Melyek 2021 legfontosabb marketingtrendjei szektoronként (és mire számíthatunk 2022-ben)?
A marketingtrendek története évtizedekkel ezelőtt kezdődött. Az Egyesült Államokban az 1950-es években olyan jellegzetes trendek alakultak ki, amilyenek a mai napig köztünk vannak – ilyenek például a televíziós reklámok, vagy a hírességek által népszerűsített márkák és termékek.
A klasszikus marketingtrendekkel ellentétben azonban a digitális marketing trendek rohamosan váltogatják egymást, hiszen nem csak a technológia fejlődik óriási ütemben, hanem a vásárlói szokások is sokkal sűrűbben váltakoznak. Nem volt ez másképp idén sem. Nem sokkal az után, hogy az év elején visszaesett a fertőzöttek száma, a vírus egy következő hullámmal tért vissza.
Habár az elkövetkezendő idők még mindig bizonytalanok (főleg a globális helyzetet elnézve), ideje lassan elgondolkodni azon, hogy mit tartogat 2022. Mint mindig, az aktuális év trendjei jó eséllyel átfolynak majd a következő esztendőbe, de persze folyamatosan számíthatunk kisebb-nagyobb változásokra, váratlan trendekre, illetve a meglévő trendek elkopására is.
A következőkben néhány nagyobb szektorra lebontva soroljuk fel azokat a 2022-es marketingtrendeket, amelyekkel már most érdemes megismerkedned!
A pénzügyi szektor digitálismarketing-trendjei
Mint minden más szektort, a pénzügyet is befolyásolták a járvány hatásai, és ezeket a mai napig tapasztalhatjuk. A marketingeseknek olyan módszereket kellett átvenniük, amelyek lehetővé tették számukra, hogy a lehető legtöbb ügyfelüket érjék el a vírushullámok idején.
Keresztcsatornás marketing
A digitális korban az ügyfelek nem igazán hajlandók arra várni, hogy pénzt fizethessenek be vagy vehessenek fel, illetve, hogy válaszokat kapjanak pénzügyi kérdéseikre. Mindent azonnal akarnak, egyetlen gombnyomásra.
A bankok és más pénzügyi intézmények kezdenek ráébredni erre, és átállni a keresztcsatornás (vagy „összcsatornás”) marketingre, amelyben ügyfeleik a hagyományos módszereken kívül többféle csatornán is kapcsolatba léphetnek velük. Ilyen csatornák például a közösségi média, a mobilalkalmazások, és így tovább.
Adatalapú célzás
sok pénzügyi intézménynek temérdek olyan korábban összegyűjtött adat áll rendelkezésére, és a gépi tanulás rohamléptekkel fejlődő technológiájának köszönhetően sokkal gyorsabban és hatékonyabban képesek feldolgozni ezeket. A gépi tanulással működő algoritmusok képesek felismerni az ügyfelek viselkedését és szokásait, megelőzhetik a csalásokat, javíthatják az ügyfélszolgálat minőségét, és így tovább.
Személyre szabás
Minden második pénzügyi szolgáltató többet fektet a személyre szabott marketingbe, mint korábban. A gépi tanulás technológiája ebben is sokat segíthet, hiszen az algoritmusok képesek tanulmányozni az ügyfelek viselkedését, és személyre szabott kölcsön- illetve befektetési ajánlatokat kínálni számukra, hogy csak két példát említsünk.
Az egészségügyi szektor digitálismarketing-trendjei
Kétségtelen, hogy a járvány az egészségügyre mérte a legsúlyosabb csapást. Nem csoda, hogy a digitális egészségügyi marketing trendjei is rengeteget változtak 2020-től kezdve, és biztosak lehetünk benne, hogy ezek még sokáig (jó eséllyel a járvány leküzdése után is) relevánsak maradnak majd.
Előtérbe került a telemedicina
Miután a COVID-19 miatt többen is otthonaikba kényszerültek, a telemedicina új erőre kapott. A kórházak és klinikák egy része hamar felismerte az online kommunikáció és ügyintézés fontosságát, és meg is tették a szükséges lépéseket internetes infrastruktúrájuk fejlesztésére. A páciensek ez után a vírushelyzettől függetlenül is elvárják majd, hogy az interneten is lefoglalhassák időpontjaikat, megtekinthessék teszteredményeiket, illetve konzultálhassanak orvosaikkal.
