8 tipp az egészségügyi weboldal keresőoptimalizálásához
Egészségügyben érdekelt céged van (Magánkórház, gyógyszeripari brand, magánorvosi rendelő) és szeretnél a Google találati listáján az elsők között lenni? Mutatjuk, milyen a tökéletes egészségügyi SEO és online marketing.
Amikor a legtöbben meghallják a SEO, azaz a keresőoptimalizálás kifejezést, akkor általában automatikusan a kulcsszavakra és a linképéítésre asszociálnak. Habár ez egyáltalán nem helytelen, a modern SEO valójában sokkal többről szól.
Nincs keresőoptimalizálás stratégia nélkül
Sokszor látom online marketing auditokat tartva, hogy egy-egy cég azt képzeli, a SEO abból áll, mint a 2000-es évek közepén: linkmarketing, és on site beállítások. Ezek az idő elmúltak, a Google folyamatosan fejlődik, évente kb. 500 kisebb-nagyobb algoritmus váltást hajt végre. A keresőoptimalizálás nem egy egyszerű folyamat, legalábbis az, hogy eredményeket érj el, és itt az eredményeken konverziókat (vásárlás, ajánlatkérés stb.) értek. Sok keresőoptimalizáló cég kérkedik egy-egy eredménnyel, de az üzletet hozó SEO lényege nem az, hogy egy-két kulcsszóra az elsők legyünk a Google találati listáján, sokkal inkább az, mennyi konverziót eredményez ez a munka a legvégén.
Manapság az analitika jelentős szerepet játszik a weboldalak rangsorolásának javításában, ezekbe pedig természetesen az egészségügyi weboldalak is beletartoznak. Ahhoz, hogy konverziókat ér el a SEO vagy AdWords, de bármilyen marketing munka révén, meg kell alapoznod az egészet a mérhetőséggel. Az online marketing kiváltsága a mérhetőség, ezt ki kell használnod. A számokat pedig monitoroznod kell, és tanulni belőlük.
Keresőoptimalizálás egészségügyi weboldalaknak
Ha eddig kitartóan igyekeztél kulcsszavakat építeni, de nem azokat az eredményeket kaptad, amikre számítottál, akkor más a keresőoptimalizáláshoz kapcsolódó a rangsorolási szempontokat is meg kell vizsgálnod. Fontos észben tartani, hogy a keresőalgoritmusok nem csak a kulcsszavak relevanciáját értékelik, hanem az oldalon töltött időt, a visszafordulási arányt, a megtekintett oldalak számát, a nem működő linkeket, a kifelé és befelé mutató hivatkozásokat is figyelembe veszik – ez pedig csupán a töredéke az összes rangsorolási szempontnak.
A gondosan kiválogatott kulcsszavak alkalmazása tehát csupán egy része a keresőoptimalizálásnak. Szükséged lesz weboldaladat a felhasználókra is optimalizálnod, akik a keresőmotorok használatával találnak rá arra – a felhasználóbarát weboldal tehát rendkívül fontos.
Az alábbiakban a weboldal használhatóságának tökéletesítését tárgyaljuk meg. Kezdésképpen határozzuk meg, hogy mi adja egy weboldal használhatóságát, és hogy hogyan befolyásolja ez egy weboldal rangsorolását:
Egy weboldal használhatósága számos design elemet foglal magába, ezek nagy része pedig a konverziós arányhoz kapcsolódik. Íme néhány kulcsfontosságú elem, amelyek kihatnak a weboldal rangjára:
- Hatékonyság: Sikerül elérniük céljukat az oldaladra érkező látogatóknak? Könnyen navigálhatónak találják weboldaladat? Gyorsan megtalálják az információt, amit keresnek?
- Kezelhetőség: Szembetűnőek a cselekményre való felhívások (CTA-k)? Minél több időt töltenek az emberek az oldaladon az információ felkutatásával, annál kevesebb időt fordítanak annak „elfogyasztásával”.
- Emlékezetesség: A weboldaladhoz társított kulcsszavak gyakran keresettek és könnyedén megjegyezhetőek? Ez azért fontos, mert így az emberek újra és újra visszatérhetnek weboldaladra, a visszatérő forgalom pedig pozitívan hat a rangsorolásra.
- Probléma megelőzés: A hibás hivatkozások negatív felhasználói élményt eredményezhetnek, amit a keresőmotorok számára minden esetben rossz jel.
A keresőmotorok az olyan weboldalakat részesítik előnyben, amelyek felhasználóbarátak és hasznos információkat tartalmaznak. Nem csak a kulcsszavak mennyisége számít, hanem az is, hogy az adott oldal mekkora mértékű felhasználói interakciót generál.
A SEO rangsorolásra pozitívan hat, ha a látogatók tovább maradnak a weboldalon, több aloldalt és szekciót látogatnak meg rajta, és többször is visszatérnek rá.
