Így optimalizálj a ChatGPT-re 2025-ben
Éppen ezért a ChatGPT-re történő optimalizálás (aminek célja, hogy a chatbot minél több embernek javasolja márkádat és annak kínálatát) egyre több cégnél képezi a leadgeneráció fontos részét.
Az alábbiakban a ChatGPT javaslatokért és ajánlásokért felelős algoritmusáról lesz szó.
egnézzük, hogy hogyan működik és mitől függ, hogy melyik céget hová rangsorolja, amikor egy felsorolást kérnek tőle. Ezt követően a ChatGPT-re való optimalizálás következik, és kiderül, hogy milyen stratégiával kerülhet fel saját céged is ezekre a listákra.
Hogy működik a ChatGPT javaslatokért felelős algoritmusa?
Habár a ChatGPT algoritmusa meglehetősen összetett, lényegében öt főbb tényezőre bontható szét ezek a következők:Tekintélyes listákon való megjelenések
A ChatGPT működési elvénél fogva megpróbálja megállapítani a szavak, mondatok és bekezdések legvalószínűbb sorrendjét annak érdekében, hogy a végeredmény természetesnek tűnjön. Ennek érdekében számos megbízható forrást vizsgál meg, majd az így gyűjtött információkat feldolgozva, átalakítva és egyesítve egy teljesen egyedi választ kínál a felhasználónak.Amikor termékek vagy szolgáltatások ajánlásáról van szó, a ChatGPT főleg szakértői véleményekre támaszkodik, amelyekhez a top termékek, szolgáltatások vagy cégek rangsorolásaiból jut hozzá egy-egy adott iparágon belül. Jelentős szerepet játszik ebben a folyamatban az, ahogy a Google egyébként is rangsorolja a webhelyeket, hiszen a ChatGPT gyakran a top találatokra figyel oda leginkább a válaszai elkészítésekor.
Ez a legnagyobb súlyozású tényező az összes közül, amelyet a ChatGPT figyelembe vesz az ajánlások és javaslatok összeállításakor.
Díjak, akkreditálások és kapcsolatok
Azok a cégek, amelyek termékei vagy szolgáltatásai szakmai díjakat nyertek gyakran az adott szakterület legjobbjainak számítanak. Éppen ezért a ChatGPT hajlamos azokat a cégeket javasolni, amelyek korábban valamilyen különleges elismerésben részesültek.A ChatGPT-t főleg az alábbi két díjkategória „érdekli”:
- Népszerűségi díjak: Az ilyen „Legjobb…” jellegű díjakat általában egy nem ipari testület vagy cég állapítja meg egy termék vagy szolgáltatás népszerűsége miatt. Ezeknek a díjaknak inkább a fogyasztói lekérdezéseknél van nagyobb súlyozása.
- Ipari díjak: Ezek inkább speciális díjak egy adott iparágban mutatott kimagasló teljesítményért, amelyek kiosztásáról egy ipari testület dönt. Habár ezeknek mind a B2C, mind pedig a B2B lekérdezésekben van szerepe, sokkal fontosabbaknak számítanak a B2B körökben.
A díjak mellett a ChatGPT azt is figyelembe veszi, ha egy márka valamilyen akkreditációt kapott egy tekintélyes, elismert szervezettől vagy egyéb módon áll kapcsolatban azzal.
Online értékelések
Az online fórumok és egyéb véleményező felületek (pl. TrustPilot) jelentős szerepet játszanak a ChatGPT ajánlásaiban, ahogyan a keresőtalálatokat is nagyban befolyásolták az előző években.Ügyfelektől származó példák és használati adatok
A ChatGPT azon kevés generatív motorok egyike, amely az ügyfelek példáit és a használati adatokat is figyelembe veszi.Ez lényegében azt jelenti, hogy a ChatGPT harmadik felektől származó adatokat (pl. termékhasználat, felhasználók száma stb.) is felhasználja a cégek és márkák megbízhatóságának és hitelességének megállapításához.
Közösségi hozzáállás
A közösségi hozzáállás itt azt jelenti, hogy általánosságban milyen hangnemben beszélnek a felhasználók egy cégről az interneten (pl. a legtöbben szeretik és jókat mondanak a termékeikről, vagy általánosságban egy kevésbé megbízható cégnek tartják, amit jobb elkerülni és így tovább).A közösségi hozzáállás felmérése három fő kategória alapján történik:
• Kibeszélő fórumok – pl. Quora, Reddit stb.
• Nyilvánosan megtekinthető közösségi platformok – pl. X (Twitter)
• Hírek és véleménycikkek – pl., amelyek egy cég termékéről szólnak
Habár egy cég közösségi hozzáállása a legkevésbé súlyozott tényező az algoritmusban, gyakran ettől függ, hogy milyen sorrendben javasolja a ChatGPT a felsorolt cégeket a felhasználóknak, főleg az olyan esetekben, amelyekben más szempontok alapján nem lehetne egyértelmű győztest választani.