Online hírnévkezelés
Ha egy egészségügyi intézmény vagy szakorvos szeretné előre elnyerni leendő páciensei bizalmát, akkor ehhez továbbra is a szájhagyomány az egyik leghatékonyabb módszer. Azonban manapság, amikor minden digitalizálódik, az online vélemények és értékelések veszik át a szájhagyomány szerepét. Az online hírnévkezelés tehát 2022 egyik legfontosabb egészségügyi markeitngtrejdének ígérkezik.
Helyi SEO
A helyi SEO már rég óta a digitális egészségügyi marketing nélkülözhetetlen alappillére, hiszen az emberek többsége manapság első lépésként a Google-t nyitja meg, ha orvosi ellátásra, vagy egészségügyi információkra van szüksége a közelben.
A modern orvosok tisztában vannak ezzel, és mindent megtesznek azért, hogy minél több releváns, helyi keresésre megjelenhessenek a felhasználók találatai között. A Google Cégem például nélkülözhetetlen ehhez, ahogyan a helyi kulcsszavak és az elérhetőségek elhelyezése is a praxis webhelyén.
A vendéglátás digitálismarketing-trendjei
A vendéglátás szintén megszenvedte a járványt, hiszen a szállodák, üdülők és vendéglátóhelyek világszerte kénytelenek voltak zárva tartani a vírus terjedésének megelőzése érdekében. A digitális marketing az ilyen intézmények számára is fontosabbá vált, mint valaha, hiszen másképpen nem is kommunikálhattak volna az érdeklődőkkel, illetve meglévő ügyfeleikkel
A helyzet tehát a vendéglátásban is új trendeket teremtett, vagy előtérbe helyezett olyanokat, amik korábban is jelen voltak a marketingmixben, csak éppen kevesebb hangsúllyal.
Virtuális körutak
Mivel a legtöbbek kénytelenek voltak otthon maradni a vírushullámok során, a vendéglátási intézmények számára komoly kihívást jelentett szolgáltatásaik népszerűsítése. Nem meglepő tehát, hogy rövid időn belül fellendült a virtuális körutak trendje az interneten.
A virtuális körutak lényegében olyan képsorozatok vagy videók, amelyek 360°-os betekintést nyújtanak egy szálloda, üdülő, vagy bármilyen más helyszín helységeibe. Az érdeklődők így otthonuk biztonságából „végigsétálhatnak” egy szálloda szobáin és folyosóin, vagy benézhetnek egy étterembe, és eldönthetik, hogy később meg szeretnék-e látogatni ezeket a helyeket.
Mobil-első hozzáállás
Az emberek manapság többet interneteznek okostelefonjaikról, mint asztali számítógépeikről. Ha egy vendéglátással foglalkozó intézmény szeretne lépést tartani a versenymezőnnyel, akkor muszáj, hogy ezekre a látogatókra is felkészüljön webhelyével és marketingstratégiájával.
Egy mobilra optimalizált webhely több ügyfelet konvertál majd (értsd: több foglalást lehet elérni vele), ráadásul a Google keresőtalálatai között is jobb pozíciókat érhet el, mint azok a webhelyek, amelyek nem hajlandók haladni a korral.
Az e-kereskedelem digitálismarketing-trendjei
Az e-kereskedelmi szektor volt talán az egyetlen, ami pont, hogy fellendült a járvány alatt, hiszen az emberek többsége inkább otthonról rendelte meg azokat a termékeket, amikért korábban személyesen tért be egy-egy üzletbe. Ez a jelenség minden bizonnyal a járvány után is folytatódik majd, hiszen sokan most jöttek csak rá, hogy mennyivel kényelmesebb is lehet az online vásárlás.
Influencer marketing
A közösségi média és az e-kereskedelem szoros kapcsolatban állnak egymással. 2021 és 2022 során az influencerek továbbra is az e-kereskedelmi márkák arcai maradnak majd, és folytatják meglévő partnerkapcsolataikat, vagy építenek ki újakat más cégekkel.