Íme néhány elem, amelyekkel nem csak weboldalad használhatóságát, hanem keresőrangsorolását is javíthatod:
Kulcsszó kutatás
A sikeres SEO és AdWords kampányok legfontosabb lépése a kulcsszavak felkutatása. A kulcsszavak ismerete az online marketing kommunikáció alapja.
Mit jelent ez? Kulcsszó kutatás alatt próbálj olyan kulcsszavakat vagy kifejezéseket találni, amelyeket a lehetséges páciensek nagy valószínűséggel használnának weboldalad keresése során, majd döntsd el, hogy ezekből melyeket célzod meg. Itt ne csak a direkt kulcsszavakra gondolj. Példának okáért, ha egy reumatológiai magánrendelőd van, nem csupán a reumatológia megánrendelő és hasonló szavakra kell az elsők között lenned a Google-ben, de a problémákra is, amelyeket orvosolni tudsz. Mint mondjuk a hátfájás okai.
Mi minden egyes projektünk előtt elvégezzük a kulcsszókutatást, ezek alapján építjük fel a teljes online marketing stratégiát. Ez irányítja az AdWords és keresőoptimalizálási stratégiánkat, sőt ez beleszól a tartalomarketingen keresztül a közösségi média marketing kommunikációnka is. Ez az oka annak, hogy a Marketing Professzorok, mint online marketing ügynökség csak komplex online kommunikációt vállalnak el. Erről részletesen itt írtunk:
Keresőoptimalizálás cégednek olcsón?
Mire NE kérj ajánlatot és mire IGEN?!
Ideáis kulcsszavak meghatározása
Ideális esetben az erre legalkalmasabb kulcsszavak azok, amelyekre sokan keresnek rá, mégis kevesen optimalizálnak rájuk, így nincs heves verseny körülöttük. Sajnos a versenytársaid nagy valószínűséggel ugyan ezt teszik a kulcsszó kutatási módszert alkalmazzák, így sok „egyszerű” kulcsszó veszíthet hatékonyságából. Főleg, ha marketing tanácsadó is segíti munkájukat… Erre az úgynevezett „long tail” kulcsszavak jelenthetnek megoldást.
Fontos, hogy analizáld a versenytársaid online marketing tevékenységeit, és ezek javított, sajátos verzióit alkalmazd, amennyiben ezek segíthetik SEO stratégiádat.
Minőségi tartalom
Hasznos tartalom nélkül nem gyakorolhatsz eredményes SEO-t. Egy hatékony SEO stratégia kiépítése érdekében olyan tartalmakat kell készítened és publikálnod, amelyek vonzóak a célközönséged számára, és egyben keresőoptimalizáltak is. A releváns, potenciális ügyfeleket bevonzó tartalmak elkészítése egy stabil, hiteles brand kiépítésében rejlik.
Kutatások szerint a 2000-2 500 szó terjedelmű tartalmak valószínűleg jobb rangot érnek el a keresőtalálati listákon. Habár a terjedelem nem tartozik az elsődleges rangsorolási szempontok közé, és az „üres” szövegeket senki sem fogja élvezettel (vagy egyáltalán) végigolvasni, a hosszabb tartalmak lehetőséget biztosítanak több kulcsszó és hivatkozás elhelyezésére, és jó eséllyel a látogatók is több időt töltenek majd miattuk az oldalon.
Azért is tanácsos megnyerő tartalmakat készíteni, mert ezeket a felhasználók gyakran könyvjelzővel látják el. A Google Chrome böngészőben könyvjelzők közé helyezett oldalak pedig jobb rangsorolást kaphatnak a Google találati listáin.
Oldalbetöltési sebesség
A legtöbb keresőmotor algoritmusa az oldalak betöltési sebességét is figyelembe veszi a rangsorolás során. A látogatók csupán néhány másodperc várakozás után elhagyhatják weboldaladat, ha az túl lassan tölt be böngészőjükben. Ez növeli a visszafordulási arányt és csökkenti a megtekintett oldalak számát – ezek pedig negatívan hatnak a rangsorolásra.
Néhány tanulmány arra enged következtetni, hogy a látogatók 40%-a visszafordul egy oldalról, ha annak betöltése 3 másodpercnél több időt vesz igénybe.
Oldalbetöltési sebesség ellenőrzésében a Google is segít neked, használhatod ezt az eszközt:
Ha weboldalad sebessége nem a kitűnő, 90% feletti tartományban van, fordulj honlapkészítő cégedhez, ha nem tudják megoldani, keress másik webdesignert….
A weboldal sebessége számos módon javítható, például gyorsítótárazás használatával, a weboldal kódjának karbantartásával, a képek optimalizálásával és az átirányítások mellőzésével. A képek méretének csökkentése javítja az oldal sebességét, ahogyan egy VPN használata is.
