Az idei év leghatékonyabb marketingtrendjei 1. rész
1. Társalgásalapú marketing
A társalgásalapú marketing lényegében azt jelenti, hogy a felhasználók chatbotokon és hangos asszisztenseken keresztül veszik fel a kapcsolatot, illetve kommunikálnak a márkákkal. Gyakran használják az online marketingben is, ahol a márkák előszeretettel mutatnak chatablakokat megnyitó hirdetéseket ideális ügyfeleiknek. A társalgásalapú marketing elsődleges technológiái a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia.Miért olyan hatékony?
Az IBM egyik kutatásából kiderült, hogy 10-ből 7 felhasználó vár azonnali választ kérdéseire és lekérdezéseire. Egy marketinges szemszögéből mindez fokozott aktivitásra ad lehetőséget, ami fellendíti a konverziós és megtérülési arányokat is.A társalgásalapú marketing továbbá felgyorsítja az értékesítési folyamatot, hiszen a mesterséges intelligenciával működő chatbotok átvilágíthatják az érdeklődőket, hogy csak a lehetséges ügyfeleket küldjék tovább az emberi ügyintézőkhöz. Ezek a technológiák ráadásul rengeteg hasznos adatot segítenek összegyűjteni a közönségről.
Egy fogyasztó szemszögéből a társalgásalapú marketing javítja a felhasználói élményt és megerősíti a márka iránti bizalmat. A Salesforce egyik felmérése szerint a fogyasztók 42%-a nem bízik a márkákban, amiért gyakran a válaszadás hiánya és a lassú ügyfélszolgálat okolhatók. A társalgásalapú marketing segítségével a márkák azonnal reagálhatnak ügyfeleik megkereséseire, függetlenül attól, hogy azok a konverziós tölcsér melyik szakaszában járnak éppen.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Kommunikációs csatornáidat számos eszközzel kiegészítheted. A chatbotok nagyszerű példák erre, de a közösségi platformokon futtatott, chatablakot megnyitó hirdetések is népszerű formái a társalgásalapú marketingnek.2. Fokozottan személyre szabott tartalomélmény
Ezen 2022-es marketingtrend neve magáért beszél: olyan tartalmakról van szó, amelyek nagyon precízen passzolnak a felhasználók igényeihez. A Netflix, a Facebook, a Spotify és más techóriáok mind jó példák arra, hogy hogyan kell személyre szabott tartalmakat kínálni a felhasználóknak.Amikor egy visszatérő felhasználó belép a Netflixre, akkor a platform a korábban megtekintett filmek és sorozatok alapján javasol majd új néznivalókat neki.
Hasonlóképpen, a Spotify is rendszeresen összeállít egy olyan lejátszási listát, ami jó eséllyel tetszene a felhasználónak az alapján, amiket eddig hallgatott. A Facebookon azoktól az oldalaktól és ismerősöktől látjuk a tartalmakat, akikkel gyakran foglalkozunk.
Miért olyan hatékony?
A Hubspot kutatásai szerint az online felhasználók 74%-át zavarja, ha olyan tartalmakat látnak, amik egyáltalán nem érdeklik őket. Erre koronavírusnak is hatása volt, hiszen ahogy az emberek több időt töltöttek az interneten, sokan szinte „immunissá” váltak a hétköznapi tartalmakra.A személyre szabott tartalmak lehetővé teszik a márkák számára, hogy egy számukra releváns módon „szólítsák meg” ügyfeleiket. Szintén a Hubspot derítette ki (több, mint 100 ezer CTA gomb adatai alapján), hogy egy év leforgása alatt a személyre szabott CTA-k 43%-kal több kattintást kaptak, mint a közönséges felhívások.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Ha egy cég személyre szabott tartalmakat szeretne kínálni ügyfeleinek, akkor nagy mennyiségű felhasználói adatot kell összegyűjtsön, amit aztán persze fel is kell dolgoznia valahogy. Ebben sokat segíthetnek a különböző CRM platformok, lehetőség szerint olyanok, amelyek mesterséges intelligenciával működnek.3. Márkaélmény-marketing
A márkaélmény-marketing – ahogy arról neve is árulkodik – első sorban márkaalapú felhasználói élmények kialakítását jelenti a termékalapúakkal szemben. Ezek az élmények persze eltérőek a különböző márkák és szektorok között, de a webináriumok, céges rendezvények és versenyek mind gyakori példák a márkaélmény-marketingre.Itt van például az Apple. Az utóbbi időben újra elkezdték hirdetni a népszerű fotosétáikat, amelyek során egy Apple munkatárs végigvezeti az embereket egy környéken, és megmutatja nekik, hogy hogyan készítsenek fényképeket iPhone telefonjukkal. Mindez sokkal inkább az élményről szól, amit az Apple tesz lehetővé telefonján keresztül, nem pedig magáról a készülékről.