Közösségi jelenlétük miatt az influencerek óriási befolyást adnak a márkák kezébe, és ezek a partnerkapcsolatok lehetőséget nyújtanak számukra, hogy olyan termékeket javasoljanak követőiknek, amikhez tényleg bátran adják a nevüket. Így jól jár a márka, az influencer, és annak közönsége is.
Hang- és képalapú keresés
Egyre több nagyobb márka és szolgáltató kínál képalapú vagy hangalapú keresési módszereket, akadálymentesítve ezzel az online keresés folyamatát. Az iparágak vezetői folyamatosan törekednek arra, hogy ilyen technológiákkal felszerelt eszközökkel javítsák ügyfélélményüket.
Újonnan felkapott üzleti formák a B2C és B2B mellett
A B2C és B2B forgalmi növekedésének köszönhetően az e-kereskedelmi szektor új területeket igyekszik meghódítani. A következő évek során egyre több figyelmet kapnak majd például a D2C (direct-to-consumer, tehát közvetlenül az ügyfeleknek értékesített) és D2B (közvetlenül cégeknek értékesített) üzleti formák is.
Mindez nem csak a termékek közvetlen kiszállítását jelenti, hanem a vásárlási folyamat egyszerűsítését is.
A kisvállalkozások és helyi vállalatok digitálismarketing-trendjei
Az elmúlt másfél év egyedi kihívások elé állította a kisvállalkozásokat és a helyi vállalatokat. Jellegüktől függően egyesek kénytelenek voltak átmenetileg szüneteltetni szolgáltatásaikat, míg másoknak lehetőségük nyílt új módszerekkel fenntartani forgalmukat (ilyenek például azok az étkezdék, amik elkezdtek kiszállítást kínálni a helyi fogyasztás helyett).
Ezek a kihívások persze új technológiák átvételét is jelentették sok helyen, ami új (és jó eséllyel maradandó) trendeket teremtett a kisvállalkozások és helyi vállalatok digitális marketingjében.
A marketing automatizálása
Ahogy a cégtulajdonosoknak (főleg a kisebb vállalatoknál) egyszerre ezer felé kell szakadniuk, a marketing automatizálása is fellendült az elmúlt évek során. Manapság automatizálható az email marketing, a leadgondozás, a PPC hirdetések optimalizálása, és a közösségi bejegyzések publikálása is, és ezek a technológiák számos olyan kisebb vállalkozást megmentettek már, amelyek képtelenek elegendő emberi erőforrást szerezni minden szükséges feladathoz.
A marketing automatizálásának egy másik formája persze egy marketingügynökség alkalmazása, amely minden ilyen terhet levesz a kisebb vállalatok válláról, ráadásul profin is kezeli a különféle marketingfeladatokat.
Vizuális keresés és videómarketing
A vizuális keresés, a videókeresés és hangos keresés mind kezdenek megjelenni a SEO stratégiákban. A modern emberek elfoglaltak – nem elég, hogy a családjuk és munkájuk között igyekeznek egyensúlyt tartani, mostanság még a járvány is megnehezíti a helyzetüket. Nem csoda, hogy szeretnének új, egyszerűbb keresési módszereket alkalmazni, amikkel időt és erőfeszítést spórolhatnak meg a hagyományos, begépelt kulcsszavakkal szemben.
A kisvállalkozások éppen ezért igyekeznek újfajta keresési módszereket megcélozni, ami a videómarketing további fellendülését eredményezi.
Egységesített jelentések
A többcsatornás digitális marketing sokoldalúsága kétélű fegyver. Egyrészt lehetőséget ad a vállalatok számára, hogy egyszerre több helyen, többféle módon is elérjék célközönségüket, másrészt azonban nem egyszerű nyomon követni az összes ilyen törekvés teljesítményét.
Sok vállalat éppen ezért használ speciális marketingeszközöket (vagy kéri ügynökségek segítségét) a marketingadatok nyomon követésére és összegzésére, hogy ezek alapján tökéletesíthessék stratégiájukat.