Közösségi média algoritmusok - mik azok és hogyan is működnek?
Kezdő online marketingesek, marketinggel foglalkozó cégvezetők és menedzserek szótárának egyik fontos eleme az “algoritmus frissítés”. A közösségi algoritmusok folyamatosan változnak, fejlődnek, okosodnak, hol az aktuális vállalati érdekeknek, hol az új törvényeknek köszönhetően. Már kidolgozott, megtervezett online marketing stratégiákat képes egyetlen tollvonással keresztül húzni egy-egy ilyen frissítés. A következő útmutató célja röviden összefoglalni mindent, amit manapság egy marketingesnek érdemes tudnia a legnépszerűbb közösségi platformok algoritmusairól!
Mik azok az algoritmusok?
Leegyszerűsítve, egy algoritmus egy matematikai szabálykészlet, ami meghatározza, egy adathalmaz viselkedését. A közösségi média világában algoritmusok végzik a rend megtartását, és lehetővé teszik a bejegyzések (képek, videók, szöveges bejegyzések, stb.) és reklámok rangsorolását.
Az Instagram például 2018 nyara óta egymilliárd felhasználót foglalkoztat havi szinten – ha ezek a felhasználók csupán havonta egy képet töltenek fel a platformra (persze ennél jóval többről van szó), akkor is elképzelhetetlen lenne ekkora mennyiségű tartalmat kezelni, bármekkora emberseregre is bíznák rá ezt a feladatot. Ezért olyan nélkülözhetetlenek az algoritmusok a feltöltött tartalmak rangsorolásában és sorba rendezésében.
Csak érdekességképpen a Google is algoritmusokat használ arra, hogy eldöntse, mely tartalmak és milyen sorrendben jelenjenek meg egy beírt keresésre – ilyesmire kell gondolni a közösségi platformok esetében is.
Hogyan működnek a legnépszerűbb közösségi platformok algoritmusai
Mielőtt belekezdenénk ezekbe, leszögeznénk, hogy aki azt állítja, hogy pontosan ismeri egy közösségi algoritmus működését, az egyszerűen hazudik. Habár rengeteget tudunk a népszerűbb platformok „agytekervényeiről”, ezek az algoritmusok több millió, vagy akár milliárd dollár értékű üzleti titkok, így egyetlen útmutató sem lesz 100%-ig részletes, vagy pontos.
Ezek tudtában, íme minden fontosabb tudnivaló, amit érdemes észben tartani róluk!
Kezdjük a legnagyobb játékossal. A Facebook algoritmusának kegyeibe úgy lophatod be magadat, ha érdemleges ügyfélaktivitásra tudod rávenni oldalad követőit. Az algoritmus legdrasztikusabb frissítése óta a hangsúly a helyi, családi, és ismerősöktől származó tartalmakra helyeződött át, és az üzleti bejegyzések jóval kevesebb elérést termelnek, mint régebben.
A fizetett tartalmakat a rendszer külön rangsorolja, de ezek eléréseit is befolyásolja, hogy mennyi és milyen jellegű aktivitást sikerül kiváltaniuk a megjelenés utáni néhány órában. Az algoritmusalapú spamkezelés szintén a Facebook fő küldetései között van – 2018 első negyedévében több mint félmilliárd álprofilt szüntetett meg a platform.
Az Instagramon hasonló törvények uralkodnak, mint a Facebookon, elvégre a képmegosztó platform is a szuperhálózat tulajdona. A kapcsolatok, a tartalom relevanciája, és az aktivitás mind szempontok a rangsorolásban. A platform célja ezzel az, hogy olyan tartalmakat készítsenek a felhasználók, amelyek hozzászólásokra és kedvelésekre, tehát aktivitásra ösztönzik követőiket.
A Twitter olyan értelemben egyedinek számít, hogy algoritmusa nem csak a felhasználóhoz való viszony, hanem a frissesség alapján is rangsorolja a tartalmakat. A friss, időszerű bejegyzések több figyelmet kapnak, mint a tegnapi hírek, de fontos az is, hogy az adott tweet hány hozzászólást gyűjt össze.
Egyedi elrendezése és felépítése miatt a Pinterestre kevesen tekintenek közösségi platformként,pedig ha belegondolunk, valójában ugyan úgy a megosztásokról és a kapcsolatteremtésről szól, mint sok másik is. A keresőtalálatok a korábbi tartalominterakciók alapján kerülnek felsorolásra, vagyis előnyt élveznek az olyan jellegű tartalmak, amelyek iránt a felhasználó korábban érdeklődést
mutatott.
Az algoritmus minden tekintetben arra lett kiélvezve, hogy olyan tartalmakat mutasson a felhasználóknak, amiket biztosan szeretnének, így a böngészési élmény mindig friss, releváns, és élvezetes marad – kiváló taktika arra, hogy a felhasználók szívesen térjenek vissza a platformra, sok időt töltsenek el ott, és akár még vásároljanak is róla.
