Mi kell egy stabil közösségi média marketing stratégiához 2018-ban?
A közösségi média rengeteget fejlődött az elmúlt években, és ez számos trendváltozást eredményezett a digitális hétköznapokban, és azon márkák stratégiájában is, amelyek a közösségi médián is képviseltetik magukat. Míg évekkel ezelőtt elég volt csupán jelen lenni a népszerűbb közösségi platformokon, addig ma már ennél jóval többre van szükség a boldoguláshoz, hiszen a közösségi elérhetőség is az alapvető elvárások egyikévé vált a márkákkal szemben. E nélkül szinte lehetetlen előrehaladni a mai online versenyben, és aki lemarad, annak nehéz dolga lesz visszaküzdenie magát a mezőnybe. A következőkben körvonalazni szeretnénk egy teljes közösségi média marketing stratégia vázlatot, amely alapján te magad is felállíthatod saját stratégiádat márkád számára.
1. Tűzz ki magad elé olyan közösségi média marketing célokat, amelyek segítenek megoldani a problémáidat
Egy stabil közösségi média marketing stratégia felállítása a tervezéssel, az pedig a célkitűzéssel kezdődik. Mindenek előtt tudnod kell, hogy mit szeretnél elérni közösségi törekvéseiddel.
A közösségi stratégia kitervelése olyan, mint egy kirándulás megszervezése. A célállomás adott, ez rendben van, de hogyan fogsz eljutni odáig? Busszal? Autóval? Vonattal? Hányan mentek? Van, aki esetleg kedvezményesen utazik vonaton? Ahogy egyre több kérdést teszel fel magadnak, úgy egyre több befolyásoló tényezőt kell szem előtt tartanod, és egy egyszerű kirándulás igazi stratégiai kihívássá változik.
Éppen ezért nem csak az fontos, hogy céljaid legyenek, hanem hogy realisztikus, elérhető célokat is tűzz ki magad elé. Idén már valószínűleg nem lesz félmillió új kedvelőd a Facebookon. Válassz valami elérhetőt, mert így sokkal valószínűbb, hogy sikerül majd véghez vinned azt.
Ugyanígy nem szabad egyszerre minden lehetséges közösségi csatornát megcélozni a marketingstratégiában – ezért is olyan fontos első lépésként kitűzni egy (vagy több) célt. Ha tudod, hogy mi a célod, akkor könnyebb lesz kiválasztani hozzá a legmegfelelőbb platformot.
Még egy fontos gondolat a célokkal kapcsolatban: legyen róluk írásos feljegyzésed! Ezzel egyrészt lesz mihez hozzámérned jelenlegi állapotot, így eldöntheted hogy jó úton haladsz-e céljaid irányába, másrészt sokkal valószínűbb, hogy sikerül majd elérned őket.
Közösségi média marketing célok, amikkel megéri foglalkozni
Minden marketingnek célja kell, hogy legyen, különben fejetlenségbe borul minden próbálkozás. Ez természetesen a közösségi média marketingre is vonatkozik. Azonban a közösségi média változatossága miatt néha nem elég egyértelmű, hogy milyen realisztikus célokat is lenne érdemes kitűzni az előrehaladás érdekében. Íme néhány példa, amik a legtöbb cég számára relevánsak lehetnek…
A márka népszerűsítése
A márkatudatosság megerősítése a mai reklámokkal és márkanevekkel telített világban fontos lépés a siker irányába. A legtöbben ezt marketingüzenetek tucatjaival igyekeznek kialakítani az emberekben, azonban ezek csak elidegeníthetik az egyébként érdeklődő közönséget.
Ezek helyett sokkal okosabb választás értékes, hasznos tartalmakat biztosítani a célközönség számára, és ezzel egy erős márkaszemélyiséget kialakítani, amelyet minden fontosabb közösségi csatornán felismernek majd az emberek.
Az értékesítések minőségének javítása
A közösségi médiában csak precíz célzással érhető el a felhasználók azon szegmense, amely lehetséges ügyfeleidet alkotja. A megfelelő hashtagek használatával és a különböző közösségi megfigyelőeszközök használatával biztosíthatod, hogy minél hatékonyabban elérd ezeket a felhasználókat.
