Közösségi média marketing utazási ügynököknek és irodáknak
A hagyományos utazási irodák napjai meg vannak számlálva. A digitális forradalomnak köszönhetően az úttervezési folyamat kényelmesebb és egyszerűbb, mint valaha. Az emberek nem igazán keresik fel személyesen az ügynökségek irodáit, hiszen 5 perc görgetés az Instagramon máris több inspirációt képes biztosítani, mint bármelyik reklámfüzet.
De olvasd csak el még egyszer a fenti bekezdés első mondatát – csak azok a hagyományos irodák vannak igazán bajban, amelyek nem hajlandók vagy nem képesek lépést tartani az újszerű (és folyamatosan változó) digitális trendekkel, és az ügyfelek elvárásaival. Azok az ügynökségek azonban, amelyek felismerték a közösségi média szerepét az ügyfélszerzésben, sorra hódíthatják meg az utazni vágyókat azok kedvenc közösségi platformjain keresztül, legyen szó a Facebookról, az Instagramról, vagy bármi másról.
Az utazási irodák és ügynökök jövője tehát erősen alapszik a közösségi médián – az új, pontos megnevezés: online utazási irodák (és ügynökök).
Egy jó közösségi média marketing stratégia lehetővé teszi, hogy az ügynökségek ne csak versenyben maradhassanak, hanem az élre is törhessenek az ügyfelek figyelméért folytatott küzdelemben. A következőkben arról lesz szó, hogy hová és hogyan érdemes fókuszálnod közösségi média marketing törekvéseidet, hogy az utazni vágyók továbbra is téged (vagy cégedet) válasszák, valahányszor előkerül otthon a bőrönd!
A legjobb közösségi platformok online utazási irodáknak és ügynököknek
Mielőtt felsorolnánk a legkiválóbb opciókat, először ejtsünk néhány szót közösségi média marketing kampányodról. Először is meg kell válaszolnod néhány magadnak feltett kérdést, hiszen az ezekre adott válaszaid alapján kiderül majd, hogy mely platformok lennének legideálisabbak stratégiád számára. Gondolkozz el tehát a következőkön:
- Hány közösségi médiás fiókot lenne elég erőforrásod (idő, pénz, esetleg alkalmazottak) fenntartani?
- Mely közösségi médiás platformokat használja előszeretettel célközönséged? Melyek azok, amelyeken a legtöbbjüket elérhetnéd?
- Milyen gyakran tudsz bejegyzéseket időzíteni és van-e szükséged külső eszközökre, amelyek segíthetnek ezek kezelésében?
- Hogyan építed majd be közösségi médiás csatornáidat webhelyedbe?
- Milyen jellegű és milyen részletesen létrehozható fizetett hirdetési kampányokra lenne szükséged?
- Mennyire fontos számodra a közösségi média kezelése, és milyen eszközöket szeretnél használni hozzá?
Ha megvannak a válaszaid ezekre a kérdésekre, akkor az alábbi rövid ismertetők alapján könnyebben eldöntheted majd, hogy mely platformok lennének ideálisak közösségi média stratégiádhoz.
A legjobb közösségi média platformok
Ha nem vagy biztos a döntésedben, és csak egyetlen platformmal szeretnél foglalkozni (vagy csak egyet engedhetsz meg magadnak), akkor a Facebookkal nehéz melléfogni. A Facebookot nem hiába nevezik a közösségi hálók királyának – több mint kétmilliárd felhasználójával, robosztus hirdetéscélzási opcióival és megannyi tartalomfunkciójával a legtöbbek számára ez lesz az ideális platform az ügyfelek elérésére.
Íme az 5 legjobb opció, amelyek között érdemes válogatni
Vessünk rájuk egy pillantást egyenként is!