A világ első számú közösségi B2B marketingplatformján a kapcsolatteremtés a cél, nem pedig a követők meghódítása. Az algoritmus a kapcsolatok és az aktivitás alapján rangsorol, ezért az erős tartalmak nagyon fontosak a LinkedIn sikerek érdekében. Még ha nincs is sok kapcsolatod, ha jó tartalmakat osztasz meg, az algoritmus garantáltan felfigyel majd rájuk, ahogy az emberek érdeklődni kezdenek utánuk.
Hogyan optimalizáld tartalmaidat bármelyik platformra
Íme néhány tipp, amiket szinte minden platformon bevethetsz, az algoritmusnak imponáló tartalmak érdekében. Ne feledd azonban, hogy hogyan azt a fenti leírások is mutatják, a legtöbb esetben azok a tartalmak kapják a legelőkelőbb láthatóságot, amelyek sok aktivitást váltottak ki a felhasználókból, ezért első sorban rájuk optimalizálj, mert úgy az algoritmusnak is könnyebb lesz megfelelni!
1. Készíts rövid videókat
A felhasználók általában szeretnek többféle tartalmat látni hírfolyamjaikon, de a videós tartalmak
egyértelműen a legjobbaknak számítanak. Azok a marketingesek, akik videókat is alkalmaznak
marketingkampányaikban 66%-kal több minősített leadet vonzanak be évente, mint azok, akik nem.
A rövid videók nagy előnye, hogy kevesebb ideig tart megnézni őket (az emberek türelmetlenek), a
másik pedig az, hogy elkészítésük sem túl időigényes.
A Facebook élő videó funkciója kiváló lehetőséget kínál arra, hogy félszemélyesen szólítsd meg
követőidet, és számadatok formájában nyomon kövesd közvetítéseid teljesítményét. A közvetített
élő videókat a felvétel után mentheted is, hogy a felhasználók vissza tudják nézni őket.
2. Készíts aktivitásra ösztönző tartalmakat
Az aktivitás a közösségi média éltető energiája. A hálózatok élő, nyüzsgő, lüktető közönségek ezreit
ölelik fel, és minél több kedvelést, hozzászólás, megosztást szereznek tartalmaid, annál jobban
kiemeli őket az algoritmus. Igyekezz olyan tartalmakat gyártani, amelyek arra buzdítják a
felhasználókat, hogy ők is kivegyék a részüket a beszélgetésből – ezzel nem csak az algoritmusoknál
szerezhetsz jó pontot, de márkahűségüket is megerősítheted.
3. Alkalmazz humort, hass az érzelmekre
Akár egy vicces képet, akár egy megmentett kisállatról szóló megható videót kínálsz közönségednek,
sokkal emberibbé teheted márkádat követőid szemeiben. Az olyan cégek, amelyek rendszeresen
tesznek azért, hogy mélyebb kapcsolatot teremtsenek közönségükkel, általában több figyelmet is
kapnak azoktól hosszútávon.
4. Használj felhasználói tartalmakat
A felhasználói tartalmak olyan tartalmak (képek, videók, történetek, stb.), amelyeket nem céged,
hanem a követőid készítenek. Ezek a tartalmak azért olyan hasznosak, mert felhasználásukkal
megerősítheted a márkád és a készítők közötti kapcsolatot.
A felhasználói tartalmak nem csak bizonyítják, hogy a felhasználók őszintén kedvelik márkádat (vagy
termékeidet), hanem rengeteg időt is megspórolhatsz azzal, hogy nem neked kell előállítanod őket.
Ha a megfelelő módszerrel osztod meg őket, azzal megerősítheted követőidben, hogy mások
őszintén elégedettek azzal, amit márkád kínál.
5. Válaszolj a hozzászólásokra
Habár ez egy egyszerű tippnek hangzik, az ügyfelekkel, követőkkel való kommunikáció a
hozzászólásokban egy garantáltan hatékony stratégia. A közösségi média világában rengeteg cég csak
bejegyzéseket pakol ki az oldalára, de egyáltalán nem törődik a hozzászólókkal, akiknek kérdéseik,
panaszaik, vagy hasznos megjegyzéseik vannak. A te céged nem szabad, hogy ilyen legyen! Vedd ki a
részed aktívan a közösségi életből!
6. Számolj be hírekről
Azzal, hogy mindig friss információkat kínálsz az éppen aktuális hírekről garantáltan magadra
vonhatod követőid figyelmét. Ezzel egy tájékozott, naprakész márkaként helyezheted el magadat
követőid előtt, ezzel is biztosítva, hogy rendszeresen visszatérjenek majd oldaladra a legérdekesebb
információkért.
7. Vezesd be közönségedet a színfalak mögé
A márkák gyakran túl merevnek, szürkének tűnhetnek közönségük szemében – mutasd meg, hogy a
te logód mögött valódi emberi lényeg állnak! Amikor olyan tartalmakat osztasz meg, amikkel a
közönséged képes azonosulni, például képeket a munkakörnyezetről, vagy az alkalmazottakról, akkor
ezzel igazi arcokat mutatsz az embereknek.
Vezesd be közönségedet a kulisszák mögé:
rövid bepillantó videókkal
heti rendszerességgel váltakozó, egyedi alkalmazotti tartalmakkal
vicces pillanatokról készített képekkel
a munkahely bemutatásával
a termékek és/vagy szolgáltatások élő bemutatásával