Az üzlethelység forgalmának fellendítése
A közösségi média nem csak azoknak szól, akik kizárólag digitálisan intézik az ügyeiket. Számos kereskedő arra használja a közösségi csatornákat, hogy minél több forgalmat vonzzon be üzletébe, ahol személyesen értékesítheti kínálatát a vásárlóknak. A közösségi média nagyszerű felületet biztosít arra, hogy közöld ügyfeleiddel a legfontosabb híreket, az új termékeket, leárazásokat és minden egyéb változást is, ami fontos lehet számukra.
A megtérülés arányának javítása
Minden márka szeretne többet kihozni a befektetett összegekből. A közösségi médiában ez a cél csak úgy érhető el, ha folyamatosan odafigyelsz közösségi csatornáid teljesítményére, és számon tartod, hogy a munkavégzésbe és a hirdetésekbe fektetett összegek nem lépik-e túl a költségvetést.
Egy hűséges rajongótábor kialakítása
A márkahűség kialakítása több okból is kulcsfontosságú cél, hiszen lényegesen olcsóbb megtartani egy meglévő ügyfelet, mint beszerezni egy újat. Erre szerencsére több módszer is rendelkezésedre áll, például a felhasználói tartalmak kiemelése.
Az ipar helyzetének felmérése
Nem szabad megfeledkezni a versenytársaktól sem, hiszen gyakran elleshető tőlük néhány trükk, amit érdemes beépítened saját stratégiádba. Ha tisztában vagy a versenyhelyzettel, akkor van kihez mérni saját teljesítményedet is.
2. Ismerd meg közönségedet a közösségi médián
A statisztikák szerint körülbelül 10-ből 8 felnőtt használja a Facebookot, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy kapcsolatba is lépnek márkáddal azon keresztül. Közönséged felmérésével olyan fontos kérdésekre találhatod meg a választ, mint például hogy milyen korcsoportba tartoznak ügyfeleid, milyen bevételi kategóriába sorolhatók, és így tovább.
Szerencsére a legtöbb közösségi platform részletes statisztikákat biztosít, amelyek segítenek felfedezni ezeket az információkat. Kezdd máris a legfontosabb közösségi csatornáid demográfiai adatainak elemzésével. Mint azt már korábban említettük, a célok határozzák meg, hogy mely csatornákkal érdemes foglalkoznod azok elérése érdekében. Tisztában kell lenned tehát azzal, hogy mely csatornákon milyen közönségcsoportokat érhetsz el.
Az ügyfél-demográfiai adatok felfedezése
Nem elég azonban csak tisztában lenni azzal, hogy mely csatornák mely csoportok elérésére alkalmasak. Ahogy egyre nő majd közösségi követőbázisod, úgy egyre fontosabbá válik az is, hogy tisztában légy követőid demográfiai adataival is.
Számos márka használ valamilyen közösségi segédeszközt, amin keresztül szemmel tarthatják, hogy kik követik őket a közösségi csatornákon és hogy hogyan veszik fel velük a kapcsolatot azokon. Mindenképpen megéri egy olyan eszközt választani, ami elősegíti marketingtörekvéseidet a korábban felállított célok elérése érdekében.
3. Azonosítsd legjelentősebb mutatóidat
Nem minden arany, ami fénylik, legalább is akkor biztos nem, ha éppen a közösségi mutatókról van szó. Tény, hogy jó látni (és fontos is követni), hogy egyre több követője és kedvelője gyűlik össze márkádnak a közösségi platformokon, azonban az ilyen felületes számok nem árulnak el mindent közösségi teljesítményedről.
Az egy-egy időszakban mérhető követőgyarapodás és a kampánybejegyzésekre érkező kedvelések gyakran elvonják a marketingesek figyelmét azokról a mutatókról, amelyek sokkal többet árulnak el arról, hogy milyen közel is jár márkájuk a kitűzött célokhoz.
Az aktivitáshoz kapcsolódó mutatók gyakran sokkal többet mondanak a valóságról, hiszen – mint ahogy azt már fentebb említettük – a közösségi média világában aranyat érnek a stabil, tartós kapcsolatok. Lássuk tehát, hogy a követők számán kívül milyen mutatókat érdemes még figyelemmel követni…
Elérések száma
A bejegyzések eléréseinek száma azt mutatja meg, hogy hány egyéni felhasználó látta azt. Nem mindegy, hogy csak követőidhez jutnak-e el tartalmaid, vagy jóval több felhasználó hírfolyamán is megjelennek-e azok rajtuk keresztül.