A Facebook általában az egyértelmű választás az turizmusban működő egységek számára, ideértve persze az utazási ügynökségeket és ügynököket is. A Facebook lehetőséget nyújt az emberekkel való (online értelemben vett) közvetlen kapcsolatteremtésre, megannyi tartalomtípus megosztására, tartalmak kiemelésére, célzott, fizetett hirdetéskampányok futtatására, online ügyfélszolgálat működtetésére, események meghirdetésére és rengeteg másra is.
Ha mindez nem lenne elég, a Facebook összetett statisztikai rendszere rengeteg értékes információt mutat meg márkád követőiről a platformon, amelyek még egyszerűbbé teszik a fizetett hirdetések célzását.
Instagram és Pinterest
Nem árt csatlakozni legalább egy fényképekre alapuló közösségi platformhoz is. Jobb esetben mind az Instagramon, mind a Pinteresten tudod majd képviseltetni magad, ugyanis e két webhely nem helyettesítheti egymást – teljesen más jellegűek!
Akármit is választanál, egy képalapú platformon mindenképpen érdemes aktívnak lenni, hiszen a turizmus és az idegenforgalom erősen vizuális szektorok.
Sőt, a millenáris korosztályról kiderült, hogy 40%-uk az alapján választ magának úti célt, hogy az mennyire „Instagramozható”, tehát hogy mennyire mutat jól az Instagram képek között.
Az Expediának, a világ egyik legnagyobb bevételnek örvendő utazási irodájának közel 50 ezer követője van a pinteresten, és több mint 40 táblát kezelnek, amelyek helyszíneket tekintve az egész világot lefedik, és a mézesheteiket tervezőktől kezdve a gasztroturistákig mindenkinek kínálnak valamit.
A Pinteresttel kapcsolatban mindenképpen észben kell tartani, hogy egy első sorban ihletadó, inspirációs platformról van szó, ahová – az Instagrammal ellentétben – nem kedvelgetni, hozzászólogatni és megosztogatni járnak a felhasználók, hanem olyan képeket elmentegetni saját tábláikba (gyűjtemények), amelyeket később fel szeretnének használni ötletalapként egy álom megvalósítására, legyen itt szó egy otthonról vagy akár egy álomutazásról. Ezért olyan nagyszerű platform a Pinterest egy online utazási ügynöknek vagy irodának.
A Twitter valójában több lehetőséget kínál, mint amennyit az emberek ebből a tömörségre ösztönző, első sorban szövegalapú platformból kinéznének.
A Twitter (hasonlóképpen a Facebookhoz) például kiváló online ügyfélszolgálat lebonyolítására, de remek felületet biztosít arra is, hogy naprakész maradj a legfontosabb ipari hírek és trendek terén is. Mindezek mellett persze saját tartalmaidat is népszerűsítheted rajta, mint ahogy azt a legtöbb egyéb közösségi platformon is.
Ne feledkezz meg a megfelelő hashtagek használatáról sem, és használj rövidített hivatkozásokat, hogy ne lépd túl a tömör karakterkorlátot.
Végül itt van még a LinkedIn is, ami első sorban azon utazási ügynököknek szolgáltat kiváló platformot, akik gondolatvezetőként szeretnék prezentálni magukat egy bizonyos területen – például a turizmusban. A LinkedIn lehetőséget nyújt arra, hogy fontos személyekkel alakíts ki üzleti jellegű kapcsolatokat.
A LinkedIn felhasználóbázisát első sorban szakemberek teszik ki, akiknek természetesen ugyan úgy szükségük van néha egy kis kikapcsolódásra, mint az Instagramot pörgető fiataloknak. Ha valahol, akkor itt biztosan fogékonyak az emberek némi utazási vágyat keltő képes tartalomra.
YouTube, és más, videók megosztására is alkalmas platformok
Korábban már lefektettük, hogy a turizmus egy első sorban vizuális ipar. Ha emellé még figyelembe vesszük, hogy egyes becslések szerint 2021-re a világ internetforgalmának több mint 80%-át videók teszik majd ki, akkor egyértelművé válik, hogy az utazási irodáknak és ügynököknek olyan szempontból is meg kell vizsgálniuk a különböző platformopciókat, hogy melyek milyen videós funkciókat támogatnak.
