkor ideális, ha kapcsolódik ahhoz a tartalomhoz, amire a mögötte álló link hivatkozik. Ha szeretnél többet megtudni az optimalizálásáról, akkor kattints erre a horgonyszövegre.

 

8. A hivatkozás relevanciája

A Google egyre okosabb: egyre több tartalmat képes konkrétan értelmezni, és megállapítani, hogy miről is szólnak.

 

Ez fontos szempont a linképítésben – sokat számít az, hogy milyen jellegű webhely hivatkozik a tartalmaidra. Ha például blogod az autóversenyzés híreit foglalja össze, de egy receptekkel foglalkozó webhely hivatkozik rá, akkor az a hivatkozás sokkal kevésbé lesz értékes, mintha egy másik autóversenyzős webhely tenné ugyanezt.

   

   9. A link hitelessége   

Minden domain rendelkezik egy úgynevezett hitelességi pontszámmal. Ezt a pontszámot több tényező is befolyásolja, például az, hogy hány másik hiteles, jó minőségű domain hivatkozik rá, mennyire népszerű az adott webhely, és így tovább.

 

Értelemszerűen egy, a Time magazin webhelyén elhelyezett link többet ér, mint egy két hete indult személyes blogon szereplő hivatkozás.
 

10. Nézd meg, hogy mely webhelyek hivatkoznak a sajátodra

Mint azt már említettük, a Google Search Console felületén megnézheted, hogy mely webhelyek linkelnek a sajátodra. Ezt a Linkek > Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó webhelyek jelentésben találod.

 

Azonban ezek az adatok sem tökéletesek. Például minden webhely megjelenik, amely valaha hivatkozott rád, még azok is, amelyekről a hivatkozást azóta eltávolították. Nem láthatod továbbá, hogy pontosan mely oldalakon helyezték el a hivatkozást a webhelyen belül.

 

Megnézheted azt, hogy mely horgonyszövegeket használják a legtöbben, mikor webhelyed tartalmaira hivatkoznak, de nem láthatod, hogy melyekkel mely oldalakra linkelnek.