Miért olyan hatékony?
A márkaélmény-marketing lehetőséget nyújt az ügyfeleknek, hogy szorosabb kapcsolatot teremtsenek a márkával, és annak értékrendjével és személyiségével is megismerkedhessenek, nem pedig csak termékeivel.A Salesforce kutatása szerint a fogyasztók 84%-a nem veszi jó néven, ha egyszerű számokként kezelik őket, nem pedig személyekként. Azzal tehát, hogy emlékezetes élményeket kínálnak nekik, a márkák megerősíthetik ügyfeleik termékekkel kialakított érzelmi kapcsolatait. Mindez fokozott márkahűséghez és több konverzióhoz vezet majd.
Hogyan alkalmazd marketingedben
A márkaélmény-marketingnek minden cég stratégiájában ott a helye, mérettől függetlenül. Persze egy kisebb vállalat nem engedheti meg magának, hogy óriási rendezvényeket szervezzen ügyfeleinek, de ez nem jelenti azt, hogy nem kínálhatnak számukra egyedi, emlékezetes élményeket. Számos kis- és középvállalkozás ér el sikereket kisméretű helyi és online eseményekkel.Mindehhez persze fontos, hogy ismerd közönségedet, és pontos, mérhető sikercélokat tűzz ki magad elé. Az email listák bővítése, a közösségi követők bevonzása és az értékesítések fellendítése csupán néhány példa a márkaélmény-marketing célokra.
4. Influencer marketing
Az influencer marketing lényegében azt jelenti, hogy egy márka egy influenceren („véleményvezér”) keresztül népszerűsíti kínálatát. Ez általában valamilyen közösségi platformon (Facebook, Instagram, TikTok stb.) történik, ahol az adott influencernek hűséges követőtábort sikerült összeszednie.Habár az influencer marketing egyáltalán nem új 2022-es marketingtrendnek, az utóbbi években minden korábbinál népszerűbbé vált egyszerű, mégis hatékony modellje miatt. Miután létrejön a megállapodás a márka és egy influencer között, az influencer bemutatja a márka egy termékét vagy szolgáltatását követőinek.
Miért olyan hatékony?
Az influencer marketinggel általában jobb eredményeket lehet elérni, mint a hagyományos, hírességekkel végzett márkaelhelyezésekkel, ami az interakcióknak köszönhető. Az influencerek (általában) sokkal közvetlenebb kapcsolatokat építenek ki követőikkel, akik így sokkal pozitívabban reagálnak majd az efféle marketingkampányokra.Az influencer marketing a fogyasztói viselkedésre és pszichológiára alapoz – első sorban az ajánláskora. A Nielsen piackutató cég szerint a fogyasztók 83%-a jobban bízik a személyes ajánlásokban, mint a hagyományos digitális hirdetésekben. Ezért népszerűsíthetik olyan sikeresen a márkák kínálatukat az influencereken keresztül.
A közösségi influencerek többsége továbbá különböző piaci résekre „szakosodik”, tehát könnyedén behatárolható, hogy milyen érdeklődésű felhasználók követik őket. Ez precíz és hatékony célzási lehetőséget kínál a marketingeseknek, kedvező átkattintási és konverziós arányokkal.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Olyan influencereket kell keresned, akik az iparágadhoz kapcsolódó tartalmakat készítenek és osztanak meg követőikkel. Szinte bármely platformon könnyedén rátalálhatsz a különböző „témájú” influencerekre a releváns hashtagek segítségével, illetve egy influencereket közvetítő ügynökséggel is felveheted a kapcsolatot.Mint bármilyen más marketingkampány esetén, úgy az influencer marketing tervezése során is fontos, hogy egyértelmű célokat tűzz ki magad elé.