A YouTube, vagyis a világ legnagyobb videós közösségi platformja ideális felület lehet azok számára, akik vizuális tartalmakkal szeretnék megragadni célközönségük figyelmét.
Minél alaposabban összekötöd egymással online csatornáidat, annál egyszerűbbé teszed követőid számára, hogy aktivizálják magukat. Éppen ezért jelenítsd meg különböző közösségi elérhetőségedet minden fiókodon (ahol csak lehet), és természetesen webhelyeden is tüntesd fel, hogy hol találhatnak rád a látogatók a Facebookon, az Instagramon, a YouTube-on és mindenhol, ahol aktív vagy. Lehetőség szerint tartalmaidban is helyezz el különböző közösségi interakciós gombokat – Facebook kedvelés, Pinterest megosztás, stb.
A közösségi média használata turisztikai marketingben
A fent összefoglaltak, és rendelkezésre álló erőforrásaid alapján remélhetőleg sikerült eldöntened, hogy mely platformokat szeretnéd használni. A kérdés csak az, hogy hogy néz ki ez a gyakorlatban. Íme néhány ötlet, amin érdemes lehet elindulnod…
Maradj naprakész a legfelkapottabb trendekkel és célállomásokkal kapcsolatban
Az úgynevezett influencerek, vagy befolyásos személyek követésével könnyedén figyelemmel követheted az utazási trendek alakulását. Az Instagramon számos ilyen influencert találhatsz.
Ezen influencerek „hatalmát” egyértelműen mutatja, hogy miután az új-zélandi Wanaka egyik közössége meghívott néhány ilyen befolyásos személyt látogatóba, a település turizmusa 14%-ot ugrott, amihez hasonlót még sosem tapasztaltak errefelé. Mindez azért, mert mindenki olyan szép képeket akart készíteni az Instagramjára, amiket ezektől az influencerektől láttak.
Az instagramozók a legaktívabbak közé tartoznak – valójában 10-szer aktívabbak, mint a Facebook felhasználói. Sokan képesek csak azért elutazni egy távoli helyre, hogy látványos képeket készíthessenek Instagramjukra.
Nem árt tehát felvenni a kapcsolatot néhány olyan influencerrel, akik rendszeresen beszélnek a legújabb turisztikai trendekről. Ezeket a befolyásos személyeket különféle közösségi média kezelő eszközökkel találhatod meg.
Ismertesd az emberekkel kínálatodat
Közösségi fiókjaidat különleges ajánlataid és akcióid népszerűsítésére is használhatod. Ez mindenképpen jó taktika, azonban egy lépéssel tovább is lehet vinni.
A millenáris generáció ugyanis első sorban az élményekben gazdag utakat hajkurássza. Ezért hát, ha ügyfeleidnek hozzáférést biztosítasz különféle élményekhez, azzal tovább ösztönözheted őket arra, hogy nálad foglaljanak.
Az Airbnb például bemutatta a Trips funkciót webhelyén, amin keresztül a felhasználók különböző élményeket is foglalhatnak. 2017 szeptemberében a webhely szerint a Trips funkciót 13-szor többen használták, mint a szállásfoglalásokat, ami egyébként a webhely elsődleges szolgáltatása.
Sorsolások és versenyek
A Facebook kiváló felületet biztosít a különféle sorsolásos nyereményjátékok és versenyek lebonyolítására is. Ráadásul többféle ingyenes külső online eszközt is igénybe vehetsz, amelyek segíthetnek a nyertesek kiválasztásában. Persze akkor is érdemes ezzel foglalkozni, ha az Instagramot és/vagy a Twittert is használod.
Használj felhasználói tartalmakat
A felhasználói tartalmak sokat dobhatnak közösségi jelenléted népszerűségén. A turisztikai szektor – vizuális terület létére – tökéletesen alkalmas a felhasználói tartalmak felhasználására. Ha az ember belegondol, ez nem is igazán meglepő, hiszen az emberek akár több száz fényképet is készíthetnek egy nyaralás alatt.