Kattintások száma
Ennyien kattintottak a tartalmaidra, a céged nevére vagy a logójára. A hivatkozásokra érkező kattintások nagyon fontos számadatokat biztosítanak arról, hogy ügyfeleid milyen lépéseket tesznek vásárlói utazásuk során.
A hashtagek teljesítménye
Mely hashtageket használod leggyakrabban bejegyzéseidben? Mely hashtageket használják mások, amikor márkádat emlegetik saját bejegyzéseikben? Mely hashtagek váltották ki a legtöbb aktivitást a felhasználókból? Ezeket az interaktív címkéket nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Aktivitási arány
Az aktivitási arány az aktivitások (kedvelések, hozzászólások és megosztások) elérésekkel való elosztásával számítható ki. Az aktivitási arány megmutatja, hogy hányan vették fel a kapcsolatot megjelenített tartalmaiddal.
Vélemények
Nem összetévesztendő a Facebook oldalra érkezett írásos véleménynyilvánításokkal, a vélemények itt arra utalnak, hogy közönséged miként reagált tartalmaidra. Tetszett nekik legutóbbi kampányod, vagy esetleg sértőnek találták? Milyen érzéseket váltanak ki bejegyzéseid az emberekből? Milyen érzelmeket csatolnak különböző hashtagjeidhez?
Organikus és fizetett kedvelések
A kedveléseknek (egy közösségi marketinges szemszögéből) valójában két fajtája van - azok, amiket az organikus (ingyenes) bejegyzésekre nyomnak rá a felhasználók, és azok, amelyeket a fizetett hirdetésekre. A fizetett hirdetésekre azért lehet szükség a közösségi médián, mert az organikus bejegyzésekkel már egyre nehezebb jól teljesíteni – sok márka éppen ezért a hirdetési rendszerben kénytelen életben tartani láthatóságát és jelenlétét a platformokon.
4. Mérd fel a versenyhelyzetet
A versenytársakról már korábban is szó volt, ami nem véletlen, hiszen megismerésük fontos részét képezi egy stabil közösségi média marketing stratégia kialakításának. A hatásos tartalmak készítéséhez érdemes megvizsgálni, hogy mi teszi sikeressé konkurens márkákat, és mi az, amit te is másképp csinálhatnál a hozzájuk való felzárkózás, majd a megelőzés érdekében.
Félreértés ne essék – nem ösztönzünk arra senkit, hogy mások ötleteit másolja le. A cél az, hogy a konkurencia megfigyelésével tanulhass hibáikból és sikereikből, és ezt a tudást saját márkád javítására, bővítésére használhasd fel.
A versenytárselemzés a Google-on kezdődik. Keress rá legfontosabb kulcsszavaidra, kifejezéseidre, és az iparág általános kifejezéseire, és nézd meg, hogy milyen eredményeket kapsz.
Miután sikerült összegyűjteni legrelevánsabb versenytársaidat, érdemes egy közösségi médiás versenytárs-figyelő webalkalmazást használni ezek kielemzésére.
5. Készíts érdekes tartalmakat a közösségi médiára
Feltételezhetően senkit nem lep meg, hogy egy jó közösségi stratégiához elengedhetetlenek a kiváló közösségi tartalmak. Mielőtt azonban ezt az útmutatót olvasva egyből fejest ugranál a tartalomgyártásba, muszáj leszel végigcsinálni az előző lépéseket is, hogy jó alappal vághass bele.
A tartalmak akkor működnek a legjobban, ha közük van márkád identitásához, a márkaidentitásnak pedig minden közösségi csatornán szinkronban kell lennie, hogy ezt még könnyebb legyen kivitelezni, és hogy ne zavard össze azon rajongóidat sem, akik esetleg több csatornán szeretnék követni márkádat.
Fontos továbbá megtalálni az ideális egyensúlyt a reklámtartalmak és a célzott, értékes, érdekes tartalmak között is. Majdnem minden második felhasználó felhagyna egy márka követésével a közösségi médián, ha az túl sok promóciós anyagot osztana meg velük. Hasonló a helyzet a nem kapcsolódó tartalmakat megosztó márkákkal is.