Hogyan optimalizálj a ChatGPT-re?
A fent elhangzottak alapján az alábbi hat gyakorlatra lesz érdemes összpontosítanod, ha azt szeretnéd, hogy cégedet vagy kínálatodat minél gyakrabban ajánlja a ChatGPT a felhasználóinak:Kerülj be minél több magasan rangsoroló listacikkbe
A ChatGPT javaslatai gyakran tükrözik a Google top találataiban található listákat. Az esetek többségében, ha sikerül bejutnod ezekre a listákra, akkor nagy eséllyel a ChatGPT-ben is találkozhatsz majd márkád nevével. Ezt kétféleképpen teheted meg.Először is fizethetsz azoknak az tekintélyes cégeknek, amelyek ezeket a listákat összeállítják, habár ez meglehetősen költséges lehet, különösen az olyan iparágakban, amelyekre ádáz verseny jellemző.
A második lehetőség saját listacikkeket készíteni és publikálni, majd SEO segítségével elérni, hogy ezek minél magasabban rangsoroljanak a találatok között (amiket a ChatGPT is megvizsgál majd).
Persze a két módszer nem zárja ki egymást, és a ChatGPT-re való optimalizálás mellett más leadgenerációs előnyőket is kínálnak.
Kerülj be minél több jólismert online cégnyilvántartásba és adatbázisba
A ChatGPT két adatbázis-szintet különböztet meg a javaslatokért felelős algoritmusában:- Elsődleges: Tekintélyes tudástárak, mint például enciklopédiák és létező irodalmi kánon.
- Másodlagos: Kevésbé tekintélyes de széles körökben elfogadott források, úgymint a Wikipédia.
Ezekben szintén nem csak a ChatGPT miatt érdemes jelen lenni. Ha szeretnél bekerülni, akkor juttasd el céged információit ezekhez a forrásokhoz (ha ezek az információk relevánsok).
Publikáld céged sikereit
A tekintélyes listák és cégnyilvántartások mellett a ChatGPT azt is figyelembe veszi, hogy céged milyen hírnévnek örvend az interneten. Ha bármilyen pozitívumot tudsz felmutatni márkádtól, kínálatodról vagy cégedről, akkor megnő az esélyed rá, hogy a ChatGPT ezeket az információkat is felhasználja majd a javaslatok összeállításakor.Publikációra érdemes pozitívumok például:
- Ipari díjak elnyerése
- Pozitív véleménycikkek (lehetőleg releváns, elismert lapokból)
- Megjelenés ipari listákon
- Céged éves gyarapodását és egyéb üzleti növekedéseit emlegető cikkek
Szerezz pozitív online véleményeket
A ChatGPT az online véleményeket is figyelembe veszi, ezért minél több pozitív visszajelzést és értékelést sikerül szerezned, annál jobb. Egyes források szerint a 70%-nál alacsonyabb értékelésű cégek jóval ritkábban jelennek meg a chatbot javaslatai között.A mellett, hogy kiváló minőségű termékeket és színvonalas szolgáltatásokat kínálsz, érdemes megkönnyítened ügyfeleid számára, hogy megosszák véleményüket cégedről az interneten. Kérd tehát meg őket, hogy osszák meg véleményüket a releváns felületeken (pl. Google Cégprofil adatlapodon).
Figyelj a közösségi hozzáállásra
Habár ez jelenleg egy kevésbé fontos tényező, elképzelhető, hogy a jövőben erősebb súlyozást kap majd. A közösségi hozzáállás, mint az fentebb is elhangzott, arra utal, hogy miket mondanak a felhasználók egy cégről, amikor szóba kerül az interneten. Egy cég többféle erre a célra fejlesztett eszközzel is nyomon követheti ezt.A közösségi hozzáállás javítása céljából akár egy szakember segítségét is kérheted. Az ügyfélelégedettséggel foglalkozó ügynökségeknek például kifejezetten ez a dolguk.
Javítsd webhelyed tekintélyét a Google szemében
Mivel a ChatGPT erősen támaszkodik a Google találataira, nagyon fontos arra törekedned, hogy minél magasabb pozíciókban jelenj meg a számodra fontos keresésekre. Ez persze nem csak a ChatGPT miatt fontos, hiszen a legtöbb felhasználó még mindig a Google-hoz fordul először, ha keresni szeretne valamit az interneten.A Google nem publikálja, hogy melyik webhely mekkora tekintéllyel rendelkezik, éppen ezért több cég is előállt a saját mutatóival, amelyek ezt igyekeznek tükrözni. A legnépszerűbb ezek közül az Ahrefs Domain Authority pontszáma, amivel persze vigyázni kell, mert nem számít hivatalos Google mutatónak.
Szóval hogyan szerezz több tekintélyt és magasabb rangsorolást? Kiváló minőségű tartalmak publikálásával, erős visszahivatkozások megszerzésével és elsőosztályú felhasználói élmény biztosításával. Ez azonban már a SEO, azaz a keresőoptimalizálás területe, ami egy külön témakör.