De mi köze a felhasználói tartalmaknak a marketinghez? A statisztikák arról árulkodnak, hogy az utazóbázis nagy részét alkotó millenáris korosztály jobban bízik a felhasználók által készített képekben (és egyéb tartalmakban), mint bármilyen más, utazási ügynökök vagy irodák által bevetett marketingeszközben. Ha mindez nem lenne elég, minden második utazó állítja magáról, hogy a felhasználói tartalmak jobban befolyásolják vásárlói döntéseiket, mint a hagyományos média vagy a banneres hirdetések.
Ehhez először is olyan tartalmakat kell keresned, amiket érdemes lenne megosztani. Megoszthatsz képeket, véleményeket, vagy más, pozitív visszajelzéseket ügyfeleidtől. Meghirdethetsz továbbá fényképes versenyeket is, ahol a legjobb képeket beküldő nevezők között értékes nyereményeket sorsolhatsz ki. Bármit is osztasz meg mástól, mindig jelöld meg az eredeti forrást!
Oszd meg blogod tartalmait és válogass a legjobb tartalmak közül
Egy utazással kapcsolatos blog rengeteg forgalmat vonzhat webhelyedre a közösségi platformokon kívülről és azokról is. Ha van egy blogod, amiről rendszeresen tudsz tartalmakat megosztani a közösségi felületeken, akkor érdemes ezt koordináltan, előre megtervezett rendszerességgel végezni. Ebben szintén különböző közösségi média kezelő alkalmazások segítségét kérheted.
Ha nincs blogod, akkor is muszáj leszel rendszeresen tartalmakat megosztani a közösségi hálózatokon, különben követőid hamar elveszthetik érdeklődésüket irántad. De mit tegyen az ember, ha nincs olyan stabil tartalomforrása, mint egy saját blog?
A hiánypótlás ilyenkor válogatott tartalmak formájában kell, hogy érkezzen. Fedezd fel az internetet és kutass jó minőségű blogok után, amelyek hasznos, értékes tartalmakkal szolgálnak (képek, tippek, útmutatók, stb.) és oszd meg ezeket a közösségi felületeken.
Persze a tartalomválogatás nem csak akkor végezhető, ha nincs saját blogod. Érdemes mindig nyitva tartani a szemed az olyan tartalmak miatt (akár a közösségi platformokon, akár azokon kívül), amelyekre követőid vevők lennének.
Élő közvetítések
A videók, különösen az élő videóközvetítések (Facebook Live, Periscope, stb.) a legjobb eszközök követőid elérésére, és ösztönzésére. Nem kell hozzájuk más, csak egy jó okostelefon, egy stabil internetkapcsolat, és egy kreatív ötlet arról, hogy mit szeretnél megosztani nézőiddel.
Érdemes a közvetítés előtt összeírni vázlatosan, hogy mit szeretnél bemutatni, hogy miről szeretnél beszélni (ha szeretnél) és előre leellenőrizni, hogy melyek a legjobb szögek és fényviszonyok az adott dolog bemutatására.
Közösségi média kezelés utazási irodák és ügynökök számára
A közösségi média kezelése és a közösségi figyelés a közösségi média marketing egy teljesen különálló szintje mind az utazási tanácsadók, mind bármilyen más szektor vagy márka számára. A közösségi figyelés lényegében azt jelenti, hogy egy erre alkalmas eszköz segítségével figyelemmel követed, hogy kik hányszor és hogyan használnak bizonyos kulcsszavakat vagy kifejezéseket a közösségi platformokon, és megpróbálsz különféle mintaszerűségeket és trendeket azonosítani.
A közösségi média kezeléshez tartozik márkád említéseinek nyomonkövetése, a „trendi” témák figyelése, az influencerek azonosítása és közönséged alaposabb megismerése is.