Nézzünk két konkrétabb tippet közösségi tartalmaid fellendítésére.
Videó – A tartalmak királya
A videó az elmúlt évek során megállíthatatlanul tornászta fel magát a tartalmi tápláléklánc csúcsára. 10-ből 9 online vásárló állítja, hogy a videók segítik befolyásolni vásárlással kapcsolatos döntéseiket. Ez már önmagában elég meggyőző tény kell legyen arra, hogy közösségi médiás tartalomarzenálodhoz a videókat is hozzáadd, különös tekintettel az élő videóközvetítésekre is.
Tartalomtémák az egyszerűbb kezelhetőség érdekében
Egy felmérés szerint a marketingesek 36,7%-a állítja, hogy a legnehezebb feladat a vizuális tartalmak rendszeres előállítása a közönség számára. Ilyen helyzetben segíthet, ha vizuális tartalmaidat különböző témák köré építed fel, amik segítenek majd abban, hogy a hét minden napján valami újjal szolgálhass követőidnek.
6. Vedd fel a kapcsolatot közönségeddel
A közösségi média nem egy egyirányú út, hanem számos út hálózata, ahol a felhasználók oda-vissza kommunikálhatnak egymással, oszthatják meg kedvenc tartalmaikat és reagálhatnak egymás bejegyzéseire. Ennek a hálózatnak márkád is teljes jogú tagja, ezért fontos, hogy aktívan kivegye a részét az online közösségi életből.
Ahogy a közösségi média egyre elterjedtebbé vált, és egyre több márka is elkezdte képviseltetni magát a legnépszerűbb platformokon, kialakult egy újfajta, akadálymentesített ügyfélszolgálati trend is. Az ügyfelekkel való bánásmód az interneten nyilvánosabb, mint valaha, így fokozottan ügyelned kell rá, ha azt szeretnéd, hogy márkádat minél több tekintély és tisztelet illesse meg az online (és ezáltal az offline) közegben is.
Ügyfeleid kérdésekkel fordulnak majd hozzád bejegyzéseid hozzászólásai között, és jobban teszed, ha ezek közül minél többre jól átgondolt választ adsz. Ezzel nem csak a kérdezőnek mutatod meg, hogy igenis odafigyelsz követőidre, hanem mindenki másnak is, aki látja ezt a nyilvános szóváltást.
Ha már a közösségi kapcsolattartásról van szó, fontos, hogy olyan időpontokban oszd meg tartalmaidat a közösségi csatornákon, amikor készen állsz kommunikálni is követőiddel. Meglehet, hogy a legtöbben este, a munkaórák után nézegetik hírfolyamjaikat, de ha ilyenkor senki nem foglalkozik az ügyfélszolgálattal, akkor a felhasználók könnyedén úgy érezhetik, hogy egyszerűen nem törődsz velük. Igyekezz tehát közösségi bejegyzéseidet olyan időszakokban posztolni, amikor sokan láthatják őket, de azonnal képes vagy válaszolni a legtöbb friss hozzászólásra is.
7. A teljesítmény mérése és az eredmények nyomonkövetése
A napi rendszerességű tartalomkészítés és az online ügyfélszolgálat lebonyolítása sokak figyelmét elvonhatja a dolgok összességéről, pedig olykor nagyon is fontos lenne kicsit távolabbról is megvizsgálni márkád közösségi média teljesítményét – csak így tudhatod meg, hogy milyen ütemben haladsz az első pontban kitűzött céljaid felé, és hogy érdemes-e így folytatni, vagy szükség van-e itt-ott bizonyos változtatásokra.
Írott céljaid, preferált közösségi csatornáid és legfontosabb mutatóid már rég óta előtted kell legyenek – itt az ideje ezeket összevetni, és ezek alapján megállapítani, hogy mindezidáig a jó irányba haladtál-e, és hogy helyesek voltak-e döntéseid.
A marketingesek célja jelentős, értékes kapcsolatokat kiépíteni célközönségével, éppen ezért a legfontosabb mutató kétségkívül az aktivitás (a már említett hozzászólások, reakciók és megosztások összessége).