Technikai SEO hogyan működik? Mire jó a technikai SEO? Milyen technikai SEO elemek vannak?

Technikai SEO

A technikai SEO definíciója

A technikai SEO egy webhely technikai tényezőinek optimalizálását jelenti, hogy azok mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok igényeinek megfeleljenek. Ilyen tényezők például a webhely sebessége, feltérképezhetősége és így tovább.
A technikai SEO-t sokan az on-site SEO kategóriájába sorolják, hiszen minden lépése a webhelyen történik.
 

A technikai SEO szerepe

A Google és más keresőmotorok a legjobb találatokat szeretnék megjeleníteni felhasználóik kereséseire. A Google ehhez úgynevezett robotokat küld a webhelyekre, amelyek feltérképezik azok tartalmait, és különböző szempontok szerint értékelik őket.
Bizonyos szempontok a felhasználói élménnyel kapcsolatosak, például, hogy milyen gyorsan töltődik be egy-egy oldal. Más tényezők a keresőmotorok munkáját könnyítik meg, mert segítenek értelmezni, hogy miről szól egy-egy oldal – ilyenek például a strukturált adatok.


Az ilyen technikai tényezők optimalizálásával tehát pozitívabb böngészési élményt nyújthatsz a felhasználóknak, és egyszerűbbé teheted webhelyed feltérképezését a keresőmotorok számára. A keresőmotorok mindezért magasabb rangsorolással jutalmazhatják webhelyedet – ez a technikai SEO fő célja.
 

A technikai SEO legfontosabb lépései

Ne feledd, hogy ahogy az algoritmusok és a felhasználók igényei folyamatosan változnak, úgy rendszeresen újra kell ellenőrizned webhelyed technikai aspektusait is, hogy az aktuális igényekhez igazíthasd őket. A technikai SEO nem olyasmi, amit az ember egyszer elvégez, aztán elfeledkezhet róla.
Íme a legfontosabb technikai SEO feladatok, amelyek segíthetnek jobb rangsorolást elérni a keresőmotorok találatai között.
 

1. Használj SSL/TLS titkosítást

Az SSL, illetve annak modernebb változata, a TLS egy internetes titkosítási technológia, amelynek köszönhetően a felhasználók böngészői és a webszerverek biztonságos kapcsolatokon keresztül kommunikálhatnak egymással.


Ha egy webhely ilyen SSL/TLS titkosítást használ, akkor az URL címe HTTP helyett HTTPS-sel kezdődik.


A Google már 2014-ben kijelentette, hogy algoritmusa a biztonságos (HTTPS) webhelyeket preferálja azokkal szemben, amelyek nem rendelkeznek SSL/TLS titkosítással. Ez persze nem meglepő, hiszen az emberek azt várják a Google-tól, hogy biztonságos találatokat soroljon fel nekik kereséseikre.


Az eredményes technikai SEO érdekében tehát szükséged lesz tehát egy SSL tanúsítványra.
 

2. Alakíts ki egy mobilbarát webhelyet

A mobilbarát webhelyeket a látogatók mobileszközeikről is könnyedén használhatják. Az egyik legfontosabb mobilbarát tényező a reszponzív design, aminek köszönhetően a webhely mérete és elrendezése automatikusan igazodik ahhoz az eszközhöz, amin épp megtekintik.
A mobilbarát jelleg egy fontos technikai SEO tényező, tehát a Google is magasabbra rangsorolja azokat a webhelyeket, amelyeket mobileszközökön is akadálymentesen lehet használni.
 

3. Gyorsítsd fel webhelyedet


Mind a keresőmotorok, mind pedig a látogatók azokat a webhelyeket preferálják, amelyek gyorsan működnek, és nem váratják meg felhasználóikat. Ezen nincs mit ragozni: ha a látogatóknak túl sokáig kell várniuk oldalaid betöltésére, akkor hamar távoznak majd webhelyedről.
Íme néhány hasznos tipp, amivel felgyorsíthatod webhelyedet:
•    Használj gyors webtárhelyt
•    Használj gyors DNS-szolgáltatót
•    Csökkentsd a HTTPS lekérések számát, használj minél kevesebb szkriptet és beépülő modult
•    Csak egy CSS fájlt használj a webhelyen
•    Tömörítsd megfelelően a képeidet, mielőtt feltöltenéd őket webhelyedre
•    Egyszerűsítsd a webhely forráskódjait

4. Szüntesd meg a többször előforduló tartalmakat

Az úgynevezett duplikált (többször előforduló) tartalmak könnyedén összezavarhatják a felhasználókat és a keresőmotorokat is. Ez persze a rangsorolásuknak is árthat, így technikai SEO munkálataid során muszáj leszel foglalkozni velük.
Több technikai probléma is okozhat duplikált tartalmakat, így ezek megoldása a probléma jellegétől függ majd. Gyakori eset például, hogy egy terméknek több változata is szerepel egy webáruház kínálatában. Ilyenkor jó megoldás lehet a kanonizálás, hogy a keresőmotorok csak egyetlen verziót vegyenek figyelembe a sok közül.
 

5. Használj XML webhelytérképet

Az XML webhelytérképek webhelyed legfontosabb URL-jeit sorolják fel a keresőmotorok számára, megkönnyítve ezzel az oldalak feltérképezését. Ezek az XML fájlok továbbá néhány hasznos információt is mellékelnek az URL-ek mellé:
•    a legutolsó frissítés időpontját
•    az oldal prioritását
•    az oldal frissítésének gyakoriságát

A legtöbb modern CMS automatikusan létrehoz egy ilyen XML fájlt, azonban előfordulhat, hogy egy külön eszközt kell használnod az elkészítéséhez, amit aztán fel kell töltened a keresőmotorok webmesteri felületén keresztül (pl. Google Search Console).
 

6. Használj strukturált adatokat

A strukturált adatok extra információkat kínálnak a keresőmotoroknak weboldalaidról, és segítenek értelmezni azok tartalmát. Minél jobban érti egy keresőmotor egy oldal tartalmát, annál több releváns keresésre jelenítheti meg azt a találatok között.
Bizonyos strukturált adatok felhasználásával a Google bővített találatokként jelenítheti meg tartalmaidat a kereső felhasználók számára. Ha például egy találatban csillagos értékelést, árakat, elkészítési időt vagy kalóriaszámot látsz, akkor ezeket mind a strukturált adatokból emeli ki a Google.

Az ilyen bővített találatok feltűnőbbek a felhasználók számára, és rögtön több hasznos információt is megjelenítenek nekik. Ez jelentősen javíthatja tartalmaid átkattintási arányát, ami rangsorolási előnyt is jelenthet a találatok között.

7. Regisztráld webhelyed a Google Search Console-ba és a Bing Webmaster Toolsba

A Google Search Console és a Bing Webmaster Tools a Google és a Microsoft webmesterek számára készült eszközei, amelyek segítségével felügyelhetik webhelyeik indexelését a két keresőmotoron.
Ezek az eszközök többek között lehetővé teszik a fent említett XML webhelytérképek feltöltését a keresőmotorok számára, ami felgyorsíthatja az új és frissített oldalak feltérképezését.
Mindemellett figyelemmel követheted rajtuk tartalmaid teljesítményét a keresőmotorok szemszögéből, tesztelheted oldalaid mobilos használhatóságát, és így tovább.