Technikai optimalizálás
A Google, a Bing és más keresőmotorok úgynevezett „robotokat” alkalmaznak, amelyek feladata a weboldalak tartalmának és kódjának elolvasása. Amennyiben weboldalad nincs tökéletesítve technikai szempontból, a robotok számára kihívás lesz elolvasni és megérteni annak tartalmát, ami negatívan hat majd ki a rangsorolására. Fontos, hogy az alábbi technikai szempontokat ellenőrizd:
- URL struktúra: Próbáld URL címeidet 100 karakter alatt tartani, használj kötőjeleket az alsó vonalak helyett és ne használj speciális karaktereket.
- Cím címkék: Minden oldal rendelkezzen egyedi cím címkével, és igyekezz ezek hosszát 75 karakter alatt tartani. Ne felejts el releváns kulcsszavakat használni a címben.
- Meta leírás címkék: Minden oldalnak legyen saját meta leírása, amely ne legyen hosszabb 160 karakternél – ezek célja az adott oldal tömör bemutatása.
- Címsor címkék: A címsorok a weboldal HTML-jének részét képezik, és a látogatók számára is láthatók. Minden oldalnak rendelkeznie legfeljebb egy darab egyéni H1 címkével. A címsorok megfelelő használatával könnyedén feloszthatod tartalmadat, olvashatóbbá téve azt. A keresőmotorok nagyobb hangsúlyt fektetnek a címsor címkékben található kulcsszavakra.
- Megegyező tartalom: Ez a probléma akkor áll fenn, amikor ugyan az a tartalom weboldalad két különböző URL-je alatt is megjelenik. A keresőmotorok nem feltétlenül tudják eldönteni, hogy melyik verziót kellene figyelembe venniük, ezért ez negatívan hathat ki a rangsorolásodra. Érdemes eltávolítani az összes extra verziót, és minden tartalomból csupán egyet meghagyni.
- Strukturált adatok: A strukturált adatok lehetővé teszik, hogy különleges „markup”-ot alkalmazz tartalmaidban, amely segít a keresőmotoroknak megérteni annak típusát. A strukturált adatok továbbá lehetőséget biztosítanak arra, hogy úgynevezett kiemelt részleteket hozhass létre weboldaladon, amelyek aztán kiemelt helyen jelennek meg a keresőmotorok találati oldalain.
- A befelé és kifelé mutató hivatkozások minősége: Hogy tartalmadat relevánsabbá tedd, kifelé mutató hivatkozásokat helyezhetsz el hiteles weboldalakra, ahol a felhasználók további információkat találhatnak az adott témáról. Ez nem csak oldalad hihetőségét és az oldalon töltött időtartamot növeli majd meg, hanem nagy valószínűséggel a keresőmotorok szemében is pozitívumként jelenik majd meg.
Videótartalom
Számos grafikai elem – ideértve a videókat és a képvetítéseket – tartalmasabbá tehetik a felhasználói élményt olyan módon, hogy az a lehető legjobban alkalmazkodjon a célközönséged ízléséhez. A videótartalmak egyre népszerűbbé válnak és egyre több felhasználói interakciót és beszélgetést váltanak ki.
A videótartalmakat alkalmazó oldalak 5%-os konverziós aránnyal bírnak a videókat mellőző 3%-os arányú oldalakkal szemben.
Mobil optimalizálás
A mobilbarát kialakítás épp olyan fontos az egészségügyi weboldalak számára, mint bármilyen más cég esetén is. A Google rangcsökkentéssel bünteti az olyan oldalakat, amelyek nem mobilbarátok. Egyre több és több felhasználó (köztük vannak a páciensek) éri el az online tartalmakat mobileszközök segítségével, ezért a mobilbarát kialakítás hiánya negatív hatással bír a felhasználói élményre és a konverziók számára is.
A fenti weboldal sebesség mérő mellett használhatod a Google másik eszközét is a mobil sebességed megállapítására: Test My Site
A mobilkörnyezet meghódítása nem feltétlenül kell, hogy egy reszponzív oldalban kimerüljön. A következő lépés például egy saját alkalmazás elkészítése lehet. A mobilbarát megoldások és a saját alkalmazás biztosítja, hogy szolgáltatásaid egy sokkal nagyobb célközönség számára elérhetők.
Közösségi megosztások
A Facebookon, Twitteren, Pinteresten, Google Pluson és más közösségi oldalakon megosztott bejegyzések száma is kihatással van a rangsorolásra. A közösségi megosztó gombok feltűntetésével nem csupán a közösségi megosztásokat könnyíted meg a látogatók számára, hanem a keresésekben is előkelőbb helyeken jelenhetsz meg. A közösségi megosztások ezen felül a vásárlói viselkedésre is kihatással lehetnek.